Permalänk
Medlem

Media center/dator i bilen?

Hallå allihop, sitter och planerar lite för vad jag ska göra med min bil som jag ska köpa i början av nästa år, och har kommit fram till att även om jag har en cd växlare i bilen så gillar jag helt enkelt inte skivor, så jag hade tänkt mig att sätta in någon sorts media center i bilen.

Grund iden är att sätta en lite lcd skärm i handsfacket samt ett T-bord av miniatyr format på insidan av luckan på handsfacket.

För att slippa skivor hade jag tänkt koppla in mobilt bredband till datorn i bilen och lyssna på de webradios som jag annars brukar lyssna på.

Så mina frågor är följande.

1. Fungerar det att lyssna på webradio med mobilbredband? Eller är latencyn helt enkelt för hög?

2. Vilken typ av dator hade ni satt in i bilen? Har ni möjligtvis tips på dator, samt skärm som kunde passa för ändamålet?

3. Ström, jag har ingen riktig koll på bilar men jag antar att med bilen igång så borde generatorn kunna driva en liten dator utan att problem, sant eller falskt?

4. Tips och tricks välkommnas

Bygget kommer inte göras förens nästa år som sagt, eller kanske inte öht beroende på svar här och bilens utformning på handsfacket. Men jag tänkte iallafall kolla på vad jag har för alternativ.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ja det här är någonting jag själv tänkt på också (inte webbradion då men det låter som en ball ide).

2. Personligen hade jag byggt min dator kring någon av VIAs strömsnåla moderkort/processorer för det ända datorn behöver klara av är ju att spela musik och klara internet.
Och dess moderkort är ju välldigt litet (självklart beroende på modell) och strömsnålt (bra om bilen är avstängd så man kör via batteriet).

Skärmar finns att få tag på men vill man ha med VGA-anslutning och tryckkänslig skärm (och det vill man) så blir dom lätt dyra åtminstonde på komplett och datorbutiken...
Kanske finns det någon här som vet var man kan hitta liten skärm (7-8tum) som har vga anslutning och är tryckkänslig till bra pris?

Detta var nog dessväre allt jag hade att tilföra...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Vad har du sälv hittat för delar just nu?

Jag har inte hunnit titta på specifika prylar att köpa ännu.

Hade varit kul om du slängde in lite länkar på det du har tittat på hittils, även det som har en lite större prisklass.

Tycker du verkligen det är nödvändigt med tryckkänslig skärm? Om man har ett litet tbord så kan man ju köra snabb kommandon genom det.

Jag som vill ha en webradio igång vill ju ha t.ex en liten dator med xp på helt enkelt.

Tack för dina tankar, släng gärna ut lite fler om du har

EDIT: Föresten, hur hade du tänkt lösa med hdd? En liten extern eller hade du satt in en ordentlig?

Nu har jag ingen riktig koll på ljud osv, men är det inte risk för att moderkortet inte stödjer ens högtalar system i bilen fullt ut? Att det blir lite flaskhals över moderkortet?

Satt och tittade på detta moderkortet som verkar vara precis vad man vill ha.

http://www.mini-itx.com/reviews/pico-itx/default.asp?page=1

Permalänk
Medlem

Nej personligen har jag bara kollat runt lite lätt (fick hem bilen i måndags) och tänkte mej ett itx eller ett nano itx kort med en 2,5" disk på 160Gb och en slim dvd för att få det i storleken som en bilstereo (eller möjligtvis mindre).

Anledningen till att jag vill ha tryckkänslig skärm är framförallt enkelheten att byta musik direkt på skärmen utan att vara en trafikfara (kan vara jobbigt att hinna kolla på tangentbordet).

Ljudkortet är det nog ingen fara med det finns ju olika konverteringskablar till det mesta nu för tiden och flaskhals borde det inte bli men det beror ju lite på vad du ska ha för ljud i bilen också...

Men så länge du inte ska ha 5.1 ljud i bilen (om än då) så lär nog ljudkvaliten vara bra...

Sen om du kör ett vanligt itx-kort så kan du ju koppla in valfritt ljudkort i datorn i ledig pci-plats.

EDIT/ Jo pico itx ser fina ut men frågan är hur mycket prestanda man får ut från dem plus att man blir tvungen att löda fast egna utgångar till mus och tangentbord mm.
Sen är det ju en fråga om pris för dessa också/Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jaha, du hade tänkt ha skärmen framför växel spaken ungefär?

Jag hade tänkt mig allt mitt i handskfacket, och ha orginal stereon kvar på plats.

Då kan jag förstå varför du vill ha tuchscreen, ganska jobbigt med ett t-bord där.

Ljudet kommer vara en Shaker 1000 stereo , (Bilen är en Ford Mustang GT) så det blir den stereon, men jag vet som sagt ingenting om ljud öht så jag har ingen koll på spec på den.

Hur hade du tänkt göra med ström försörjning? Tittar runt på lite länkar just nu men det verkar ju inte särskilt jobbigt.

Men hur gör man egentligen för att dra stereo kablarna till datorn?

Man kanske kan dra kabel från datorn till stereon som sen skickar ut ljudet? Eller kommer man behöva dra separata kablar för dator ljudet?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ha skärmen ännu högre ungefär där man brukar ha gps:en (vilket datorn också skulle kunna extraknäcka som)...

Nej strömförsörjningen har jag inte kollat på än men det borde inte vara några större problem.

Samma sak med stereokablarna dom har jag inte heller kollat ännu men det bör inte vara något problem att köra med någonsorts konverter kabel.

Du kommer alltså ha stereon kvar också eller?
Jag tänkte skippa den helt och bara köra med datorn.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

jag kommer ha stereon kvar, i bilen ingår en cd växlare med plats för 6 skivor och lite annat sånt där kul trams så jag tänker låta det sitta, vill inte slita ut allt på bilen direkt när jag köper den, om jag ska köra med gps med hjälp av datorn så gör jag nog så att skärmen får vara flyttbar, utanför handsfacket.

Vad är det för bil du ska bygga i?

Permalänk
Medlem

Volvo V40 2,0T 03:a med orginal stereo så det är inte så mycket att offra på en dator.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

om din huvudenhet har AUX-ingång så är det bara köra med 3.5mm stereoplugg från din datorn till huvudenheten.
annars om du har seriöst ljud i bilen med slutsteg till både framsystem och baslåda så är det bara köra med 3.5mm stereoplugg -> RCA.

jag själv kör med epia m10 000 kort, fungerar fint till det mesta.
men att köra in xp på en dator som för det mesta bara ska spela upp webbradio är ingenting jag hade gjort.

kör in någon liten lätt linux-dist istället för xp, då behöver du inte köpa lika kraftfullt moderkort och en massa ram.

1ghz och 512mb ddr på itx-korten duger till allt från wordpad till dvd-filmer.
har för mig endel testat det på 800mhz brädorna också med bra resultat.

strömförsörjningen löser du enkelt med t.ex via's egna psu som drivs på 12v, finns hos itx-store har jag för mig.

hårddisk hade jag valt en liten intern för operativsystemet, samt en 2.5" hdd i externt utförande, för då slipper man ha en egen strömkabel till den, vilket de flesta 3.5" diskarna vill ha.

Permalänk
Medlem

Om man kopplar som du har skrivit ovan med 12 psu, hur och vart kopplar man strömmen då? Direkt till batteriet?

Behöver man själv stänga av datorn varje gång då så att den inte står och drar från batteriet eller stänger den av sig när man stänger av bilen?

Vart hittar jag CPU till dessa moderkort egentligen?

Hur varma blir grejerna egentligen i din bil? Klarar dom av att man stoppar in dom i t.ex handsfacket?

Tack för tipsen Denil

Om du kommer på nåt mer så skriv gärna, mer tips är alltid välkommna, och om du känner för det så hade det varit väldigt kul att se lite bilder på din installation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Om man kopplar som du har skrivit ovan med 12 psu, hur och vart kopplar man strömmen då? Direkt till batteriet?

Behöver man själv stänga av datorn varje gång då så att den inte står och drar från batteriet eller stänger den av sig när man stänger av bilen?

Vart hittar jag CPU till dessa moderkort egentligen?

Hur varma blir grejerna egentligen i din bil? Klarar dom av att man stoppar in dom i t.ex handsfacket?

Tack för tipsen Denil

Om du kommer på nåt mer så skriv gärna, mer tips är alltid välkommna, och om du känner för det så hade det varit väldigt kul att se lite bilder på din installation.

Det finns nätagg som känner av när du slår av & på bilen.
När du slår av bilen så känner nätagget av det, och slår av datorn på vanligt sätt, istället för att bara bryta stömmen.

Koppla direkt till batteriet, eller till tändningslåset så du bara kan ha på datorn när du vridit om nyckeln ett snäpp.

CPU sitter fastlödd på via's ITX moderkort. Finns ITX moderkort där man använder vanlig cpu, har dock aldrig testat ett sånt, men det blir nog inte lika strömsnålt och svalt som via's.

Jag personligen har inte dator i bil, dock itx-moderkort som jag testat diverse saker med. Fast du kanske inte skrev åt mig

Mitt M10 000kort med zalman nb-fläns på cpun och helt passiv blir inte så värst varm, och ska man ha datorn i en bil så kan man gott och väl fläska på med vettiga fläktar som lever om lite, då det sällan är tyst inne i bilen iallafall

Skulle jag bygga ihop en dator och ha i bilen så hade jag lagt den i bagaget, där är den minst ivägen, har gott om plats, fläktar som blåser bra och lever om går att montera dit utan att man blir störd av dom, samt att det är lätt att koppla lös alla kablarna och ta med sig datorn från bilen om man skulle vilja det.

Permalänk
Medlem

Låter kanon det här ju, kommer nog bli kul att pilla med när man väl fått bilen.

Jo jag skrev åt dig, antog att du hade en dator i bilen men då missförstog jag

Får se vart jag placerar datorn senare, har ju som sagt inte bilen ännu så jag får titta efter lämpliga utrymmen när den väl anländer.

Tack för alla tips och ideer

Permalänk

Hur mår hårddisken om man kör lite för fort över en grop? Kanske vore bättre att köra OS på ett flashminne och byta varannat år istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Hur mår hårddisken om man kör lite för fort över en grop? Kanske vore bättre att köra OS på ett flashminne och byta varannat år istället?

har haft laptop ett par år, och den används flitigt av medpassagerare när man åker på längre turer. hittils så visar hårddisken inga symptom på att må dåligt.

bilen är väl inte den optimala miljön för en hårddisk, men jag tror inte att den ska ta skada allt för lätt även om man kör i gupp. okej, köra över en tvättbräda i 100km/h är väl inte så bra, men å andra sidan... kör lugnt när det är gupp/gropar, det tjänar du på i längden

nackdelen med flashminnen eller köra os på usb är juh att det inte går att skriva över hur många gånger som helst, så loggar och växlningsfil är inte så bra att använda, men iof... en usb sticka på 2gb kostar inte många slantar idag.