Permalänk
Medlem

Rek. Vattenkylning till Antec P180

har ett Antec P180 chassi och får nu min AM2 Athlon 6000+ X2 processor

i framtiden vill jag köpa mig ett vattenkylningskit

Men vet inte vad som finns etc

Har detta som krav:

MÅSTE vara knäpptyst pumt,ej fläktar varken på radiator el nåt

MÅSTE sitta INNE i chassit,inte en enda kabel el nåt får hänga ut..

Gärna utbyggbar så ja kan vattenkyla hårddiskar och graffekortet med..

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

knäpptyst finns inte! men näst intill,sen att du inte vill ha nån form av fläkt? vad ska kyla radiatorn då? låter lite som öhh jag vill dusha men fan om jag blir blöt,eller du slår du igång brasan!(i öppna spisen) men fan ingen eld plz.

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk

Säger som åvanstående talare

"jag vill dusha, men fan inte bli blöt"

Jag tror inte att radiatorn kommer klara kyla ner vattnet, i ett tyst chassi ( dvs inte något extreme luftflöde)

jag kör P182B och jag har allt i chassit + trippel radda på taket med 2st 120mm fläktar på. allt 1/2".

Du är nog tvungen att vakna upp ur drömmen och börja tänka mer realistiskt. Någon typ av fläkt bör du ha på raditorn, och eftersom att vi har så tur idag, så finns det näst intill fljudlösa fläktar.

Lycka till! mvh

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

ska du ha radiador utan fläkt så blir du tvungen att kolla in system som zalmans vattenkylningssystem.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk

Tempen i mitt P180B är som en bastu med 4x120 på halvfart, på full fräs låter det som en jetmotor och blir bara något svalare. Så att lyckas kyla vatten i bastun utan fläkt är nog bara att glömma. Ska själv fixa vattenkylning inom kort med en stor radiator utanför burken. Idag när det är närmare 25-30 grader ute har jag 43 grader i burken :/

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

aha,fast jag har inge värmeproblem nu...o kör me 3st 120mm fläktar på lägsta...moderkortet har heatpipe o processorn körs med en Tuniq tower utan fläkt...CPU´n ligger mellan 15-25grader och MBt på 25..hårddiskarna på 30..

Ville mer få den helt ljudlös..

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

Om du inte har ca -5 grader i rummet kan du inte ha så svalt, om du vill ha tystare så kan jag rekomendera Ljuddämpningmattor. Funkar bra.

Edit: Jag menar inte att jag inte tror på dig men sensorerna kan inte stämma, som sagt över till att diskutera Topic.

Visa signatur

HTPC: AMD X2 4000+@2.7Ghz|Antec Fusion Black|8800GT (på g) med Zalman VF900|
4GB Corsair PC6400|500GB

Permalänk

din prosessor ligger INTE på 15-25 45-50 är nog mer realistiskt.

min E6420 ligger på 42'C idle i 3.9ghz med vatten

mvh

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Visst gör den det..Men det är just nu bara en AMD Athlon 3600+ x2 65nm..

just nu med 24grader i denna värme

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk

du ligger åtminstone 20c över rumstemperatur med luft/vatten.. inte en möjlighet att komma mycket närmare rumstemp pga värmeöverföringen inte kan vara 100% varken mellan cpu och kylare eller radiator och fläkt..

allvarligt talat.. ska du byta bort luften så gå på kompressor direkt. vatten är inte värt kostnaden för vad det ger då ökningen i kylförmåga är minimal.. en bra luftkylare kyler lika bra som vatten. ända skillnaden är att ett vattenblock är avsevärt mycket mindre än en luftkylare.. men det är hela tiden en luftkylning i slutändan.. det får du inte klmma bort. Hade du kylt vattenslingan med kranvatten så hade du kunnat nå ~10c på vattnet och då hade du tjänat på att nyttja vattenkylning.. men så länge du kyler vattnet med rumstemperarad luft så har du inte tjänat något annat än att din skrytsnopp växt några mm.

skillnaden är att du använder vatten som värmetransportör.

tyvärr så är läget som sådant, peltiers är möjligen ett gott alternativ till en dyr kompressor men då måste du ha en stor radiator med högljudda fläktar på för att det sak generera i ökad prestanda/kylningsförmåga.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Men hur ska ja bevisa för er att min CPU ligger där den ligger?

bild på bios när ja visar temp?

har datorn varit igång i 6tim o jag stänger ner den direkt o sliter bort kylaren o lägger fingrarna på CPU' så känns den kallare än fingret

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vykan
Visst gör den det..Men det är just nu bara en AMD Athlon 3600+ x2 65nm..

just nu med 24grader i denna värme

X2 3600+ har problem med sina temperatursensorer, så du skall inte lita allt för mycket på temperaturen du avläser ifrån dom.

Tillbaka till vattenkylningen...

Jag tror att du kan få värmeproblem om du skall klämma in alla komponenter som processor och grafikkort m.m i samma loop med en passiv radiator. Men om du kan tänka dig att ha radiatorn utomhus eller sätta ett par fläktar på den, så funkar det nog alldeles utmärkt.

Dock vet jag inte riktigt någon bra radiator för detta ändamål.

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem

Ibland har ja funderat på att flytta datorn och ha den vid yttervägen/balkongväggen,för där är väggen endast gips på ett ställe

och då kör en radiator ,kanske zalman tower som står ute på balkongen

eller nåt sånt kanske..

köpa ett litet kylskåp av Elektrolux som är av absorbtionstyp=helt ljudlös vid gång

och använda detta till kyla datorn

kanske ha radiatorerna i detta,och givetvis läsken med

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk

Ursprungligen inskrivet av vykan [/i]
[B]Men hur ska ja bevisa för er att min CPU ligger där den ligger?

Den sitter fast i moderkortet och ligger nog kvar där ska du se.

bild på bios när ja visar temp?

Vad bevisar det? Att ditt moderkort visar fel temp? Testa att uppdatera BIOS.

har datorn varit igång i 6tim o jag stänger ner den direkt o sliter bort kylaren o lägger fingrarna på CPU' så känns den kallare än fingret

Det tar ju en liten tid att ta bort kylaren, och under den tiden så hinner CPUn svalna ganska mycket. Hade den varit större och innehållit mer massa så hade den svalnat lite långsammare.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk

du mäter temperaturen med en riktig termometer under load.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Om ditt BIOS hävdar att du har en temp på processorn som ligger under rumstemp så är det ju skrattretande. Tycker du själv att det verkar rimligt om du tänker till en extra gång?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

sätter jag dit en vanlig sunkig kylare som t.ex denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=38919

så ligger tempen på 35-50

men med denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333422&view=detailed

så blir det STOR skillnad...

Brorsan har en Intel E6300 o köpte även en likadan o runt 30

Det tar 7sek för mig att riva ur kylaren...snabbkoppling.

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk

vad bra för dig.. eftersom du är trångsynt och inte har någon uppfattning om vad som är realistiskt och inte så säger vi att du har rätt så behöver vi inte diskutera det mer.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Välkomna o mäta,eller tala om hur jag ska göra för att bevisa detta för ER

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vykan
Välkomna o mäta,eller tala om hur jag ska göra för att bevisa detta för ER

Ta en skärmdump på din temp

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vykan
sätter jag dit en vanlig sunkig kylare som t.ex denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=38919

så ligger tempen på 35-50

men med denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333422&view=detailed

så blir det STOR skillnad...

Brorsan har en Intel E6300 o köpte även en likadan o runt 30

Det tar 7sek för mig att riva ur kylaren...snabbkoppling.

Precis, lita _aldrig_ på din temp givare i datorn som en absolut temperatur, dom visar mellan +/- 0-100 grader fel. Se på din temp givare som en möjlighet att kolla en skillnad i temperatur om du t ex byter kylare.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vykan
Visst gör den det..Men det är just nu bara en AMD Athlon 3600+ x2 65nm..

just nu med 24grader i denna värme

65nm? trodde inte det fanns hos amd ännu :S visst 65w men inte nm
Och en luftkyld dator kan inte bli kallare än rumstemp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
65nm? trodde inte det fanns hos amd ännu :S visst 65w men inte nm
Och en luftkyld dator kan inte bli kallare än rumstemp

Missförstå mig inte nu men du tror alltså inte de finns 65nm AM2 processorer, eller har ja bara läst fel? De finns iaf om du nu inte visste om de.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vykan

Det tar 7sek för mig att riva ur kylaren...snabbkoppling.

Tänd eld på en tändsticka, räkna till sju. känn sedan efter hur varm den är.

Materialet är inte densamma, men poängen är att det går ganska fort för värmen att försvinna på en liten processor.

Ju mindre volym desto snabbare går det. Hade din processor varit stor som en kylfläns så hade den behållit värmen mycket längre.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Missförstå mig inte nu men du tror alltså inte de finns 65nm AM2 processorer, eller har ja bara läst fel? De finns iaf om du nu inte visste om de.

Fasn, där får man för att man inte haft tid att hålla sig lika uppdaterad som förut aja tack för infon, nu vet jag bättre

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr ingen pump som är knäpptyst :P, däremot finns det pumpar som är tystare än andra, sen så väljer man oftast inte vattenkylning efter vad du har för chassi utan efter vad du ska göra med den och din hårdvara.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vykan
Välkomna o mäta,eller tala om hur jag ska göra för att bevisa detta för ER

Gå tillbaka till grundskolan och lär dig fysik, sen kan du komma hit igen och be om förlåtelse för dina inlägg.