Permalänk
Medlem

Jag är mot aktiv dödshjälp, då jag anser att livet är heligt, och därmed okränkbart. Aktiv dödshjälp strider mot människans helighet, och dess inneboende värde.

Jag ogillar även tanken att någon i slutändan då skulle behöva ta livet av den som vill dö. Att genom lagstiftning "producera" yrken som genomför denna typ av handlingar gör att vi kommer ha människor som tar livet (antingen direkt eller indirekt) av andra människor.

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med föregående talare.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Takashi
Jag är mot aktiv dödshjälp, då jag anser att livet är heligt, och därmed okränkbart. Aktiv dödshjälp strider mot människans helighet, och dess inneboende värde.

Jag ogillar även tanken att någon i slutändan då skulle behöva ta livet av den som vill dö. Att genom lagstiftning "producera" yrken som genomför denna typ av handlingar gör att vi kommer ha människor som tar livet (antingen direkt eller indirekt) av andra människor.

Skulle du ligga på en sjukhussäng med obeskrivlig smärta som du visste ALDRIG skulle gå över samt du inte på något sätt kunde tänka dig få uppleva lycka för resten av ditt liv så skulle du nog ändra dig.

Jag är, som ni kanske anat, för aktiv dödshjälp, dock bara när det gäller liknande exempel som jag skrev ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Skulle du ligga på en sjukhussäng med obeskrivlig smärta som du visste ALDRIG skulle gå över samt du inte på något sätt kunde tänka dig få uppleva lycka för resten av ditt liv så skulle du nog ändra dig.

Ja och jag hoppas att jag har människor runt mig som stöttar mig och hjälper mig igenom lidandet och inte människor som frågar mig "ska vi inte trycka på knappen då? för ditt eget bästa".

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Aktiv dödshjälp är något som jag är för när det kommer till personer som är obotligt sjuka, handikappade eller väldigt gamla.

Om jag skulle bli något av det ovanstående skulle jag välja att ta mitt eget liv då det inte är lagligt med dödshjälp för tillfället.

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Ja och jag hoppas att jag har människor runt mig som stöttar mig och hjälper mig igenom lidandet och inte människor som frågar mig "ska vi inte trycka på knappen då? för ditt eget bästa".

Men om du inte har kvar några vänner eller familj?

Permalänk
Medlem

Finns så mycket värdelösa människor med värdelösa ideal att aktiv dödshjälp och abort är en ren barmhärtighetsåtgärd för genpoolen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Men om du inte har kvar några vänner eller familj?

Men detta är ingen fråga där en har rätt och den andre fel, alla har rätt.

De som är mot aktiv dödshjälp förlorar inget på om det blir lagändrging som tillåter detta, då de själva aldrig ens behöver ha den valmöjligheten i åtanke om de blir så pass drabbade att döden skulle vara en utväg för dem.

Däremot är det med rådadne lagstiftning en direkt nackdel för de som är för aktiv dödshjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men detta är ingen fråga där en har rätt och den andre fel, alla har rätt.

De som är mot aktiv dödshjälp förlorar inget på om det blir lagändrging som tillåter detta, då de själva aldrig ens behöver ha den valmöjligheten i åtanke om de blir så pass drabbade att döden skulle vara en utväg för dem.

Däremot är det med rådadne lagstiftning en direkt nackdel för de som är för aktiv dödshjälp.

Jag håller med dig till 100%. Jag tycker bara det är synd att folk inte verkar sätta sig in i hur förjävligt folk kan ha det och att tycka att dessa personer inte ska få aktiv dödshjälp det är bortom mig. Precis som som du säger så påverkar det inte en person som inte vill ha aktiv dödshjälp.

Permalänk
Medlem

ooooh dejavu-tråd...

Säger bara såhär:
Jag är för aktiv dödshjälp MEN eftersom många har en felaktig bild av hur ett liv i t.ex rullstol är så skulle en massa förhastade fall ske.

En levnadsglad människa som blir förlamad och helt plötstligt vill ta livet av sig ska få terapi, inte dödshjälp, då det tyder på ett trauma/identitetskris.

Lura inte in mig djupare nu, det kommer bara sluta ungefär såhär:
Permoman: DÖÖ FASCISTJÄÄÄVLAR!
Dennizpoop: *Permoman bannad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Jag håller med dig till 100%. Jag tycker bara det är synd att folk inte verkar sätta sig in i hur förjävligt folk kan ha det och att tycka att dessa personer inte ska få aktiv dödshjälp det är bortom mig. Precis som som du säger så påverkar det inte en person som inte vill ha aktiv dödshjälp.

Men du utgår från dina förutfattade meningar. Alla är inte lika "hopplösa" vid olyckor, det finns folk som lever idag med total förlamning och som faktiskt tycker om livet. Det är därför både du och Ihks har rätt.

Ni har helt enkelt olika värderingar, och då kan tex du inte försöka få Ihks att ändra sin uppfattning eftersom du därmed indirekt vill få honom att ändra på sina värderingar.

Men för att vrida till det ytterliggare:

Du är 35 år, har fru och tre barn i 10-årsåldern. Du råkar ut för en olycka opch blir totalförlamad från nacke och neråt. Du har ingen direkt smärta förutom de psykiska frestningarna som fäljer en sån händelse.

Skulle du då välja att göra din fru till änka och dina barn faderlösa eller skulle du leva livet och försöka göra det bästa av det för din familjs skull?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Men om du inte har kvar några vänner eller familj?

För mig personligen skulle det inte förändra någonting förutom att möjligtvis lidandet skulle bli större.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men detta är ingen fråga där en har rätt och den andre fel, alla har rätt.

De som är mot aktiv dödshjälp förlorar inget på om det blir lagändrging som tillåter detta, då de själva aldrig ens behöver ha den valmöjligheten i åtanke om de blir så pass drabbade att döden skulle vara en utväg för dem.

Däremot är det med rådadne lagstiftning en direkt nackdel för de som är för aktiv dödshjälp.

Det kan visst påverka då man aldrig kan garantera att fel inte kommer inträffa.
Likväl som man inte kan garantera att oskyldiga inte kommer avrättas vid dödsstraff.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Aktiv dödshjälp innebär väl ändå inte att någon utomstående kan bestämma om en förlamad person ska avlivas eller inte? Ni får det ju att låta som att så fort man legaliserar det så kan vem som helst bestämma om någon annan ska dö, det måste ju vara ett personligt val, om någon vill dö är det självklart för mig att man ska få hjälp med det om man vill (och det finns någon som vill hjälpa), lika självklart är det att man aldrig ska få pressa någon till att ta ett sådant beslut, eller ens ställa frågan.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag är också för, lite och latent. Däremot är jag inte under några som helst omständigheter för aktiv dödshjälp mot depression(!).

Depression är en sjukdom där ett symptom är att vilja dö. Det är en diametral skillnad mot förlamade och andra patienter där döden är botet.

Depression kan idag mycket framgångsrikt behandlas med SSRI, KBT och/eller ECT (selektiva serotoninåterupptagningshämmare ["lyckopiller"], kognitiv beteendeterapi och elektrokonvulsiv behandling, respektive), medan behovet att dö blott är ett symptom.

Så när en deprimerad patient tas om hand (t.ex. efter ett misslyckat självmordsförsök) är behandlingen främst terapi (medicinsk och/eller psykologisk), medan dödshjälp enbart torde vara aktuellt i fall där det inte finns någon terapi. Allt enligt devisen att minska lidande.

Håller med till fullo. Du är så bra MBY för att du lyckas skriva ner precis det jag känner och tycker på ett mycket bättre sätt än jag nånsin kunnat.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Depression är en sjukdom där ett symptom är att vilja dö. Det är en diametral skillnad mot förlamade och andra patienter där döden är botet.

BS!

Så du menar att det inte kan röra sig om en botbar depression vid en plötslig förlamning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det kan visst påverka då man aldrig kan garantera att fel inte kommer inträffa.
Likväl som man inte kan garantera att oskyldiga inte kommer avrättas vid dödsstraff.

Och här visar du tydlight att du egentligen inte vet så mycket om processon som personer som vill få aktiv dödshjälp får gå genom.

Som sagt, detta är något som görs i vissa länder och hittills har inte något fall av "fel hjälp" skett. Och skillnaden mellan aktiv dödshjälp och en avrättning är som natt och dag, där det i det senare fallöet handlar om några utomstående som fattar ett beslut som den utsatte inte själv råder över. Där kan det bli fel.

Men så länge jag själv, på ett eller annat sätt, inte framför min önskan att dö vid sjukdom så kommer inte läkaren föreslå att man ska döda patienten.

Loaded har förstått detta och det han skriver är helt i linje med hur det funkar. Ingen läkare kommer fråga en patient om denne vill dö, utan det är patienten som ska ta beslutet helt av sig själt ovh helt från början.

@MBY = Permoman har rätt i frågan, en förlamning har inte enbart döden som bot, kan mycket väl vara en depression.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av permoman
BS!

Så du menar att det inte kan röra sig om en botbar depression vid en plötslig förlamning?

Jag förstår inte vad du menar. Givetvis kan depressioner behandlas även för sjuka patienter som får palliativ vård. Depression efter t.ex. förlusten av en lem är välkänt och brukar behandla. Men depression är ju inte vad vi talar om i denna tråd, vi talar om dödshjälp för patenter utan depression som vill dö. För så länge patienten är deprimerad, får vi anta att eventuell dödslängtan är ett symptom av depressionen och inte av [den hopplösa] skadan eller lidandet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag förstår inte vad du menar. Givetvis kan depressioner behandlas även för sjuka patienter som får palliativ vård. Depression efter t.ex. förlusten av en lem är välkänt och brukar behandla. Men depression är ju inte vad vi talar om i denna tråd, vi talar om dödshjälp för patenter utan depression som vill dö. För så länge patienten är deprimerad, får vi anta att eventuell dödslängtan är ett symptom av depressionen och inte av [den hopplösa] skadan eller lidandet.

Jag tror/vet att man missar många depressioner vid förlamningar då man tror att dödslängtan beror på "[den hopplösa] skadan eller lidandet."

Permalänk

Ute på krogen:
-Hej snygging, vad jobbar du med?

-Jag är Dr, Dr död. Proffesionell dödshjälp baby.
-Ska vi leka?

Ontop: Hur ska det funka, ska folk folk ha titeln dödhjälpare?
Tjänar man bra på det mån tro?

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av permoman
Jag tror/vet att man missar många depressioner vid förlamningar då man tror att dödslängtan beror på "[den hopplösa] skadan eller lidandet."

Det tror jag också, så jag förstår fortfarande inte vad du menar riktigt.
Eutanasi bör inte användas mot depression eftersom detta är en behandlingbar sjukdom.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [CD]Elias

Ontop: Hur ska det funka, ska folk folk ha titeln dödhjälpare?
Tjänar man bra på det mån tro?

Herregud...

LÄKARE kommer sköta detta (tillsammans med tex psykologer), kommer inte finnas dödhjälpare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det tror jag också, så jag förstår fortfarande inte vad du menar riktigt.
Eutanasi bör inte användas mot depression eftersom detta är en behandlingbar sjukdom.

Jo, det jag menar är risken att eutanasi kan komma att användas utav misstag vid legalisering.
Då man kan missa den bakomliggande behandlingsbara sjukdomen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Herregud...

LÄKARE kommer sköta detta (tillsammans med tex psykologer), kommer inte finnas dödhjälpare...

Vilka läkare?
Dom som utnyttjar systemet och säljer receptbelagda piller till missbrukare?
Ska dom få speciell utbildning för att kunna ta rätt beslut, OCH.....

vad kommer dom då kallas?

Tycker ändå frågan är berättigad utan att behöva få ett "Herregud..." i ansiktet.

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [CD]Elias
Vilka läkare?
Dom som utnyttjar systemet och säljer receptbelagda piller till missbrukare?
Ska dom få speciell utbildning för att kunna ta rätt beslut, OCH.....

vad kommer dom då kallas?

Tycker ändå frågan är berättigad utan att behöva få ett "Herregud..." i ansiktet.

De läkare som inte har något emot det. De kommer kallas LÄKARE och inte något annat.

Det finns poliser som är korrupta också, ska va ta ifrån alla poliser deras tjänstevapen?
Att du har några läkare som skriver ut receptbelagda piller till knarkare är en helt irrelevant fråga när det kommer till dödshjälp.

varför?
Därför att A) läkaren kommer intefå någon som helst ekonomisk vinst av att hjälpa patienterna som vill dö. B) Ta livet av någon är betydligt värre än att sälja piller till en missbrukare C) Det är betydligt fler personer inblandade i denna process än när det gäller utskrivning av läkemedel.

Flummar du fram några halvdana frågor "bara för att" så får du räkna med "herregud...".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
De läkare som inte har något emot det. De kommer kallas LÄKARE och inte något annat.

Det finns poliser som är korrupta också, ska va ta ifrån alla poliser deras tjänstevapen?
Att du har några läkare som skriver ut receptbelagda piller till knarkare är en helt irrelevant fråga när det kommer till dödshjälp.

varför?
Därför att A) läkaren kommer intefå någon som helst ekonomisk vinst av att hjälpa patienterna som vill dö. B) Ta livet av någon är betydligt värre än att sälja piller till en missbrukare C) Det är betydligt fler personer inblandade i denna process än när det gäller utskrivning av läkemedel.

Flummar du fram några halvdana frågor "bara för att" så får du räkna med "herregud...".

OT: I vårat grannland Norge bär inte alla poliser tjänstevapen. Jag tror det fungerar ganska bra. Jag läste en artikel för några månader sedan som menade att risken för att människor ska bli skadade ökar av att poliser bär tjänstevapen. Det är tydligen inte särskilt ovanligt att poliser som blir skjutna faktiskt blir det av sitt eget tjänstevapen. Jag tror dom har vapen i bilarna, som dom kan hämta om det behövs.

Jag tycker du drar en ganska konstig liknelse, att ta bort polisers tjänstevapen är inte direkt som att ta bort rätten från läkare att godtyckligt döda dom som inte vill leva längre. Men du kanske menar att man ska ta bort polisens tjänstevapen och ge dom till läkarna?

Hursomhelst, även om läkare generellt inte är mer korrupt än någon annan människa så anser jag det ändå vara naivt att tro att införandet av dödshjälp inte kommer medföra en rad komplikationer och svårigheter som antagligen kommer leda till att då och då så kommer någon som inte var tänkt att dö, tas död på, av misstag.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
OT:
Hursomhelst, även om läkare generellt inte är mer korrupt än någon annan människa så anser jag det ändå vara naivt att tro att införandet av dödshjälp inte kommer medföra en rad komplikationer och svårigheter som antagligen kommer leda till att då och då så kommer någon som inte var tänkt att dö, tas död på, av misstag.

Huvudet på spiken.

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
OT: I vårat grannland Norge bär inte alla poliser tjänstevapen. Jag tror det fungerar ganska bra. Jag läste en artikel för några månader sedan som menade att risken för att människor ska bli skadade ökar av att poliser bär tjänstevapen. Det är tydligen inte särskilt ovanligt att poliser som blir skjutna faktiskt blir det av sitt eget tjänstevapen. Jag tror dom har vapen i bilarna, som dom kan hämta om det behövs.

Jag tycker du drar en ganska konstig liknelse, att ta bort polisers tjänstevapen är inte direkt som att ta bort rätten från läkare att godtyckligt döda dom som inte vill leva längre. Men du kanske menar att man ska ta bort polisens tjänstevapen och ge dom till läkarna?

Hursomhelst, även om läkare generellt inte är mer korrupt än någon annan människa så anser jag det ändå vara naivt att tro att införandet av dödshjälp inte kommer medföra en rad komplikationer och svårigheter som antagligen kommer leda till att då och då så kommer någon som inte var tänkt att dö, tas död på, av misstag.

Men det är här du, och många andra gör fel. Ingen läkare kommer godtyckligt få ta livet av en människa och detta har sgats flera ggr tidigare i tråden. Det ärn inte en enskild individ som kommer fram till det beslutet, det är en grupp av läkare, psykologer etc som tillsammans gör en utvärdering av varje enskilt fall.

Aktiv dödshjälp har funnits i några år i några länder, ni kan försöka ta fram hur många som dödats av misstag.

Att vissa tror att det kommer öppna porten för dödandet av "fel" personer, dvs de som inte vill ha dödshjälp, är bara för att de inte egentligen är insatta i hur det kommer funka.

Ps. tycker själv liknelsen var godkän. Poliserna har i vissa fall rätten att få döda, detta kommer läkare också få om det blir tillåtet. Korrupta yrkesutövare finns det i båda kategorier, med skillnaden att det bland den senare inte är en enskild individ som avgör i frågan, utan en grupp och det är det som minskar risken för fel. Lägg därtill tidsrymden som det tar från beslut till "aktion" (där patienten när som kan avbryta processen) så får du ytterligare något som minskar felmarginalerna.

Edit: jag har aldrig sagt att det inte kommer bli fel. Utan att det inte kommer bli sådana fel som leder till felaktig dödande av en patient av ovan nämnda anledningar.

Permalänk
Medlem

Jag är för.

Dock ska det bara kunna göras av gamla som är sjuka, väldigt svårt sjuka som garanterat kommer dö och ja det är väl de jag tycker skulle få göra det.
Och en del lagar och regler ´skulle det ju klart behövas för att inte missbrukas. Kanske att man ska få ett intyg av nån läkare eller något som visar på att man lider och kommer dö snart eller inte klarar av att leva ett värdigt liv.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Hittade en länk jag sparat om en artikel i SVD om dödshjälp. Väldigt stark artikel.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14275496.asp

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64