Pannkaka eller Plättar vad betyder det igentligen.

Permalänk
Medlem

Pannkaka eller Plättar vad betyder det igentligen.

Ordet:Pannkaka och dess olika ranker betyder olika saker i norr och söder och här kommer vad vi i norrland har lärt oss! Vet inte riktigt hur långt norr detta språk förkommer men antar att det är från västerbotten och uppåt. Rätta mig om jag har fel.

Norr kallar detta: Plätta
Söder kallar detta: Pannkaka

---

Norr kallar detta: Små Plättor
Söder kallar detta: Plättor

---

Norr kallar detta: Pannkaka
Söder kallar detta: Ugnspannkaka

---

VAD ÄR RÄTT OCH VAD ÄR FEL!? VAR KOMMER ORDEN IFRÅN? VARFÖR BLEV ALLT SÅ FEL!? Diskutera.

*EDIT (11 maj)

Ska lägga till en sak som är lite hursomhelst var man bor i sverige.
Säger du. Ostkrokar* eller Ostbågar?

Permalänk

Från början hette det plättar men sen så kom den finska arbetskraftsinvandringen och förde med sig ordet pannukakku och som vanligt så måste alla svenska suga åt sig nya spännande ord och försvenska dem, därav pannkaka. Sen varför Norrland inte har sugit upp de ordet låter jag dig själv fundera ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Ang. det som "söder kallar plättor" kallas plättar här, iaf i min familj. I övrigt håller jag med söderborna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Förövrigt så ska riktiga pankakor se ut som våfflor ungefär, fast runda.

Pankakor - Stora runda
Plättar - Små runda
Ungspankaka - Tillagad i ungen

Simple as that!

Edit:

"Ugnspannkaka

Om pannkakan tillagas i ugn i långpanna kallas den vanligen ugnspannkaka. I Finland är det denna variant som kallas pannkaka, medan de tunna pannkakorna som gräddas på spisen kallas plättar, oavsett hur stora de är.

Plättar

Om man använder en annan typ av stekpanna med många (oftast 7 eller 12) mindre urgröpningar, en plättlagg, får man den rikssvenska formen av plättar. Dessa är alltså likadana som de tunna pannkakorna, utom att de har en mindre diameter.

Fläskpannkaka

Fläskpannkaka är pannkaka där man har blandat bitar av fläsk i smeten innan man gräddar den.

Ålandspannkaka

Ålandspannkakan är en åländsk variant av ugnspannkaka. Manna- eller risgrynsgröt blandas i smeten, som smaksätts med kardemumma. Pannkakan serveras med sviskonkräm och vispad grädde.

Crêpes

Pannkakor som är hoprullade och som har en annan fyllning än sylt, som svamp eller kött, kallas i Sverige för crêpes. Crêpes är även det franska namnet på pannkakor.

Amerikansk pannkaka

Pannkakan i den nordamerikanska kulturen är vanligtvis tjockare med en mindre radie och äts vanligen med lönnsirap, gärna till frukost. Receptet inkluderar bakpulver.

Pannkakstårta

Lägger man flera tunna pannkakor på varandra med sylt och socker emellan, får man en pannkakstårta.

Blinier

Ryska pannkakor, blinier (ryska: блин, pl. блины), är oftast gjorda på bovetemjöl och gräddas i (klarat) smör. Storleken på blinierna är mindre än på vanliga pannkakor, men är större än på vanliga plättar. Då smeten innehåller jäst blir dessa tjockare än vanliga pannkakor eller plättar. Blinierna serveras med smetana, finhackad lök och fiskrom eller kaviar."

Källa: Wikipedia

Jag är förövrig från småland

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Vadå rätt? Vadå fel?

Är inte lokala skillnader i språket nånting bra?
Jag tycker det är gemytligt med lokala uttryck och dialekter, och absolut inet nått som ska "tränas bort".

Jag kommer från umeå, stora platta är pannkakor, små platta är värdelösa (men skulle nog kalla dom plättar om jag nån gång kommer i kontakt med dom) och i ugn är tjockpannkaka..

Att du kommer och säger vad norr och söder tycker i första inlägget är väl lite sådär

Edit: Och kan inte folk skriva var dom kommer från när vi ändå skulle göra denna riksomfattande undersökningen om lokala språkliga skillnader?

Permalänk
Medlem

Jo men när jag brukade snakka med stockholmare i ventrilo för i tiden snakka dom om att det självklart ska heta "pannkaka södern" då det är gjort i en stekpanna men då kan jag självklart kontra med att "pannkaka norren :P" är gjord i en panna det man slänger in i ugnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thecreep
Förövrigt så ska riktiga pankakor se ut som våfflor ungefär, fast runda.

Pankakor - Stora runda
Plättar - Små runda
Ungspankaka - Tillagad i ungen

Simple as that!

Edit:

...

Källa: Wikipedia

Jag är förövrig från småland

Jag frågar mig än en gång varför nån ska komma in och berätta hur det är och vilka som har fel.
OAVSETT vem som skriver artikeln så har dom ingen rätt i världen att komma och berätta vad som är rätt och fel. Handlar inte om att wikipedia är en osäker källa..
Utan mer om att ingen har rätt att säga vad som är rätt

Edit: Oj va jag gnäller

Permalänk

Usch så många faktafel i den här tråden tur att jag kan komma och räta ut begreppen , mycket enkelt- plättar görs i stekpanna , pannkaka görs i ugn , så enkelt var det.......

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

de små runda= med plättar de stora runda= pannkakor och ugnspannkakor=ugnspannkakor
I finland är det dock plättar= de stora pannkakor=ugnspannkakor och små=pannkakor eller vad det nu var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Jag frågar mig än en gång varför nån ska komma in och berätta hur det är och vilka som har fel.
OAVSETT vem som skriver artikeln så har dom ingen rätt i världen att komma och berätta vad som är rätt och fel. Handlar inte om att wikipedia är en osäker källa..
Utan mer om att ingen har rätt att säga vad som är rätt

Edit: Oj va jag gnäller

Ingen har ju sagt att du behöver ändra på vad du kallar det? Bara du och dina nära o kära förstår vad ni menar så kvittar det väl Trådskaparen frågade vad som var rätt och jag svarade bara på hans fråga

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thecreep
Ingen har ju sagt att du behöver ändra på vad du kallar det? Bara du och dina nära o kära förstår vad ni menar så kvittar det väl Trådskaparen frågade vad som var rätt och jag svarade bara på hans fråga

Din Faq var ju fin, tog upp allt det jag gjorde och mycket mer :).

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, fråga en göteborgare vad en munk är, han/hon kommer inte ha samma uppfattning som resten av landet.

Permalänk

Gillar definitionen av "Norr" och "Söder", själv påstår jag inte att stockholmare bor i södra delen av Sverige =P

Så här säger jag:
Pannkaka/Pannakaga
Plätta
Ungspannkaka

EDIT: insåg idag att jag gjort ett misstag jag kallar det:
Plättor
Småplättor
Ungspannkaka

Och ett tillägg på "Pannkaka" som helt enkelt är en tjock Plätta, liknandes ugnspannkakan stekt på ett järn.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Gillar definitionen av "Norr" och "Söder", själv påstår jag inte att stockholmare bor i södra delen av Sverige =P

Så här säger jag:
Pannkaka/Pannakaga
Plätta
Ungspannkaka

Nej faktiskt om man skulle dela svergie skulle Stockholm vara i söder även om det mer är "i mitten av svergie". Tror linjen skulle dras runt Hudiksvall.

Norr och Söder låter dock som inbördes kriget i America :S

Permalänk
Hedersmedlem

Pannkakor = "Stora plättar"
Plättar = "Små pannkakor", tillagas i plättlagg, bild: http://www.scandinavian-south.com/Images/pancakepan.jpg
Ugnspannkaka = "Tjock pannkaka" som tillagas i ugnen

Allt annat är fel.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Pannkakor = "Stora plättar"
Plättar = "Små pannkakor", tillagas i plättlagg, bild: http://www.scandinavian-south.com/Images/pancakepan.jpg
Ugnspannkaka = "Tjock pannkaka" som tillagas i ugnen

Allt annat är fel.

Håller med dig helt och hållet Rich, allt annat är fel.
Äter iofs hellre kolbulle än pannkaka

Visa signatur

Mac Mini Intel Core Duo 1,66GHz, 1GB ram | Powermac G4 (sawtooth) 1Ghz, 512MB ram | Mac Mini G4 1,25GHz@1,42GHz

Permalänk
Medlem

På tal om pannkakor..

När ni steker pannkakor, hur vänder ni dom då?
Jag gjorde projekt i att lära mig kasta pannkakor
Sist vände jag alla 10 utan stekspade, alla blev perfekta..
Success!

Tips för att kasta pannkakor:
Använd en lätt stekpanna, med beläggning, och gärna inte så branta eller höga kanter.
Använd det mesta fettet direkt i pannan istället för i smeten. Låt den steka så den får fin fårg på sida 1, skaka pannan lite så att du ser att den lossnar.
När du kastar så ska du snarare kasta frammåt än uppåt.. ta lite fart och tryck pannan frammåt lite nervindlad, och flippa med en liten knix på slutet. Ungefär som man använder en piska när jag tänker efter, fast inte vinkla ner lika mycket kanske..
Och det blir lättare om man gör dom lite tjockare

Övning ger färdighet, och en grymt skön känsla när man lyckas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Vart bor ni? ^^

Det är bara att erkänna, ni norrlänningar har fel. Vet inte hur många gånger jag hade den här diskussionen när jag låg inne i lumpen i Boden. Sen när vi var på Åhlens visade jag dem (de från Norrland) ett plättlagg, då höll de tyst.

Just ja, ugnspannkaka kan även kallas för "tjockpannkaka".

EDIT: Jag tycker Wikipedia summerar detta ganska bra:

Citat:

Plättar är en maträtt. Oftast avses små tunna pannkakor. En plättlagg för att grädda sådana har då flera fördjupningar, så man kan grädda flera sådana samtidigt. I norra Sverige, liksom i småland, betecknar plättar dock även vanliga stora tunna pannkakor. Det finns också äppelplättar och blodplättar.

I Finland betecknar plättar både stora och små tunna pannkakor. Små färdiggräddade plättar kan köpas i de finska matvaruaffärerna. Man kan välja mellan vanliga, blod-, morots- eller spenatplättar.

I svenska språket förekommer ordet i idiomet lätt som en plätt.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Vart bor ni? ^^

Jag bor i Bollnäs, så det är väl mellansverige skulle man kunna säga. Eller södra norrland, om man så vill

Edit:

Kan väl skriva exakt vilka uttryck jag använder mig av också, kanske inte var exakt rich skrev.

*Plättar
*Tunnpankaka
*Tjockpankaka

Visa signatur

Mac Mini Intel Core Duo 1,66GHz, 1GB ram | Powermac G4 (sawtooth) 1Ghz, 512MB ram | Mac Mini G4 1,25GHz@1,42GHz

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte läsa alla svar, men i Umeå där jag kommer ifrån säger vi pankakor. Åtminstone jag och de jag känner.

Permalänk
Medlem

inspirerad som jag var.. och hungrig, så fixade jag lite fika-lunch..
Men vad heter dom här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
inspirerad som jag var.. och hungrig, så fixade jag lite fika-lunch..
Men vad heter dom här?

http://img91.imageshack.us/img91/820/tjockisarjs8.jpg

Ser ut som potatisbullar, eller potatisplättar som endel säkert säger
Jättegott att äta tillsammans med lingonsylt.

Visa signatur

Mac Mini Intel Core Duo 1,66GHz, 1GB ram | Powermac G4 (sawtooth) 1Ghz, 512MB ram | Mac Mini G4 1,25GHz@1,42GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomazza
Ser ut som potatisbullar, eller potatisplättar som endel säkert säger
Jättegott att äta tillsammans med lingonsylt.

Det var då fan va så många säger det.
Inga potatisar inblandade.
Det är pannkakssmet fast riktigt tjock, och med bakpulver.

Brukar kallas amerikanska pannkakor/plättar, men jag vill ju ha nått mer inspirerande..

Jag röstar för tjockisar! Då hedrar vi även ursprungslandet usa!

Permalänk

Dom stora heter så klart pannkaka, dom små plättar och den i ungen tjockpannkaka, eller tjockpannkaka med fläsk.

För att kasta in ett till begrepp i debatten kan jag tipsa om krabbelurer. Påminner om Ilbergs tjockisar fast med vaniljsocker i också, och så är dom väl lite tjockare så det kan bli knepigt att få dom genomstekta utan att bränna ytan.
http://sv.wikibooks.org/wiki/Krabbelurer

Citat:

Skrabbelucker eller krabbelurer, Snoobelurer(det finns också andra benämningar), är en maträtt som är en blandning av pannkakor och sockerkaka. Skrabbeluckerna är gjorda av en smet som liknar pannkakssmet men med bakpulver i och de tillagas i plättpanna. När de är klara kan de doppas i socker och eventuellt i kanel. Finns även en traditionell Österrikisk variant med namnet Kaiserschmarren som innehåller russin och serveras med plommonkompott.

Permalänk

Håller med föregående talare.
Pannkaka, plättar, tjockpannkaka eller fläskpannkaka. Enkelt
Alla andra avancerade grejer med potatis och sånt är bara överkurs.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Ska lägga till en sak som är lite hursomhelst var man bor i sverige.
Säger du. Ostkorkar eller Ostbågar?

http://www.yttermera.se/mat_och_dryck/images/120x153_ostbagar...

heter verken ostbågar eller ostkorkar

i min familj har de döpts till pill-i-rump-bågar för det luktar så jävla illa om fingrarna när man käkat dem

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
inspirerad som jag var.. och hungrig, så fixade jag lite fika-lunch..
Men vad heter dom här?

http://img91.imageshack.us/img91/820/tjockisarjs8.jpg

Måste säga att dessa ser väldigt mycket ut som fattiga riddare...
...som för övrigt är formfranska doppade i pankakssmet.

=======Perfekta pankakor========
(4 port.)
1l lättmjölk
5dl mjöl
4st ägg

Fettet tillsätts direkt i pannan, inget i smeten. Man kan även byta ut 2dl mjöl mot grahamsmjöl för en nyttigare variant.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Kommer från söder och säger Rätt. Alltså:
Stora runda: Pannkakor
Små runda: Plättar
I form: Ugnspannkaka

EDIT: Ostbågar ofc.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Jag är från södra Norrland (lite ovanför Sundsvall) och jag säger:

Stora runda: Pannkakor
Små runda: Små plättar

Antar att du menar ostkrokar med ostkorkar?
Ostbågar säger iallafall jag.

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Medlem

Pannkakor tillagar man i ett stekjärn & plättor i ett plättjärn

Gissa vad detta är?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless