Max uppdateringsfrekvens på en TFT

Permalänk
Avstängd

Max uppdateringsfrekvens på en TFT

Tjena!

Jag har en TFT skärm vid namn Sony SDM-E76D (http://www.beareyes.com.cn/2/lib/200608/07/336/1.jpg).

De flesta TFT skärmar, även denna likaså går ju till max 60 hz i uppdateringsfrekvens. Det jag undrar, hur mkt kan man höja innan det tar skada på skärmen. För man kan ju bocka ur den rutan så man kan höja mer osv. Jag körde "force" igenom ATI drivrutinerna på 100 hz men då blir det lite regnbågsränder i skärmen och det var dags att ändra tillbaks direkt

Så vad kan man ta innan det ger skada? 100 hz blir ju för mkt. Tänkte på 75-85 hz?

Mvh

Permalänk

Re: Max uppdateringsfrekvens på en TFT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rMx416
Tjena!

Jag har en TFT skärm vid namn Sony SDM-E76D (http://www.beareyes.com.cn/2/lib/200608/07/336/1.jpg).

De flesta TFT skärmar, även denna likaså går ju till max 60 hz i uppdateringsfrekvens. Det jag undrar, hur mkt kan man höja innan det tar skada på skärmen. För man kan ju bocka ur den rutan så man kan höja mer osv. Jag körde "force" igenom ATI drivrutinerna på 100 hz men då blir det lite regnbågsränder i skärmen och det var dags att ändra tillbaks direkt

Så vad kan man ta innan det ger skada? 100 hz blir ju för mkt. Tänkte på 75-85 hz?

Mvh

Är skärmen anpassad för 60Hz så kan du glömma allt annat ovanför. Det spelar mindre roll om du kan ha 75Hz på en TFT ändå då det ändå inte är någon skillnad för ögonen förutom om du har V-sync på i spel så kan du ha 75Fps. Men annars kan du slå av V-sync och få så mycket fps som din hårdvara tycker om men då kan du uppleva så kallade tearings.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

OKaj så det spelar ingen roll egentligen? Det var FPS jag tänkte på jao. Kör alltid v-sync off osv.

Permalänk

Då så.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Var aktiverar man V-sync?
Bios? eller catalyst controll center?

Permalänk
Avstängd

catalyst controll center

Permalänk
Medlem

catalyst control center

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Finns väll ett par spel sägs att man tjänar på att köra högre FPS pga uträkningar, annars visar ju skärmen inte fler FPS ändå, förutom att det uppstår tearing i flesta fall.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Max uppdateringsfrekvens på en TFT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Är skärmen anpassad för 60Hz så kan du glömma allt annat ovanför. Det spelar mindre roll om du kan ha 75Hz på en TFT ändå då det ändå inte är någon skillnad för ögonen förutom om du har V-sync på i spel så kan du ha 75Fps. Men annars kan du slå av V-sync och få så mycket fps som din hårdvara tycker om men då kan du uppleva så kallade tearings.

Men han FÅR ju inte fler fps för det, han får ju bara beräkningarna gjorda för fler fps, vilket bara spelar roll i b-kodade spel där antalet fps på något vis påverkar spelet.

Dalton: Precis, det han eventuellt får är ju en halvt uppdaterad bild eller så, dvs en som är lite mer aktuell, även om inte hela bilden har blivit uppdaterad ännu... Men orka med tearings istället. Om man nu stör sig så enormt på ghostning o dylikt hur fan kan man då inte störa sig på byggnader o dylikt där väggarna är lite hur som helst o så?