Permalänk
Medlem

Thinkpad X-31 hardvarufel?

Tjo!

Kopte for en tid sedan en beggad x31'a i Hongkong for kaffepengar och nar garantin gick ut borjade datorn krangla. (Storskrall!)

Symptom:

Nar jag flyttar datorn hanger den sig, for det mesta (99%). Sa lange den ar helt stilla och far gora sin grej klarar den sig vanligtvis. Hangningarna innebar vanligtvis att skarmen fryser och det finns ingenting att gora forutom att halla inne powerknappen tills den stanger av sig.
Sen kan det ta en tre-fyra forsok innan den gar igang igen efter en hangning.

Om jag bojer och bander lite latt i vanstra hornet pa datorn hanger den sig ocksa, men da brukar det dessutom komma ett grafikfel, det blir massa fargglada rander over hela skarmen. Men de kan man fa bort genom att banda lite till. (Formodligen halvdan koppling mellan skarm och mammakortet).
Ibland komprimeras det som fanns pa skarmen till halva ytan, men den hanger sig alltid.

Den klarar sig igenom nagon timme prime utan att hanga sig (orkade inte vanta mer), memtest gar ocksa fint.

Funderar pa kortslutning av nagot slag, men har inte lyckats hitta nagot an. Ska ge mig pa det sa fort jag far tag pa ett vettigt bord och lite verktyg. (Ar pa resande fot).

Kommer ni pa nagot annat det kan vara, beratta er teori.

Tack for eventuella svar!