Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Hur fungerar den ekonomiska biten? Är det inte så att man ger blod till ett företag som sedan säljer blodet till staten och privata sjukhus?

Var har du hört det? Det låter så självklart när du inleder med "Är det inte så att"...
Och varför skulle det spela nån roll?

Jag tror inte det, men jag vet inte, och jag bryr mig inte.
Precis som jag inte bryr mig om röntgenavdelningen på mitt sjukhus drivs i privat regi eller inte, dom får ju betalt av landstinget (och mig) i vilket fall som helst.

Men jag kan fråga när jag är där igen fredag den.. 8e Juni.
Men jag vet inte hur givande det är, skiljer sig garranterat mellan olika landsting.

Ursäkta om det här verkar gnälligt, jag är lite trött på denna skepcicism bara.
Att försöka få fram negativa sidor av en god företeelse, för att motivera sig själv att inte bidra..
Men som sagt, jag känner mig gnällig, bortse från det sista.

Permalänk

Jag är absolut inte säker på om detta är fallet men jag är nyfiken på att veta. Ingen ska tjäna pengar på att sälja det jag ger bort gratis!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Ingen tjänar pengar på ditt blod. Det sa sköterskan på min blodcentral iaf.
Kom igen nu gubbar, jag vill se fler som vågar. Det behövs alltid blod!
Glöm inte att du får bloddroppen-nålen när du lämnat i fem år!!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag ska lämna blod imorgon.

Jag tror inte att det är ett företag som "köper" ens blod och säljer det till sjukhuset, då det är i själva sjukhuset man ger blod, av deras egna sjuksköterskor. Varför skulle sjukhuset göra det om dom ändå skulle behöva betala för det?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Jag donerar plasma var tredje vecka ungefär, jag tänkte donera blod men när jag började donera var dom i större behov av plasma än blod. Sen dess har det bara rullat på.
Men det är några grymma ärr jag fått i armvecken. Ena armen har jag ett "hål" som jag nästan kan gömma yttre delen av en tändsticka i.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja donera blod. Men jag mår så dåligt när folk sticker nålar i mig (svimmar o dyl.) så jag tror att jag låter bli,.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Ingen tjänar pengar på ditt blod. Det sa sköterskan på min blodcentral iaf.
Kom igen nu gubbar, jag vill se fler som vågar. Det behövs alltid blod!
Glöm inte att du får bloddroppen-nålen när du lämnat i fem år!!

Får man bloddroppen när man lämnat i fem år? Jag donera för första gången i mars och jag fick en bloddropps-nål

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Får man bloddroppen när man lämnat i fem år? Jag donera för första gången i mars och jag fick en bloddropps-nål

På min blodcentral står det i premie-skåpet en jättevacker glasskulptur, stor som en knytnäve med mjuka former i klart glas, och i mitten är det en stor droppe av rött glas, grymt vacker.
"Gåva efter 25 år som blodgivare" står det vid den..
Men sen går det väl att du ut en hel del kul därifrån

Men ni kanske rpatade om nån annan droppe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
På min blodcentral står det i premie-skåpet en jättevacker glasskulptur, stor som en knytnäve med mjuka former i klart glas, och i mitten är det en stor droppe av rött glas, grymt vacker.
"Gåva efter 25 år som blodgivare" står det vid den..
Men sen går det väl att du ut en hel del kul därifrån

Men ni kanske rpatade om nån annan droppe

PIC OR GTFO!

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Nja, jag har blivit godkänd men är lite snuvig och i fredags fick jag inte lämna.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
PIC OR GTFO!

Idag var jag och lämnade trombocyter, och bad en trevlig sköterska att ta några bilder med min kamera, om nån är nyfiken att se.
Bilderna är klickbara för högre upplösning.

Här spenderade jag 68 minuter, en filt på benen för att hålla värmen, och vämredyna runt armen.
Slangen från armen delar sig i 2 för in och ut-blod, på monitorn så ser man hur mycket som ska tappas, hur långt man har kommit, tider och tappningstryck dvs hur bra blödflödet är.

Bild på maskinen, försök följa blodets väg Slangarna längst till vänster är dom som går till mig, dom 3 som går ner i lådan är till centrifugen, bakom monitorn hänger påsarna som det tappas till..
Dom blå-gröna små hjulen är som kugghjul som klämmer fram blodet genom slangarna, blodet lämnar aldrig det slutna systemet
151 ml trombocyter och 378 ml blodplasma tappades idag.
Påsen längst till vänster är saltlösning+citrat, som gör att inte trombocyterna ska stelna i systemet..
Detta går även tillbaks i kroppen, och cytratet löser bra till kalk så det börjar pirra i läpparna rätt snabbt, en temporär kalciumbrist, får en drink för det.

Information för blodgivare (väldigt ljusa fina lokaler bara jag som tog bilden dåligt)..
Och fika!

Den omtalade bloddroppen.. Svårt att ta en bra bild
Målet är att få en sån, då är jag minst 43 år gammal.

Kramz0r!

Permalänk
Inaktiv

Noope det gör jag inte. Skyller på att jag är bög.

Permalänk
Medlem

Funderat starkt på det, men är lite fundersam på hur pass påverkad min fysik kommer bli efter blodgivningen. Jag har så långt ifrån en tränad kropp det går samt född och uppväxt med Coca Cola(!), skulle jag behöva mer socker än vad colan innehåller? (För att upprätthålla orken, är sockerberoende)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Funderat starkt på det, men är lite fundersam på hur pass påverkad min fysik kommer bli efter blodgivningen. Jag har så långt ifrån en tränad kropp det går samt född och uppväxt med Coca Cola(!), skulle jag behöva mer socker än vad colan innehåller? (För att upprätthålla orken, är sockerberoende)

Jag märkte inget sånt iaf ^^

Permalänk
Medlem

Nej. Jag har en kronisk tarmsjukdom, och äter medicin regelbundet så jag tror inte någon vill ha mitt infekterade blod. Kvalificerar inte.
Men i annat fall, självklart skulle jag göra det om jag kan hjälpa någons liv.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
Jag märkte inget sånt iaf ^^

Inte? För vad jag vet (rätta mig mer än gärna) så innebär det mindre ork/energi då det är mindre blod pumpandes i kroppen vilket i slutändan gör mig mer trött. Kanske för en vältränad eller repetiv konditionstränad person inte känner av något i en större skala, men för en som tar allt en sak i taget i lugna steg?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Jag lämnar blod, har gjort det sen jag va 18. Men tycker det är skitdåliga öppettider. Dom borde ha mer kvällsöppet eller ha öppet några timmar under helgen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Inte? För vad jag vet (rätta mig mer än gärna) så innebär det mindre ork/energi då det är mindre blod pumpandes i kroppen vilket i slutändan gör mig mer trött. Kanske för en vältränad eller repetiv konditionstränad person inte känner av något i en större skala, men för en som tar allt en sak i taget i lugna steg?

Hb värdet sjunker ungefär 10 steg när man ger blod, och det stiger till samma nivå till på dagen efter.
Det som märks mest är väl vätskebrist, särskillt nu på sommaren, man ska dricka ungefär 2 liter extra den dagen man ger blod för att kompensera..

Sen finns det en del teorier att kroppen mår bra av att få producera nytt blod också..

Jag har iaf badat och nu ska jag och lira brännboll, känner mig väldigt fräsch, får ha med mig vattenflaska bara

Permalänk
Medlem

Min mor gav blod förr i tiden men nu vill dom inte ha henne längre. Kommer ihåg att jag tyckte påsen såg ut som köttfärs när man var liten.
Jag fundera starkt på att börja ge blod. Väntar nog till jag har flyttat bara. Någon som jobbar inom sjukvården? Jag tycker man har fått en helt annan syn på sjukvården sedan man började arbeta där lite smått.

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk
Medlem

Började ge blod förra hösten, men blir inte så många ggr då jag har en släng av låga blodvärden

Känns bara helt rätt, ska jag ha möjlighet att få blod så ska jag självklart ge blod, oavsett om det är ett företag som säljer det till sjukhusen (vilket det inte är) eller ej.

Permalänk
Hedersmedlem

Funderar på det, men väger runt 50 kg så jag är inte säker på om jag får.
Men, men, om jag lyckas bestämma mig så ska jag definitivt ge det ett försök.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Idag var jag och lämnade trombocyter, och bad en trevlig sköterska att ta några bilder med min kamera, om nån är nyfiken att se.
Bilderna är klickbara för högre upplösning.

http://img120.imageshack.us/img120/9503/p1010301fm2.th.jpg
Här spenderade jag 68 minuter, en filt på benen för att hålla värmen, och vämredyna runt armen.
Slangen från armen delar sig i 2 för in och ut-blod, på monitorn så ser man hur mycket som ska tappas, hur långt man har kommit, tider och tappningstryck dvs hur bra blödflödet är.

http://img479.imageshack.us/img479/2337/p1010299gr0.th.jpg
Bild på maskinen, försök följa blodets väg Slangarna längst till vänster är dom som går till mig, dom 3 som går ner i lådan är till centrifugen, bakom monitorn hänger påsarna som det tappas till..
Dom blå-gröna små hjulen är som kugghjul som klämmer fram blodet genom slangarna, blodet lämnar aldrig det slutna systemet
151 ml trombocyter och 378 ml blodplasma tappades idag.
Påsen längst till vänster är saltlösning+citrat, som gör att inte trombocyterna ska stelna i systemet..
Detta går även tillbaks i kroppen, och cytratet löser bra till kalk så det börjar pirra i läpparna rätt snabbt, en temporär kalciumbrist, får en drink för det.

http://img120.imageshack.us/img120/1374/p1010302ml6.th.jpcg
Information för blodgivare (väldigt ljusa fina lokaler bara jag som tog bilden dåligt)..
Och fika!

http://img383.imageshack.us/img383/2599/p1010305rq4.th.jpcg
Den omtalade bloddroppen.. Svårt att ta en bra bild
Målet är att få en sån, då är jag minst 43 år gammal.

Kramz0r!

Kul att se andra sorters maskiner. Den ser både mer hightech ut samt ändå inte

Den som jag brukar lämna till är mycket mindre och har en automatiskt styrd armbindel som pumpas åt när det är dags att lämna få ur blodet ur mig och sen när maskinen tagit plasman lättas trycket runt armen och blodet åker tillbaka igen

Men våra maskiner har inte någon TFT display utan bara en minidisplay som visar vilket tryck den pumpar i.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Jag är inte särskilt förtjust i iden att trycka in en stor grej i armen för att tappa mig på flera procent av mitt blod, vilket kommer leda till trötthet bland annat under några dagar.
Därmed donerar jag inte blod - skulle jag kunnat göra det helt smärtfritt och med mindre trötthetseffekt, och om jag dessutom fick lite pengar för besväret (Istället för en 50-kronors-t-shirt - ge mig femtio kronor. Duh!) hade jag utan tvekan gjort det ibland.

Bästa hade väl varit om man hade haft någon väldigt ovanlig blodtyp (Jag har ingen aning om min blodtyp, och jag är faktiskt inte så intresserad av att kunna den heller. Det finns helt enkelt inte så stor anledning för mig att kunna det), då blir man lite mer eftertraktad kanske... Eller om man har blod som man kan ge till de flesta.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Undrar varför man inte får bli blodgivare när man har Diabetes typ1, insulinsprutor.

Kanske ingår i gruppen knarkare eller tillväxthormoner

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Funderar på det, men väger runt 50 kg så jag är inte säker på om jag får.
Men, men, om jag lyckas bestämma mig så ska jag definitivt ge det ett försök.

När man väger 50 kg+ så får man ge blod.

har gett nu i 3 år så jag fick en bvronsnål sist jag gav bort lite a-

Permalänk

Har gett blod nu sen 1-2 år tillbaka, nu har syrran också hängt på.

Jag gillar inte nålar så detta var lite min prövning att bli av med den obehagliga känslan. Det lyckades jag inte med och tycker fortfarande det är obehagligt men det känns bra inombords när man går därifrån då man vet att någon kanske får leva ytterligare några dagar/timmar...

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk

1.Kan man ge blod även om man är allergisk mot gräs och katter?
2.Jag tar oregelbundna mediciner mot det, påverkar det blodet?
3. måste man vara 18 för att kunna ge?

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joniss_13
1.Kan man ge blod även om man är allergisk mot gräs och katter?
2.Jag tar oregelbundna mediciner mot det, påverkar det blodet?
3. måste man vara 18 för att kunna ge?

1) Ja du kan ge blod (inte läst nåt om att man inte får iaf...)
2) Då det rör sig om mediciner är det bäst att fråga nån sköterska där om hur det står till, jag har iaf använt mediciner mot psoriasis och det har inte varit problem med det.
3) Är rätt säker på att det är 18 år som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag hade gett om jag hade fått, men jag är en "riskgrupp" som det så fint heter, för att jag är en man som haft sex med män. sen kvittar det hur länge sen det var, jag är fortfarande portad. Men men, vill de inte ha mig så är inte det mitt problem!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5