Permalänk

Dell 1520 , Zepto 3415 Vilken !?

Ja ska köpa en ny bärbar och kan inte bestämma mig. sitter o bollar fram o tillbaka, dell zepto dell zepo osv..
har tänkt mig köpa en för mellan 9-12k

Konfiguration: Zepto 3415w

1.80 GHz Intel® Core™2 Duo T7100 800MHz
15,4" WXGA 1280x800 - 3415W
NVIDIA® Geforce 8600M GT
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto
SAMSUNG DVD-RW DL Brännare 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W
9 Cell Batteri till 2x25W/3x15W
Microsoft® Windows® Vista Home Premium - SE
Inbyggd Bluetooth
80GB 7200rpm SATA Harddisk Hitachi®
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit

Pris: 11600

Dell 1520
Intel® Core™ 2 Duo T7100-processor (1,8 GHz, 800 MHz, 2 MB L2-cache
15,4-tums widescreen WXGA+ (1 440x900) TFT-skärm med TrueLife™
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024
120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
nVidia® GeForce™ Go 8600M GT with 256MB DDR2 dedicated graphic memory
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Dell™ Wireless 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa

Pris 12000

Dom är ju nästan snarlika lr?
Vågar man köpa utav Zepto eller ska man gå på etablerade Dell?
Skulle gärna ta emot synpunkter på vilken du skulle välja o varför..
Eller ska man inte köpa nån o vänta lite för o köpa en Dell Xps?

Så ja vill gärna ha lite synpunkter.. // Fredrik

Permalänk

jag hade köpt DELL
känns bättre bättre upplösninge på skärme n...

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Jag hade också kört på Dell.
Jag var i precis samma tankar som du för några dagar sen. Vägde mellan en Zepto och Dell 1520, men bestämde mig sen för en 1520. Känns säkrare, och så har Dell bättre grafikkort (den har 256 ddr3, inte ddr2 som det står).

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Hmm okej då får man väll skynda sig o köpa ifall man ska ha Dell.. den 11:e så försvinner ju 1000 kr i rabatt på 1520..

Permalänk
Medlem

Verkar vara bra..
Hur bra batteritid har den med ett 9-cells batteri?
Snabb uppstart?
Snabb att gå ner i viloläge?

Permalänk

dells hemsida står det :

Använd din bärbara dator till att utforska, skapa och spela med ett fullständigt urval av mediafunktioner inklusive alternativ som t.ex. blu-ray-skivor, grafik med hög prestanda eller en inbyggd webbkamera på 2 megapixel.

Dell 1520 skall alltså ha Bluray, men det finns inga alternativ när man väljer optisk enhet... Mao ska man få med blu ray ?

Hmm, testa med nästan identisk konfig:
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7300-processor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska redigera
VAL AV FÄRG Kolsvart med matt yta och integrerad webbkamera med 2,0 megapixlar redigera
LCD-SKÄRM 15,4-tums widescreen WXGA+ (1 440x900) TFT-skärm med TrueLife™ redigera
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera
HÅRDDISK 120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera
GRAFIKKORT nVidia® GeForce™ Go 8600M GT with 256MB DDR2 dedicated graphic memory redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara redigera
PRIMÄRT BATTERI Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)

Bättre processor, dock.. Är det värt att lägga ta det istället för bluetooth och bästa wlan standard?
pris: 11960,50 kr (inkl studentrabbater)

Tar jag endast bättre skärm och batteri kommer jag undan med 10773,00 kr.. Räcker ju för mig som knappt kommer spela något? Känns som om datron blir mest prisvärd så..

Permalänk
Medlem

Har man studentrabatt när man handlar hos dell? Hur fixar man det?

Permalänk
Medlem

jag skulle säga att det går minst lika bra att lira på 1280x800 som på 1440x900, jag har i varje fall inga som helst problem med det. Dock tycker jag ändå 15.4" är för litet att spela fpser på, tex cs/cs:s. jag har testat en del på min 15.4" med 1280x800, upplösningen är perfekt, känner verkligen inget behov av mer där, men däremot är 17" ett måste om jag ska lira cs, och 19" helt klart att föredra.. och 20" lite väl mycket..

så well, bottom line, tror inte du kommer lida av att inte ha den absolut högsta möjliga upplösning.. istället är det väldigt skönt med en extern 19" lr så när man inte rör sig så mycket.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

jag hade valt dell och JAG valde dell:en mellan dom två. Sitter just nu och väntar på att den ska anlända till mig

Permalänk
Medlem

hm.. ska man upp i prestanda tycker jag zepto är en hel del prisvärdare..

på dell kostar tex från 1,8ghz processor till 2,2ghz 2.500:-
medans dem tar runt 1.300:- för samma upgradering hos zepto.. vad jag ser är det helt enkelt en hel del billigare att öka prestandan hos zepto, men i 'grundutförande' vet jag inte vilken jag skulle ta..

sedan väger ju dellen över 3kg? :/

hur som helst, jag vene vilken jag skulle ta faktiskt.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Inaktiv

Sluta kolla er blinda på internet-priserna, prata med säljare istället.

Permalänk
Medlem

Varför finns inte 1520 med när man väljer Företag?
Priserna verkar variera mellan Konsument och Företag.
Den billiga varianten av 1720 kostar runt 9000 för företag och 9990 för privatpersoner.
Blir man utan något om man handlar som företag?

Som enskild företagare kan man väl välja vilket man vill?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Sluta kolla er blinda på internet-priserna, prata med säljare istället.

även ifall det går att pruta o ha sig är ju ändå 'online priserna' av stor betydelse..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

Hmm va egentligen kommer man använda Bluetooth till?
Kanske e lika bra o skippa d ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Har man studentrabatt när man handlar hos dell? Hur fixar man det?

Japp, 5% plus 500kr rabbat (gratis frakt)
www.csn-kortet.se

Permalänk
Medlem

bluetooth kan du använda som trådlös överföring mellan olika enheter och din dator, tex mus, tangentbord, mobiler osv.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Jag körde på dell, valde också mellan dell och zepto men som sagt tog jag en Inspiron 1520, den ska senast dyka upp den 25e. Kan knappt berga mej, tur att man ska ut och vandra lite innan dess, kanske kan hålla tankarna borta ett tag

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
även ifall det går att pruta o ha sig är ju ändå 'online priserna' av stor betydelse..

Jaha, till vadå? är väl att föredra att jämföra offerter från de 2 företagen för att då få en verklig bild av vilket pris man får betala... det är iaf det jag tycker är viktigt, än att jämföra 2 priser som inte stämmer ändå. menmen

Permalänk
Medlem

finns det något som säger att alla lyckas pruta till samma pris?
och som sagt, det går säkert få ner priset hos båda två, låt oss säga 1000.
men då är den dyrare datorn fortfarande lika många tusen dyrare, i jämförelse..
men visst, ska man sänka priset i procent kanske det ehm 'lönar sig' att försöka pruta den dyrare datorn..

jag håller dock med om att, ifall man pratat med säljare hos respektive företag, fått en offert, är ju det helt klart att föredra.
kan ju även bli lite jobbigt ifall man inte helt bestämt sig om konfiguration också? kanske vill ändra sig, och då kan likväl priset efter 'prut' ändrats väldigt mycket..

hur man än gör håller jag fortfarande fast vi att internet priserna är av stor vikt, dem sätter ju hur som helst i viss mån ramarna för priset..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
finns det något som säger att alla lyckas pruta till samma pris?
och som sagt, det går säkert få ner priset hos båda två, låt oss säga 1000.
men då är den dyrare datorn fortfarande lika många tusen dyrare, i jämförelse..
men visst, ska man sänka priset i procent kanske det ehm 'lönar sig' att försöka pruta den dyrare datorn..

jag håller dock med om att, ifall man pratat med säljare hos respektive företag, fått en offert, är ju det helt klart att föredra.
kan ju även bli lite jobbigt ifall man inte helt bestämt sig om konfiguration också? kanske vill ändra sig, och då kan likväl priset efter 'prut' ändrats väldigt mycket..

hur man än gör håller jag fortfarande fast vi att internet priserna är av stor vikt, dem sätter ju hur som helst i viss mån ramarna för priset..

ehm? ja är man inte säker på vad man ska ha för konfig kommer du ju inte via nätet få något pris heller... så man får ju bestämma sig först, sen be om offert och sedan jämföra imo.

Och vadå, säger att alla prutar till samma pris? nä självklart inte, därför får man offert från båda så har du ett pris att jämföra med, DITT pris.

Och varför tror du båda företagen ger samma rabatt, företagen har ju inte ens samma pris på produkterna från start? Självklart har de olika inköpspriser (säkerligen iaf) olika regler på företaget om rabatt osv...

Varför ens nöja sig eller bry sig om ett pris som inte ens är ditt slutgiltiga... du kan titta på en dator för 20k och jämföra med en för 19k, du köper den för 19k för den är billigare... men hade du frågat om offert hade du fått den andra för 18k istället... låter välidgt... korkat? (ursäkta ordvalet)