Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Grattis. För det hade ju inte hunnit göra senare i livet.
Man har ju ändå några år på sig att jobba innan man går i pension
Fast måste ju säga att inkomsten under värnpliktstiden var ju inte på topp direkt.
Muckbidraget på 22 000 eller vad det var var däremot mycket trevligt att få.

Känns ändå som att jag har en bra mycket stabilare ekonomi tack vare det. sparade pengarna tills alla kom hem från lumpen och kunde på så vis köpa min MR2-turbo medans alla andra fick knega runt i sina golf2:or

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

ING2 Eksjö 00-01 som stabsass (15 månader).

Harrejävlar är muckbidraget på så mycket nu?? Känns som att man själv bara fick en dunk i ryggen i jämförelse.

Hur är det nuförtiden med hur länge man ligger inne och uppdelningar i KB/GB och så? Snackades om att det skulle göras om då jag låg inne, 15 och 10 månader skulle bli 12 i fortsättningen.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Då lär du ha släppt in mig genom grinden ett par ggr.

Stadsskytte, PBV-pluton.
Var nog den mest skjutglada skytten av alla besättningar.
Men vad gör man när man har massvis med ammo, en AK5, en ksp58 och en akan att hålla efter?

En akan på PBV, kan det bli sämre? Sitter själv i en Patria som har samma 20mm som PBV302 och den kanonen är totalt värdelös. Alla får eldavbrott hela tiden. När det är som bäst kan vi skjuta 5 skott innan eldavbrottet, och som värst fick vi eldavbrott fyra gånger i rad utan att ha kunnat skjuta ett enda skott.

Angående hur många månader så ligger alla inne 11 månader nu oavsett befattning.
Är, enligt mig, värdelöst då vi GB/KB inte får någon respekt gentemot resten av plutonen som allt för ofta vägrar lyssna på oss.

Permalänk

89-90 A1 Linköping, dock nerlagt sen länge.
Körde hjullastare och lastade ammunition till haubitsarna.

Har inte hittat resultatet från dom olika testerna.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clayter
En akan på PBV, kan det bli sämre? Sitter själv i en Patria som har samma 20mm som PBV302 och den kanonen är totalt värdelös. Alla får eldavbrott hela tiden. När det är som bäst kan vi skjuta 5 skott innan eldavbrottet, och som värst fick vi eldavbrott fyra gånger i rad utan att ha kunnat skjuta ett enda skott.

Angående hur många månader så ligger alla inne 11 månader nu oavsett befattning.
Är, enligt mig, värdelöst då vi GB/KB inte får någon respekt gentemot resten av plutonen som allt för ofta vägrar lyssna på oss.

Då måste jag fråga en liten grej bara.
Hur fan lyckas ni?
Jag fick endast 2 st eldavbrott med min kanon under hela tiden. Båda gångerna berodde det på att man inte hade gett magasinet en vänlig liten armbåge när man stoppat i det.
Efter att man stoppat i magasinet så är det bara att dra till en gång med armbågen rakt in i mitten av magasinet så rasslar allt till och det kan mata på som det ska.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Jadu, hur vi lyckas vet jag inte riktigt. Har det underbara priviligiet att bara få sitta och höra på när skytten försöker skjuta.
Det konstiga var just att alla hade precis samma problem. När vi hade utbildningen så fungerade endast en akan av femton (och nej det är ingen överdrift) när vi väl skulle börja skjuta halvpansargranaterna.
Dock har våra akans tidigare varit trotjänare i PBV, så vi ligger ännu ett steg längre ner i begagnatkedjan. Kanske är det som spökar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Känns ändå som att jag har en bra mycket stabilare ekonomi tack vare det. sparade pengarna tills alla kom hem från lumpen och kunde på så vis köpa min MR2-turbo medans alla andra fick knega runt i sina golf2:or

Din ekonomi blev stabilare tack vare att du hade råd att köpa en dyrare bil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clayter
En akan på PBV, kan det bli sämre? Sitter själv i en Patria som har samma 20mm som PBV302 och den kanonen är totalt värdelös. Alla får eldavbrott hela tiden. När det är som bäst kan vi skjuta 5 skott innan eldavbrottet, och som värst fick vi eldavbrott fyra gånger i rad utan att ha kunnat skjuta ett enda skott.

Angående hur många månader så ligger alla inne 11 månader nu oavsett befattning.
Är, enligt mig, värdelöst då vi GB/KB inte får någon respekt gentemot resten av plutonen som allt för ofta vägrar lyssna på oss.

Japp, den kan sitta på en patgb.
Vapenhuven är bättre lämpad på pbv302, och såvitt jag förstått är patgb203 allmänt svår i MOUT, med tanke på vändradie, vapenhuvens placering och liknande.

Skulle du velat ligga inne längre för att "få" mer respekt från dina underställda på grund av mer tid i gröna kläder, eller för att hinna lära dig mer och därigenom vinna dina underställdas förtroende och därigenom få deras öra och lydnad? Dagens system ställer högre krav på dig som chef, men det är inga omöjliga krav. Se det som en utmaning.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk

Beredskapssoldat I19 Boden 1990. AK4 i näven och M59 på kroppen, ingen jevvla plastbössa och modeoverall där inte.

Kul? Mnjae, blandat, men i efterhand en hel del roliga minnen.

Permalänk
Testpilot

När jag mönstrade (måste ha varit -02) ville jag gärna göra lumpen men jag hade både för dålig kondition och styrka så jag fick inte göra den. Just då blev jag lite ledsen men ser jag tillbaka på det nu spelar det ingen roll faktiskt. Fick för övrigt 9:a på det där provet med ord och olika figurer men det hjälper ju inte om man är klen

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Nej. Jag fick inte pga. ett skadat knä.

Permalänk
Medlem

Ryckte in 20 Juni 2005 som Stabsassistent på S1. Fick tuff GSU och hamnade sen i 22. Ledn. Plut. med Kn Almgård (den legendariske) som PlutCh. Attans vad vi fick göra skoj grejer alltså! Sprängtjänst med nästan obegränsad tillgång till sprängdeg, Strid i bebyggelse, nattskjutning, värnrensning, skytte med utländska vapen, skytte med pistol 88 och massor med annat som involverade enorm konsumption av ammunition.
Muckade 12 April 2006 som sergeant och har längtat tillbaks ända sen den dagen.

Det var tider det! Jag skulle kunna betala för att få göra lumpen igen, eller att få gå på repmöte med gubbarna igen. Men, försvaret rustas ju ned, så det lär det ju inte bli något av.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Jag blev fast i en vecka, lyckades smussla mig ut tack och lov från skiten

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Avstängd

Kom med i två månader innan jag mådde, skit, vapenvägrade och åkte hem dagen efter ^^

Permalänk
Medlem

Njae.. var på mönstring tidigt i våras.. Jag sa att jag inte ville..så snegla han på mitt G betyg i idrott och sa att jag slapp..

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Kom med i två månader innan jag mådde, skit, vapenvägrade och åkte hem dagen efter ^^

Haha.
Vet du vad det jävligaste är? Hade du stått ut lite till så hade GSUn varit över och allt blivit _mycket_ bättre än innan.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Ligger inne på I19 som bevakningssoldat/insatssoldat/skyddsvakt vad fan det nu än är ;P
180 P/M, wie...............

Permalänk
Medlem

hamnade i reserven

Permalänk
Medlem

Gjorde lumpen på F21 04-05. Sickan från första lilla jönssonligan satt i vakten.

Permalänk
Medlem

Gjorde lumpen på P4 i Skövde som Skyttegruppsbefäl Stridsfordon 90, 05-06. Det hade ju klart sina höjdpunkter. Men ibland var man ju trött på det:P

Fick
7/9 i styrka
7/9 i kondition
8/9 i teorigrejset
befattningslämplighet hade jag på topp tror jag fixck väl bara nån boktsav där tror jag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

nepp..får inte :p.. inte gjort mönstring innan
kalenderåret då jag fyller 20 vilket är i år

Permalänk
Medlem

Nej, ville inte direkt heller fast jag det hade inte gjort nåt om jag hade behövt göra den. Vart utskriven av läkaren där pga att jag har problem med knäna och fötterna.

Permalänk

Fick frisedel efter mkt lögner och fejkade tester. Sa jag tog droger mm Detta var -95

Permalänk
Medlem

Vill hemskt gärna göra lumpen, är 15 nu, fyller 16 i augusti.

Har aldrig brutigt några ben, vart inte på sjukhuset en gång för skallskada (Krashade med cykel )
Går på gym och badminton regelbundet

Är runt 180 cm lång och väger 62 kilo, hur stora är chanserna att man får göra lumpen?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Stabsass LV6 Halmstad, Ledn. Plut. 03-04 @ 10 månader
Tror jag blev furir

jaomi: Det hjälper om du har något i huvuet med. Men efter skallskadan är det kanske kört Gör ditt bästa på mönstringen och säg att du väldigt gärna vill ut och kriga med vapen. Då ska det gå nog bra.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Vill hemskt gärna göra lumpen, är 15 nu, fyller 16 i augusti.

Har aldrig brutigt några ben, vart inte på sjukhuset en gång för skallskada (Krashade med cykel )
Går på gym och badminton regelbundet

Är runt 180 cm lång och väger 62 kilo, hur stora är chanserna att man får göra lumpen?

Ja det låter som om att du kan ha bra chanser att få göra lumpen. Men Du bör vara väldigt sugen på livet som millitär för de vill ha folk som vill göra utlandstjänst nuförtiden.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Vill hemskt gärna göra lumpen, är 15 nu, fyller 16 i augusti.

Har aldrig brutigt några ben, vart inte på sjukhuset en gång för skallskada (Krashade med cykel )
Går på gym och badminton regelbundet

Är runt 180 cm lång och väger 62 kilo, hur stora är chanserna att man får göra lumpen?

Ytterst liten, om 4år kommer troligtvis försvaret vara halverat igen.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Nej. Jag ville plugga istället. Och plugga gjorde jag. Nu tjänar jag 25k i månaden!

I wish...

Permalänk

Väldigt dåligt att man inte får göra lumpen om man vill, även om man har okej "betyg". I Finland är det värnplikt, undrar om det är det i Norge och Danmark också?
Får se om jag gör lumpen när tiden är inne, tror nog att jag får en 4:a i konditionstestet men fullt i allt annat :P...

Permalänk
Medlem

Blev utbildningsreserven för min del.

Permalänk
Medlem

Är för mesig för lumpen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."