Permalänk
Medlem

Dog routern av blixten? :(

Har haft problem med min trådlösa router! Först köpte jag mig en D-Link 624 som tappade sin anslutning ständigt, det var bara ren skit...

Köpte sen en D-Link 634 Mimo Router, den funkade lite bättre men tappade också anslutning med jämna mellanrum...

En dag när det åskade mkt så slutade routern att funka! Jag kan komma åt den trådlöst men just själva WAN-Porten som jag kopplat till modemet går inte att hitta, därför funkar det inte att ansluta till internet...

Kan blixten ha slagit ut WAN porten helt? Har provat reseta routern och det funkar inte! Går det att fixa till detta på nåt sätt? Har inte orkat ta tag i detta och garantin har ju löpit ut...

Min slutsats är att D-Link är ren skit...bägge routrarna blir sjukt varma har jag märkt, kan detta vara en anledning till att anslutningen tappas?

Hoppas nån har nåt positivt att säga ! Ha en trevlig helg / grinig routerägare

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem

Min DL 704p visade samma symptom efter ett kraftigt åskväder. Switch och dyl funkar än i dag, men WAN-porten är helt död. Inget som är värt att laga heller, köp en ny.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Stört alltså! Verkar som elen har gått igenom TP-Sladden till WAN-Uttaget och kortslutit porten...?

Det trådlösa funkar ju och allt! Nån annan som haft problem med att anslutningen tappats ofta med en D-Link trådlös router förresten?

Visa signatur

187

Permalänk
Hedersmedlem

*Korspostad tråd raderad*

Håll dig till en tråd i fortsättningen.
Vill du flytta tråden så kan du "anmäla inlägget" istället för att korsposta.
Som du redan noterat så står det ofta viktig information i dom klistrade trådarna.

Ni som spamma i den andra trådarna med massa irrelevant offtopic, det räcker med att anmäla inlägget.

Permalänk

Wan porten kan ha gått sönder ja.

Det trådlösa påverkars av allt ifrån byggnader, andra trådlösa nätverk, microvågsugnar mm. Så det är svårt att avgöra. D-link är inte mina favoriter. Fast de borde vara bättre nu.

Permalänk
Medlem

Min gamla D-link 624+ eller vad den hette tappade anslutningen OFTA när man belastade trådlösa nätverket samt vanliga bredbandet. Med DGL4300 nu så har jag inte tappat uppkopplingen en enda gång.

Permalänk
Medlem

Om man har ADSL är det inte så ovanligt att Modem, Router eller Nätverks kort i datorn går sönder, när det åskar. Är mycket större chans att nätverkskorten går sönder än att någon annan hårdvara. Trogligen så att el-ledningar och liknande har bättre skydd och att nästan alla har egna skydd. Medans nästan ingen har skydd på teleledningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
*Korspostad tråd raderad*

Håll dig till en tråd i fortsättningen.
Vill du flytta tråden så kan du "anmäla inlägget" istället för att korsposta.
Som du redan noterat så står det ofta viktig information i dom klistrade trådarna.

Ni som spamma i den andra trådarna med massa irrelevant offtopic, det räcker med att anmäla inlägget.

Trodde inlägget ej gick att flytta, tråkigt att folk ska behöva kalla en blind för att man har postat inlägget fel! En router går ju under "Dator Tillbehör" om jag inte har fel...jag scrollade inte längst ner på sidan och missade att det fanns en egen kategori för nätverk...

Postar mina frågor på lunarstorm nästa gång så slipper man kanske råka ut för personangrepp!

Tack till er som svarade på frågan btw

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajke
Trodde inlägget ej gick att flytta, tråkigt att folk ska behöva kalla en blind för att man har postat inlägget fel! En router går ju under "Dator Tillbehör" om jag inte har fel...jag scrollade inte längst ner på sidan och missade att det fanns en egen kategori för nätverk...

Postar mina frågor på lunarstorm nästa gång så slipper man kanske råka ut för personangrepp!

Tack till er som svarade på frågan btw

Som medlem sedan 2002 borde du ju någon gång ha råkat sett Nätverks-delen

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.