Hur länge håller ett GF8800GTS?

Permalänk
Medlem

Hur länge håller ett GF8800GTS?

Hej på er alla!

Jag är en trogen fpslirare som går och väntar på det kommande DX10spelet Unreal Tournament 2007. Jag har hela tiden sagt att jag skall vänta med att köpa ett grafikkort lagom till spelet kommer ut så att jag kan köra de absolut vassaste inställningarna men det börjar klia lite för mycket i fingrarna nu känner ja.

Grafikkorten jag funderar på är 8800GTS 320/640MB

Det jag INTE vill ska hända: När spelet kommer ut kommer jag tvingas prioritera grafikinställningarna pg a det föråldrade grafikkortet. Upplösningar runt 1600x1200 är inget krav men jag vill inte hamna under 100 fps i exempelvis 1024 upplösning med relativt krävande kvalitétsinställningar.

Jag antar att det hela inte är så lätt att förutsäga men vad tror ni? Skulle ni satsat på ett GTSkort nu? (Ett GTX/Ultra är inget jag känner att jag vill slänga ut pengar på som det är nu).

Permalänk
Medlem

Tror du dka vänta på att priset på GTX korten går ner en aning.
För lägre prestanda skulle jag nog skippa med tanke på kraven du ställer

Men hur du än gör så kommer din processor vara en flaskhals i systemet, varesig du väljer GTS eller GTX...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Re: Hur länge håller ett GF8800GTS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Hej på er alla!

Jag är en trogen fpslirare som går och väntar på det kommande DX10spelet Unreal Tournament 2007. Jag har hela tiden sagt att jag skall vänta med att köpa ett grafikkort lagom till spelet kommer ut så att jag kan köra de absolut vassaste inställningarna men det börjar klia lite för mycket i fingrarna nu känner ja.

Grafikkorten jag funderar på är 8800GTS 320/640MB

Det jag INTE vill ska hända: När spelet kommer ut kommer jag tvingas prioritera grafikinställningarna pg a det föråldrade grafikkortet. Upplösningar runt 1600x1200 är inget krav men jag vill inte hamna under 100 fps i exempelvis 1024 upplösning med relativt krävande kvalitétsinställningar.

Jag antar att det hela inte är så lätt att förutsäga men vad tror ni? Skulle ni satsat på ett GTSkort nu? (Ett GTX/Ultra är inget jag känner att jag vill slänga ut pengar på som det är nu).

Hur länge håller ett paket Chips? Det är lite en sådan fråga. Förmodligen så kan du spela i 1024*768 i något år med bra inställningar men jag kan ha jätte fel. Kanske 3 år, kanske bara 4 månader. Det är det ingen som vet.

Allt inom denna branchen blir gammalt väldigt fort för utvecklingen går undan väldigt snabbt. Både inom utvecklingsbranchen av diverse komponenter och inom utveckling av spel.

EDIT: Som ovan skriver så blir din processor en flaskhals. Jag vet inte hur bra minnena kommer att fungera i Vista eftersom UT07 kommer att stödja DX10 och du funderar redan idag på ett DX10 kort och förmodar då att du vill spela i Vista.

Jag själv har en DC 4600+ från AMD och visst fungerar spel bra idag men jag har provat samma grafikkort i en väns dator med en C2D @ cirkus 3Ghz och det är en ganska stor skillnad faktiskt. Men spelar du i höga upplösningar så belastas inte din processor på samma sätt som den gör om du endast spelar i 1024*768 så där har du en fördel om du köper ett vasst kort idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Tror du dka vänta på att priset på GTX korten går ner en aning.
För lägre prestanda skulle jag nog skippa med tanke på kraven du ställer

Men hur du än gör så kommer din processor vara en flaskhals i systemet, varesig du väljer GTS eller GTX...

/Homer_S1

När jag gick ifrån socket A till s939 var tanken att det systemet skulle hålla väldigt länge, dvs grunden = moderkort med PCI-E och en sockel som har stöd för potentiellt tyngre CPU'er än min dåvarande 3200+. Sedan köpte jag till 2GB ram och nyligen en opteron 165:a som jag inte anser vara så långt efter E6600'an enligt vad jag sett och hört.

Flaskhals säger du? Hade varit intressant att se hur mycket det rör sig om isåfall. Tanken var att klara sig med 939systemet igenom hela s775-perioden och kunna uppgradera lagom till nästa generation. Kalla mig optimist men så tänkte jag. Och nu är det alltså GPU'n som är det intressanta bytesobjektet.

Men som det verkar just nu så kommer inte ett GTS palla med UT med mina krav. Men jag kommer iallafall inte byta hela systemet för det. Jag har väldigt svårt att tro att Optyn inte kommer fixa det hela någerlunda bra. Då väntar jag hellre och köper ett bättre grafikkort innan UT kommer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Då väntar jag hellre och köper ett bättre grafikkort innan UT kommer.

Ja är det just det spelet som är prio one så kan du ju vänta och titta på prestandatest med diverse kort. Spelet släpps ändå inom någon vecka.

Du kan se det så här. Unreal engine 3 motorn är väldigt avancerat och optimerad motor och "alla" grafikkort ska kunna spela spelet eftersom det är så stor fråga. Men just efter dina inställningar vet jag ej men vänta du tills spelet lanseras och titta efter prestandatester.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ja är det just det spelet som är prio one så kan du ju vänta och titta på prestandatest med diverse kort. Spelet släpps ändå inom någon vecka.

Du kan se det så här. Unreal engine 3 motorn är väldigt avancerat och optimerad motor och "alla" grafikkort ska kunna spela spelet eftersom det är så stor fråga. Men just efter dina inställningar vet jag ej men vänta du tills spelet lanseras och titta efter prestandatester.

UT3 Kommer inte om nån vecka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
UT3 Kommer inte om nån vecka.

Det är möjligt jag har fel. Jag känner endel på GT.com och enligt dom är det så men som skrevet, kan säkert vara fel:
http://www.gametrailers.com/gamepage.php?id=2469

GT brukar ha bra kontakt med dom flesta spelbolag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är möjligt jag har fel. Jag känner endel på GT.com och enligt dom är det så men som skrevet, kan säkert vara fel:
http://www.gametrailers.com/gamepage.php?id=2469

GT brukar ha bra kontakt med dom flesta spelbolag.

Dedär gav mig faktiskt en mindre chock. Menar dem att UT3 släpps nu på fredag? lol.. Har inte hört något om det alls den senaste tiden. Verkar lite för bra för o vara sant faktiskt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Dedär gav mig faktiskt en mindre chock. Menar dem att UT3 släpps nu på fredag? lol.. Har inte hört något om det alls den senaste tiden. Verkar lite för bra för o vara sant faktiskt..

Snackade med Geoff som ansvarar för GT.com igår och han sa att det är ett datum dom har fått ifrån Midway. Han sa visserligen att den infon som Midway ger ut inte alls behöver vara korrekt i detta fallet. Men vi får väl hoppas.

EDIT: På tal om GT så kommer jag och 3 andra vänner tillsammans med Geoff som ansvarar för Mtv Nordic, Nickelodeon med flera förmodligen att dra igång gametrailers.se. Det är dock inte 100% bestämt så ta det med en nypa salt så länge. Off topic men kan vara intressant för diverse gamers. Då kommer sidan och vårt syfte med sidan att vara lite annorlunda än vår pappa, gametrailers.com.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Snackade med Geoff som ansvarar för GT.com igår och han sa att det är ett datum dom har fått ifrån Midway. Han sa visserligen att den infon som Midway ger ut inte alls behöver vara korrekt i detta fallet. Men vi får väl hoppas.

EDIT: På tal om GT så kommer jag och 3 andra vänner tillsammans med Geoff som ansvarar för Mtv Nordic, Nickelodeon med flera förmodligen att dra igång gametrailers.se. Det är dock inte 100% bestämt så ta det med en nypa salt så länge. Off topic men kan vara intressant för diverse gamers. Då kommer sidan och vårt syfte med sidan att vara lite annorlunda än vår pappa, gametrailers.com.

Låter helt klart intressant. Hör gärna av dig när det hela kommer igång. Det finns mycket att förbättra i gamersverige.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Låter helt klart intressant. Hör gärna av dig när det hela kommer igång. Det finns mycket att förbättra i gamersverige.

Japp och vi ser en extremt stor efterfrågan när man tittar runt lite samt efterfrågan om spel reviews. Alla förstår inte engelska så bra alltid och många pratar snabbt och skriver komplicerat kan man tycka så varför inte göra en svensk? Sure, jag kommer att lägga upp en tråd om det i spelforumet när det är tajm.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

När det gäller spelrecensioner har vi ju fz.se som är välkänt på det området. Men det är klart fler sajter skadar säkert inte. Jag tänkte dock mer på ligaspel och onlineturneringar i diverse spel, både nya som klassiska. Ett bra sätt att få igång gaming är genom att annonsera ut ligor och tillhandaha servers och turneringsadmins som ansvara för att matcher och regler följs. Dem som vet vad clanbase.com är förstår vad jag menar. Clanbase är dock europeiskt inriktat och är inte så skojj för oss fpslirare som är väldigt beroende av låga svarstider från servers i våra spel. Att möta ett lag från spanien och sitta i timmar och leta "jämn" server är något som verkligen förstör gaming just nu. En väl organiserad skandinavisk ligasajt vore toppen.