Permalänk
Medlem

Fråga till db.com

Hej!

Det är så att jag för ett par år sedan fick problem med ett grafikkort som jag köpte av er, det var ett Asus kort som Asus hade 3 års garanti på.

Hur som helst för att göra det kort, ni vägrade mer eller mindre ta emot det efter som ett år hade passerat som ju är den normala garantin, och mer eller mindre lämnade mig åt mitt öde
citat från supporten: "Vi lämnar 1 års garanti på våra produkter. Om en tillverkare hävdar att en
produkt
har längre garanti, får de själva ta hand om det också. Garantin är inte
mycket värd annars."

Hur fungerar detta nuförtiden?

Har inte sedan "problemen" handlat hos er men funderar på att testa igen, det jävliga är att det är grafikkort igen

Mvh Sami

Permalänk

Fungerar antagligen likadant, hade samma problem med en halvtrasigt moderkort. DB säger hela tiden att dom bara lämnar 1 års garanti och att MSI har 3 års garanti från tillverkningsdatum. Så jag får inget nytt moderkort iallafall.

Så deras garanti är nog samma nu som då, på gott och ont...

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AcidStorm
Fungerar antagligen likadant, hade samma problem med en halvtrasigt moderkort. DB säger hela tiden att dom bara lämnar 1 års garanti och att MSI har 3 års garanti från tillverkningsdatum. Så jag får inget nytt moderkort iallafall.

Så deras garanti är nog samma nu som då, på gott och ont...

mm det roliga är att jag fick jaga land och rike runt efter deras leverantörer, och fick till sist efter många om och men tag i dom (microtronica) och dom sade att dom i sin tur lämnade 3 års garanti till db.com från leveransdatum, vilket gjorde mig än mer förgrymmad, Varför i hela fridens namn tar dom inte emot mitt kort om dom själva har garanti på det från leverantören.

Hur som helst var det en trevlig prick på dafix.se som tog hand om mitt kort, han tyckte hela historian var bedrövlig och tog på sig att fixa ett utbytes kort trots att dafix inte hade nåt med saken att göra.

Men det är överspelat, jag är bara lite mini sur fortfarande

Permalänk
Medlem

Reklamera kortet då.
2 års reklamationsrätt lär du ha iaf.
3 år gäller ju nu men det är ju nya regler.

Permalänk

Svar till Sampa
Vid garanti inom det första året kan man begära retur via vår hemsida, och vi skickar då också ut returfraktsedel på begäran för kostnadsfri retur. Efter första året administrerar vi via kundtjänst eventuell garanti mot tillverkare, vilket innebär att kund skickar varan till oss på egen bekostnad och vi skickar den vidare till leverantör/tillverkare för byte/reparation. Varor äldre än ett år som omfattas av tillverkares utökade garanti tar alltså längre tid att hantera och returneras inte kostnadsfritt, men fungerar i övrigt som "vanlig" garanti.

Undantag som kan gälla är om tillverkaren har en egen serviceorganisation, vilket exempelvis är regel bland bildskärmstillverkare typ "3 års på platsen service", och då bör man givetvis vända sig dit i första hand.

Svar till AcidStorm
Se svar till Sampa ovan. Förutsätter att det skett ett missförstånd.. Du får inget nytt kort vid retur, men skall givetvis kunna skicka kortet till oss för byte/reparation av leverantör/tillverkare. Kontakta oss för att erhålla returnummer, minsta bekymmer med detta - hänvisa till mig. Jag kommer hur som helst att styra upp då det givetvis inte får råda osäkerhet kring detta. Tack för ditt inlägg!

Svar till N!klas, samt allmänt om reklamationsrätt
Reklamationsrätt skall ej förväxlas med garanti. Att reklamera en produkt med hänvisning till reklamationsrätten (f.n. 3 år från mottagandet) kan man endast göra om man som kund kan bevisa att felet fanns där från början, samtidigt som man skall reklamera inom skälig tid vilket normalt anses vara 2 månader. Detta är givetvis en orimlighet om man haft varan över ett år, detta då man skall reklamera inom skälig tid och därmed borde gjort detta redan inom två månader, om nu felet fanns där från början. Undantaget är om man vill reklamera inom 6 månader, vilket endast kan bli aktuellt om man fått en garanti som är kortare än så då man annars istället kan hävda garanti. Som exempel på när man skall nyttja reklamationsrätt istället för garanti är exempelvis om MSI skulle nyttjat lite billigare/sämre kondensatorer som efter drygt ett års drift börjar läcka eller sväller och ger instabilitet - ett självklart reklamationsärende.
Läs mer om reklamationsrätt på konsumentverkets hemsida:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...
Angående garanti då: De flesta varor som säljs inom Sverige har minst ett års garanti, och under garantitiden är du som kund inte skyldig att bevisa någonting utöver att varan inte fungerar som den skall, om du i övrigt inte brutit mot något garantivillkor.
Mer om garanti, konsumentverkets hemsida:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Svar till Sampa
Vid garanti inom det första året kan man begära retur via vår hemsida, och vi skickar då också ut returfraktsedel på begäran för kostnadsfri retur. Efter första året administrerar vi via kundtjänst eventuell garanti mot tillverkare, vilket innebär att kund skickar varan till oss på egen bekostnad och vi skickar den vidare till leverantör/tillverkare för byte/reparation. Varor äldre än ett år som omfattas av tillverkares utökade garanti tar alltså längre tid att hantera och returneras inte kostnadsfritt, men fungerar i övrigt som "vanlig" garanti.

Undantag som kan gälla är om tillverkaren har en egen serviceorganisation, vilket exempelvis är regel bland bildskärmstillverkare typ "3 års på platsen service", och då bör man givetvis vända sig dit i första hand.

Det där stämde då inte med verkligheten!

Mitt nätag gick sönder ett hiper 580w gick sönder i julas och ringde till db eftersom det var 3års garanti på det, jag hade köpt det från db för 1½ års sen vid tidpunkten och fick samma svar som Sampa när jag ringde till db de hjälpte inte ens till med telefon nr eller mail adress till hiper det fick man ta reda på själv. mycket kasst!!! speciellt om ni får utökad garanti från leverantörerna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Reklamationsrätt skall ej förväxlas med garanti. Att reklamera en produkt med hänvisning till reklamationsrätten (f.n. 3 år från mottagandet) kan man endast göra om man som kund kan bevisa att felet fanns där från början, samtidigt som man skall reklamera inom skälig tid vilket normalt anses vara 2 månader. Detta är givetvis en orimlighet om man haft varan över ett år, detta då man skall reklamera inom skälig tid och därmed borde gjort detta redan inom två månader, om nu felet fanns där från början. Undantaget är om man vill reklamera inom 6 månader, vilket endast kan bli aktuellt om man fått en garanti som är kortare än så då man annars istället kan hävda garanti. Som exempel på när man skall nyttja reklamationsrätt istället för garanti är exempelvis om MSI skulle nyttjat lite billigare/sämre kondensatorer som efter drygt ett års drift börjar läcka eller sväller och ger instabilitet - ett självklart reklamationsärende.
Läs mer om reklamationsrätt på konsumentverkets hemsida:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Varför skulle det vara orimligt att han reklamerat i tid för att han haft varan i ett år? Reklamationstiden räknas från det att man märkt eller bort märka felet. Den tidpunkten kan ju mycket väl ha inträffat efter ett år. Sen finns dessutom 2 månaders-regeln som ett extra skydd för sega konsumenter.

"Meddelande (reklamation) som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid."

Sen tycker jag att det inte borde spela så stor roll vad man åberopar. Skickar man in sin vara och säger att "det är fel på den i konsumentköpslagens mening och jag reklamerar och vill ha avhjälpande av felet" struntar ni då i att kolla om garantin gäller? "Tyvärr, vår bedömning är att varan inte är felaktig i konsumentköplagens mening. Garantin täcker ju iofs det här felet men den har du inte åberopat haha!" De flesta konsumenter skriver väl inte så specificerat utan mer i stil med: "Den är trasig. Jag vill ha en ny." Det innefattar enligt mig både ett åberopande av eventuell garanti och en reklamation enligt KKL.

Vad gäller konsumentens bevisbörda och reklamation enligt KKL så tycker jag att det är lite missvisande att skriva att konsumenten ska "bevisa" att felet fanns vid leverans. Det stämmer att konsumenten har bevisbördan efter 6 månader. I de fall som gått till domstol har dock bevisbördan satts ganska lågt och det kan räcka för konsumenten att visa att han inte varit vårdslös eller göra antagligt att felet fanns vid avlämnandet. Dessutom kan man givetvis reklamera även om man inte kan uppfylla sin bevisbörda. Man har dock förmodligen ingen framgång med sin reklamation.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Svar till Sampa
Vid garanti inom det första året kan man begära retur via vår hemsida, och vi skickar då också ut returfraktsedel på begäran för kostnadsfri retur. Efter första året administrerar vi via kundtjänst eventuell garanti mot tillverkare, vilket innebär att kund skickar varan till oss på egen bekostnad och vi skickar den vidare till leverantör/tillverkare för byte/reparation. Varor äldre än ett år som omfattas av tillverkares utökade garanti tar alltså längre tid att hantera och returneras inte kostnadsfritt, men fungerar i övrigt som "vanlig" garanti.

Undantag som kan gälla är om tillverkaren har en egen serviceorganisation, vilket exempelvis är regel bland bildskärmstillverkare typ "3 års på platsen service", och då bör man givetvis vända sig dit i första hand.

Tackar för svaret!

Ni kanske borde förtydliga detta på hemsidan, vid första hastiga anblick på specifikationen på exempelvis Denna produkt får man lätt för sig att det är 3 års garanti hos er, raderna som anger en headline syns knappt någon färgskillnad på så man skulle lätt kunna tro att det är så här:

Citat:

Tillverkarens garanti (aha en tom rad, tillverkaren har ingen garanti, notera färg skillnaden på bakgrunden syns knappt)
Service och support 3 års garanti (oooh najs 3års garanti, denköper vi!)
Service och support (specifikationer) Begränsad garanti - 3 år (Hmm men vänta nu 3 års garanti eller 3 års begränsad garanti?)

När det i själva verket är så här:

Citat:

Tillverkarens garanti enligt nedan: (Obs lade till lite text för att förtydliga denna rad)
Service och support 3 års garanti
Service och support (specifikationer) Begränsad garanti - 3 år

Eller har jag fel?

Jag tycker personligen att det är lite otydligt och det kanske medvetet/omedvetet utnyttjas av er, villket sen leder till fall som mina där kunden slutar handla när produkten går sönder, det kan nog konstateras att specifikationen som den är säkerligen genererar en del köp.

Kanske bara jag som lyckats bli "lurad" av den texten i detta avlånga land, det bjuder jag på i så fall

Mvh Sami

Permalänk
Medlem

Reklamation kan man göra INOM 3 år för prylar man köper idag.
Innan var det 2 år.
Det är inte tre eller två år från den tidpunkt när man upptäcker felet.

Permalänk
Medlem

Det är ju jättesmidigt att använda sig av tillverkarens garanti. Gå in på tillverkarens hemsida och titta på hur du ska göra vid rma så får du upp adress och instruktioner om hur du ska göra.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sampa
...raderna som anger en headline syns knappt någon färgskillnad på...

Justera din monitor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Reklamation kan man göra INOM 3 år för prylar man köper idag.
Innan var det 2 år.
Det är inte tre eller två år från den tidpunkt när man upptäcker felet.

Ja, det stämmer. Dessutom måste man göra reklamationen inom skälig tid från att man upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Då finns det en hjälpregel som säger att om man reklamerar inom 2 mån från att man upptäckte felet så ska det alltid anses vara inom skälig tid.

Alltså om man upptäcker felet och sen väntar 4 månader med att reklamera så har man inte reklamerat inom skälig tid (om det inte är några väldigt speciella omständigheter då) och då spelar det ingen roll att det inte gått 3 år sen man köpte varan. Sen kan man ju undra hur man reklamerar. Man behöver inte skriva "reklamation" utan det räcker att det framgår av det man skriver att man inte godtar varan och vad felet är.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera