Permalänk
Medlem

Vattenkylning, passar detta?

Jag har uppdaterat tråden.

Antal Beskrivelse Stk. pris Total pris
1 D-TEK FuZion CPU 498,00 498,00
1 ThermoChill PA120.3 749,00 749,00
1 Laing DDC-PRO Watercool 579,00 579,00
1 Cape Coolplex Pro 25 309,00 309,00
2 ClearFLEX 60 Premium 1/2 ID 59,00 118,00
4 1/4 BSPP 1/2 High-Flow studs Dangerden 23,00 92,00
2 3/8 BSPP 12mm Forniklet studs - O-ring 22,00 44,00

Varekøb total 2.389,00
Betalingsgebyr 1,95
Forsendelsesgebyr 200,00
Sub total incl. moms 2.590,95 DKK
Moms udgør 477,80
Sub total excl. moms 2.113,15

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Inaktiv

asså det borde väl gå? om du köper fästpunkter för slangarna

Permalänk
Medlem

Fästpunkter? Får kika på det
Säg gärna om det är något som verkar galet eller som jag ska byta helt och hållet, denna listan på saker är tagen ifrån Gtek men jag skulle lika gärna kunna beställa från någon annan, lite extra porto har väl aldrig skadat.
MVH
/Schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

hehe där kom det tänkte på det tidigare idag, men du sa inte om nån hade synpunkter på ditt inhandlade utan bara kopplingen.. men jag kan ju tipsa om förslag iaf.

Till o börja med.. så har du ett mycket varmt system om du nu tänker kyla ALLT inkl. Graffet? eller bara CPU? eftersom ja bara såg ett cpu block i beställningen, samt göra omvandling till Flex minnet...visst en trippel kylare räcker, men det kommer bli skapligt varmt ändå...om du ska kyla allt. bara 8800 ger av sig en hel del, sen en quad?! men vi utgår från att du bara ska ha cpu'n då.... vad är din budget på? är den på 2000kr som det du hade valt?

XP är HELT fel för en quad core...

kör såhär ...och nu räknar jag på cpu och flex bara?
det "dyra systemet" börjar vi med.

1 ThermoChill PA120.3 749,00 749,00
1 D-TEK FuZion CPU 498,00 498,00
1 Laing DDC-PRO Watercool 579,00 579,00
1 Cape Coolplex Pro 10 199,00 199,00
3 Papst 4412 F/2GL 26db 105,00 315,00
2 ClearFLEX 60 Premium 1/2 ID 59,00 118,00
2 3/8 BSPP 12mm Forniklet studs - O-ring 22,00 44,00
4 1/4 BSPP 1/2 High-Flow studs Dangerden 23,00 92,00

2.594,00 DKK = 3.280kr

Billigare kan ja styra ihop im inte detta dög

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

wow!
Tack, detta verkar duga alldeles utmärkt.
Kommer detta att kyla Både CPU och Minnen?

Det som jag funderar lite på är pumpen, är den inte lite klen? Jag tar isåfall hellre en "ful" pump om du förstår vad jag menar. Det gör ju inget om den låter lite.

Men detta är helt komplett nu då? och om det är det så det enda jag behöver är vatten och nåt anti rost/anti alg medel?

Med Vänliga Hälsningar
/Schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

haha klen??

den outperformar din Eheim med längder

3.7m är om du kör insug o utsug på sidan ...

sätter du därimot insuget i toppen, så ökar du drastiskt tryckhöjden..
till en 6m kanske, detta är den starkaste pumpen, om du nu inte går på elnätdriven pump.

Jo det är komplett, förutom nipplarna till flex... men kollar det nu..
1/4" var det.. riktigt dålig på det här med usa mått osv

men det ska vara en innderdiameter på slangen som är 1/4"
och ditt system kommer vara 7/16" eller 1/2" innderdiameter.

så ja vet inte riktigt hur du ska lösa det lite adaptrar hit o dit osv.
tror inte det lönar sig direkt att kyla minnen, det sitter redan stora flänsar på dom där , så mitt tips är att sätta 2st mindre fläktar rakt ovanför dom där istället, kyler bra nog.

och använd bara Destillerat vatten och glykol, vill du vara flashig kan du ju ha färgmedel i ...men det guckar ihop blocken i längden.

vill du inte kyla graffet?

du kan köra ner radiator fläktarna på 7v så blir dom mycket tystare..men det kommer inte bli tyst bara för du har vattenkylning, men det kanske du är medveten om

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Den e inte klen då, bra det.
Jo, jag har funderat lite under dagen som har gått och kommit fram till att jag nog vill kyla grafikkortet också, men det vattenblocket får jag nog köpa senare i så fall, sen så bryr jag mig inte om att kyla minnena med vatten nu då, det kan få bli ett senare problem.

Men om jag vill kyla grafikkortet också, räcker detta systemet ändå?

Trevlig midsommar på dig.
MVH
/Schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Jo det ska räcka, är iof varmt me quad och 8800 på samma loop.
Men det är det bästa du kan få ut om du inte ska stoppa i fler Radiatorer Alt. en till lopp, men blir bättre än luft hur man än gör..

sitter på detta system själv...
och temps är ca 20-25c idle, och en 50+ beroende på rumstemp, varmare nu under sommaren... låg o malde vid 50 sträcket med orthos full load, 1.60 vcore och en knappa 20c inomhus i vintras... så den gör ju sitt jobb radiatorn.

dock har jag ett 7600GT vilket inte alls avger den mängd värme som ett 8800GTX gör, som alstrar säkert dubbelt så mycket.

graffet idlar mellan 32-35 , och i spel stiger det bara till 36-40

vilket du får drömma om med ditt 8800

Ska du köpa Graffeblock är ju ett heltäckande utmärkt i denna loop då denna pump klarar av det utan problem för restrektivt system, och Fuzion blocket samt Thermochill radiatorn är dom 2 som har minst motstånd i sig av alla

trevlig midsommar på dig med! Sill o nubbe!

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Har du platsbrist och vill ha en någorlunda billig res/vattentank så är swiftechs microres ett riktigt bra val

Permalänk
Avstängd

Förlåt lånar tråden lite.. Dock tror jag det ligger i trådskapares intresse

Vad rekomenderas i butiksväg när man ska inhandla saker till vattenkylsystem? Vet att det är klent med det här i sverige,

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

finns 3st som är mest poppis

http://www.petrastechshop.com - > Usa. Moms, Tull, Frakt.

http://www.vcore.dk - > Danmark. Frakt

http://www.coolerkit.dk - > Danmark. Frakt

http://www.ekwaterblocks.com/ - > Slovenien, Bra Graffe block.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Vad jag erfarit från petras så har dom en tendens att sälja slut de riktigt bra grejerna väldigt fort och visst de är ju bra men ska man ha PA120.3 som är i särklass den bästa av alla PC-radiatorer så är denna nästintill alltid *out of stock* men hos vcore brukar dom ligga i lager längre. Men så här är de ju. Så fort nåt kommit i lager så är en annan sak slut. Men tänk över i tid vad de är du vill ha.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jo dom är enormt stora, om inte minst i usa

PA radiatorerna har dom bara ett parti av nu på senaste, dom har aldrig haft dom förut, dom fick ett begränsat parti nu för ett tag sen...

grejen är att vcore har inge swiftech block , bara Fuzion, medans coolerkit har mycket fler block och fläktar tex, men INTE PA serien...så man måste beställa från olika vilket suger

när ja skulle fixa ihop mitt syste, blev det petra's overclockers, och coolerkit

overclockers glömde jag bort! bra affär också i england, inge moms that is!

försökte hitta den nu...kommer dock inte exakt ihåg adressen och dom overclockers jag hittar nu är inte alls samma

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

http://www.overclockers.co.uk/productlist.php?&groupid=701&ca...

Sedär PA120.3 4x i lager och mycket övrigt göttit som finns att tillgå

Eller de kanske är denna http://store.over-clock.com/thermochill.html

*Home to Thermochill*

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

-uppdaterat tråden
Bytte tanken mot en som var lite större och tog bort fläktarna eftersom jag redan har fläktar.
Kommer att lägga beställningen i morgon.
Tack Infa för all din hjälp och alla andra som har svarat på tråden.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

No worries

Bara kul o hjälpa till!

hoppas det kommer fungera bra... glöm inte att läcktesta osv

Du kommer bli imponerad hur bra det du kommer köpa fungerar!
sänkte mina grader med 20c ungefär hehe..allt blir mycket roligare så!

Mvh
Tommy

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Är i tankarna om att köpa vattensystem jag med. Så om någon kan vara så snäll att fixa ihop ett paket från Vcore.dk och Coolerkit där jag endast vill ha PA 120.3 radiator med fläktgaller från vcore.dk och resten från Coolerkit.

Har dator i sign för närvarande men ska byta när G90 och Penryn/wolfdale kommer. Så min idé ser ut som följande, och allt ska in i ett Silverstone TJ09.

ThermoChill PA120.3
Swiftech Apogee GT
Laing DDC - ULTRA - PRO - RES
DangerDen - UV Tubing - 1/2 - Blue
Swiftech MCW60-R

Nu vet jag inte vad eller hur man väljer fittings, så det är detta jag behöver hjälp med till allt.

Sen undrar jag om det är värt med tripple eller dual radiator. Som sagt så ska det inte i ett silverstone tj09 som beställs i samband med detta och jag vet ej om det får plats eller om det blir mycket såga.

Permalänk
Medlem

Tjaba, har nu fått mina grejer. 4 dagar +3 pga. postens strul.
" http://posten.se/m/startsida ID CC444191208DK "
Det enda som saknades var 2st nipplar till cpu-blocket, var helt säker på att dessa skulle följa med.
Hursomhelst, det jag nu undrar är hur mkt glykol som jag ska hälla i det destillerade vattnet?
MVH
/Schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

tjenna nån som kan bygga ett vatten kylnins system till mig oxh visa vilken sida ni fårtt det ifrån... ja har amd athlon 64 5200+ dual core am2 msi k9n sli platium
ati sapphire x1950xtx 512mb pci express paketet får kosta 3500kr jag vill ha en radiator med 3st 120 fläktar ... mvh choffe

Visa signatur

choff3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schattiz
Tjaba, har nu fått mina grejer. 4 dagar +3 pga. postens strul.
" http://posten.se/m/startsida ID CC444191208DK "
Det enda som saknades var 2st nipplar till cpu-blocket, var helt säker på att dessa skulle följa med.
Hursomhelst, det jag nu undrar är hur mkt glykol som jag ska hälla i det destillerade vattnet?
MVH
/Schatz

en liiten del ...ja hällde kanske 1/10 eller nåt sånt ..

det kommer ju inte vara KALLT där du har grejerna , så det behöver ju inte vara frysskydds blandning direkt

mest för korrision o algbildning o sådant...

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Kanon, tack för svaret!
mvh
/schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk

Lycka till då!

Tråkigt med post-slarv kan ja tänka mig.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tackar! Ja det var lite tråkigt, men nu har jag det iaf.

Nu har jag kopplat in det provisoriskt och testar det.
För det första så trodde jag att pumpen var död, jag hade allt liggandes på golvet och pumpen vill först inte pumpa runt vattnet, när jag sedan höjde tanken ovanför pumpen (pumpen liggandes) så började vattnet att cirkulera, men riktigt dåligt..
När jag sedan vred på pumpen 90 grader så SPRUTADE det upp vatten inne i tanken och lät något förfärligt.
Jag har hällt i ca 8dl vatten (klantade mig lite) och det e bubblor i hela loopen, hur ska jag göra för att bli av med dessa och har jag kopplat loopen rätt?

Pump->CPU->Radiator->Tank->Pump
Jag saknar fortfarande 2 nipplar till pumpen så fick jag skruva på det medföljande locket (det svarta), men eftersom min slang är för stor för det lockets dimensioner så tog jag en gammal slang som jag hade liggandes och klippte av en bit som jag satte på nipplarna för att göra dom större, sen så satte jag dit 1/2 slangen över och det passade fint.
Bubblor i loopen...

Jag börjar också misstänka att slangen är lite för stor, den går lite för lätt över nipplarna och på radiatorn så räcker det att man "släpper" slangen över nippeln så faller den på plats.. men det fixar ju iof. slangklämmorna.

Men skulle verkligen vilja bli av med bubblorna, ska jag hälla på mer vatten?

MVH
/Schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk

För att få ut bubblorna så vill du bli av med den luft som cirkulerar i loopen. De du måste göra är att hålla locket på tanken öppen, sen får man klämma på slangen fram och tillbaka och luften ska/kommer under tiden att lämna loopen tids nog. De kan också hjälpa att stänga av och på pumpen, men till slut så ska bubblorna lämna systemet.

Påfyllning av vatten hade bara behövts om loopen varit försed med T-koppling för påfyllning.

Är de 1/2" till 3/4" (12.7mm ID, 19mm YD) slang som du köpt ? Denna ska nämligen passa alldeles utmärkt ihop med G1/4 - 1/2" Nipplar, dock har du ju en PA120.3 med 12mm YD anslutning.. här kan ja tänka mig att slangen glider över men på övriga nipplar så ska slangen vara optimal. Så länge du använder hose-clamps eller buntband samt o-ring som tättar blocken ordentligt så kan du räkna bort läckage iaf.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Är det en cape coolplex 10 eller 25?

Om det är en 10 så duger den inte i ett system med en starkare pump, om inte, fyll den till toppen, tub-tankarna fungerar inte om de inte är mer eller mindre 100% full om man har en stark pump.

Och kör du du 7/16" eller 1/2" slang?

Svårt att se vad det är på bilden, en omodiferad ddc är iaf 3/8", så om du kör med 7/16 eller större så drar den definitivt in luft/läcker lite där.

Permalänk
Medlem

coolerfreak: Hej, jag gjorde som du sa, skruvade av locket och klämde och knackade på slangarna och bubblorna försvann. Nu e den "whisper quiet". Tack för tipset Jag vände och vred på radiatorn också, verkade som att en del av bubblorna stannade kvar där.

Mangler: Tanken är en coolplex 25 och slangen är en ClearFLEX 60 Premium 1/2 ID (Innerdiameter 12.7mm). Jag fyllt tanken till toppen nu och så länge som jag inte får bubblor så är jag riktigt nöjd.

Tack för hjälpen, det kommer säkert lite mera frågor när jag kör fast igen.

MVH
/Schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk

Kör så de ryker

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Att den glider av Nipplarna låter konstigt då 12mm nipplar är anpassade för 1/2 Slang, jag trodde att jag kanske hade gjort fel order åt dig

men så kollade jag upp och det ska stämma... 3/8" gänga och 12mm nippel till radiatorn, beställde ju själv sådana till en 7/16" slang dock, sitter som berget, har inte en enda slangklämma i systemet, har varit tätt sen dag 1 och är fortfarande superbra.

ska du beställa nipplar rekommenderar jag dessa... alltså till pumpen.

http://www.vcore.dk/shop/1-4-bspp-986p.html

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

De var märkligt! Ja antog att glappet mellan 12mm och 12.7mm är tillräckligt för att 1/2" slangen kommer glida över väldigt lätt på 12mm nippeln.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Coolerfreak & Infa: Men det är faktiskt inte så farligt alls, med slangklämmorna på så kommer det inte att läcka, det har iaf inte läckt än och jag har läcktestat det i över ett dygn.
Däremot så märkte jag att det läcker lite.. lite.. vatten ifrån pumpen, det e nästan så att det hinner dunsta innan det kommer nytt och jag märkte det faktiskt inte först eftersom pappret som låg under var helt torrt, det var först när jag ställde pumpen på golvet för att kolla en helt annan sak som jag upptäckte det.
Jag skruvade upp pumpen och såg då att det hade kommit vatten inne i pumphuset, vet att vissa pumpar klarar att sänkas ner i vattnet men jag visste inte om min klarade det så jag tog en hårfön och torkade bort det, nu väntar jag bara på nippeln jag beställde från komplett.se (https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327576 x2) så jag kan montera det riktiga pumplocket (det med akrylglas) och sen se om det läcker igen.

Jag kommer antagligen att beställa dom nipplarna som du länkade till Vcore, men jag ska ändå beställa mer leksaker därifrån senare så detta får funka sålänge.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)