Permalänk
Medlem

Billigt Minne?

Vet inte om det här är ovanligt billigt, men jag beställde just två stycken och så åker mina gamla 2x512 MB ut på blocket!

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567
SO-DIMM 1GB DDR2 PC2-5300/667MHZ, KVR
348,16 kr

och så har man gratis frakt på dustinhome med studentkortet för er som inte visste det

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilka minnen som passar, Jag har (strax) en amilo 1546. På spec står det DDR II SDRAM PC2- 4200 533 MHz

Hur mycket gör det extra om jag stoppar in 667 MHz?

Är det PC nummret man ska titta på?

Permalänk
Avstängd

ja du kan stoppa i 667 iallafall enligt crucial monnes konfigurator http://www.komplett.se/k/memselect.aspx?cmd=getModelPartList&...

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

Jag köpte också 2 GB för någon vecka sedan, monterade det just. Som väntat slipper man en del swap, vilket är riktigt skönt

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Tänkte utöka till 2gb, och står och väljer mellan att köpa 2 likadana minnen (crusial) eller bara komplettera orginal minnet så att jag kommer upp i 2gb.

Vad är bäst? blir ju billigare med å komplettera

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlns
Tänkte utöka till 2gb, och står och väljer mellan att köpa 2 likadana minnen (crusial) eller bara komplettera orginal minnet så att jag kommer upp i 2gb.

Vad är bäst? blir ju billigare med å komplettera

om du redan har 1 sticka på 1 GB och monterar in en till så kan de ändå köras i dual channel, men efter det långsammaste minnets timings och frekvens

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
om du redan har 1 sticka på 1 GB och monterar in en till så kan de ändå köras i dual channel, men efter det långsammaste minnets timings och frekvens

Det sitter en PC-5300 sticka i lappyn och det e det högsta som går i min tror jag...
Det jag tänkte på i frågan innan var mer om det finns några stora nackdelar att inte köra 2 exakt likadana minnen, alltså samma tillverkare, samma antal minnesbanker mm... hastigheten hade jag ju tänkt ha den samma som sitter i redan

Men cruisial PC-5300 minne ska ju annars funka till min.

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man behöver ha samma tillverkare på minnena, de är ju ändå av samma typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlns
Det sitter en PC-5300 sticka i lappyn och det e det högsta som går i min tror jag...
Det jag tänkte på i frågan innan var mer om det finns några stora nackdelar att inte köra 2 exakt likadana minnen, alltså samma tillverkare, samma antal minnesbanker mm... hastigheten hade jag ju tänkt ha den samma som sitter i redan

Men cruisial PC-5300 minne ska ju annars funka till min.

Nej som jag skrev så är förmodligen minnenas timings olika och de kommer då gå efter de timings som är långsammast. Hade minnena varit likadan hade de ju oxå haft samma timings. I övrigt kan jag inte tänka mig några nackdelar med minnen av olika fabrikat och modell om du inte ska överklocka, då de kan ha olika överklockningspotential

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

ok, då e jag me. Kommer "bara" sätta i ett crusial 1gb sticka, kollade upp det som satte i (hynix PC5300) och dom var snarlika varandra.

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

Jag funderar fortfarande på hur mycket ett snabbare minne gör i kapacitet, Om det är värt att köpa två st 667 MHz eller om man bara ska köpa ett 533 MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ionit
Jag funderar fortfarande på hur mycket ett snabbare minne gör i kapacitet, Om det är värt att köpa två st 667 MHz eller om man bara ska köpa ett 533 MHz.

Tyvärr kan jag inte svara på det iom att jag haft ett 1gb minne, 667 MHz från början och inte provat med det lägre. Kan däremot svara på hur det blir med 2gb 667 MHz när ytterligare ett minne dyker upp i postlådan nästa vecka...

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546