Permalänk

8600GT vs 7600gs

hej ska köppa nytt graffa hur mycket bättre är ett 8600gt mot ett 7600gs

8600gt länk http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334381&view=detailed

pris 1300kr jag betalar 1100kr på dataaffären där jag bor då jag har rabatt

tack för era svar

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

dessutom har väl 8600 stöd för dx10, något som 7600 inte har?

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk

DX10 stöd som argument för 8600gt tycker jag är totalt meningslöst då kortet är ett väldigt klent kort och ska egentligen inte klassas som något spelkort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Då borde ett 8600gt funka utmärkt efter som jag har ett 7600gs i dag och de går ju att spela me

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag har läst på diverse ställen att 8600GT går att klocka _väldigt_ högt. Isåfall kanske det inte är så dåligt längre?

Hursomhelst, kanhända att man får glömma de högsta inställningarna men vad är det som säger att spelen blir mindre spelbara för det?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag har för mig att jag har läst på diverse ställen att 8600GT går att klocka _väldigt_ högt. Isåfall kanske det inte är så dåligt längre?

Hursomhelst, kanhända att man får glömma de högsta inställningarna men vad är det som säger att spelen blir mindre spelbara för det?

De kortet jag ska köpa är överklockat från fabrik

länk http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sk...p;view=detailed

Typ av enhet Grafikadapter
Modell Instickskort
Typ av gränssnitt PCI Express x16
Processor / Minne
Grafikprocessor/tillverkare NVIDIA GeForce 8600 GT
Central klockhastighet 580 MHz
RAMDAC klockfrekvens 400 MHz
Installerat videominne 256 MB
Teknik GDDR3 SDRAM 128-bit
Minne för klockfrekvens 1.6 GHz
Egenskaper Nvidia SLI Multi-GPU Technology
Videoutgång

Här är litte tester medd 8600gt

länk http://www.hardwaresecrets.com/article/453/1

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
DX10 stöd som argument för 8600gt tycker jag är totalt meningslöst då kortet är ett väldigt klent kort och ska egentligen inte klassas som något spelkort.

Om det inte ska klassas som ett spelkort, vad är det då?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ett lämpligt kort till en HTPC kanske?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag har för mig att jag har läst på diverse ställen att 8600GT går att klocka _väldigt_ högt. Isåfall kanske det inte är så dåligt längre?

Hursomhelst, kanhända att man får glömma de högsta inställningarna men vad är det som säger att spelen blir mindre spelbara för det?

Jo och överklockar man riktigt mycket så kommer man upp till GTS prestanda som för övrigt inte är i närheten av X1950PRO. Klockar man GTS väldigt högt så kommer man upp i prestanda kring X1950PRO. Ett X1950PRO överlever knappt dagens spel såvida du inte vill spela i 1024*768 med allt på low ingame i princip.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Om det inte ska klassas som ett spelkort, vad är det då?

Ett kort för en tjej som sitter vid internet och surfar på lunarstorm. Ett lämpligt kort för HTPC precis som ovan skriver. Ettt kort för att använda i en server (finns billigare kort så klart). Men det är absolut inget spelkort. Grafikkortet pallar ju inte med nya spel helt enkelt och det är dåligt av ett nytt grafikkort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Han menade ett 8600gts, inte ett 880gts. Och han har delvis rätt, ett 8600gts är just ett 8600gt fast överklockat...

Så ingen större ide att köpa ett 8600gts när man kan ta ett 8600gt och överklocka det.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Justfan tänkte inte på att 8600 också fanns i GTS.... aja tog bort mitt inlägg iaf Hur som helst stämmer det att varken 1950pro eller 8600gt/gts är kort som lämpas för spelande, visst funkar dom men man får som sagt antagligen köra på low i nya spel. De är ju också lågpriskort så det känns ganska logiskt.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Jag håller inte helt med, dem spelen som korten har testats i nu har alla varit äldre dx9 spel, jag är helt säker på att i dem kommande dx10 spelen, som är skrivna direkt för dx10 och inte omskrivna. Så kommer 8600gt/gts att triumfera. Men eftersom dessa kommer först efter jul och nvidia spläpper nytt vid jul så kommer ingen att bry sig om det iaf.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Justfan tänkte inte på att 8600 också fanns i GTS.... aja tog bort mitt inlägg iaf Hur som helst stämmer det att varken 1950pro eller 8600gt/gts är kort som lämpas för spelande, visst funkar dom men man får som sagt antagligen köra på low i nya spel. De är ju också lågpriskort så det känns ganska logiskt.

men lol, x1950pro är ett mycket bra spelkort för sitt pris medan 8600-serien inte är det. med x1950pro kan du nog lätt köra högsta i de flesta spel i minst 1024*768.

Permalänk

Mjo det duger säkert för många av de nyare spelen men klarar nog inte dom mest krävande så bra, t.ex kommande Crysis, och om nått år lär det ha svårt att hänga med tror jag. Sen har ju många TFT skärmar som kör i 1280 eller 1600 upplösning och då kan det också bli tufft för 1950pro. Uttryckte mig kanske lite fel när jag sa att det inte lämpar sig för spelande, men man kan väl säga att det inte är det ultimata spelkortet iaf. Men visst det är ett bra bang for the buck kort ingen tvekan om det.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Ett kort för en tjej som sitter vid internet och surfar på lunarstorm. Ett lämpligt kort för HTPC precis som ovan skriver. Ettt kort för att använda i en server (finns billigare kort så klart). Men det är absolut inget spelkort. Grafikkortet pallar ju inte med nya spel helt enkelt och det är dåligt av ett nytt grafikkort.

Sure:P

Jag orkar inte ens argumentera paa den nivaan saa jag ger mig och saeger att du har helt raett...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Sure:P

Jag orkar inte ens argumentera paa den nivaan saa jag ger mig och saeger att du har helt raett...

Jo men visst, det får väl klassas som ett spelkort på low end nivå men jag tycker verkligen inte att kortet är ett bra spelkort. Dom utrustade kortet med för lite minnesbuss helt enkelt. Hade dom utrustat kortet med 256bitars minnesbuss så hade det helt klart vart mer intressant. Du får klocka som en tog för att överhuvudtaget komma upp i X1950PRO prestanda som för övrigt är ett gammalt kort och ett okej mid end kort.

BRa högt klockat 8600GTS:

Call of Juarez är sedan 2006-09-08.
Stalker är sedan 2007-03-22/23.

Jag vet ett hästspel som skulle få ett 8800GTS 320M att gå på knä. Ett HÄSTSPEL?!?!?!. Hehe.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag spelar ju med ett 7600gs i dag och de funkar bra har inga problem och ett 8600gt oc är ju bättre eller ????

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334381

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd-64-3000+
Jag spelar ju med ett 7600gs i dag och de funkar bra har inga problem och ett 8600gt oc är ju bättre eller ????

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334381

Vilka spel spelar du då?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Grand.Theft.Auto.San.Andreas ,CS, BF2 de är dom jag spelar typ

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk

Ok. Sådana spel fungerar utmärkt och mer där till med ett 7600GS/T - 8600GT/S. Problemet kommer när man börjar blanda in nyare spel. GTA - SA släpptes sommaren 2005 tror jag. Cs släpptes 98 har jag för mig och BF2 sommaren 2005. Det vill säga, äldre spel. Spelar du idag nya spel så kommer ditt grafikkort att få drastiska problem i de flesta spelen. Jag kan nämna cirkus 20 kända titlar om du vill. men ja, 8600GT/S är ett bättre grafikkort men fortfarande mindre bra för dagens spel och framförallt framtidens spel som vanligt och tyvärr.

Jag är kräsen så ha det i åtanke och jag gillar inte att spela spel i 30fps i min upplösning. Hur som helst. Som jag postade ovan, bilderna, så ser ni att det är ett spel som är relativt gammalt och ett sådär nytt och ett 8600GTS hänger inte med helt enkelt. Jag postar nu hela testet och som ni ser så är alla spel utom tre som Command & Conquer 3: Tiberium Wars, Stalker, Supreme Commander relativt äldre spel:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/msi-nx8600gts-...

Vill man spela Quake, GTA, Cs, Half life och ett ton massa andra, äldre spel så kommer det fungera utmärkt. Men nya kända titlar kan man i prinsip glömma.
Jag tycker så här att när man diskuterar på ett forum så är det bättre att utgå från att alla är lika kräsna som en själv som resulterar till att ingen blir besviken om pengarna finns där. Finns pengarna inte där så får man nöja sig med det man har råd med helt enkelt. Jag vet inte vad du topic ska spela men ha i åtanke att kortet är ett väldigt klent kort för just spel (nyare spel). Här har du i alla fall fakta kring hur ditt grafikkort kommer att behärska nya titlar av spel, även äldre titlar av endel spel som du såg i testet.
Vill du ha fler prestandatester så säg till så ska jag skramla fram några till.

Trevlig helg på er alla!

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ok. Sådana spel fungerar utmärkt och mer där till med ett 7600GS/T - 8600GT/S. Problemet kommer när man börjar blanda in nyare spel. GTA - SA släpptes sommaren 2005 tror jag. Cs släpptes 98 har jag för mig och BF2 sommaren 2005. Det vill säga, äldre spel. Spelar du idag nya spel så kommer ditt grafikkort att få drastiska problem i de flesta spelen. Jag kan nämna cirkus 20 kända titlar om du vill. men ja, 8600GT/S är ett bättre grafikkort men fortfarande mindre bra för dagens spel och framförallt framtidens spel som vanligt och tyvärr.

Jag är kräsen så ha det i åtanke och jag gillar inte att spela spel i 30fps i min upplösning. Hur som helst. Som jag postade ovan, bilderna, så ser ni att det är ett spel som är relativt gammalt och ett sådär nytt och ett 8600GTS hänger inte med helt enkelt. Jag postar nu hela testet och som ni ser så är alla spel utom tre som Command & Conquer 3: Tiberium Wars, Stalker, Supreme Commander relativt äldre spel:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/msi-nx8600gts-...

Vill man spela Quake, GTA, Cs, Half life och ett ton massa andra, äldre spel så kommer det fungera utmärkt. Men nya kända titlar kan man i prinsip glömma.
Jag tycker så här att när man diskuterar på ett forum så är det bättre att utgå från att alla är lika kräsna som en själv som resulterar till att ingen blir besviken om pengarna finns där. Finns pengarna inte där så får man nöja sig med det man har råd med helt enkelt. Jag vet inte vad du topic ska spela men ha i åtanke att kortet är ett väldigt klent kort för just spel (nyare spel). Här har du i alla fall fakta kring hur ditt grafikkort kommer att behärska nya titlar av spel, även äldre titlar av endel spel som du såg i testet.
Vill du ha fler prestandatester så säg till så ska jag skramla fram några till.

Trevlig helg på er alla!

Mvh Albin

jag kann spela Command & Conquer 3: nu me glömde skriva de. Och jag behöver inte ha allt på fullt när jag splar

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ok. Sådana spel fungerar utmärkt och mer där till med ett 7600GS/T - 8600GT/S. Problemet kommer när man börjar blanda in nyare spel. GTA - SA släpptes sommaren 2005 tror jag. Cs släpptes 98 har jag för mig och BF2 sommaren 2005. Det vill säga, äldre spel. Spelar du idag nya spel så kommer ditt grafikkort att få drastiska problem i de flesta spelen. Jag kan nämna cirkus 20 kända titlar om du vill. men ja, 8600GT/S är ett bättre grafikkort men fortfarande mindre bra för dagens spel och framförallt framtidens spel som vanligt och tyvärr.

Jag är kräsen så ha det i åtanke och jag gillar inte att spela spel i 30fps i min upplösning. Hur som helst. Som jag postade ovan, bilderna, så ser ni att det är ett spel som är relativt gammalt och ett sådär nytt och ett 8600GTS hänger inte med helt enkelt. Jag postar nu hela testet och som ni ser så är alla spel utom tre som Command & Conquer 3: Tiberium Wars, Stalker, Supreme Commander relativt äldre spel:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/msi-nx8600gts-...

Vill man spela Quake, GTA, Cs, Half life och ett ton massa andra, äldre spel så kommer det fungera utmärkt. Men nya kända titlar kan man i prinsip glömma.
Jag tycker så här att när man diskuterar på ett forum så är det bättre att utgå från att alla är lika kräsna som en själv som resulterar till att ingen blir besviken om pengarna finns där. Finns pengarna inte där så får man nöja sig med det man har råd med helt enkelt. Jag vet inte vad du topic ska spela men ha i åtanke att kortet är ett väldigt klent kort för just spel (nyare spel). Här har du i alla fall fakta kring hur ditt grafikkort kommer att behärska nya titlar av spel, även äldre titlar av endel spel som du såg i testet.
Vill du ha fler prestandatester så säg till så ska jag skramla fram några till.

Trevlig helg på er alla!

Mvh Albin

kallar du spel som varit ute i ett par månader gamla? sen så klarar nog vilket grafikkort som helst cnc3 på högsta, på gamla laptopen med ett x1600 så spelade jag det maxat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ok. Sådana spel fungerar utmärkt och mer där till med ett 7600GS/T - 8600GT/S. Problemet kommer när man börjar blanda in nyare spel. GTA - SA släpptes sommaren 2005 tror jag. Cs släpptes 98 har jag för mig och BF2 sommaren 2005. Det vill säga, äldre spel. Spelar du idag nya spel så kommer ditt grafikkort att få drastiska problem i de flesta spelen. Jag kan nämna cirkus 20 kända titlar om du vill. men ja, 8600GT/S är ett bättre grafikkort men fortfarande mindre bra för dagens spel och framförallt framtidens spel som vanligt och tyvärr.

Jag är kräsen så ha det i åtanke och jag gillar inte att spela spel i 30fps i min upplösning. Hur som helst. Som jag postade ovan, bilderna, så ser ni att det är ett spel som är relativt gammalt och ett sådär nytt och ett 8600GTS hänger inte med helt enkelt. Jag postar nu hela testet och som ni ser så är alla spel utom tre som Command & Conquer 3: Tiberium Wars, Stalker, Supreme Commander relativt äldre spel:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/msi-nx8600gts-...

Vill man spela Quake, GTA, Cs, Half life och ett ton massa andra, äldre spel så kommer det fungera utmärkt. Men nya kända titlar kan man i prinsip glömma.
Jag tycker så här att när man diskuterar på ett forum så är det bättre att utgå från att alla är lika kräsna som en själv som resulterar till att ingen blir besviken om pengarna finns där. Finns pengarna inte där så får man nöja sig med det man har råd med helt enkelt. Jag vet inte vad du topic ska spela men ha i åtanke att kortet är ett väldigt klent kort för just spel (nyare spel). Här har du i alla fall fakta kring hur ditt grafikkort kommer att behärska nya titlar av spel, även äldre titlar av endel spel som du såg i testet.
Vill du ha fler prestandatester så säg till så ska jag skramla fram några till.

Trevlig helg på er alla!

Mvh Albin

Mainstream-gamers brukar nog iofs inte spela med HDR +x16 AF. De flesta installerar spelet, ställer in sin skärms upplösning, vilket oftast är 1280x1024 idag, och är nöjda med det. Sen kanske de testar high details, om de är intresserade, och ett fåtal pillar på AA och AF. Dessa kan köpa 8600GTS, och vara helt nöjda med kortet.

Sen finns det ju folk som har högre krav, men jag är tveksam till att det är särskilt många procent egentligen.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....