Permalänk
Medlem

Har fått min inspiron 1520, Hjälp!?

Tjena
Sitter och får lite smått panik, har fått hem min 1520 nu men som jag i en tidigare tråd nämde så vet jag inte om det är gddr3 eller 2 i grafikkortet och jag vet heller inte hur man kollar? Har varit inne i enhetshanteraren men hittar inget vettigt under grafikkortet... Det är Vista... Jag behöver hjälp snabbt Kan man kolla minnet (om det är gddr3 eller 2) i vista eller behöver man något program?

Jag måste veta (se det med egna ögon) innan jag ringer supporten och snackar om ev. ersättning.

Jag lägger tråden här då jag inte vet om det skiljer sig på laptops och stationära...

Snabb hjälp är mycket uppskattad

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Det är ddr2.

Du kan kolla i ett program som heter rivatuner men där kommer det stå ddr3.

Dell själva säger att det är ddr2 och i pdf'en du fick så kommer det stå att datorn skeppas med ddr2.
Tror inte du kommer få någon ersättning direkt, men läste om någon som hade visst fått det, dock var det i USA.

Permalänk
Medlem

Saken är den att det i pdf:en (orderbekräftelsen) står att det är ddr3, vilket betyder att dell ska ge mej en dator med ddr3, även om de inte kan det. Angående detta så har vi (jag och min bror) snackat med supporten och de sa att vi ev kommer få ersättning eftersom det är deras fel...

Rivatuner... Är inte det ett klockningsprogram också?

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cheers

Rivatuner... Är inte det ett klockningsprogram också?

Jo.

Permalänk
Inaktiv

Cheers, berätta gärna vad ni får för ersättning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Cheers, berätta gärna vad ni får för ersättning

Mm, ska precis snacka med dem... Får se om det blir något

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Avstängd

installera detta program (freeware). där ser du hela datorn. (du kan nämligen inte se sånn information i Windows).
http://www.lavalys.com/products/download.php?ps=UE&lang=en

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Det är ddr2.

Du kan kolla i ett program som heter rivatuner men där kommer det stå ddr3.

Dell själva säger att det är ddr2 och i pdf'en du fick så kommer det stå att datorn skeppas med ddr2.
Tror inte du kommer få någon ersättning direkt, men läste om någon som hade visst fått det, dock var det i USA.

I min orderbekräftelse som jag fick stog det DDR3 iaf Ska maila med supportern och höra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
installera detta program (freeware). där ser du hela datorn. (du kan nämligen inte se sånn information i Windows).
http://www.lavalys.com/products/download.php?ps=UE&lang=en

Tackar ska prova det

@minko, tycker definitivt att du ska kontakta dem, så som jag ser det så har du ju i så fall beställt en pryl som de inte kan leverera...

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cheers
Tackar ska prova det

@minko, tycker definitivt att du ska kontakta dem, så som jag ser det så har du ju i så fall beställt en pryl som de inte kan leverera...

Har pratat med min säljare och han bad mig skicka in orderbekräftelsen. Och det har jag gjort. Så nu väntar jag bara på att få någon rolig ersättning

Citat:

DELL

Hej igen!

Har nu undersökt detta med vår marknadsavdelning samt vår tekniska support, och tyvärr är det så att det har blivit feltryckt både på vår hemsida, samt i orderbekräftelsen.
DDR3 är inte kompatibelt med denna dator, vilken är anledningen till att alla (alltså inte bara du, om det kan vara någon tröst), fått DDR2 istället.

Vi kan tyvärr inte göra mycket annat än att be om ursäkt för misstaget, samt hänvisa till reservationen för feltryck som vi har.

Vi (främst jag) hoppas givetvis att du ändå känner dig nöjd med köpet och datorn och att inte detta ställer till några besvär.

Permalänk
Medlem

Soft värre för dig Jag har de inte lika kul, vi måste typ lyckas bevisa att det är gddr2 och inte 3 för att vi överhuvudtaget ska få diskutera ersättningsmöjligheten... Problemet är att det inte finns något program som verkar hitta vilken typ av minne det är, har provat:

Everest
SiSoft Sandra
och kollat runt i enhetshanteraren och bios, det står ingen stans...

Vi har snackat med supporten per telefon och han verkade inte veta ett dugg, han verkade inte änns veta vad det är för prylar dom sätter i datorerna... Inte för att jag klandrar honom personligen men surt är det ju

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minko
Vi kan tyvärr inte göra mycket annat än att be om ursäkt för misstaget, samt hänvisa till reservationen för feltryck som vi har.

Låter ju som att det inte är tal om någon ersättning då dom precis som alla andra företag och deras mödrar reserverar sig för feltryck och därmed kan 'råka' skriva att dom skickar med Jupiter i paketet och ändå hållas ansvarsfria.
Ska inte försöka leka kunnig men det är iallafall så jag fått för mig att de funkar.

EDIT
Nu lät jag ju jäkligt negativ, var inte riktigt meningen Vet inte hur det är med returrätten, men på något vis borde de väl nästan gå att häva köpet?

Permalänk
Medlem

Distansköplagen:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20000274.HTM

Främst:

Citat:

13 § Konsumenten har rätt att frånträda ett distansavtal eller ett hemförsäljningsavtal (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 15 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 15 §.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cheers
Soft värre för dig Jag har de inte lika kul, vi måste typ lyckas bevisa att det är gddr2 och inte 3 för att vi överhuvudtaget ska få diskutera ersättningsmöjligheten... Problemet är att det inte finns något program som verkar hitta vilken typ av minne det är, har provat:

Everest
SiSoft Sandra
och kollat runt i enhetshanteraren och bios, det står ingen stans...

Vi har snackat med supporten per telefon och han verkade inte veta ett dugg, han verkade inte änns veta vad det är för prylar dom sätter i datorerna... Inte för att jag klandrar honom personligen men surt är det ju

Det står väl i din orderbekräftelse vad du skulle få? Annars kolla i systemverktygen ^^