OCZ DDR2 PC8500 ÄR DOM SÄMRE? En min GEIL Minne???

Permalänk
Medlem

OCZ DDR2 PC8500 ÄR DOM SÄMRE? En min GEIL Minne???

Bytt minne idag från 4 st 512MB

GeIL DDR2 1GB (2x512MB) PC6400 800Mhz

http://www.webhallen.com/prod.php?id=53184

till 4 st

OCZ DDR2 PC8500 2048MB KIT, nVIDIA SLI?- Ready Edition, (CL5-5-5-15)

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329156

Fick detta som resultat :

Problem caused by computer hardware

This problem was caused by an unrecoverable hardware error that caused the operating system to stop functioning.

Troubleshooting

--------------------------------------------------------------------------------

If you have received this error more than once, it could indicate a serious problem with your computer. We recommend that you do the following:

Back up your files to avoid data loss in case of a complete hardware failure.
Contact the original manufacturer of your computer to determine the specific component which is failing.

--------------------------------------------------------------------------------

Har jag gjort en ner gradering ???
Har endast överclockat den via färdiga menyn (15%) som tidigare med Geil minnen ....
Har Asus P5W DH Delux moderkort...

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

inte helt insatt i det här med överklocking o grejer, men jag skulle nog klockat ner och provat, eller börja med 1 / 2 stickor och testa dig fram

Permalänk
Medlem

Resetta cmos och kör memtest86+.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

kan ju säga, att GEIL är ruskigt bra på överklockning .

ditt moderkort kanske har problem med 4st minnen?

mvh

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Avstängd

Har du justerat spänningarna för jag antar att dina nya minnen vill ha högre spänningar än de gamla.

Permalänk
Medlem

humm....skall kolla upp allt sån... kan vara som du säger...

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, funkar det felfritt att köra tex pc8000 eller pc8500 på ett mobo som bara ska klara pc6400 ??

Mobot är mitt ASUS Crosshair.

EDIT: Brände förresten ett av mina GeIL Ultra 6400 3-3-3-8 minnen för nån vecka sen och skattepengarna kom in igår därför funderar jag på att köpa biffigare minnen.

Verkar som om det var ett dåligt ex eftersom jag körde bara minnena i 3-3-3-(8-10 kommer inte ihåg riktigt) och med max 2,4volt vilket ju är dom minnenas speccade volt.

Eftersom minnet som brann bara e typ en månad gammalt max så ska jag ringa dom på butik.it och se vad dom säger.

EDIT2: dessa minnena e det jag har fast jag pröjsade runt 3600kr för dom när jag köpte dom för ett tag sen så att ena minnet brann var faktiskt lite förvånande.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=72173

sen står det på sidan att dom ska ha upp till 2,3V men på själva stickorna (på etiketten) står det 2,4V, dålig information ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Har samma minnen och kan inte överklocka dom något bra alls (kör dock med 2GB och inte 4GB). De är speccade till 1066MHz @5-5-5-15 men kör jag dem över 1000MHz så får jag ingen bild. Har prövat allt, olika timings, olika BIOS, olika spänningar. Kör dem nu i 985MHz @4-4-4-12 timings.

Fick samma error/blue screen också:
"

Back up your files to avoid data loss in case of a complete hardware failure.
Contact the original manufacturer of your computer to determine the specific component which is failing. "

En vecka senare så dog hårddisken. Vet inte om meddelandet berodde på min hårddisk eller minnena. Känner mig inte nöjd med mina minnen och OCZ blir det inte nästa gång.

Permalänk
Medlem

Bam var du noga med att se till så att du inte klockade allting i datorn när du skruvade upp minnena ??

Så det inte blir som på ett AMD system när HT står för högt = systemkrasch och tex hårddiskar åt h-vete ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Bam var du noga med att se till så att du inte klockade allting i datorn när du skruvade upp minnena ??

Så det inte blir som på ett AMD system när HT står för högt = systemkrasch och tex hårddiskar åt h-vete ??

Hur menar du då? Jag har kört klockningen osynkat (unlinked) med minnena. dvs att jag ändrar FSB'n för sig och minnena för sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Hur menar du då? Jag har kört klockningen osynkat (unlinked) med minnena. dvs att jag ändrar FSB'n för sig och minnena för sig.

Jag vet inte riktigt hur jag menar eftersom jag inte kört med intel sedan "The Grandfather", mobot i den lådan e från 98 så moderna intelgrejor vt jag faktiskt inte hur dom funkar men iaf, AMD har ju sin HyperTransport och om man glömmer att ändra den samtidigt som man ökar FSBn (tillräckligt mycket) så kan man klanta till allt i burken inklusive hårddiskar, min tanke var alltså om intelsystem hade något liknande eftersom du sa att överklockningen av minnena skulle ha dödat din HD

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/