Permalänk

Värmeproblem ? varför?

Sitter här med min datorn enligt signaturen, en AMD XP3200+, epox 8rda3+ i ett antec sonata chassie, och såg häromdagen att CPUtempen va 67 grader!

Kikade lite i everest och mina 2st satadiskar ligger på 55 grader och prollen mellan 58-67 grader! helt galet.

Jag började med att öppna chassiet och kolla så alla fläktar fungerar, det gjorde de. Kylflänsen till processorn var galet varm, så värmeöverföringen fungerar bra verkar det som.

Att hårddiskarna är så varma kan jag inte förstå då de alltså kommer upp i denna temp genom att bara starta windows, ingen speciell belastning alltså.
De är de enda diskarna i lådan och nu har jag kört den med ena sidan borttagen utan resultat, diskarna är fortfarande på 55 grader och skitvarma!

Kan tillägga att jag häromdagen installerade vista, men då det inte gillade mitt graffikkort så formaterade jag datorn och nu sitter jag med XP SP2 pro.

Vad kan det vara? har kollat att vcoren är på 1,65 och cpufläkten går på 2500rpm. Tempen på moderkortet är 32 grader enligt everest.

Någon som hört/sett detta förut? jag kan verkligen inte lokalisera anledningen till varför allt är så varmt!

Permalänk

ja har också samma problem:S, CPU:N blir mellan 61-69 (kanske mer), under lite hårdare belastning. testat att köpa lite bättre fläktar, 2 asfeta 120mm fläktar, hjälper inte...
min dator stänger desutom av sig efter ett tag

Visa signatur

Orka mitt n00biga namn:(

Permalänk
Medlem

Testa att rensa den på damm, avråder dock dammsugaren... Jag har också samma problem men min ligger på hela 75 grader.. (E6400)

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk

har gjort de, funkar inte.. blir fortfarande varm.
någon som har några tips om hur jag kan få ner värmen?

har ett Coolermaster mystique631, CPU fläkten är orginal. det sitter en fläkt som drar ut lutft på baksidan, två på sidan (120mm) som drar in luft, borrat lite fler hål till dom.

Visa signatur

Orka mitt n00biga namn:(

Permalänk
Medlem

jag skulle rekomendera att du/ni gör rent era datorer med luft kompressor.
blåser bort vartenda litet damkorn i datorn och komponenterna!
Efter att man blåst försiktigt på komponenter så ser det nästan ut som ny!

Visa signatur

Antec P180B | Asus P5B Deluxe | Core 2 Duo E6600 | Zalman 9500LED | ASUS 8800GTS | WD SATA II 250gb | WD SATA II 320gb | Samsung SATA II 500gb | 4x1gb DDR2 PC6400 Corsair Extreme 800mhz | Zalman 600w Nätagg | Windows Vista Ultimate 32bit

Permalänk
Avstängd

Re: Värmeproblem ? varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer_ante
Sitter här med min datorn enligt signaturen, en AMD XP3200+, epox 8rda3+ i ett antec sonata chassie, och såg häromdagen att CPUtempen va 67 grader!

Kikade lite i everest och mina 2st satadiskar ligger på 55 grader och prollen mellan 58-67 grader! helt galet.

Jag började med att öppna chassiet och kolla så alla fläktar fungerar, det gjorde de. Kylflänsen till processorn var galet varm, så värmeöverföringen fungerar bra verkar det som.

Att hårddiskarna är så varma kan jag inte förstå då de alltså kommer upp i denna temp genom att bara starta windows, ingen speciell belastning alltså.
De är de enda diskarna i lådan och nu har jag kört den med ena sidan borttagen utan resultat, diskarna är fortfarande på 55 grader och skitvarma!

Kan tillägga att jag häromdagen installerade vista, men då det inte gillade mitt graffikkort så formaterade jag datorn och nu sitter jag med XP SP2 pro.

Vad kan det vara? har kollat att vcoren är på 1,65 och cpufläkten går på 2500rpm. Tempen på moderkortet är 32 grader enligt everest.

Någon som hört/sett detta förut? jag kan verkligen inte lokalisera anledningen till varför allt är så varmt!

amd xp cpuerna ligger på mellan 50-65grader idle kör du orginalfläkten så är detta inget konstigt så jag rekomenderar dig att köpa en bättre cpufläkt ..i övrigt så har du det väldigt varmt i din dator låda (kanske varmt i rummet) rekomenderar dig att köpa en chassi fläkt att ha bakom hd som blåser in luft i från fronten eftersom du testade med everest så finns ett burn in program i den .kör den o se hur varm datorn blir i load min kompis dator blir med en fet helikopter på 6000varv inte varmare en 75grader i load under det testet kör i minst 5 minuter.

lycka till

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Hedersmedlem

rensa damm, lägga på ny kylpasta ifall det blivit gammalt, dra om kablage ifall det hänger dåligt och blockerar luftflöde, fyll på med chassifläktar

Permalänk
Medlem

Amd's "cool & quiet" ser till att cpu-temp ligger på ca. 45-55 grader. Blir processorn varmare ökar fläkthastigheten automatiskt. Genom att inte använda c&q, istället varva fläkten mer och acceptera oljudet, eller skaffa effektivare kylning, får man ner tempen betydligt.

Det bör vara ett välriktat luftflöde genom chassiet. Luft ska tas in framtill, i nederkanten, och ventileras ut högt upp på baksidan. Sätt extra fläktar där det behövs punktinsatser, t.ex vid grafikkort och diskstapel. Om möjligt, undvik att montera diskarna tätt intill varandra. Lämna helst varannan diskplats tom.

Fös undan kablar som blockerar luftflödet. Se till att luften kan cirkulera effektivt genom chassiet.

Långa grafikkort kan bli som en vägg inne i chassiet och hindra luftflödet

Temperaturer i min burk (se signaturen nedan) vid normal användning, och med originalkylarna. Mobo=32', cpu=48', gpu1=47', gpu2=48', raptor=32', 500gb1=33', 500gb2=34'. Rumstemperatur=19'

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

amd xp har inget stöd för cooln quiet

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd