Ute efter en enkel skärmsläckare som fadar ner ljusstyrkan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
skulle man inte kunna ha hela skärmen svart utan en liten list längst ner^^
så man ser taskbaren?

Eller att skärmen går igång när någon skriver?

Det är just det han fixade så att det inte hände...

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

jag kom på nåt som vore skitfränt...

tänk en option (on/off) som heter notifyer... som kan läsa input från t.ex. miranda, icq, msn, trillian, outlook å lite grejer som kan vara en ruta i färg som ligger ovanpå det mörka, så att man vet om det är värt att springa iväg till datorn ifall man gör nåt annat (typ städar / lagar mat) å att man springer förbi å ser skärmen ibland.

Rutan är alltså helt borta om det inte finns nåt att rapportera.

Permalänk
Medlem

Jag vill att den fadar ner som den gör när den sätter igång.
Alltså att den fadar tillbaka när man tar esc.

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem

totoo, det hade varit fränt, men kanske lite mcyket jobb att börja leta upp alla api'er för de applikationerna. Om de en har några.

ePoint, du menar att när den stängs ner fade'as den bort? Det ska nog gå att fixa utan större problem.

Permalänk
Medlem

Skogga... Mja, det blir naturligtvis lite jobb, men det ska nog inte vara skitsvårt. Du kan ju se vilka processer som är igång och du vet vad processerna ska heta. Börja med en applikation, t.ex. msn, sen bygger du ut när du har börjat få ordning.

Om du skulle göra det så ser jag absolut potential till att du har en av de coolaste skärmsläckarna i världen, du skulle kunna få tokigt mycket användare med lite flyt. Jag kan utan tvivel säga att jag skulle använda den skärmsläckaren istället för att stänga av skärmarna.

Lite overkill kanske att göra en sån grej, men jag var iaf tvungen att presentera min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
totoo, det hade varit fränt, men kanske lite mcyket jobb att börja leta upp alla api'er för de applikationerna. Om de en har några.

ePoint, du menar att när den stängs ner fade'as den bort? Det ska nog gå att fixa utan större problem.

Skriv ett eget API till den för egna notifies? Eller se till att externa program kan skicka signaler till skärmsläckaren (sockets eller något).

Du kan ju kolla på Growl så kanske du får några idéer...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Nu har man laggt till så att man får mail´s om det kommer något trevligt här i tråden. Tänkte särskilt på funktionen om notifyer och clicthrough verkar vara kanoners om någon skulle få det att fungera.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

En lite mindre request: Jag skulle gärna vilja se en annan kurva på skuggningshastigheten. Som det är nu tycker jag det blir ett så tvärt stopp när den når fullt skuggtal.

Ja, och så kanske man skulle kunna välja att inte ha någon fade alls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
totoo, det hade varit fränt, men kanske lite mcyket jobb att börja leta upp alla api'er för de applikationerna. Om de en har några.

ePoint, du menar att när den stängs ner fade'as den bort? Det ska nog gå att fixa utan större problem.

Precis det jag menar Då vore den helt perfekt för min del (tror jag)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av muiker
En lite mindre request: Jag skulle gärna vilja se en annan kurva på skuggningshastigheten. Som det är nu tycker jag det blir ett så tvärt stopp när den når fullt skuggtal.

Ja, och så kanske man skulle kunna välja att inte ha någon fade alls!

Ja! Skitbra, man ska kunna välja hur snabb/långsam fade man vill ha. Om det går

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem

Okej, lite uppdateringar är nu gjorda på släckaren:

* Nu kan man välja att den ska fade'as ut
* Man kan välja på tre hastigheter för fade'n
* En hel del upprensning i koden för att lättar få dit fler funktioner

Click-Through funkar, men problemet är att formen inte längre har någon focus eller möjlighet att fånga upp sina egna tangenttryckningar eller musflyttningar. Det betyder att man måste läsa av detta globalt i Windows och någon sådan funktionalitet finns inte i C# utan man måste gå via APIer och hittils har jag inte haft någon större lycka. Provade med GetASyncKey(), men den funkade inte utan att min form hade focus.

Totoo, ska titta på det i alla fall. Så får vi se.

----

Släckaren hämtas här:
* Fader.scr

Permalänk

Skön skärmsläckare!
En bugg(?) är att det inte går att esca ner fade-outen men det kanske är meningen...
sen tycker jag personligen att det vore skönare om man såg taskbaren (kanske göra det till en valbar inställning?)

Permalänk
Testpilot

Riktigt bra skärmsläckare, har använt den sen din första version Skogga

En bugg jag får är att om skärmen har stängt av sig (gått i energisparläge) så är skärmsläckaren fortfarande akriv bakom den efter man har rört musen för att starta skärmen och man måste då fortsätta att röra på musen ett bra tag till innan skärmsläckaren fattar att den ska stänga av sig.

Får inte det här fenomenet med Windows orginalskärmsläckare, kör Vista nu men märkte även av samma sak när jag använde din skärmsläckare i XP.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

GeleGrodan, Hur menar du? Att du inte kan få den att stoppa fade-outen och döda den direkt?

hunden, oja, det finns mycket jag tyvärr inte lärt mig ännu om hur Windows hanterar skärmsläckare, även det området med energisparsläge. Allt den gör nu har jag näst intill fått testa mig fram till (line arguments), skulle gärna hitta någon dokumentation om allt detta för att den ska funka bättre.

btw, någon som vill göra en ikon till den?

EDIT:
Efter lite googlande:
http://www.wischik.com/scr/howtoscr.html

Permalänk
Medlem

Fader.scr - Programfel

Det gick inte att initiera programmet korrekt (0xc0000135). Klicka på OK för att avsluta programmet.

vad beror det på?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Fader.scr - Programfel

Det gick inte att initiera programmet korrekt (0xc0000135). Klicka på OK för att avsluta programmet.

vad beror det på?

Har du .net framework?
Ett tips är att googla på felmeddelanden.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
GeleGrodan, Hur menar du? Att du inte kan få den att stoppa fade-outen och döda den direkt?

Precis, personligen tycker jag den borde dö direkt om man esc'ar men fade'a om man rör musen..

Permalänk
Medlem

Jag tror det muiker menade med annan kurva för fadningen inte var att ha olika hastigheter (vilket iofs är bra) utan att den är mer smooth när den startar och slutar.

Dvs att istället för att fade(t) = k*t (där k är nån konstant) så är det en mer avancerad (men behöver inte vara jätteavancerad) formel.

Typ.. vad blir det..

fade(t) = sin(t*pi)

där t går mellan 0 och 1.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Jag tror det muiker menade med annan kurva för fadningen inte var att ha olika hastigheter (vilket iofs är bra) utan att den är mer smooth när den startar och slutar.

Dvs att istället för att fade(t) = k*t (där k är nån konstant) så är det en mer avancerad (men behöver inte vara jätteavancerad) formel.

Typ.. vad blir det..

fade(t) = sin(t*pi)

där t går mellan 0 och 1.

Precis det jag menade.

Permalänk
Medlem

Du borde dessutom fixa så att så fort den börjar fade ut, så får man tillbaka musen och kan klicka igenom... så man slipper vänta

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Det här va en bra grej

Visa signatur

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren.

Permalänk

Bump!
Hur går det?:)

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt haft tid att jobba med släckaren, men jag har nu lagt upp den senaste versionen som har funktionen att man kan börja jobba direkt då släckaren börjar fade ut (click-through) istället för att man ska behöva vänta på den.

Angående det där pi och grejs ni rabblade upp, min matte är usel och jag försökte få till något sådant, men det gick åt skogen. Men jag fixar gärna in det om någon kan föklara lite bättre än bara en massa matematiska termer.

Permalänk
Medlem

Kan du pasta koden som fadear så kan jag modda den.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Visst, den är inte så avancerad

C#:

this.Opacity = this.Opacity + 0.01; if this.Opacity => dFadeLevel { tmrFadeIn.Enabled = False; }

Opaciteten går mellan 0 och 1 och där kan man ha flera steg i decimalform för att ställa in den.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att sätta den som en inverterad exponentiell kurva? Dvs. den saktar in ju längre den går? Men det kanske blir alldeles för segt i slutet.

Du kan annars göra en lite fulare lösning genom att ändra förändringen (0.01 just nu) beroende på hur långt den kommit. Efter halva minskar du till 0.008 och efter tre fjärdedelar till 0.006...

Permalänk
Medlem

Nu utgick jag från C-syntax, men det lär ju se ut på liknande sätt om det är fel. Detta gör alltså att fadningen startar och slutar långsamt, efter Srekels förslag.

const unsigned int FADETIME = någotvärde; //konstant för fade-tiden, eller hastigheten. int count_fade; //räknar fade loops ... ++count_fade; this.Opacity = 0.5*sin( count_loop*FADETIME - PI*0.5 ) + 0.5; if this.Opacity => dFadeLevel { tmrFadeIn.Enabled = False; }

Säg t ex att man vill att opaciteten skall vara 1 efter 120 loops, då blir FADETIME PI/120. Jag kan ge lite bättre förklaring ifall det behövs.

Permalänk
Medlem

Utmärkt, precis vad jag letat efter!

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk

Går inte att laddas ner längre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High Fidelity
Går inte att laddas ner längre?

Jodå, Fader.scr. Provade precis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Jodå, Fader.scr. Provade precis.

Tack nu fick jag ner den.