Permalänk
Medlem

Ultimata routern var är du?

I dagens läge är det ju throughput som gäller.
Detta får man inte ur en svensson router utan man måste vara beredd att lägga en hel del pengar.
Kom då & tänka på att varför lägga mellan 2000-3000kr på en bra router när du egentligen för samma summa faktiskt skulle kunna få något bättre av att bygga själv.

Går det egentligen och få byggt en strömsnål tyst router som faktiskt klarar lite stryk på nätverket av vanliga datorkomponenter eller måste man titta på special-grejer?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt små funderat på bygga en baserat på via cpu, ska gå köra med passiv kylning osv = tyst och då givetvis kombinera detta med en flash minnes hd på ngn GB.

flash minne HD har jag redan gått över till, köpte en ide/flash converter + 4 GB kort, fungerar fin fint. OSet tror den bootar från en hårddisk.

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10123

Permalänk
Medlem

Jag har i min garderob i sovrummet en Epox bräda med en AMD Athlon 2400+ på som snurrar i 1Ghz samt en ramsticka på 256Mb 400Mhz och ett gammalt Geforce 2 kort.
Den har även 3 nätverkskort i som går till mitt nätverksuttag i väggen från BBB, en switch och även en Accesspunkt för det trådlösa.

Den snurrar på någorlunda tyst förutom disken och behöver väldigt väldigt sällan startas om, så visst kan man skrapa ihop något som fungerar för en inte allt för stor peng.

EDIT: Glömde skriva vilket system jag körde på burken , IpCop är det jag använder och är supernöjd med.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Ja samma här,

Använder min gamla p3 800 med dubbla nätverkskort och 384 i ram.
Har haft den uppe lite över 70 dagar nu utan omstart, har bara startat om den för flytt eller pga strömavbrott. Mkt stabilt kör nu smoothwall på den.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Men hur är det med strömförbrukningen av en vanligt dator som router?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Mac mini + HP Procurve 1800-8G så får du en router med VLAN-stöd, giglan och ganska överbokad l3, men jag tror att du klarar dig en stund på en gigabit?

// Eric

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja du bra fråga. Min p3 800 drar 23 watt vad ja har kunna läst mej till. Har dragit ner fläkten i nätagget till 5v och har sedan en 40gb maxtor disk, ett gammalt ati rage 128 pro sitter det i den.

Cpu 23w
Hårdisk 7,35w idle / 12.2w seek
En 80mm fläkt på cpun på 5v
Mobot vill väl ha någon watt också

Vet inte vad den kan dra totalt kanske 40-50w?

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Därför man inte vill ha en "vanlig" dator, VIA lösningen drar högst ngn watt, men ger ända skaplig prestanda.

Permalänk

Bra nätverkskort och Pfsense is the shit

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett system med VIA drar ca 20-30watt. Min p2 400mhz 192mb drar 39-42watt entligt ett strömmätare från clasohlsons. Den klarar maxning på WAN, dvs exakt 100mbit (Har testat via stadsnätet) men då kör jag inte ex pfsense eller något sådant, det kräver cpu.

Jag har inte QOS. Jag använder mig av iptables för att routra trafiken bara.

EDIT: vem behöver QOS när det handlar om 100mbit? Det går väll ändå inte maxa en sådan lina att det märks vid surfning/spel osv...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Mac mini + HP Procurve 1800-8G så får du en router med VLAN-stöd, giglan och ganska överbokad l3, men jag tror att du klarar dig en stund på en gigabit?

// Eric

Det där lät som min framtida lösning! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Mac mini + HP Procurve 1800-8G

Du får allt förklara för jag fattar ärligt talat inte.

En mac mini har väl bara 1 ethernet port? Eller är HP switchen något mer jag inte ser?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Du får allt förklara för jag fattar ärligt talat inte.

En mac mini har väl bara 1 ethernet port? Eller är HP switchen något mer jag inte ser?

1GbE med vlanstöd, vilket switchen också hade...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Du får allt förklara för jag fattar ärligt talat inte.

En mac mini har väl bara 1 ethernet port? Eller är HP switchen något mer jag inte ser?

Då *Nix, typ Ubuntu för enkelhetens skull stödjer vlan och switchen lika så har du ju faktiskt fått 7st fysiska interface på burken genom att sätta dem i olikva vlan och trunka upp dem i macen.

//Eric

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa denna.

http://linitx.com/product_info.php?cPath=12_138&products_id=1...

Undrar om den klarar 100Mbit med m0n0wall.

Permalänk
Medlem

Är det någon som är haj på soekris?

Det verkar som man inte kan få WLAN samtidigt som man har tillräckligt många portar för kablage när man jämför 4801 och 4826.

Ser jag fel eller?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller