Permalänk

Kalorier per dag?

Har försökt komma i form nu i ca 3 månader med hjälp utav rätt kost och rätt träning. Dock är jag lite osäker på hur många kcal jag ska äta per dag, för att gå ner lagom i vikt, samtidigt som jag kommer i "form". Vill få mer fastare kropp, men ändå inte bli större" om ni förstår hur jag menar.

Jag har ätit runt 800-1300 kcal/dag hittills, lite skiftande från dag till dag. Helgerna blir det upp mot 1300 kcal, då man äter lite mer fetare mat.
Försöker ändå hålla igen. Äter inte godis, glass, chips, läsk m.m..
Någon gång då och då äter jag snabbmat, men förekommer inte alls ofta numera.

Försöker motionera minst 30 min/dag på något sätt. Antingen går eller cyklar jag. Gör även sit-ups, rygg, ben och magövningar varje/varannan dag..
Hört man ska göra de övningarna, om man vill få lite fastare och plattare mage.
Vill även få fastare lår, därav cyklar jag mer.

Någon som vet lite mer exakt hur man kan göra för att komma rejält i form, på relativt kort tid? Så man får en "fastare" kropp.. och plattare mage?

Jag är 165 cm lång och vägde sist jag vägde mig runt 56 kg.

Permalänk
Medlem

Tror det du gör är rätt så bra.

Mycket konditionsträning = bränna fett = mindre underhudsfett = fastare kropp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Tror det du gör är rätt så bra.

Mycket konditionsträning = bränna fett = mindre underhudsfett = fastare kropp?

Hoppas på det.. dock tar det ju lite tid, innan man ser resultat. Men gått ner ca 3-4 kg på ca 3 månader nu. Står stilla för tillfället, för jag börjat bygga muskler lite nu istället, vilket gör att ag står stilla på vågen och ev kan tom gå upp.
Men får se hur det går. Vill komma i form inför badsäsången

Permalänk
Medlem

Du bygger nog ingen märkbar mängd muskler på 800-1300kcal/dag..

Permalänk
Medlem

Mycket motion och lite mat. Fläsket försvinner och musklerna framträder tydligare (det vill säga om du har muskler från början ).
Har själv kört så sen i vintras, och har nu gått ner ca. 20kg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
(det vill säga om du har muskler från början ).

Exakt, det är la därför många bulkar upp sig som satan innan de deffar, så de har kvar lite muskler när allt fett försvinner sen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Mycket motion och lite mat. Fläsket försvinner och musklerna framträder tydligare (det vill säga om du har muskler från början ).
Har själv kört så sen i vintras, och har nu gått ner ca. 20kg.

jodå hmm, okej.. men hur mycket äter du per dag då ungefär? Man måste ju även äta, för att orka motionera och bygga musklerna

Permalänk
Medlem

Alltså i slutändan handlar det om kalorier in och kalorier ut per dag, dvs att så länge du bränner mer än vad du äter så går du ner i vikt vare sig du vill eller inte. Om du vill nu gå ner i vikt och ändå behålla musklerna gör du det av att äta rätt så att du blir mätt och får det kroppen behöver på det lilla du får i dig. Dock tror jag nog de flesta kanske rekomenderar en sak i taget dvs först bulkning sedan fett förbränning.

Har själv börjat med fettförbränning nu så vi får se hur det går, skippa allt skit bara och ät det viktiga!

Permalänk
Medlem

Re: Kalorier per dag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Har försökt komma i form nu i ca 3 månader med hjälp utav rätt kost och rätt träning. Dock är jag lite osäker på hur många kcal jag ska äta per dag, för att gå ner lagom i vikt, samtidigt som jag kommer i "form". Vill få mer fastare kropp, men ändå inte bli större" om ni förstår hur jag menar.

Jag har ätit runt 800-1300 kcal/dag hittills, lite skiftande från dag till dag. Helgerna blir det upp mot 1300 kcal, då man äter lite mer fetare mat.
Försöker ändå hålla igen. Äter inte godis, glass, chips, läsk m.m..
Någon gång då och då äter jag snabbmat, men förekommer inte alls ofta numera.

Försöker motionera minst 30 min/dag på något sätt. Antingen går eller cyklar jag. Gör även sit-ups, rygg, ben och magövningar varje/varannan dag..
Hört man ska göra de övningarna, om man vill få lite fastare och plattare mage.
Vill även få fastare lår, därav cyklar jag mer.

Någon som vet lite mer exakt hur man kan göra för att komma rejält i form, på relativt kort tid? Så man får en "fastare" kropp.. och plattare mage?

Jag är 165 cm lång och vägde sist jag vägde mig runt 56 kg.

Och hur har det gått? märkt någon skillnad?

önskar jag hade tränat som du, men jag kom igång för sent och har sackat lite senaste veckorna. För några veckor sen sprang jag typ varje dag minst 20 minuter och cyklade även ibland 5 km..gjorde situps ibland också.

Utöver det så slutade jag i påsk att äta (precis som du) godis, chips, läsk, snacks, och undviker fet mat/snabbmat så ofta det bara går.

Jag vette fan om jag märkte nån skillnad, gick väl ner nåt kilo men magen var typ lika stor kändes det som.

Märkte inga resultat trots ansträngning som fan så jag har inte motionerat så mkt senaste tiden, dock äter jag fortfarande aldrig chips/godis/läsk osv.

Ni rekomenderar alltså att förbränna mer än jag äter, typ som banting fast med motion? Käka kalorinåla saker osv.?

Sånt funkar väl inte man ska bygga muskler, men jag vill iofs bara bli av med fettet på och runt magen, tips?

Nu har säkert skrivit fett osammanhängade och almänt dåligt, men orka

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kalorier per dag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Och hur har det gått? märkt någon skillnad?

önskar jag hade tränat som du, men jag kom igång för sent och har sackat lite senaste veckorna. För några veckor sen sprang jag typ varje dag minst 20 minuter och cyklade även ibland 5 km..gjorde situps ibland också.

Utöver det så slutade jag i påsk att äta (precis som du) godis, chips, läsk, snacks, och undviker fet mat/snabbmat så ofta det bara går.

Jag vette fan om jag märkte nån skillnad, gick väl ner nåt kilo men magen var typ lika stor kändes det som.

Märkte inga resultat trots ansträngning som fan så jag har inte motionerat så mkt senaste tiden, dock äter jag fortfarande aldrig chips/godis/läsk osv.

Ni rekomenderar alltså att förbränna mer än jag äter, typ som banting fast med motion? Käka kalorinåla saker osv.?

Sånt funkar väl inte man ska bygga muskler, men jag vill iofs bara bli av med fettet på och runt magen, tips?

Nu har säkert skrivit fett osammanhängade och almänt dåligt, men orka

Du kan inte punktförbränna fett, det ska funka om du bara typ promenerar på morgonar innan frukost och jogga mycket, alltså kämpar du för det så ska det gå, går det inte är det något fel.

Permalänk

Re: Re: Kalorier per dag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k

Ni rekomenderar alltså att förbränna mer än jag äter, typ som banting fast med motion? Käka kalorinåla saker osv.?

Sånt funkar väl inte man ska bygga muskler, men jag vill iofs bara bli av med fettet på och runt magen, tips?

Nu har säkert skrivit fett osammanhängade och almänt dåligt, men orka

Motion ger egentligen inte så mycket, det är bra om du rör på dig men i syfte att förbränna kalorier måste du motionera väldigt mycket/intensivt för att det ska bli några stora skillnader att tala om.
Först och främst går du ner i vikt genom att äta mindre.
Om du slutade med godis och chips i påsk så tycker jag du ska hålla ut, har inte gått så lång tid eller hur?

Försök inte svälta dig själv, men se till att du äter mindre än vad du gjorde tidigare. Tror nog kilona kommer försvinna så sakteligen.

Och nej, det funkar inte att gå ner i vikt samtidigt som man lägger på sig muskler. Det är inte helt omöjligt faktiskt, men i det närmaste.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kalorier per dag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Motion ger egentligen inte så mycket, det är bra om du rör på dig men i syfte att förbränna kalorier måste du motionera väldigt mycket/intensivt för att det ska bli några stora skillnader att tala om.
Först och främst går du ner i vikt genom att äta mindre.
Om du slutade med godis och chips i påsk så tycker jag du ska hålla ut, har inte gått så lång tid eller hur?

Försök inte svälta dig själv, men se till att du äter mindre än vad du gjorde tidigare. Tror nog kilona kommer försvinna så sakteligen.

Och nej, det funkar inte att gå ner i vikt samtidigt som man lägger på sig muskler. Det är inte helt omöjligt faktiskt, men i det närmaste.

Rätt fel där. Om du har kvar samma matvanor som du håller din vikt på, säg att du förbränner i dagsläget 2500 kcal per dag (olika för alla min ligger på runt 3500 utan träning). Att lägga in nått så enkelt som ett löppass á 60 min lär lägga på en förbränning på minst 500 kcal. Så om man kör detta pass varannan dag får man ett underskott på 500 kcal varannan dag. Detta kommer du gå ner av.

Till trådskaparen, ett tips är att äta mer än vad du gör. Hälsosam viktnedgång sker bäst genom att ha ett underskott av ca 500 kcal per dag. Du verkar ha betydligt mer, samtidigt så tränar man bättre med tillräckligt med energi i kroppen. Jag skulle också köra minst 45 minuters pass av t.ex. löpning. I övrigt försöka att röra på dig mer, inte använda dina 30-45 minuters pass som ett svepskäl till att sitta stilla resten av dan framför datorn/tv/böcker eller vad som Det är på den punkten jag vart lite slapp, men så fort man blir frisk skall det ändras

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Hmm. Visst är det så att In - ut = -500 kcal, som Derox sa. Sen kan man väl käka som ett svin och sen motinera som ett tok och ändå få ett underskott på 500 kcal, eller åt andra hållet, käka jättelite och inte röra på sig alls.

Men ifall man kombinerar rätt ätande med kondtionsträning, så får du mycket lättar bort dessa 500 kcal / dag.

Ett kilo kroppsfett är ju ungefär 7000kcal, så ifall du har ett underskott på 500 / dag, så går du ner 0,5 kilo i veckan.

Lycka till!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Re: Re: Kalorier per dag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Och hur har det gått? märkt någon skillnad?

önskar jag hade tränat som du, men jag kom igång för sent och har sackat lite senaste veckorna. För några veckor sen sprang jag typ varje dag minst 20 minuter och cyklade även ibland 5 km..gjorde situps ibland också.

Utöver det så slutade jag i påsk att äta (precis som du) godis, chips, läsk, snacks, och undviker fet mat/snabbmat så ofta det bara går.

Jag vette fan om jag märkte nån skillnad, gick väl ner nåt kilo men magen var typ lika stor kändes det som.

Märkte inga resultat trots ansträngning som fan så jag har inte motionerat så mkt senaste tiden, dock äter jag fortfarande aldrig chips/godis/läsk osv.

Ni rekomenderar alltså att förbränna mer än jag äter, typ som banting fast med motion? Käka kalorinåla saker osv.?

Sånt funkar väl inte man ska bygga muskler, men jag vill iofs bara bli av med fettet på och runt magen, tips?

Nu har säkert skrivit fett osammanhängade och almänt dåligt, men orka

Jadu, sedan jag började i Mars och jag har faktiskt unnat mig lite om helgerna, då jag fyllde år och så, men ändå gick allt bra!
Jag har gått ner från att ha vägt 59,8 kg till nuvarande vikt runt 55,3 kg
Och ja, har märkt skillnad.. lite fastare och plattare mage, inte lika svullen.
Fått fastare lår och man ser mer musklerna om jag spänner låren
Lite smalare överarmar och sådär.. så det går åt rätt håll!
Men jag ville väga runt 53-55 kg och få fastare kropp, så är ganska nära mitt mål nu Förhoppningsvis klarar jag det tills sommarlovet nu..

Saken är ju den, att samtidigt du som ska ha en varierad träning minst 30 min/dag brukar jag säga är bäst och ger bäst resultat, så bränner du fett. Men för att bränna fett, krävs även att du äter rätt. Nyttig mat är att rekomendera, vilket du verkar redan köra med? Sedan handlar typ allt om antal kcal man får i sig per dag. Man kan ta reda på, hur många kcal/dag man ska äta, för att gå ner i vikt. Givetvis måste man samtidigt som man äter nyttigt, motionera rejält. Följer man allt sådant, SKA man märka resultat bara efter ca 1-1½ månad. Det gjorde jag redan efter 1 månad

Vill man bygga muskler, fast vill inte vara "stor" så kan man först förbränna sitt fett lite, sedan bygga upp sina muskler. Men vill man behålla storleken man nu har, börjar man med både konditionsträning och styrketräning.

Man får helt enkelt ha tålamod också, allt händer inte på några dagar
Men följer man allt noggrannt och håller igång, SKA man som sagt märka skillnad!

-------

Derox

Till trådskaparen, ett tips är att äta mer än vad du gör. Hälsosam viktnedgång sker bäst genom att ha ett underskott av ca 500 kcal per dag. Du verkar ha betydligt mer, samtidigt så tränar man bättre med tillräckligt med energi i kroppen. Jag skulle också köra minst 45 minuters pass av t.ex. löpning. I övrigt försöka att röra på dig mer, inte använda dina 30-45 minuters pass som ett svepskäl till att sitta stilla resten av dan framför datorn/tv/böcker eller vad som Det är på den punkten jag vart lite slapp, men så fort man blir frisk skall det ändras

Jo, jag vet.. men kan tyvärr inte äta mer, är en musätare :\
Hinner knappt förbränna 500 kcal/dag.. men ja, ibland lyckas jag och de dagarna har jag försökt äta mer, men inte alltid det går.. så då ligger man på väldigt lite kcal/dag :\

Tränar rejält mycket varannan dag, så man kan vila lite och göra mindre övningar mellan de dagarna

Idag är det min träningsdag typ
Kommer cykla ca 30 min medelfart ner till byn senare idag för att handla. Sedan 30 min till på motionscykeln här hemma.
Kan även bli lite gång utomhus några min.
Sedan ben, rygg och mag övninga

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kalorier per dag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie

Jo, jag vet.. men kan tyvärr inte äta mer, är en musätare :\
Hinner knappt förbränna 500 kcal/dag.. men ja, ibland lyckas jag och de dagarna har jag försökt äta mer, men inte alltid det går.. så då ligger man på väldigt lite kcal/dag :\

Tränar rejält mycket varannan dag, så man kan vila lite och göra mindre övningar mellan de dagarna

Idag är det min träningsdag typ
Kommer cykla ca 30 min medelfart ner till byn senare idag för att handla. Sedan 30 min till på motionscykeln här hemma.
Kan även bli lite gång utomhus några min.
Sedan ben, rygg och mag övninga

Okej, om du brukar äta så och mår bra är det väll inte så mycket att göra! Ett tips står dock fast, att du skall träna minst 45 minuter i sträck. All träning är som sagt bra, men kroppen kommer inte igång med fettförbränning ordentligt föräns efter ca 20 minuter (läste nån studie som visade på 18.7 lr något sådant men minns inte exakt). Och i allmänhet röra på sig mycke.

Så fort jag blir frisk nog att börja träna blir det 45-60 min löpning varannan dag, sen lär jag köra kickboxning på säck lite varje dag, sen enkla mage/rygg övningar varje dag. Och inte sitta framför nån burk i princip nått, mycket bättre att va ute och promenera än att sitta inne.

Men hur som helst, nu ska ja gå o friska till mig, vill ju kunna börja träna För det måste jag bli helt frisk snart!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

@Metalie

Om du vill ha exakt hur mycket kalorier du ska ha i dig per dag och för att få redapå hur mycket olika saker innehåller för kalorier och hur mycket olika aktiviteter bränner kalorier kan det vara värt att kolla in aftonbladets viktklubb.

inget reklam då jag inte tjänar piss på det

Mitt ex gick med där, det kostar pengar men det tyckte hon var värt det.

Där skriver man nuvarande vikt och lite annat info, hur mycket man vill gå ner/upp till, vilka aktiviteter du gör varje dag etc och den räknar ut antalet kalorier du får sätta i dig per dag. Sen kan du följa din vikt på en graf och se hur du ligger till hela tiden etc
Finns även recept, forum o allt möjligt goja där.

Men om du bara vill köra på lite mellan tummen och pekfingret så är det som alla redan sagt, kalorierna in måste vara mindre än kalorierna ut för viktnedgång och vice verca.

Permalänk
Medlem

I min hjärna så kan det inte vara bra att träna samma muskelgrupper alla dagar i veckan mer än det vardagliga träningen men att göra massa situps om dagen kan inte vara bra när ska då musklerna byggas upp?
Innehåller inte fett ungefär 9,1kcal per g då bör ju ett kg fett innehålla ca 9100kcal per kg och inte 7000kcal men kroppen kanske är annorlunda.
Sedan bör du ju se över hur mycket protein, fett och kolhydrater du får i dig per dag.
Har hört att hjärnan behöver ca 120g kolhydrater per dag för att funka optimalt dvs nästan 500kcal bara det.
Du "ska" även inta runt 1.5g protein per kropps kg per dag dvs i ditt fall 84g vilket resulterar i 334kcal, då ligger du på runt 800kcal men kroppen behöver också fett tyvärr.
Om jag var du skulle jag lägga in några morgonpromenader och öka intaget något kroppen mår bättre då.

Och som någon tidigare nämnde så går det inte att punktförbränna det handlar bara om gener vart fettet lägger sig, rekommenderat är även att gå ner runt 500g per vecka dvs 4550kcal per vecka eller 650kcal per dag vilket motsvarar cirka 90min prommenix i rask takt.

Känner mig som en besserwisser just nu

EDIT: en bra sida för att se vad aktiviteter förbränner
http://www.sportline.se/info/burning_calories.htm
Sedan är det ju bara läsa på allt du äter och börja räkna.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
@Metalie

Om du vill ha exakt hur mycket kalorier du ska ha i dig per dag och för att få redapå hur mycket olika saker innehåller för kalorier och hur mycket olika aktiviteter bränner kalorier kan det vara värt att kolla in aftonbladets viktklubb.

inget reklam då jag inte tjänar piss på det

Mitt ex gick med där, det kostar pengar men det tyckte hon var värt det.

Där skriver man nuvarande vikt och lite annat info, hur mycket man vill gå ner/upp till, vilka aktiviteter du gör varje dag etc och den räknar ut antalet kalorier du får sätta i dig per dag. Sen kan du följa din vikt på en graf och se hur du ligger till hela tiden etc
Finns även recept, forum o allt möjligt goja där.

Men om du bara vill köra på lite mellan tummen och pekfingret så är det som alla redan sagt, kalorierna in måste vara mindre än kalorierna ut för viktnedgång och vice verca.

Jo, vet om den sidan. Men tycker det gått bra hittills med vikten och träningen, vill dock orka träna mer.. som Derox sa.. över 45 min om dagen, i sträck.

Men inte så lätt träna, när man är ensam.. killen är inte så "aktiv" av sig och vill inte alltid hänga med mig ut och cykla eller gå. Och jag är inte härifrån, så hittar inte överallt (flyttade till en annan ort, där min kille bor i höstas, för att börja på en ny skola i närheten)
Därför försöker jag cykla på motionscykeln minst varannan dag och sedan kombinera det med rygg, mag och ben övningar.
Känns som om övningarna jag började med för någon vecka sedan, gett resultat redan nu men får väl se hur det blir, när jag hållt på ett tag.

Just nu försöker jag hålla mig runt 900-1100 kcal/dag, för att gå ner lite i vikt.
Sedan försöka bygga muskler, men inga överdrivna alls, bara bli lite starkare.

Permalänk
Medlem

Jaha okej.

Men för att bygga muskler behöver du lite fett,, och då är frågan om det inte är lättare att bygga muskler när man har en hel del isatället för att först träna bort fettet och sedan försöka bygga musklerna. Eller har jag missförstått?

Vill du ha en bra fettförbränning så är promenader p morgonen rätt bra.

Lasse: Du har rätt i att man inte ska träna samma muskelgrupp varje dag. Ska vara en lr helst två dagars vila mellan träningstillfällena.

hjärnan förbrukar ~6g glukos/h vilket blir ungefär 144g/dag.

Angående proteiner så är det beräknat så ska man ha ett intag på ~1,5g prot/kg kroppsvikt, men det är då man sysslar med hård träning och verklöigen är inne på att bygga muskler.
Finns lite delade meningar om hur bra det egentligen är med ett högt proteinintag under längre perioder...

Det många glömmer är att man får i sig en hel del av det som skrivits genom kosten, de räknar istället på att tex få i sig 144g glukos utöver det de får i sig i kosten. Gör man samma sak med proteiner så hamnar man på rätt höga nivåer.

BTW ett mycket bra inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Jo, vet om den sidan. Men tycker det gått bra hittills med vikten och träningen, vill dock orka träna mer.. som Derox sa.. över 45 min om dagen, i sträck.

Men inte så lätt träna, när man är ensam.. killen är inte så "aktiv" av sig och vill inte alltid hänga med mig ut och cykla eller gå. Och jag är inte härifrån, så hittar inte överallt (flyttade till en annan ort, där min kille bor i höstas, för att börja på en ny skola i närheten)
Därför försöker jag cykla på motionscykeln minst varannan dag och sedan kombinera det med rygg, mag och ben övningar.
Känns som om övningarna jag började med för någon vecka sedan, gett resultat redan nu men får väl se hur det blir, när jag hållt på ett tag.

Just nu försöker jag hålla mig runt 900-1100 kcal/dag, för att gå ner lite i vikt.
Sedan försöka bygga muskler, men inga överdrivna alls, bara bli lite starkare.

Du kan få resultat redan efter någon vecka Beror på hur du är som person. Nu vet jag inte hur du bor, men finns det skog där? För jag tänker aldrig rekommendera att springa på asfalt (jag har förstört mina knän av det, kan inte ens sitta på knä för det gör så ont då, är 20 år så det är inte så kul med 70 års knän). Så om det finns nån skog fråga din kille om han kan visa dig någon bra väg. Då är det bara springa åt ett håll och sen efter 25-30 min vänder du, och då bestämmer du dig för hur snabbt du skall springa tillbaka. Jag brukar springa 30 minuter rakt in i skogen, sen skall jag springa tillbaka på ca 15 minuter, så det blir dubbelt tempo.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Att både bränna fett och lägga på sig muskler är lite av en motsägelse. Dock går det. För fettförbränning så rekommenderar jag HIIT ( http://sv.wikipedia.org/wiki/HIIT ). Sen skulle jag inte ligga på 800-1300kcal per dag, låter alldeles för lågt. En man som tränar några ggr per vecka behöver runt 2500kcal per dag har jag för mig. För att förbränna fett och inte förlora allt för mycket muskelmassa i processen ska man max ligga 500kcal under det.

Edit: Här kan du se hur många kalorier du ungefär behöver per dag: http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=977&a=4325

Edit2: Hmm, såg nu din längd+vikt och jag antar att du är en dam Enligt länken ovan så ska du få i dig drygt 2000kcal/dag för att varken gå upp eller ned i vikt (jag valde lättare aktiv på båda alternativen). Så MINST 1500kcal per dag skulle jag nog säga för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Att både bränna fett och lägga på sig muskler är lite av en motsägelse. Dock går det. För fettförbränning så rekommenderar jag HIIT ( http://sv.wikipedia.org/wiki/HIIT ). Sen skulle jag inte ligga på 800-1300kcal per dag, låter alldeles för lågt. En man som tränar några ggr per vecka behöver runt 2500kcal per dag har jag för mig. För att förbränna fett och inte förlora allt för mycket muskelmassa i processen ska man max ligga 500kcal under det.

Edit: Här kan du se hur många kalorier du ungefär behöver per dag: http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=977&a=4325

Sist jag kollade behöver en normal man 2500 kcal dagligen vid normalt liv ( alltså utan träning). Men det är väldigt individuellt, jag kan äta 3500 kcal per dag utan problem även när jag inte tränar långa perioder. Mitt tips är att helt enkelt äta efter din mättnadskänsla. Typ ha fast mål, frukost, lunch, mellanmål, midda o kanske nått mer, men äta efter hur hungrig du är. Äta tills du är mätt helt enkelt, men av nyttiga saker.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sist jag kollade behöver en normal man 2500 kcal dagligen vid normalt liv ( alltså utan träning). Men det är väldigt individuellt, jag kan äta 3500 kcal per dag utan problem även när jag inte tränar långa perioder. Mitt tips är att helt enkelt äta efter din mättnadskänsla. Typ ha fast mål, frukost, lunch, mellanmål, midda o kanske nått mer, men äta efter hur hungrig du är. Äta tills du är mätt helt enkelt, men av nyttiga saker.

Absolut, det är väldigt individuellt. Men bara för att man äter sig mätt så betyder det inte att det är rätt, kan vara för lite alt. för mycket. Personligen har jag stora problem att få i mig all mat jag behöver när jag styrketränar därav mitt intag av proteinpulver samt gainer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du kan få resultat redan efter någon vecka Beror på hur du är som person. Nu vet jag inte hur du bor, men finns det skog där? För jag tänker aldrig rekommendera att springa på asfalt (jag har förstört mina knän av det, kan inte ens sitta på knä för det gör så ont då, är 20 år så det är inte så kul med 70 års knän). Så om det finns nån skog fråga din kille om han kan visa dig någon bra väg. Då är det bara springa åt ett håll och sen efter 25-30 min vänder du, och då bestämmer du dig för hur snabbt du skall springa tillbaka. Jag brukar springa 30 minuter rakt in i skogen, sen skall jag springa tillbaka på ca 15 minuter, så det blir dubbelt tempo.

Ohh, hoppas på det iaf har gått bra hittills med både mat och träning
Jodå, här finns en del skog, men man får gå liten bit vet jag.

Jag försökte börja jogga lite förra helgen, då jag var hemma hos min mamma.. dock var det på asfalt, men skulle bara testa hur kroppen reagerade på det och hur konditionen var. Jag joggade i lugnt tempo i ca 1 min, helt plötsligt får jag "kramp" på vänstersidan av magen, så jag kunde inte ta ett enda steg till vet inte varför eller vad som orsakade det. Försökte gå lite då istället i normalt tempo, sedan börja springa igen. Gick några meter, sedan kom krampen i sidan tillbaks :(:S Jag brukar aldrig jogga, inte varit min grej. Har väldigt bra kondition när det gäller att gå, för jag gör det väldigt ofta och cyklar en del också. Men blev väldigt förvånad över att kroppen reagerade som den gjorde, då jag sprang :\
Så jag försökte kombinera med att gå i rask takt, sedan springa lite, gå igen osv.. för att slippa den enorma krampen :\ vek mig dubbelvikt nästan

_________________________

HMB

"Edit: Här kan du se hur många kalorier du ungefär behöver per dag: http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=977&a=4325

Edit2: Hmm, såg nu din längd+vikt och jag antar att du är en dam Enligt länken ovan så ska du få i dig drygt 2000kcal/dag för att varken gå upp eller ned i vikt (jag valde lättare aktiv på båda alternativen). Så MINST 1500kcal per dag skulle jag nog säga för dig."

Tackar! ska kolla in länken snart.

Ja, det är jag faktiskt.. hjälp.. hur ska jag orka äta sådär mycket? :S men det var väl inte för att gå ner i vikt? utan behålla vikten?

Om jag tränar och samtidigt vill bygga muskler, har jag för mig att jag ska äta runt 1300 kcal/dag och sedan motionera bort ca 500 kcal/dag. Och om jag vill ner i vikt, får jag äta runt 990 kcal/dag har jag för mig en tjej sa till mig för ett bra tag sedan..

Men alla säger olika, så blir lite förvirrad :\

Åt en präktig frukost vill jag lova! uscha, för onyttigt men mättande!
Runt 400 kcal gick nog den på, om inte mer!

180 g ljus baguette (runt 370 kcal)
2 msk smör (Mjölkfritt smör ca 48 kcal/msk)
1 kopp te med 1 sockerbit i (runt 20 kcal)

Permalänk
Medlem

Börjar själv med simning from med måndag nästa vecka. Har tänkt försöka klara 4 pass i veckan (1 pass = 1h)fram till mitten av augusti. Har försökt att förbereda mig själv nu under några veckors tid med att dra ner på alla sötsaker och försöka äta vid samma tid varje dag för att få igång ett bra system.

Ni som nu trännar. Hur många ggr äter ni (typ 3 måltider och mellanmål?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Absolut, det är väldigt individuellt. Men bara för att man äter sig mätt så betyder det inte att det är rätt, kan vara för lite alt. för mycket. Personligen har jag stora problem att få i mig all mat jag behöver när jag styrketränar därav mitt intag av proteinpulver samt gainer.

Nej självklart, jag menar mer vanligt. Alltså det energiintaget kroppen behöver, sen behöver man ju se över det om man skall bygga muskler mer seriöst eller liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Ohh, hoppas på det iaf har gått bra hittills med både mat och träning
Jodå, här finns en del skog, men man får gå liten bit vet jag.

Jag försökte börja jogga lite förra helgen, då jag var hemma hos min mamma.. dock var det på asfalt, men skulle bara testa hur kroppen reagerade på det och hur konditionen var. Jag joggade i lugnt tempo i ca 1 min, helt plötsligt får jag "kramp" på vänstersidan av magen, så jag kunde inte ta ett enda steg till vet inte varför eller vad som orsakade det. Försökte gå lite då istället i normalt tempo, sedan börja springa igen. Gick några meter, sedan kom krampen i sidan tillbaks :(:S Jag brukar aldrig jogga, inte varit min grej. Har väldigt bra kondition när det gäller att gå, för jag gör det väldigt ofta och cyklar en del också. Men blev väldigt förvånad över att kroppen reagerade som den gjorde, då jag sprang :\
Så jag försökte kombinera med att gå i rask takt, sedan springa lite, gå igen osv.. för att slippa den enorma krampen :\ vek mig dubbelvikt nästan

Jag har ingen fakta som kan hjälpa i det problemet, bara personliga erfarenheter. Testa att springa i lugnare tempo, samt att det hjälper mig att inte ha ätit/druckit massa inom 2 timmar innan träning.

Sen att jogga till skogen gör jag, det klarar knäna, jag har förstört mina genom att springa 30-60 minuter på asfalt per dag 10 månader om året när jag var i tonåren.

Men som sagt, värm upp genom att springa ytterst långsamt, och sedan inte springa så fort alls.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nej självklart, jag menar mer vanligt. Alltså det energiintaget kroppen behöver, sen behöver man ju se över det om man skall bygga muskler mer seriöst eller liknande.

Jag har ingen fakta som kan hjälpa i det problemet, bara personliga erfarenheter. Testa att springa i lugnare tempo, samt att det hjälper mig att inte ha ätit/druckit massa inom 2 timmar innan träning.

Sen att jogga till skogen gör jag, det klarar knäna, jag har förstört mina genom att springa 30-60 minuter på asfalt per dag 10 månader om året när jag var i tonåren.

Men som sagt, värm upp genom att springa ytterst långsamt, och sedan inte springa så fort alls.

Okej.. ja, ska försöka med det då nästa gång. Hos min mamma vågar jag nog dock inte springa i skogen, inte ensam iaf. Finns vildsvin där och de vill man inte reta upp i onödan :\

Uscha, lät inge vidare bra för dina knän. Jag gympade för mycket när jag var yngre, så jag fick problem med mitt knä efter det sedan. Fick lägga gymnastiken på hyllan några år.
Försöker ta upp allt nu igen och allt har gått jättebra sedan i Mars månad, då jag började att motionera mer än vanligt

Permalänk
Medlem

800 kcal under en dag kan inte vara hälsosamt, det är ungefär vad jag kan smälla i mig på en måltid och jag är blompinne-smal! Om man räknar BMI på din utgångs vikt får man 20.5, vilket inte är långt ifrån underviktig. Jag tycker du ska börja köra stenhårt på gymmet och börja lassa i dig mera mat. Om man finjusterar kosten lägger man på sig minimalt med fett och får mera definierade muskler.

Folk är för fixerade vid antal kilon, istället för hur antalet kilon är fördelad på kroppen

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
800 kcal under en dag kan inte vara hälsosamt, det är ungefär vad jag kan smälla i mig på en måltid och jag är blompinne-smal! Om man räknar BMI på din utgångs vikt får man 20.5, vilket inte är långt ifrån underviktig. Jag tycker du ska börja köra stenhårt på gymmet och börja lassa i dig mera mat. Om man finjusterar kosten lägger man på sig minimalt med fett och får mera definierade muskler.

Folk är för fixerade vid antal kilon, istället för hur antalet kilon är fördelad på kroppen

Ja, men du kanske har i normala fall hög ämnesomsättning? eller så är du väldigt aktiv och varit under ditt liv med idrott?
Jag har mellan/göh ämnesomsättning, då min mamma har det och är dessutom överviktig och varit sedan många år tillbaks nu, då hon fick mig och därefter mina tvillingsyskon.
Jag kan hur lätt som helst gå upp som ett skott i vikt, om jag inte sköter min motion och mina måltider, men det har jag gjort sedan jag började bli mer medveten om min hälsa.

Jag vill inte gymma (bygga riktigt stora muskler) utan med enkla övningar hemma kunna bättra på mina muskler och äta lagom mycket mat (för det mesta nyttigt)

Jag tänker inte jättemycket på min vikt just nu, utan på det jag ser framför mig i spegeln och jag har börjat gilla allt mer och mer det jag ser i spegeln
Dock vill jag få lite smalare lår, det är dem jag verkligen inte gillar för tillfället. Innan var det magen, men den har blivit allt mer bättre med tiden och lite fastare. Visst har jag fått fastare och mer muskliga ben, men inte mindre

Permalänk
Medlem

börja räkna kcal intaget, händer inget prova sänk 300kcal... 500 brukar vara standard men du låg rätt lågt nu så 300 bör nog köra skillnad.

morgonpromenader 60min.

för mig nu när jag inte gymmar räcker de med 2 veckor med att jag går ut å går 45-50min varje dag och börjar äta 3lagade mål mat om dagen för att fettet ska försvinna.

iof känner jag min kropp väldigt bra oxå och vet precis vad som funkar.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever