Partition försvunnen vid byte från windows till linux

Permalänk
Medlem

Partition försvunnen vid byte från windows till linux

Hej!

Jag vet inte om den här tråden kom i rätt forumkategori, men jag tror det. Jag skriver det här åt en kompis. Jag är även lite trött nu, så ursäkta stavning m.m.

Jag fick för mig att installera ubuntu på en annan partition på min dator och köra vid sidan om Windows XP Pro. Jag har en hårddisk med 500 gb på uppdelat i en partition. Jag laddade ner ubuntu, brände skiva och satte igång istallationen. När man kom till delen då man ska välja partition att installera på så drog jag bort 100gb från windows-partitionen för att installera ubuntu på. Installationen gick smärtfritt och ubuntu flöt på hur bra som helst, förutom att jag inte kunde komma åt windows eller mina filer på den partitionen.

Filerna jag hade i windows var väldigt viktiga och jag skulle självklart säkerhetskopierat de innan, vilket jag tyvärr inte gjorde. Jag satte i Windows XP Pro-skivan och installerade windows på en 11gb-partition som jag tog ut från den stora windows partitionen (360gb). Men när jag kom in i windows efter installationen kunde jag inte komma åt mina filer. När jag går in i diskhanteraren ser det ut såhär: http://img181.imageshack.us/img181/6229/screenshotne8.jpg

Jag skulle uppskatta om ni kan tipsa mig om hur jag ska göra för att få tillbaka mina filer på partitionen som är 353gb stor. Resten av partitionerna stuntar jag i om de försvinner, det enda jag vill är att få tillbaka filerna på den partitionen.

Tack!

Permalänk
Medlem

Har du installerat SP2? WinXP utan uppdatering stödjer väl endast runt 150-160 GB (glömmer alltid bort exakt hur mycket).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

137 GB

sen kanske du får välja att skapa partitioner och formatera dom,
då borde du få bort "unknown""skiten"

hoppas det funkar, otherwise return to heaven

Permalänk
Medlem

Nja, han ville ju ha tillbaka filerna. Jag hade väl också "unknown" när jag just hade installerat. När jag tryckte på partitionen i WE ville den formatera, blev lite rädd att jag hade förlorat all min porr.

Permalänk
Medlem

Kan med 99.99% säkerhet säga att "unknown"-partitionerna har ett filsystem för Linux.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lanix
Har du installerat SP2? WinXP utan uppdatering stödjer väl endast runt 150-160 GB (glömmer alltid bort exakt hur mycket).

Japp, SP2 är installerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
137 GB

sen kanske du får välja att skapa partitioner och formatera dom,
då borde du få bort "unknown""skiten"

hoppas det funkar, otherwise return to heaven

Som sagt så vill jag få tillbaka mina filer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lanix
Nja, han ville ju ha tillbaka filerna. Jag hade väl också "unknown" när jag just hade installerat. När jag tryckte på partitionen i WE ville den formatera, blev lite rädd att jag hade förlorat all min porr.

Vad är WE för något?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Kan med 99.99% säkerhet säga att "unknown"-partitionerna har ett filsystem för Linux.

Jo, jag vet att den partitionen som är 100gb har ett filsystem för linux. Jag får väl installera ubuntu igen och testa.

Kom gärna med fler tankar om hur jag kan göra för att få tillbaka filerna!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xoolin
Tack för alla svar!

*text

Som sagt så vill jag få tillbaka mina filer.

*text

jo det förstod jag med:), men om det nu inte skulle finnas
någon annan utväg än att göra så , menade jag..

sen finns det recoverprogram att ladda ner, både gratis(tror jag:p)
och testversioner.. själv kör jag med recovermyfiles, funker ypperligt:)

Permalänk
Medlem

Tanka ner Knoppix och kör med LiveCD så du inte skriver nytt på hårddisken. Kolla där vilken typ av partitioner det är och om du kan komma åt dom.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701