Diverse problem med datorn, fläktar först och främst.

Permalänk
Medlem

Diverse problem med datorn, fläktar först och främst.

Kan ju börja med att den bakre chassifläkten snurrar lååångsamt sen brummar till och snurrar dubbelt så fort i en sekund ungefär varje 6:e sekund. Verkar dö? tipsa gärna om en chassifläkt 120mm som är tyst och bra.

Sen ibland när jag startar datorn brukar musen och tangentbordet vara dött men funkar igen när jag kopplar in och ut dem.

Idag blev det något högt läte av datorn och jag såg att det var moderkortets lilla fläkt som snurrade på MAX och det var den det lät så jädrigt av. Blev bara tyst när jag petade lite på den men den låter så högt varje gång jag startar datorn nu.

Datorn består av:

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling

NEC ND-3520a Dual-Layer DVD

Hightech Excalibur ATI Radeon X800XL Turbo ICE-Q II 256Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL PCI Express

Maxtor DiamondMax Plus9 6Y080M0 80Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA

Corsair Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL2.5

Asus A8N-E nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX

AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3000+ 1800MHz/1.8GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939

Hoppas på hjälp!

Permalänk
Medlem

Denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=37973 som chassiefläkt. Har iofs ingen erfarenhet av just den men däremot en 80 mm av samma tillverkare som verkligen är tystlåten så denna är säkert lika bra.

Gällandes moderkortet så reklamera det om du har kvar garanti eller köpa en passande fläkt för Nforce chipset nordbrygga blir så vitt jag vet mycket varm så fläkt rekomenderas för fläktlös kylning funkar visst inte så bra.

Permalänk
Medlem

Mycket bra fläkt på pappret men kommer den hålla länge ?
Har skickat mail till Asus med frågor angående moderkortet så hoppas de svarar snabbt.

Permalänk
Medlem

Ingen aning om hur länge den håller men som vanligt så är det inget man kan veta till 100% innan köp för tillverkaren kan ändra i produkten under pågående produktion mm.

Däremot kan du alltid reklamera varan om den håller kortare tid än 3 år och under dom första 6 mån är det säljaren som har bevisbördan och sedan du.

Glöm sedan allt snack om att säljaren säger att det är en förbrukningsvara för det existerar inget sådant i Konsumentköplagen och vad gäller din bevisbörda så räcker det med att du kan göra det troligt att en vara har haft ett fel ifrån början som t.ex om fläkten brinner så är det ett ursprungligt fel som säljaren ska stå för och då även för andra grejer som kan ha blivit skadade eller förstörda pga en felaktig fläkt.

Permalänk
Medlem

angående chipset fläkten så kan du testa att tanka hem speedfan och hålla lite koll på dina temperaturer, kan vara intressant i sammanhanget.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag tar iaf och beställer 2 av dom där fläktarna efter jag fått svar från Asus angående moderkortet.

Någon som vet något om problemet att tangentbordet och musen ibland är dött när jag startar datorn men funkar när jag kopplar in och ut dem ?