Permalänk
Medlem

DVD-spelare som tar xvid?

Jag ahr fått en dvd-spelare i födelsedagspresent, en Toshiba SD-307E som enligt förpackningen tar DivX. Det jag funderar över är om jag bör byta den till en som även tar Xvid då jag fått för mej att de flesta serier och filmer (lagliga såklart) som man laddar ner är i Xvid format. Såg en passande dvd-spelare på OnOff som tog både Divx och Xvid, men den hade inte hdmi och uppskalning som den jag fick har. Kan tillägga att jag bara ahr en vanlig tjock-tv och det skulle isåfall vara ifall att jag köper en ny tv i framtiden som hdmi skulle behövas...

Hoppas nån kan ge mej tips!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Avstängd

Jag skulle tro att en del av de som marknadsförs som DivX-kompatibla spelar XviD med, men jag vet inte säkert.

Men om den är köpt i butik och du lätt kan byta så gör det så slipper du ju fundera?

Permalänk

De spelare jag haft (2 olika Philips) har klarat både divX och Xvid.

Permalänk
Medlem

Kolla på Kiss dp-600 eller dp-1600 mycket trevliga DVD spelare.

Permalänk
Medlem

Funderar du på att köpa HDMI-kompatibel TV snart eller? Annars hade jag nog skippat det om jag var i din sits och den dagen du köper din nya TV så har priset ändå sjunkit på HD-DVD/Blueray-spelare.

Permalänk
Avstängd

Vad har XviD med huruvida han tänker köpa en HDTV att göra eller inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totten
Funderar du på att köpa HDMI-kompatibel TV snart eller? Annars hade jag nog skippat det om jag var i din sits och den dagen du köper din nya TV så har priset ändå sjunkit på HD-DVD/Blueray-spelare.

Jo, det verkar vettigast. Grejen är att på själva dvd-spelaren står det Xvid kompitable, vilket det inte verkar göra på någon annan spelare... Men är ni säkra på att den jag fått är xvid kompitable? För i så fall kan jag lika gärna behålla denna.

Edit: "t plays all versions of DiVX, including v.6 and video-on-demand, plus MP3 and JPEG files." Är Xvid en version av DivX?

http://www.tech.co.uk/home-entertainment/video/dvd-hdd-player...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Ja, det ska det väl vara har jag för mig. Men ta och lira en xvid film i spelaren då så ser du om den tar det eller inte ? Måste ju vara riktigt enkelt.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

ja, men då måste jag öppna lådan o då vill dom inte ta tillbaka den;) Men jag har öppnat nu endå, hittade en sida där det stod att den tog Xvid

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Den borde klara Xvid. Det har DivX spelare gjort i flera år. Fast själva DivX används knappast idag. Du kan nog lugnt öppna förpackningen.

Permalänk
Medlem

Xvid gjordes väl bara för att folk var lite sura på Divx tillverkarna har jag läst nånstans? Tydligen ska de var nästan likadan så rimligtvis funkar xvid på en divxspelare och tvärtom.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Xvid gjordes väl bara för att folk var lite sura på Divx tillverkarna har jag läst nånstans? Tydligen ska de var nästan likadan så rimligtvis funkar xvid på en divxspelare och tvärtom.

Xvid och DivX är i stort sett samma sak, det är en encoder för MPEG4
Skillnaden mellan DivX och Xvid är att DivX kostar pengar att använda medan XviD är "Open soure".

Kompressionen av video skall vara densamma.

Lite info: http://sv.wikipedia.org/wiki/MPEG#MPEG-4

Därmed borde ALLA spelare som klarar DivX också klara Xvid.

Permalänk
Avstängd

Nu använder väl både XviD och DivX diverse tekniker som är tänkta att förbättra(..) kodningen av filmen / ge bättre bild, och det är ju inte alls säkert att alla dessa tekniker stöds av samtliga spelare.

Jag tror visst du kan returna en sak du har öppnat.

Permalänk
Medlem

XviD är en fork av OpenDivX, som var DivX egna öppna format som dom lade ner 2001.

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång i tiden en DVD-spelare som bara tog DivX.
Men det löste jag genom att använda det lilla smidiga programmet AVI FourCC Changer. Med det programmet så tar det en sekund att ändra från Xvid till DivX (eller tvärtom).
Vet inte exakt hur programmet fungerar men antar att den bara ändrar nåt i filinformationen...så att min stationära DVD-spelare trodde att det var en DivX

Visa signatur

AMD PhenomII X4 3,4GHz, Gigabyte MA790XT, 2x2GB DDR3 RAM, Radeon HD3850, 1TB HDD