Permalänk
Medlem

Vilka komponenter behöver jag?

Jag funderar kanske på att försöka få igång min gamla stationära. En såndär kompakt kontorsdator, ni vet som man har på arbetsplatser.

Jag vet inte vad problemet är, men den startar om innan den har hunnit komma in i windows, alltså när den laddar windows. Så, jag TROR det ligger i hårddisken (säkert virus)

Samtidigt är jag ute efter en billig grafikkort som kan palla HL2 (source motorn)

Så här är bilder. Säg vad jag behöver för nya komponenter, för jag är usel på sånt!

DATORN

BILD 1

BILD 2

Fråga 1: Vad för typ av hårddisk är det? Vad kan jag byta ut med? ge tips på så billig hårddisk som möjlig som passar min dator! (Jag fattar inte ett skit av det som står på hårddisken!)

Fråga 2: Vad för grafikkort kan jag ha? PCI-E eller AGP? Gissar på att det är AGP?

Andra råd är välkomna.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Det är inte helt lätt att se på bilden vad det är för port på ditt moderkort, möjligen/troligen är det som du säger ett AGP. Det skulle hjälpa avsevärt om du kunde säga vad det är för processor? Det finns nämligen viss korrelation mellan processor och grafikkort, i så mening att det kan bli fråga om att elda för kråkorna om man köper ett allt för kraftfullt kort. Du kommer inte kunna utnyttja det fullt alltså, och då är det ju vettigare att köpa nåt som passar systemet såväl som plånboken. Generellt sett, hur mycket vill du lägga?

Hårddiskar är av standardstorlek (volymsmässigt) så där duger iofs vilken parallell-ata som helst. Då inte alla datorsäljare har begreppen helt klara för sig kan du behöva påpeka att du ska använda en IDE-kabel. Det borde göra susen.

Över huvud taget skulle jag i ditt fall fundera skarp på att skaffa en helt ny burk.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
Det är inte helt lätt att se på bilden vad det är för port på ditt moderkort, möjligen/troligen är det som du säger ett AGP. Det skulle hjälpa avsevärt om du kunde säga vad det är för processor? Det finns nämligen viss korrelation mellan processor och grafikkort, i så mening att det kan bli fråga om att elda för kråkorna om man köper ett allt för kraftfullt kort. Du kommer inte kunna utnyttja det fullt alltså, och då är det ju vettigare att köpa nåt som passar systemet såväl som plånboken. Generellt sett, hur mycket vill du lägga?

Hårddiskar är av standardstorlek (volymsmässigt) så där duger iofs vilken parallell-ata som helst. Då inte alla datorsäljare har begreppen helt klara för sig kan du behöva påpeka att du ska använda en IDE-kabel. Det borde göra susen.

Över huvud taget skulle jag i ditt fall fundera skarp på att skaffa en helt ny burk.

Nä men jag tänkte bara att det skulle bli ett litet projekt, så man får pilla lite i en dator och få en uppfattning på ett ungefär, och det är alltid bra

Grafikkortet i morsans dator kunde den ha iaf. Det var ett Geforce FX5200. Men då var jag tvungen att ta av höljet eftersom datorn är en "low-profile"

P.S Det är en Pentium 4 (2.4ghz...single core)

EDIT: Vad är en parallell-ata för nåt?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Det finns i stort sett två standards för hårddisk (det finns fler men dessa två är de mest spridda då icke datornördar ska köpa): serial-ata (sata) och parallell-ata (pata, av många kallad IDE). Du söker den senare, dvs pata eller IDE. Säg det till handlaren så får du rätt, sedan är det bara en fråga om hur mycket GB du vill ha. De olika benämningarna beror på den kabel med vilken man ansluter hårddisken till moderkortet. (Detta är för övrigt info du lätt har kunnat hitta på nätet med ett minimum av insats).

I ditt fall, men low profile-chassi, är grafik-utbudet begränsat. Jag kan inte hitta andra kort bättre än 6200. Detta är i ärlighetens namn inte ett bra grafikkort. Det suger noshörningspung faktiskt. Men om man inte ska spela och nöjer sig med surf och office-göromål så är det helt ok. Det KAN gå att spela med, men troligen inte särskilt bra och definitivt inte med några högre detalj och upplösningsinställningar. Hur det skulle klara HL2 vet jag inte, men CS borde kunna gå rätt hyggligt.
Det kan även finnas bättre low profile, men jag hittar dem inte, i varje fall inte just nu.
Min rekommendation om ny dator kvarstår, i synnerhet om du ska spela.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Inaktiv

håller med 135711. bäst o köpa nytt eftersom komponenterna är utdaterade.

Permalänk
Medlem

Jag har xbox 360 att spela på. så det enda jag vill spela på datorn är isf Day of Defeat: Source, Battlefield 2, Bloodrayne 2...mindre krävande spel som min morsas AGP kort klarade av på mindre krävande inställningar.

Så, den här datorn kommer jag att ha till surf och exeperiment dator.

Så jag kommer leta efter ett grafikkort, RAM-minne och hårddisken får jag väl ta med till handlaren så det blir rätt.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass