Göra bärbar laddare till SonyEricsson telefon (batteri+usbkabel)

Permalänk
Medlem

Göra bärbar laddare till SonyEricsson telefon (batteri+usbkabel)

Tänkte ju dra på festival i sommar och ett ständigt problem är ju att man måset springa och ladda mobilen stup i kvarten för att kunna hålla kontakt med alla människor där.

Så jag fick iden om att man kanske skulle ta och göra sig en egen laddare så man kan ladda den i tryggheten av sitt eget tält.

Min plan var att nyttja USBkabeln till att alternativt få tag i en andra laddare och klippa sönder den, sen göra en liten box där man kan ha batteriet/batterierna.
Så om någon har några idé förslag vore det trevligt, annars hoppas jag att denna tråd kan komma att bli till inspiration för några andra idéer där ute
(fortsättning följer)

Tänkte ta en sådan här

och en sån här

nu vet jag inte exakt hur många volt telefonen vill ha från batteriet.
får försöka titta ikväll när jag kommer hem.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

kan testa mäta från min laddare ska göra ett försök

Permalänk
Medlem

om inte annat så borde det stå OUTPUT:
på adapter så man slipper mäta

men är väl antagligen bäst med 2 batterier känns det som, annars kanske man drar ut det rätt snabbt. och då måste man ju fixa motstånd å sånt där jag inte har sån superkoll på

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

jeo men det kan ju vara så att output sjunker när man pluggar i mobilen ;P fast de blir ju lite svårt att mäta

Permalänk
Medlem

Fron USB-kontakten får du ju 5V oavsett vad telefonen "vill" ha, så det ska ju vara en safe spänning att köra på.

Permalänk

4,9v 700mA OUTPUT ger min laddare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
Fron USB-kontakten får du ju 5V oavsett vad telefonen "vill" ha, så det ska ju vara en safe spänning att köra på.

inte om jag kopplar på ett 9v batteri (inte för att jag skulle men ändå)

Nu är jag inte så hemma just på ampere å sånt. men hur stor betydelse har det för själva laddningen? räcker det bara att man smäller på så att man får rätt volt eller behöver man ta hänsyns till mA?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

Tror det bara tar lite längre tid att ladda om man inte kan leverera 700mA.

Spänningen 4,9v är nog viktigast att du följer Fast de hade kanske varit bra om man la någon form av strömbegränsande motstånd om du ska plocka ur spänningen ur något som kan leverera mer än 700mA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Tror det bara tar lite längre tid att ladda om man inte kan leverera 700mA.

Spänningen 4,9v är nog viktigast att du följer

Kan man inte leverera 700 mA och apparaten drar 700 mA kommer spänningen obönhörligen att sjunka, allt enligt Ohms lagar. Men visst har du rätt i att det resulterar i en längre laddningstid.

4,9 volt är tillräckligt nära 5 volt för att man ska misstänka att den där USB-laddaren inte har någon elektronik i sig, utan lämnar just 5 volt.

Ett lämpligt batteri skulle då vara ett på 6 volt (t.ex. 4 st R20-batterier) och en low-drop-spänningsregulator för 5 volt.

Tänk på att ett mobilbatteri har rätt måna hundra mA, så ett externt batteri på åtminstone 2 Ah är att rekommendera för att det ska räcka till två laddningar eller mer.

2 Ah får man ut ur vanliga R6-(AA)batterier. Jag skulle dock tagit R20-batterier (D) eller möjligen ett laddningsbart blybatteri på säg 4,5 Ah. Sådana finns billigt på Biltema, och har ju fördelen att det kan laddas upp igen. 79 spänn har jag för mig att 6 volt, 4,5 Ah kostar där.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Kan man inte leverera 700 mA och apparaten drar 700 mA kommer spänningen obönhörligen att sjunka, allt enligt Ohms lagar. Men visst har du rätt i att det resulterar i en längre laddningstid.

4,9 volt är tillräckligt nära 5 volt för att man ska misstänka att den där USB-laddaren inte har någon elektronik i sig, utan lämnar just 5 volt.

Ett lämpligt batteri skulle då vara ett på 6 volt (t.ex. 4 st R20-batterier) och en low-drop-spänningsregulator för 5 volt.

Tänk på att ett mobilbatteri har rätt måna hundra mA, så ett externt batteri på åtminstone 2 Ah är att rekommendera för att det ska räcka till två laddningar eller mer.

2 Ah får man ut ur vanliga R6-(AA)batterier. Jag skulle dock tagit R20-batterier (D) eller möjligen ett laddningsbart blybatteri på säg 4,5 Ah. Sådana finns billigt på Biltema, och har ju fördelen att det kan laddas upp igen. 79 spänn har jag för mig att 6 volt, 4,5 Ah kostar där.

bäst att förklara det här med Amperetimmar

altså som han säger batteriet har 2 Ah (amperetimmar) altså kan man ta ut 2A i en timme eller 1A i 2 timmar

så om laddningen av din telefon drog ca 700mA så räker ett batteri med 2Ah
att ladda i ca 2,8h
och ett med 4.5Ah ca 6,4h

och jag kan tänka mig att din telefon med vanlig strömutagsladdare håller på i ca 4h innan batterit är fullt så ett sånt 4,5Ah batteri räcker bara till typ 1½ ladding...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Min k800 tar ca 30min att ladda

Permalänk

aja olika från modell till modell.. min v800 tar 8h

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
...

och jag kan tänka mig att din telefon med vanlig strömutagsladdare håller på i ca 4h innan batterit är fullt så ett sånt 4,5Ah batteri räcker bara till typ 1½ ladding...

Näe, det är överdrivet. En telefon har oftast ett batteri på mindre än 1 Ah, så laddning med 700 mA tar i storlekordningen 1 timme. Så ett 4,5 Ah-batteri räcker till minst 4,5 laddningar. Nu råkar det finnas ett fenomen som går under namnet peukerts konstant, som begränsar antalet Ah (eller Wh) man får ut ur ett batteri vid ett visst strömuttag, men det behöver vi inte gå in på, så enkelt uttryckt räcker ett 4,5 Ah-batteri till fyra laddningar (vi bortser också från förluster).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

är inte nästa steg att koppla ett bilbatteri direkt till telefonen? de hade ju varit rätt våldsamt med samtalstid iaf

Permalänk
Medlem

haha. fan hittade den här på Kjell & co.

nu blev det inte lika roligt längre

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

Men bygg nå bättre bara för att de finns att köpa färdigt betyder inte att de är den bästa lösningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
Fron USB-kontakten får du ju 5V oavsett vad telefonen "vill" ha, så det ska ju vara en safe spänning att köra på.

"Fron"? Hur full var jag där?

Permalänk
Medlem

Det du vill är att kunna ladda din telefon från din bärbara? Det är ju bara att använda sig av den där USB-kabeln du fick med din telefon, den laddar ju och överför data.

Är problemet att du inte har USB på datorn?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Men den stora frågan här är hur det är med Bacons svenska.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

jag köpte mig ett litet 12 volts batteri på 1.2AH och satte fast en ciggutags laddare till bil och kopplade in, fördelen med detta är att man kan ha laddaren inkopplad till telefonen hela tiden då man kan lägga allt i en lite större ficka. dock skulle jag rekomendera ett lite större batteri på kanske 5 AH om den skall laddas mer än 5ggr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

har själv byggt en ipod/mobil laddare med hjälp av en zenerdiod och ett motstånd bara mkt smidigt

Permalänk
Avstängd

Jag har börjat att gilla att förstöra för olika moddar nu tyvärr, men tänkte tipsa dig om laddaren CMT-60. Mycket enklare istället för att bygga en laddare, men det är förmodligen roligare att bygga en själv...

Laddaren på webhallen

/fjortis_barn

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem

Har faktiskt byggt en usb-laddare till valfri enhet som kan ladda från usbporten. USB är specat till 5V och ska kunna leverera 500mA. Använder en simpleswitcher, finns massor på elfa med tillhörande datablad som ger bra exempelkopplingar. Vill man ladda ipod (iaf nano gen2, inte testat med andra) så kräver den pull-up resistorer på båda dataledningarna för att den ska börja ladda. Dumt med sant :/

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det du vill är att kunna ladda din telefon från din bärbara? Det är ju bara att använda sig av den där USB-kabeln du fick med din telefon, den laddar ju och överför data.

Är problemet att du inte har USB på datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjortis_barn
Jag har börjat att gilla att förstöra för olika moddar nu tyvärr, men tänkte tipsa dig om laddaren CMT-60. Mycket enklare istället för att bygga en laddare, men det är förmodligen roligare att bygga en själv...

Laddaren på webhallen

/fjortis_barn

Pojkar pojkar, om ni läser tråden igen så ser ni att jag ska på festival.
kommer varken ha el-uttag eller dator i tältet
därav jag behöver bygga en laddare.

För övrigt så är det någont konstigt. för jag testade att köpa denna laddare för att se resultatet

kostade bara 79kr.

Men när jag testade med usbkabeln så visade det sig att telefonens batteri laddar ut!! man ser hur %-laddning sakta går ner.
extremt knepigt, testade med en kompis telefon och hans usbkabel med.. samma fenomen.

Och när jag tänkter efter så har jag märkt det här tidigare när jag laddat telefonen på jobbet via USBporten på min arbetsdator så har det resulterat i att batteriet snarare laddat ur.

Så jag testade med min kompis gamla stationära dator (usb1.1) telefonen säger att den laddar men %-laddningen rör sig varken upp eller ner.

Kopplar jag den på vanliga laddaren så laddar den normalt.

Börjar fundera om Amperen har någon inverkan på detta...

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

hade du uppladdningsbara batterier i låfan från kjell? isåfall kanske telefonens batteri laddar dom istället, testa med en diod nånstans. vet inte riktigt var:P

Permalänk
Medlem

haha. Nä vanliga GP batteri (inte uppladdningsbara)

Men såg ju samma sak på min arbetsdator förut, ska se om jag hittar nån på jobbet idag som har en så ska jag testa igen.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Pojkar pojkar, om ni läser tråden igen så ser ni att jag ska på festival.
kommer varken ha el-uttag eller dator i tältet
därav jag behöver bygga en laddare.

Tror inte att du läste allt från länken,
Features:
•i Ansluts direkt till vägguttaget
• Två AA-batterier för laddning om vägguttaget inte passar
• Skyddande hölje

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem

ah nä klart jag inte läste det, såg ju två stickproppar!
Tack får titta på det då om det inte går att lösa på något annat sätt

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Det är bara och klippa av en vanlig laddare och klippa av en USB kabel å tvinna ihop så funkar de. ( har själv gjort en laddare på se sättet. )

Visa signatur

bärbar: Asus x53u amd C-50 x2 1ghz 500gb 4gb. 24/7
bärbar2: dell någonting används som ftp,dchubb.24/7
HTPC: amd athlon 3500+ @ 2,6ghz 3gb 1x250 1x500 1x 2tb 24/7

Permalänk
Medlem

Jzonic: Man läser det man vill läsa tydligen. Missade helt det där med batterilådan. Tyckte väl också att det lät lite konstigt att inte bara använda kabeln som följde med telefonen. Det bästa tips jag nog kan ge dig blir nu istället att skaffa minst två extra batterier.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Men den stora frågan här är hur det är med Bacons svenska.

Du får lägga till någon smiley om du ska skriva såna härligt sarkastiska inlägg.

Visa signatur

//Bacon