Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Glöm inte att delge din gedigna kunskap om att panga ärtrör i form av plastvapen

Det dahl försöker säga är att jag även spelar airsoft på fritiden. Nu var det dock längesedan men till sommaren ska jag försöka lira lite mer.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Inget påhopp på något vis mot dig nu eler någon annan i hemvärnet, men tycker ni inte det är lite pinsamt att vara i hv men de rykten som går osv. Tänker mest på den stereotypa hv-gubben som är överviktig, finnig och gjorde lumpen som bevakningssoldat.

Något hysteriskt roligt var ju i alla fall ett gäng ur hemvärnets insatspluton som hade cykelhjälmar efter de sett Black hawk down

Precis som kvalitén på olika byggföretag skiftar gör det även det mellan olika hemvärnssoldater, -grupper, -plutoner, -kompanier och -bataljoner. Jag gör mitt bästa för att förändra bilden av Hemvärnet, men det är oerhört irriterande när någon mindre militäriskt sinnad individ får för sig att det är helt okej att bära civil keps till M/90-uniformen, civila (icke svarta eller gröna) gummistövlar eller någon annan avvikande utrustning när allmänheten ser detta. Inte nog med att folk själva inte fattar att de representerar hela FM (Försvarsmakten) när de bär M/90-uniformen, yrkesofficerare (YO) som ser HV-soldater gå klädda på detta sätt påpekar inte (nog) ofta detta. Om jag som ung och relativt oerfaren soldat börjar kommentera hur andra klär sig, trots att de tydligt bryter mot ett reglemente (Unir FM 2003), kommer deras uppfattning om mig vara väldigt negativ, under förutsättning att YO inte bryr sig. Varför de inte bryr sig kan nog starta en helt ny tråd, utan jag nöjer mig med att konstatera att den militära biten ibland får ge vika för den enskilda individens rättigheter....
Det var soldaten. På gruppsnivå skiljer det en hel del. Om jag jämför grupperna i min GU-pluton märkte man direkt att vissa grupper tyckte att det här med ordning och reda, puts och studs inte är speciellt viktigt, det viktiga är att man är i rätt tid och att befälen inte vet om hur skitit det är bakom TV:n. En chefs värderingar återspeglas alltid i någon form hos de underlydande och i ovanstående fall handlar det om en chef som inte vill eller kan ta befälet över gruppen och se till så basala saker som hygien (städning) sköts.
Mellan plutoner brukar det ofta uppså en viss rivalitet "Kom igen nu första pluton, visa vilka som är först!" Denna rivalitet är oftast av godo, men den får inte bli ren fientlighet, som det har skett inom olika förband.
Hur kommer kvalité in i mitt resonemang? Till att börja med har chefen enligt mitt synsätt alltid ansvaret för att se till att allt sker uniformt, dvs likformigt och all alla ser likformiga ut (bär en person värmerock gör alla det). Alla och en var har ansvar för hur de ser ut och hur andra uppfattar dem, speciellt när man bär en uniform, som visar att man har något gemensamt med alla andra som bär samma (typ av) uniform.

Jag kan inte låta bli att beskriva hur en genomsnittlig soldat ser ut i min pluton. Det är en man, han har gjort GU inom jägeriet (Lapplandsjägare eller Norrlandsjägare), har han familj, är runt 35 år och är relativt vältränad.
Problemet är egentligen inte att Hemvärnet har fel personal, utan att allmänheten fortfarande har kvar bilden av hemvärnssoldaten som en gubbe i gråa vadmalskläder med Gevär M/96 stående under en gran och vaktar vägen in till byn. I verkligheten är denna gubbe 25 år, har AK4 B (AK4 med rödpunktssikte), stridsväst 2000 och genomför rensning av hus tillsammans med övriga från insatsplutonen.

Vad är det för rykten som du syftar på?

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Nu måste du väl ändå överdriva en aning? Hur många skarpa rensningar av hus har en hemvärnsman gjort (inga antar/hoppas jag)? Huvuduppgiften för hemvärnet de senaste 15 åren har väl varit att söka efter bortsprunga personer i skogen och röja upp efter stormen Gudrun?

De rykten jag syftar på är hur den stereotypa hemvärnsmannen ser ut, som jag skrev i mitt förra inlägg. Vi hade en bunt hv-män som bodde i våran kasern en vecka och man fick intrycket att det var nån sorts andrahandssortering där alla var riktiga MÖP:ar och kunde allt om allt, men som är med i hemvärnet eftersom de inte fick nån (eftertraktad) plats i värnplikten. "Bäst vi fikar nu, för det hinner vi nog inte med sen" är en fras jag fick höra av dem.

Den här bilden sammanfattar lite det jag menar också:

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Nu måste du väl ändå överdriva en aning? Hur många skarpa rensningar av hus har en hemvärnsman gjort (inga antar/hoppas jag)? Huvuduppgiften för hemvärnet de senaste 15 åren har väl varit att söka efter bortsprunga personer i skogen och röja upp efter stormen Gudrun?

Var i texten skrev jag att det handlade om skapt rensning av hus?! Inte ens som värnpliktig genomförde jag något sådant, och då var vi ändå nere i Tyskland i en av Europas bästa SiB-anläggningar i en vecka. Att SiB-utbildning inom Hemvärnet förekommer är dock ett faktum. En sökning på "+hemvärnet +sib" ger en hel del träffar. Dock ges tyvärr Hemvärnet sällan denna utbildning pga bristen på övningsplatser. Dessa prioriteras i fallande ordning av US (utlandsstyrkan), värnpliktsutbildningen och därefter Hemvärnet. Då det råder en brist på SiB-anläggningar och Hv är sist i kön genomförs övningarna oftast i skogen. Inte sällan handlar det om att bevaka eller skydda ett skyddsobjekt, det är trots allt en av Hv:s huvuduppgifter. En annan uppgift är precis det du nämner, nämligen att vara samhället till stöd vid stora påfrestningen. Detta stöd omfattar ofta personal vid ex vis eftersök eller materiel såsom bandvagnar vid röjning av kraftledningsgator och det är på det här sättet som allmänheten oftast kommer i kontakt med Hemvärnet.
En jämförelse mellan ett GU-förband och ett Hv-förband är väldigt orättvis. Hv-soldaten är kontrakterad att göra 20 eller 60 timmar/år beroende på om han/hon tillhör en "vanlig" pluton eller en insatspluton. Det är inte mycket timmar utbildningsgruppen har till förfogande för militär utbildning. Därför är det en stor resurs att Hv-soldatet ofta har stor livserfarenhet, han/hon har kanske gjort några missioner och har erfarenheter som en GU-soldat aldrig kommer få.

Citat:

De rykten jag syftar på är hur den stereotypa hemvärnsmannen ser ut, som jag skrev i mitt förra inlägg. Vi hade en bunt hv-män som bodde i våran kasern en vecka och man fick intrycket att det var nån sorts andrahandssortering där alla var riktiga MÖP:ar och kunde allt om allt, men som är med i hemvärnet eftersom de inte fick nån (eftertraktad) plats i värnplikten. "Bäst vi fikar nu, för det hinner vi nog inte med sen" är en fras jag fick höra av dem.

Om man skriver kontrakt med ett krigsförband, som Hemvärnet är måste man i grund och botten ha en militärt intresse, annars kunde de lika gärna söka till föreningslivet såsom skytteföreningar. Det militära intresset är precis som på en GU-kull väldigt varierande. Några kan SoldF utan och innan, medan andra är kungar på att skjuta och några stycken är främst med för gemenskapen.
Jag kan mycket väl tänka mig att det finns en del som har gått med i Hemvärnet eftersom de inte var nöjda med sina uppgifter under värnplikten och jag ser inget som helst fel i det, snarare tvärt om. Jag anser att motivation väger mycket tyngre än var personen i fråga har gjort GU.
Frasen du nämner ställer jag mig bakom till 100%. Det är alltid bättre att man vilar, äter och skiter när det finns dötid, för man kan aldrig veta när det finns en ledig stund nästa gång.

Jag tycker inte att din bild är speciellt konstig, om man bortsker från stolen, men återigen, han gör det bara så bekvämt för sig själv som möjligt. Dock anser jag att bilden inte borde ha publicerats.
Eftersom du tycker om att leta bilder gör jag också det:

Det är en bild från Rikshemvärnschefens funktionsövning

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Nu måste du väl ändå överdriva en aning? Hur många skarpa rensningar av hus har en hemvärnsman gjort (inga antar/hoppas jag)? Huvuduppgiften för hemvärnet de senaste 15 åren har väl varit att söka efter bortsprunga personer i skogen och röja upp efter stormen Gudrun?

De rykten jag syftar på är hur den stereotypa hemvärnsmannen ser ut, som jag skrev i mitt förra inlägg. Vi hade en bunt hv-män som bodde i våran kasern en vecka och man fick intrycket att det var nån sorts andrahandssortering där alla var riktiga MÖP:ar och kunde allt om allt, men som är med i hemvärnet eftersom de inte fick nån (eftertraktad) plats i värnplikten. "Bäst vi fikar nu, för det hinner vi nog inte med sen" är en fras jag fick höra av dem.

Den här bilden sammanfattar lite det jag menar också:

http://hemvarnet.se/bilder/bilder640/norra_sodermanland_20070...

hur gammal är den bilden? vad heter killen som sitter på stolen där bakom? ser ut som min granne

Permalänk
Medlem

Bilden kommer från den här artikeln.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

Kan också instämma att hemvärnet förändrats mycket under de senaste åren. Var med som B-styrka mot en insatspluton från hemvärnet och medelåldern där var inte högre än 26-27. Några som precis muckat, några i 30-40 års åldern. Den övning var också SiB betonad med strid på gator och gränder.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
KJ?

Amfibiesoldat

Permalänk

Rycker in som bilförare Januari 2009

Permalänk
Medlem

Skönt att man får skjuta utan att va i lumpen.

Frugan är från USA och svärfar samlar på vapen så jag har skjutit det mesta skarpt. Sist sköt jag nått av amerikanska armens senaste vapen.

Hade nåra killar från armen där vi va och sköt och dom lekte lite då dom skulle till Irak nåra dar senare så vi fick testa deras senaste leksaker också, kommer dock inte ihåg vad dom hette.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigman
Skönt att man får skjuta utan att va i lumpen.

Frugan är från USA och svärfar samlar på vapen så jag har skjutit det mesta skarpt. Sist sköt jag nått av amerikanska armens senaste vapen.

Hade nåra killar från armen där vi va och sköt och dom lekte lite då dom skulle till Irak nåra dar senare så vi fick testa deras senaste leksaker också, kommer dock inte ihåg vad dom hette.

sweeeet:):)

Permalänk

Wait.... What?

Vuxna män som leker med vapen?

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag AG90!!! VILKET MONSTERVAPEN!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Jag saknar min vagn. När jag får mer pengar så ska jag nog köpa en sån för privat bruk. Ett Strf9040 hittar man alltid parkering med...

Mmmm den söv man gött i:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Försvarsutbildarna Ungdom kanske behöver en representant i denna tråden? Gick ut Fk. i söndes. Har nu enbart två års ledarkurs kvar sen är jag klar. Hoppas på en gruppchef/plutonschef befattning i Lumpen, om jag kommer in dvs.

Permalänk
Medlem

Nån som har provat prova AK5C eller AK5C-F? Ryktas att NBG ska få ut AK5C men jag gissar att de prioriteras till vagnpersonal som har det trångt osv. men man kan ju hoppas att det hinner ut till alla förband

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

AK5C (AK5CF där F stod för Försök har jag för mig) är prioriterad till de utlandsmissioner som Sverige deltar i med väpnad personal. De testskjöt den på MSS Kvarn när jag var där och lyckades "tjuvlyssna" när deras utvecklingsavdelning demonstrerade sista-skottspärren, dra manöverhandtaget med vänster hand, och givetvis de nya plastiga magasinen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
AK5C (AK5CF där F stod för Försök har jag för mig) är prioriterad till de utlandsmissioner som Sverige deltar i med väpnad personal. De testskjöt den på MSS Kvarn när jag var där och lyckades "tjuvlyssna" när deras utvecklingsavdelning demonstrerade sista-skottspärren, dra manöverhandtaget med vänster hand, och givetvis de nya plastiga magasinen.

Jo, var en pluton på kompaniet i lumpen som var försökspluton med MARKUS-systemet och de hade bl.a AK5CF (F står mkt riktigt för Försök) så jag har klämt och känt på den. De hade också KSP90 med räls och rödpunktssikte/bildförstärkare (dessa satt också på AK5orna). Ett steg i rätt riktning, ställbar kolv och säkring för vänsterhänta känns tryggt.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Första pluton på Grenadjärkompaniet P 4 har AK5C. Ligger själv i tredje pluton. Så visst har man både sett och klämt på C.

De får inte plocka isär vapnet eftersom det är ett försöksvapen, är ju ganska skönt när det kommer till vård. De brukar spela fotboll istället

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Första pluton på Grenadjärkompaniet P 4 har AK5C. Ligger själv i tredje pluton. Så visst har man både sett och klämt på C.

De får inte plocka isär vapnet eftersom det är ett försöksvapen, är ju ganska skönt när det kommer till vård. De brukar spela fotboll istället

Konstigt att de inte får plocka isär vapnet, min grannpluton i lumpen hade AK5CF och de genomförde vapenvård (daglig tillsyn/särskild tillsyn) precis som vanligt. Jag trodde även att försöket var avslutat, men där ser man
Själv var jag riktigt nöjd med min släta AK5:a, men vid mörkerskjutningarna hade det inte varit helt fel med ett rödpunktssikte.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linux Lover
Konstigt att de inte får plocka isär vapnet, min grannpluton i lumpen hade AK5CF och de genomförde vapenvård (daglig tillsyn/särskild tillsyn) precis som vanligt. Jag trodde även att försöket var avslutat, men där ser man
Själv var jag riktigt nöjd med min släta AK5:a, men vid mörkerskjutningarna hade det inte varit helt fel med ett rödpunktssikte.

Såg just din post i bild-tråden. Du råkade inte ligga på F21 under 2006 och satt i fbs-staben under övningarna!?

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk

Slänger in en lumpen-fråga, det finns säkert dom som gör lumpen nu här.

Hur mycket är det man får i månaden? Och hur mycket när man muckar? Klumpsumma eller utspritt?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Hedersmedlem

Man får 2000 i månaden och muckarpengarna får man i klumpsumma. Hur mycket du får när du muckar beror på hur länge du har legat inne.

7,5 mån = 15 000

10 mån = 20 000

12 mån = 24 000

15 mån = 30 000

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Man får 2000 i månaden och muckarpengarna får man i klumpsumma. Hur mycket du får när du muckar beror på hur länge du har legat inne.

7,5 mån = 15 000

10 mån = 20 000

15 mån = 25 000

Okej najs. Men alltså, jag ska in på 11 månader.. fast jag har hört att man får en månads ledighet under sommaren, så det räknas bara som 10 eller?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Hedersmedlem

Jupp såvitt jag vet. Du kommer ligga inne som GB eller?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Jupp såvitt jag vet. Du kommer ligga inne som GB eller?

Näe stabsassistent =/ Är inte hundra på vad det innebär dock, men det låter ju lagom skoj.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Jag låg inne 11 månader. Fick runt 2600kr/månad och 24 000 i klumpsumma vid muck

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk

Ahh, bästa tiden i mitt liv. Saknar lumpen så otroligt mycket. Även min AK5 och KSP58 såklart Låg inne på S1 04-05 och hade en helskön tid. Det jag alltid kommer minnas är fjällmarchen med gubbarna på I5 som soldat-prov, skarpt utryck under över en månad i Småland när det var orkan (Fick upp deras telefon-nät och allt möjligt), KSP58-utbildningen, en veckas SiB (GRYMT!!), och några riktigt tuffa fält-övningar vår väl respekterade Lt Johansson hade med oss innan han åkte ner till Irak, eller vart det nu var. Att man också gick ner 15kg och blev en helt ny bättre person var ju inte något jag direkt ångrar heller

En bild från fjällmarchen (Jag som käkar på en smugglad pingvinstång i mitten).

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Ahh, bästa tiden i mitt liv. Saknar lumpen så otroligt mycket. Även min AK5 och KSP58 såklart Låg inne på S1 04-05 och hade en helskön tid. Det jag alltid kommer minnas är fjällmarchen med gubbarna på I5 som soldat-prov, skarpt utryck under över en månad i Småland när det var orkan (Fick upp deras telefon-nät och allt möjligt), KSP58-utbildningen, en veckas SiB (GRYMT!!), och några riktigt tuffa fält-övningar vår väl respekterade Lt Johansson hade med oss innan han åkte ner till Irak, eller vart det nu var. Att man också gick ner 15kg och blev en helt ny bättre person var ju inte något jag direkt ångrar heller

En bild från fjällmarchen (Jag som käkar på en smugglad pingvinstång i mitten).

Du ser lite moloken ut på bilden

En god vän till mig som låg inne som Radiolänk-gruppchef 04-05, de ryckte mycket riktigt också ut skarpt till Gudrun. Det kanske är någon du känner till?

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

För att förtydliga är summorna Rich nämner ungefärliga, då de baserar sig på ett antal faktorer - 72 kr per dag, vilken även utgår när man är ledig, alltså även under eventuell sommarledighet, förplägnadsersättning när man inte äter på förbandet, och så vidare. Det hela står att läsa om på lumpen.nu.

Utbildningspremien (a.k.a. muckbidrag/nujävlaskavisupatillpåfärjantillTallin) är 72 kr x antalet dagar man legat inne, vanligen strax under 24000 nu när nästan alla gör lumpen i det nya terminssystemet (11 månader).

Systemet med KB/PB/GB/E/F/G-soldater existerar i princip inte längre, men allt tar ju lite tid att tillämpa skarpt...

@Billy Bob: Var rycker du in någonstans? LedR?

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T