Permalänk
Glömsk

Limma nordbryggskylare?

På en av mina äldre burkar satt nordbryggskylaren (passiv) fastspänd mellan två fastlödda byglar på moderkort. Nu lossnade en av byglarna. Detta är tydligen ett vanligt problem för Abitmoderkort från 2003 ungefär. Bekväm som jag är orkar jag inte skruva ut moderkortet utan vill limma fast kylflänsen istället.

Problemet är dock: Det enda som sticker upp från nordbryggan är kärnan och den är väldigt liten. Det känns lite osäkert att limma fast flänsen enbart i kärnan. Jag tänkte då om man kunde trycka ut små bollar med 555 runt kärnan vilket skulle skapa små band av lim mellan flänsen och nordbryggan. Dessvärre är 555 för kladdigt och flytande så detta fungerar inte.

Nån som har några idéer? Jag kan förmodligen köra utan kyfläns då det är ett i845PE och den klarar temperaturer upp till 92*C enligt databladet och den högsta jag mätt upp med multimeter är 75*C vid load, mest tack vare bra ventilation i chassit i övrigt. Fast det skulle onekligen kännas bättre med kylning.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Limmade en NB brygga en gång

la två smålimklickar i var sitt hörn (diagonalt) av kärnan, och pasta på resten av kärnan...

Den sitter fint än idag och detta var 4 år sen

//Peter

Permalänk
Musikälskare

Länken funkar inte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Glömsk

Fler bilder: http://images.google.com/images?hl=en&ie=UTF-8&btnG=Google+Se...

Redbullen: Intressant. Vad var det för lim du använde?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

köp sånt där värmeledande lim och smeta hela skiten full

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=102&session=69666fa...

det ska ju inte vara något problem med elen heller

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Glömsk

Jobbigt. Jag kom på att jag hade AS värmeledande lim redan. Dessvärre hade innehållet i ena tuben ändrat färg från vitgrå till en giftig gul färg och smeten hade dessutom stelnat och spruckit. Den köpte jag visserligen för fyra år sedan.

Trevligast vore ju om man kunde använda kylpastan man har sedan använda någon superlim eller liknande, som Redbullen gjorde. Samtidigt vill man ju inte slarva för lossnar limmet så ramlar aluflänsen ner på grafikkortet. Rent mirakel att inget dog när det hände, får nog tacka det tjocka lager med damm som isolerade de ytmonterade resistorerna från en säker kortslutningsdöd.

Annars får man väl slänga ut hundringen på AS-limmet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Kylpastelim funkar extremt bra, limmade dit en 5x6x4 cm (bredd, längd, höjd) fläns på ett grafikkort och det sitter bra där upp och ner.

Permalänk
Avstängd

Annars om du tycker det är dyrt har du alltid;

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=103&session=c2ec38d...

har dock inte hört nått om den, vet att den där Artic silver limmet ska var mycket bra.

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w