Ok att lägga ut covers på låtar utan tillstånd?

Permalänk
Hedersmedlem

Ok att lägga ut covers på låtar utan tillstånd?

Det är så att jag har en kompis som spelat in några covers och har tänkt lägga upp dem på hennes myspace-sida. Men nu undrar jag hur det fungerar med rättigheter och sådant? Det är ju en egen tolkning av ett musikstycke som redan finns... Måste man skaffa tillstånd eller är det bara att lägga upp låtarna?

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte insatt i sånt där, men det borde inte vara någon fara sålänge dom inte är till för försäljning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
Jag är inte insatt i sånt där, men det borde inte vara någon fara sålänge dom inte är till för försäljning?

Har inte heller någon som helst kunskap om det här.

Jag undrar om det du frågar kan stämma. Säg t.ex. att man gör en cover på en instrumental låt som är så pass simpel så att den går att kopiera så bra att man inte kan höra skillnad på de två artisternas versioner. Det känns lite underligt att det då skulle vara ok att lägga upp covern utan tillstånd.

Sen kan man ju givetvis fortsätta resonemanget med att en väldigt bra cover på vilken låt som helst skulle potentiellt kunna ersätta orginalet och att cover-artisten därmed borde behöva ha ett tillstånd för att distribuera musiken även om den inte är kommersiell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är inte heller helt hundraprocentigt insatt i detta, men ni kan läsa mer på www.stim.se.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Du får nog inte göra det. Då det kan spelas på te.x offeciella sammanhang. Jag gjorde en remix av Airbase Genie och jag var tvungen att kontrollera med Airbase om polaren (som är DJ) fick spela den.

Så svaret är nog Nej. Men det kanske går om man skriver på sidan vem som gjor orginalet och att den inte får spåelas offeciellt, så kanske

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Efter googlande hitta jag:

För att få spela in covers och sälja eller dela ut måste man ha tillstånd från bland annat upphovsmännen. Se upphovsrättslagen

http://www.znapmusic.com/new.php?lang=sv&section=support&page...

Visst inte världens bästa källa men tyder på att man ej får det. Sen är väll frågan om någon skulle bry sig.

Visa signatur

Bison: You have made me a very happy man.
Colonel William F. Guile: And next, I'll make you a dead one.

Permalänk
Medlem

Enklast är att skickat ett mail till Stim och fråga. Enligt min erfarenhet svarar de väldigt snabbt, inom en dag.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Hedersmedlem

Ok! tackar för era svar

Permalänk

Skriv gärna vad de dryga copyrightarna sade sen!

Permalänk
Hedersmedlem

Will do! Skickade ett mail till STIM så vi får se vad de svarar.

Permalänk
Hedersmedlem

STIM var faktiskt riktigt snabba på att svara.

Citat:

Hej,
Ja, du behöver tillstånd från upphovsmannen/förlaget.

M v h
Annika Löf
STIM/Kundservice

Såja, då var den saken utredd i alla fall.