Permalänk
Medlem

Chassi med BÄST kylning

Hej

Tänkte skaffa mej ett chassi med grymt bra luftgenomströmning...ljudnivån o hur det ser ut spelar ingen större roll...bara det kyler bra..

hittade 3 stycken som verkade intressanta:

*APLUS Case Twin Engine*
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323496&view=detailed

*Antec Nine Hundred*
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332085

*Aerocool ExtremEngine 3T*
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334372

Har lite svårt att bestämma mig..........vad tror ni? Är dom nåt å ha dom här chassina? Eller tips på bättre liknande chassin? med BRA kylning vill säga..

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop ett system åt min kompis med AeroCool ExtremeEngine 3T härom veckan.
Båda fläktarna är riktigt tysta när man drar ner dem med medföljande fläktkontroll.
Temperaturen (kollade bara CPUn) var riktigt trevlig (han använde då en Scythe Katana 2 kylare, med medföljande 120mm fläkt, samt en 120mm som utblås i chassit). Kärnorna låg på ca 35c/st i IDLE (vill tillägga att det var RIKTIGT varmt i rummet! Kanske 26c-27c), och gick upp till ca 41c/st efter vi testat lite spel.

Chassit i övrigt var okej. Inget superchassi direkt, men medelmåttig. Skruvfästena kunde göras bättre, likaså hålen där man ska skruva fast nätagget kunde ha gjorts med lite mer precission (stavas?).

Ledsen för lite slarvig skrivning, sitter och jobbar samtidigt

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Antec p182/p180 om du sätter dit 2 till 120mm i fronten. Vill du ha lite brutalare så kanske något av detta? http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CMSTACK... 10 st fläktplatser om jag inte minns fel eller detta http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=NZXTZER... eller http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=THVE100... (lite stort kanske )

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

som rhalla visa, coolermaster stackern är överlägset.
Du kan tex sätta 4st 120mm fläktar i chassidörren som pumpar in luft på allt förutom hårddiskarna då i datorn.

Finns recension på swec, bara å gå in och checka den.

Permalänk

Jag är rätt missnöjd med kylningen i P182 iaf, jag har en extra 120mm Noctua fläkt i fonten. Jag bytte chassi i dagarna och alla tempraturer ökade ungefär 10 grader. Hade en Antec PlusView 1000 AMG innan med 4*80mm @ 5v fläktar. Jag som trodde jag skulle få bättre temps =/

Får nog ta och köpa en till Noctua fläkt till fronten

Permalänk
Medlem

jag kan rekommendera NZXT hush.. den är riktigt rymlig och väldigt enkelt att jobba i.. plus du får med 2st 120mm fläktar som inte låter något.. (jag har själv chassit. men jag har även läst recentionen om den)
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Avstängd

Om ljudnivå och utseende inte spelar någon roll vad är det för fel på att köra gamla ghetto-stilen och ha öppet chassi?

Permalänk

MozartTX

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Om ljudnivå och utseende inte spelar någon roll vad är det för fel på att köra gamla ghetto-stilen och ha öppet chassi?

Precis! Annars tor jag du blir nöjd med en stacker!

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Nine Hundred eller CM Stacker 830/832 säger jag.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

STACKER. Väldigt bra med plats o kyler bra. Inge plastigt skräp heller.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Gheetto!

moderkortsplåt från Lian Li och en egentillverkad ram av så stora fläktar du kan hitta som sitter ihop i skruvhålen med buntband. Lägg hela kalaset över moderkortet.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

P190 verkar ju kyla rätt bra om man ska tro SweClockers recension!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New Player
Jag är rätt missnöjd med kylningen i P182 iaf, jag har en extra 120mm Noctua fläkt i fonten. Jag bytte chassi i dagarna och alla tempraturer ökade ungefär 10 grader. Hade en Antec PlusView 1000 AMG innan med 4*80mm @ 5v fläktar. Jag som trodde jag skulle få bättre temps =/

Får nog ta och köpa en till Noctua fläkt till fronten

Det beror ju på, om du skulle fylla alla fläkplatserna på ett P182 med normal/högvarviga fläktar som går på 12V, så får du ett rejält luftflöde.
I ditt fall så misstänker jag att du vill ha burken så tyst som möjligt, men ändå ha ett hyfsat flöde och då kör med lågvarviga fläktar, alt. sänker matningen till fläktarna. Det var ju inte riktigt så som trådskaparen har tänkt köra.

Men om man vill ha en massa kylprestanda och inte bryr sig om ljudet, så misstänker jag att man får svårt att slå Aplus twin engine eller Aerocool extreme engine 3T om man skulle dra upp varvet på jumbofläktarna. Det är ett vansinnigt luftflöde som alstras av de där 250mm fläktarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Aplus Monolize

Visa signatur

A lot of fellows nowadays have a B.A., M.D., or Ph.D. Unfortunately, they don't have a J.O.B.

Permalänk

stacker 832

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
P190 verkar ju kyla rätt bra om man ska tro SweClockers recension!

Ja har kört min en vecka nu och bättre låda har ja inte haft sedan
(js:1500 :an med vattenkyl men den var för stor) desutom är det
inga problen med 8800gtx kort i P190:an

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Men om man vill ha en massa kylprestanda och inte bryr sig om ljudet, så misstänker jag att man får svårt att slå Aplus twin engine eller Aerocool extreme engine 3T om man skulle dra upp varvet på jumbofläktarna. Det är ett vansinnigt luftflöde som alstras av de där 250mm fläktarna.

Har själv ett 3T och jag måste nog säga att visst, det är ett bra flöde. Dock tror jag att man kan skapa en godare luftgenomströmning med ett p182/180 exempelvis. Så för egen del så ser jag det som att jag byter upp mig nu när ny burk införskaffas.

(och nej, temperaturerna är inte de bästa alltid trots allt. Visserligen finns den naturliga förklaringen för prollen att jag kör just nu med stockkylningen. Däremot att grafikkortet ökade med 15C +- 2C pga värmen som kom av prollen är en annan femma)

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Valfritt chassi såg, fläktar ;P
Har en Aerocool ExtremEngine 3T, kyler rätt bra även om den inte har samma finish som antec burkarna. Men min gammla sågade no name midi tower med 6x120 papst var svalare. Sedan beror det ju mycket på vilka fläktar du köper. Det finns ju skillnader på hur mycket fläkarna blåser förhållande till db:n. Men ska man hård dra det högre rpm = flyttar mer luft, svalare, högre ljud. ( storlekan har ju också betydelse )

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kollat runt nu ett pat veckor och kommit fram till några lådor som sticker ut när det kommer till kylning.

Luftkylning

Silverstone TJ09 är nummer ett och har inget motstånd idag!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330781

Antec 190 är större internt än P180/182 och har en mycket bar sidofläkt. Den är kanske inte bättre än en del andra i kylningen men om man ser till vad man får så är priset riktigt bra.
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ANP190

Vatten

Thermaltake Armor/Kandalf LCS kyler Processorn bättre än någon annan låda men det är TUNG!!!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326274

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är det någon som har gjort ett test av chassit APLUS CS Monolize eller APLUS CS Wind Tunnel? Är lite nyfiken på hur bra kylningen är med tanke på de två 250-millimeters fläktarna.

Permalänk
Avstängd

1 trä skiva 3 bordsfläktar + extra super fläktar på gfx kort + processor montera och klart!

annars har du ju flytande kväve... relativt tyst + extrem kylning dock nog rätt jobbigt i längden? ^^

Permalänk
Medlem

Rawa, var ditt svar riktat till mig?

Permalänk
Medlem

Cooler Master Cosmos 1000, verkar ju vara ett grymt bra chassi desutom med låg ljudnivå och gott om plats. Dessutom är det snyggT!

http://sweclockers.com/recension/5947-cooler_master_cosmos_10...

Permalänk
Medlem

om du skiter i ljudnivån så ta stacker o kör in en massa delta fläktar. men surra fast datorn så den inte ger sig av då. o akta grejer bredvid så inte saker flyger in i datorn. lär ju bli ett gigantisk sug i rummet.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG