Permalänk
Medlem

Flashig flash-sida

Ta en titt på den här sidan som jag varit delaktig i Kom gärna med feedback eller bara beröm Jag vill gärna höra vad folk tycker om design och innehåll! /F http://www.provamagasin.se/Main.aspx

Permalänk

För flashig för mig. Svårnavigerad.

Permalänk
Medlem

Helt Ok

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk

Funkar.

Samtidgt förstår jag inte varför ni valt flash som format. Det är ju snyggt och funkar, men all metadata fastnar ju i flashen. Skulle vara kul att veta bakgrunden. Känns lite 2001 i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut.. Träligt bara att det hackar å segar på en 2 ghz dator med 64mb grafikkort..

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Snyggt! (Y)

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Medlem

Fin, men svårnavigerad. Man vet inte vart man ska titta eller klicka.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Tja.. var väl ok för att vara en flashsida.. dock lite seg.
Och sen så är jag i allmänhet emot flashsidor, de är sega, man kan inte länka till innehåll i dem,
de har irriterande animationer och de har långa laddningstider.

Permalänk
Avstängd

ur SEO synpunkt kanske det inte är smart att göra den i flash?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha roligt att läsa folks kommentarer här.
Designen var helt klockren.
Modern
Nytänkande!
LÄTT navigerad (Krävs inte så mycket IQ för de ;-), men de gäller kanske inte alla)
Gillar färgvalet

Torandi: De är bäst att du vänjer dig. Adobe sammarbetar med Mozilla om en ny motor till flash och Microsoft håller på med en "egen" version och tolkning av flash.

CyberVillain: De var de bästa de kunde göra. Kan tipsa chefen på Northkingdom.se att de är inte så smart att använda flash, och kanske föra vidare samma meddelande till Stefan på thomson.nu.

Soulnut: Satt och kolla lite hur flash playern jobbade, den var lika krävande som reklamen på swec faktiskt. Bara sanning..

Ni som tyckte den var svår navigerad. What?
Har ni sett filmen Idiocrasy? Någon kanske känner igen sig där

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Antar att det är du som skapat sidan och har problem att ta den kritik som användare delar med sig av.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Näe nu ska du absolut inte lyssna på dessa angående flash då det är tydligen kvar i 90-talet.

1. Svår navigerat?
Jag hade då inte svårt och ta mig runt eller är det så att ni inte hittar den typiska menyn till höger eller överst på sidan där det står med Arial 12px? Ursäkta, kom på att det flesta vill ha 10px. förlåt.

2. Varför måste folk ha tillgång till ALLT? Så fort det är en flash sida gnäller folk för att dem inte kan se den lilla missen någon gjort för att sedan kunna känna sig stora och super bra på programmering genom att tracka ner alla missar. Tragiskt.

3. Idag är det 2007 och som det ser ut har folk superdatorer hemma, men av någon konstig anledning ska man ändå inte kunna använda processorkraft. Så fort den stiger för en stund över några procent så är det ej acceptabelt. Kanske är onödigt med en Core 2 Duo mega extreme processor i värsta hastigheten..?
Här sitter jag med min bärbara HP NX7300, C2D T5600 1,83ghz CPU, 1gb ram, Intel GMA 950 grafik max 224mb minne och det värsta på allt MS Vista som just nu suger lite extra cpu kraft och minne då jag bränner en återställningsskiva till datorn. Det flöt på hur bra som helst på min dator, konstigt...

4. Ni som alltid gnäller på flash, bara börja vänja er för bättre kampanjsidor finns inte. Detta är ett utmärkt exempel på varför använda flash, det är mer lockande och det här visar mer av vad tidningen har och erbjuda än en tråkig vanlig html sida.

Ja, denna gång höll jag inte käften för jag blev bara för less på trångsynta människor.

EDIT: 5. Långa ladningstider, skaffa bättre bredband för f*n, följ med utvecklingen. Det flesta som har 0.5mbit nät idag har tillgång och uppgradera till MINST 2mbit, och om det nu inte räcker med 0.5mbit för att kunna besöka en vanlig flashsida så rekomenderar jag ad-aware för spyware sökning.

Om sidan, ah som jag skrev, det är ett utmärkt exempel och sälja tidningen på genom nätet, snygg och inte svårnavigerat. Lyckad!

EDIT: Undra varför alla större företag som t.ex. SAAB och Volvo väljer flash? hmmm.... Måste kanske skicka ett mail till dem och be dem sluta använda interaktiva hemsidor, det tar ju trotsallt processorkraft och är för flashiga för många. Uj uj... Dem förlorar kunder!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Antar att det är du som skapat sidan och har problem att ta den kritik som användare delar med sig av.

Menar du mig?
Har inte de minsta del i det projektet att göra. haha (Skulle var jeklit stolt om jag var de )

Ho tur att mångmiljon företagen och med sina miljoner kunder inte väljer flash. ... Nej vänta nu? de gör de faktiskt chockande. Skummt att de väljer det som säljer, stackars miljonärer =/ få så mycket pengar.
*Sarkasm*

Gillar sidan skarpt iaf =D. Fortsätt så kommer ni långt.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Avstängd

tja.. tydligen kan inte de cheferna nått om SEO. Fast de kanske anser att deras varumärken är så starka att de inte behöver lyftast upp ytterliggare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
tja.. tydligen kan inte de cheferna nått om SEO. Fast de kanske anser att deras varumärken är så starka att de inte behöver lyftast upp ytterliggare?

Går det inte att kolla om det är en webbläsarmotor eller WAP eller liknande som besöker sidan, och i så fall leverera en annan? Det är kanske så dom gör... de ligger ju trots allt högt upp i sökresultaten. Men jag kan inget om SEO heller... skulle dock vilja lära mig mer, kan någon skriva en kortfattad punktlista på typ de 5 viktigaste punkterna att tänka på? Jag hittade mycket om SEO på nätet, bl.a. en helt separat site för det, men de lyckades inte sammanfatta det så bra tyckte jag... lånar tråden lite!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
tja.. tydligen kan inte de cheferna nått om SEO. Fast de kanske anser att deras varumärken är så starka att de inte behöver lyftast upp ytterliggare?

Haha De märks att du inte vet vad du pratar om. Finns många sätt att "SEO" en full-flash sida, sätt som inte är så svåra som vilken kunnig person inom webbutveckling kan.
Försök inte prata ner företag som ligger på top inom deras marknad då är du ute på helt fel spår.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Snygg design och allt sånt,
men varför göra den i flash då jag inte såg något som igentligen utnyttjade funktionerna?

Permalänk

Det finns bra statistik på dessa sidor. Efter ett par klick tröttnar besökaren. Laddningstiderna stör fortfarande.

Informationen som bakas in i en flashfil kan ännu inte indexeras. Så det är inte vidare smart om informationen skall vara sökbar.

Läs på lite om webben hos Roger. http://www.456bereastreet.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Näe nu ska du absolut inte lyssna på dessa angående flash då det är tydligen kvar i 90-talet.

1. Svår navigerat?
Jag hade då inte svårt och ta mig runt eller är det så att ni inte hittar den typiska menyn till höger eller överst på sidan där det står med Arial 12px? Ursäkta, kom på att det flesta vill ha 10px. förlåt.

2. Varför måste folk ha tillgång till ALLT? Så fort det är en flash sida gnäller folk för att dem inte kan se den lilla missen någon gjort för att sedan kunna känna sig stora och super bra på programmering genom att tracka ner alla missar. Tragiskt.

3. Idag är det 2007 och som det ser ut har folk superdatorer hemma, men av någon konstig anledning ska man ändå inte kunna använda processorkraft. Så fort den stiger för en stund över några procent så är det ej acceptabelt. Kanske är onödigt med en Core 2 Duo mega extreme processor i värsta hastigheten..?
Här sitter jag med min bärbara HP NX7300, C2D T5600 1,83ghz CPU, 1gb ram, Intel GMA 950 grafik max 224mb minne och det värsta på allt MS Vista som just nu suger lite extra cpu kraft och minne då jag bränner en återställningsskiva till datorn. Det flöt på hur bra som helst på min dator, konstigt...

4. Ni som alltid gnäller på flash, bara börja vänja er för bättre kampanjsidor finns inte. Detta är ett utmärkt exempel på varför använda flash, det är mer lockande och det här visar mer av vad tidningen har och erbjuda än en tråkig vanlig html sida.

Ja, denna gång höll jag inte käften för jag blev bara för less på trångsynta människor.

EDIT: 5. Långa ladningstider, skaffa bättre bredband för f*n, följ med utvecklingen. Det flesta som har 0.5mbit nät idag har tillgång och uppgradera till MINST 2mbit, och om det nu inte räcker med 0.5mbit för att kunna besöka en vanlig flashsida så rekomenderar jag ad-aware för spyware sökning.

Om sidan, ah som jag skrev, det är ett utmärkt exempel och sälja tidningen på genom nätet, snygg och inte svårnavigerat. Lyckad!

EDIT: Undra varför alla större företag som t.ex. SAAB och Volvo väljer flash? hmmm.... Måste kanske skicka ett mail till dem och be dem sluta använda interaktiva hemsidor, det tar ju trotsallt processorkraft och är för flashiga för många. Uj uj... Dem förlorar kunder!

Jag gillar flash på webben, faktum kvarstår dock att den här sidan var svår, inte för att det är svårt att hitta knapparna utan för att texten är dåligt urformad och för att det är svårt att veta vart på sidan man förväntas ta vägen. Dessutom laggade den kraftigt på min dator. Helt klart snygg dock som sagt, om den bara är till för att imponera grafiskt så är det ju inget problem, om man vill att folk ska läsa igenom allt som står är den bedrövlig.

Tror du att målgruppen för den här sidan sitter med "Core 2 Duo mega extreme processor i värsta hastigheten"? Det är upp till ägaren av en sida att anpassa sig efter målgruppens behov och krav, en webmaster kan inte säga "skaffa bättre bredband för f*n" och kräva att hans användare ska uppgradera sina datorer och internetuppkopplingar för att sidan ska funka ordentligt, åtminstone inte om han förväntar sig att de ska ta till sig av informationen på hans hemsida.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Härlig kännsla i hela sidan! Gillar det. Och tack för det sköna tipset om Absolut Päron.

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

GIllar den, ser mycket bra ut.

Enda jag skulle vilja att ni gör är att kolla outputen på sidan och kollar hur mycket den använder för på den datorn jag sitter på (en kass dator på jobbet) så fungerar sidan inte alls. Den hackar och går förbannat segt. Men det är det största problemet med att jobba med flash, räkna med "gubben-på-andra-sidans" dåliga dator

Men annars 4 av 5 just p.g.a. att det var krävande.

Visa signatur

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Jag gillar flash på webben, faktum kvarstår dock att den här sidan var svår, inte för att det är svårt att hitta knapparna utan för att texten är dåligt urformad och för att det är svårt att veta vart på sidan man förväntas ta vägen. Dessutom laggade den kraftigt på min dator. Helt klart snygg dock som sagt, om den bara är till för att imponera grafiskt så är det ju inget problem, om man vill att folk ska läsa igenom allt som står är den bedrövlig.

Tror du att målgruppen för den här sidan sitter med "Core 2 Duo mega extreme processor i värsta hastigheten"? Det är upp till ägaren av en sida att anpassa sig efter målgruppens behov och krav, en webmaster kan inte säga "skaffa bättre bredband för f*n" och kräva att hans användare ska uppgradera sina datorer och internetuppkopplingar för att sidan ska funka ordentligt, åtminstone inte om han förväntar sig att de ska ta till sig av informationen på hans hemsida.

Syftade allmänt på processorkraft, varje gång det dyker upp en flash hemsida här på swec så gnäller många på att den suger processorkraft och har långa laddningstider. Det spelar ingen roll om det är en liten portfolio på max 500kb så är det samma gnäll som dyker upp det det här forumet.
När man sen kollar på dem som gnäller över t.ex. just att den är seg och suger upp 40% av processorn, ser man i profilen en dator som kostat några tusenlappar och ska inte ha några som helst problem och visa sidan.

Han här ville ha kritik på sidan, tydligen är den seg för vissa och svår navigerad men det plus att det är en flash sida var det enda NEGATIVA kriktik som dök upp. Ingen sa något positivt utan spärrade sig direkt för att det var flash, vilket är förbaskat trångsynt.

Ni som alltid ger samma negativa kritik, ge mig en god orsak till varför företag ska sluta använda sig av flash?
Ta gärna en titt på http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/index_flash.shtml och kritisera på samma sätt och gärna mer utförligt, varför ska inte SAAB använda sig av flash på deras hemsida?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
EDIT: Undra varför alla större företag som t.ex. SAAB och Volvo väljer flash? hmmm.... Måste kanske skicka ett mail till dem och be dem sluta använda interaktiva hemsidor, det tar ju trotsallt processorkraft och är för flashiga för många. Uj uj... Dem förlorar kunder!

Det där är lustigt ändå. Jag har jobbat med flashsiter för Opel och Saab, visst, en del är trevliga att se på, men för det mesta så spottar MRM ur sig skit som är svårjobbat och segladdat. MRM är de som gör deras flashsiter.

Vad som är lustigt i det här är att GM betalar hutlösa mängder pengar för de här flashsiterna, och såvitt jag vet så är det ingen som har nån aning om om en flashsite genererar fler bilköp än vad en vanlig htmlsida gör. Eller om en microsite överhuvudtaget ger en ökad inkomst. Så om du har lite siffror på det där så får du gärna dela med dig.

Permalänk
Medlem

Darkmoon. De är undersökt av bla Cap & Design att företag väljer flash-sidor framför en "vanlig html" sida. För en flash sida känns mer lockande enligt kunderna.
När han nämner Opel och Saab så menar han nog TILLVERKAREN och inte någon liten försäljare i något slumområde i Sverige.
Alltså du kan inte säga stopp till utvecklingen?

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Saabs sida var betydligt mer lättnavigerad. Jag gillar inte när det kommer en massa popups och menyn försvinner och sånt. Ändra inte utseendet så himla mycket.

Förutom att vara svårnavigerad tyckte jag den var himla trevlig. Lite dålig kvalitet på vissa bilder, men det kan man ju lösa utan större problem.

Permalänk
Medlem

Älskar den utväxande effekten och jag har gjort en del sånt själv så jag vet hur jobbigt det är (1000 lager och masker) Så snyggt. Dock lite rörigt att komma tillbaka på sidan osv..

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det finns bra statistik på dessa sidor. Efter ett par klick tröttnar besökaren. Laddningstiderna stör fortfarande.

Informationen som bakas in i en flashfil kan ännu inte indexeras. Så det är inte vidare smart om informationen skall vara sökbar.

Läs på lite om webben hos Roger. http://www.456bereastreet.com/

Gulligt, verkar som att folk älskar att länka till den där killen - han är inte gud.

Och du tror inte personen stannar på sidan om det är något som lockar, även om den är flash eller html?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det finns bra statistik på dessa sidor. Efter ett par klick tröttnar besökaren. Laddningstiderna stör fortfarande.

Informationen som bakas in i en flashfil kan ännu inte indexeras. Så det är inte vidare smart om informationen skall vara sökbar.

Läs på lite om webben hos Roger. http://www.456bereastreet.com/

Har du hört talas om swfObject?

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt faktiskt.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Darkmoon. De är undersökt av bla Cap & Design att företag väljer flash-sidor framför en "vanlig html" sida. För en flash sida känns mer lockande enligt kunderna.
När han nämner Opel och Saab så menar han nog TILLVERKAREN och inte någon liten försäljare i något slumområde i Sverige.
Alltså du kan inte säga stopp till utvecklingen?

Ok, då ska vi se... är opel.ie, opel.se, opel.no, opel.fi och opel.dk sidor som "någon liten försäljare i något slumområde i Sverige" driver? Det är nämligen de sidorna jag menar.

Kan du länka till den statistiken? Jag skulle gärna ta del av den undersökningen, finns det en rapport om det eller är det bara en artikel i deras tidning?

Sa jag att man skulle sätta stopp för utvecklingen? Du får gärna citera mig korrekt innan du kommer med ogrundade påhopp.