Permalänk
Medlem

hur bygger jag en extern hårdisk låda?

Jag har 10st 250gb sata2 hårdiskar som jag vill bygga ihop.Hur kopplar jag dessa så att jag bara har en utgång på lådan?

Permalänk

10st 250gb tror du seriöst att du kan få en enda utgång bara?;)

Det går ju men det är inte det enklaste

Permalänk
Medlem

Du kommer troligtvis(läs självklart) att behöva en separat Powersupply till alla HDD's.

sen får du köpa IDE/sata till USB konverters och sedan ha en USBhub som du ansluter alla till. Då har du 2 kablar som sticker ut.

Men dock så kommer du få en extremt dålig prestanda då 480Mbit/s inte är tillräkligt för 10 HDDs. Mitt tips är alltså att skaffa ett chassie med många 5,25 platser och sen skaffa speciella hotswapmoduler insatta i 5,25hålen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan ju funka men jobbigt att behöva byta disk finns det ingen bättre lösning,jag har 5 lediga sata ingångar på moderkortet

Permalänk
Avstängd

Bygga en server med kontrollerkort?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

jag antar att det är enda sättet men det blir nog rätt dyrt

Permalänk
Medlem

eller sätta i kontrollerkort i din vanliga dator, så har du dom i burken alternativt i hotswap moduler.

Permalänk
Medlem

Re: hur bygger jag en extern hårdisk låda?

Förstår inte riktigt frågan? :S

Citat:

Hur kopplar jag dessa så att jag bara har en utgång på lådan?

Men om som jag tolkar det?!?

dubbla nätagg i lådan (mkt power needed).
sata 2 kontroll kort (kanske flera beror på modell ofc).

1 utgång på lådan? Via nätverk eller ska du ha en kabel ut? Förstår inte riktigt?

Visa signatur

GAH

Permalänk

dira: Han vill ha en extern burk till diskarna.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Du vill altså ha en utgång på lådan för data gissar jag på.

Dira: Så mycket ström drar inte dsikar, de drar väll max 20-30w max. Så ett nätagg med runt 250 -350w över lär räckar.

För att göra detta skulle du behöva ha en dator i lådan ocskå. Du kan ju bygga en låda med ett mATX moderkort och nätagg sammt ett hårddisk rack. Ett gamalt mATX moderkort med CPU och minne borde du kunna hitta begangnat för några hundra. Det behövs inte med än 500MHz och 256 minne.
Detta kopplar du smidigast med nätverkskabel till din dator eller via en switch till din dator.
Blir inte så mycket dyrare med tanke på vad 10st diskar kostar. Detta (dvs allt utom diskar och chassi) for du för under 1000kr

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Hmm ok

Tja som sagt nätagg för o driva ström. (sa 2 för att jag räknade med en dator & alla diskarna
En eller ett par usb hubbar med separat ström. Som nämns ovan så går detta inte suuuuper fort!

Personligen skulle jag nog försöka fixa en server-låda o dela ut hddarna i nätverk. gbit nätverk vore nice
Glöm inte kontroller-kort om du går på sistsnämnda. Inte många modekort som har fler än 4-6 sata idag.

Visa signatur

GAH

Permalänk
Medlem

tack för alla tips,jag ska nog greja kontroll kort och köra alla 10 diskarna internt

Permalänk
Medlem

ja, kontrollerkort är ett måste för filservrar. Detta gör att du kan flytta diskarna mellan datorer utan problem och om du ska köra RAID(vilket jag förmodar om du har 10 diskar) så är det bra med ett kontrollerkort med hårdvaruraid. Det är ju lite konstnadsfråga också.
Undvik hällst att använda de inbyggda portarna på moderkortet.
Fast det skulle ju funka med ett 8-portas kontrollerkort och köra 2st på moderkortet om du behöver 10st diskar.

Det kan dock vara lite problem med att få in 10st diskar i ett chassi. Coolermasters 4-in-3 modul är bra om du har många 5.25" uttag. Den gör om 3st 5.25" platser till 4st 3.5" platser och den tar även hand om kylning och minskar vibrationer på ett mycket bra sätt.

Ett annat tips är att du lika gärna kan köra P-ATA diskar och kontrollerkort, om du kan hitta det billigt. Gränssnittet bör inte vara någon begränsning.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dira

Inte många modekort som har fler än 4-6 sata idag.

Jodå.. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323531 t.ex. billigt desutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeleGrodan
Jodå.. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323531 t.ex. billigt desutom.

kolla betygen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trIIger
kolla betygen

lol ja. den stackaren som köper det kortet lär inte bli glad.

kolla runt lite på modekort. Det ÄR inte en massa modekort som har över 6 sata anslutningar!

Lycka till med diskarna!

Visa signatur

GAH

Permalänk
Medlem

ett 4portars pci kontrollerkort till satadiskar kostar ju bara 450 kr så kan du fylla ut med det.

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd

asså, lägg av, om du nödvändigt måste få i alla diskarna i en separat enhet så bygg en server av det hela, med kontrollerkort å sånt, + ett starkt netagg. Skulle dessutom satsat på större diskar så man kan dra ner antalet på dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
asså, lägg av, om du nödvändigt måste få i alla diskarna i en separat enhet så bygg en server av det hela, med kontrollerkort å sånt, + ett starkt netagg. Skulle dessutom satsat på större diskar så man kan dra ner antalet på dem.

Men om han redan har 10st 250gb, så är det ju onödigt att byta ut dessa...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör som Flonken skulle ha gjort, koppla ihop alla diskarna och snör in dem i garderåben med en kudde på som ljud-dämpning...

Permalänk
Medlem

1 styck nätagg på 300-450W bör räcka för att driva alla, om det finns uttag nog, annars 3 gammla 300wattare(bör inte kosta något)

Sen en Stata hub! kanske två beroende på ifall det finns en 10portars hub eller inte, har iaf hittat en 5portas efter lite snabb googling
http://www.cooldrives.com/sahub5muussi.html

Verkar ju vara snabbare än USB och bli mindre/billigare än att bygga en server dator.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|