Sun enterprise 420r, gentoo eller solaris?

Permalänk
Medlem

Sun enterprise 420r, gentoo eller solaris?

Hej!

Har precis kommit över en sun enterprise 420r, och jag funderar på vilket operativsystem som ger bäst prestanda.
Hade helst kört gentoo eftersom jag är bekant med det, men om det ger mer prestanda med solaris så är det ju bara att lära sig.
Som jag fattat det så blir det bättre prestanda med linux än solaris på äldre sunburkar, och om det är så, är den här burken gammal nog för att räknas till äldre i det här sammanhanget?

Tacksam för svar.

Specs på maskinen:
4 x 450MHz Ultrasparc II cpuer
4 GB ram
2 x 18 gig 10000rpm scsi diskar
och lite annat smått och gott.

edit: Eller om ni har nåt annat förslag på os

Permalänk
Avstängd

Vad vill du göra med datorn?

Det låter som en grym server...
Både Gentoo och Solaris är ju bra. Har du aldrig provat Solaris förrut, så kanske du borde prova OpenSolaris för att testa på och känna.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag köra Solaris på en sådan maskin. Vet inte hur bra Linux fungerar på den men Solaris 10 bör funka "out of the box" och prestandan bör inte vara några problem. Men lite benchmarks i båda miljöerna kanske kan vara ett trevligt projekt till en regnig helg?

Permalänk
Medlem

Skulle nog provat på Solaris med först, det är ju ändå "native", om man kan säga så.

Annars FreeBSD såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Vad vill du göra med datorn?

Det låter som en grym server...
Både Gentoo och Solaris är ju bra. Har du aldrig provat Solaris förrut, så kanske du borde prova OpenSolaris för att testa på och känna.

Den kommer att agera webserver, filserver och torrenttuggare.
Har ingen aning om hur stabilt opensolaris är, så det får nog bli solaris 10 till att börja med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Personligen så skulle jag köra Solaris på en sådan maskin. Vet inte hur bra Linux fungerar på den men Solaris 10 bör funka "out of the box" och prestandan bör inte vara några problem. Men lite benchmarks i båda miljöerna kanske kan vara ett trevligt projekt till en regnig helg?

Jo, det får nog bli solaris 10 på den till att börja med. Benchmark-helg låter som en bra ide, vet inte när jag har tid över bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Skulle nog provat på Solaris med först, det är ju ändå "native", om man kan säga så.

Annars FreeBSD såklart.

Har aldrig kört FreeBSD, vad har det för fördelar/nackdelar jämfört med gentoo eller linux i allmänhet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chiris
Har aldrig kört FreeBSD, vad har det för fördelar/nackdelar jämfört med gentoo eller linux i allmänhet?

Personligen tycker jag det känns rubostare, om man kan säga så. Många saker har facinerat mig hur mycket bättre och snyggare gjort det är än i Linux. Dokumentation finns sammlat och stämmer väldigt bra.

FreeBSD är som ett helt CD album. En linux-dist är en gammal mix-tape ibland.

Sen att det är väldigt populärt hos ISP's och Webbhotell gör inte saken sämre.

Mer info:
http://www.over-yonder.net/~fullermd/rants/bsd4linux/bsd4linu...

Permalänk
Medlem

Re: Sun enterprise 420r, gentoo eller solaris?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chiris
Hej!

Har precis kommit över en sun enterprise 420r, och jag funderar på vilket operativsystem som ger bäst prestanda.
Hade helst kört gentoo eftersom jag är bekant med det, men om det ger mer prestanda med solaris så är det ju bara att lära sig.
Som jag fattat det så blir det bättre prestanda med linux än solaris på äldre sunburkar, och om det är så, är den här burken gammal nog för att räknas till äldre i det här sammanhanget?

Tacksam för svar.

Specs på maskinen:
4 x 450MHz Ultrasparc II cpuer
4 GB ram
2 x 18 gig 10000rpm scsi diskar
och lite annat smått och gott.

edit: Eller om ni har nåt annat förslag på os

Ååååh, lyllo. Har köpt in en 420 och en 440(?) en gång.

Den ena var uppkopplad till en e1000 raidlåda. Körde den ena som NFS-server och lite annat samt den andra som brandvägg med Checkpoints Fire-1.

Om jag hade en sån sklulle jag nog köra OpenSolaris för om jag inte minns fel är det väl Solariskärnan och en massa gnu-program. Då får man det bästa av två världar. ZFS och bekanta gnu-utilities.

Vad fick du ge för den?

Permalänk
Medlem

Är det ens egen burk kör man vad man vill på den och struntar i konsekvenserna. Vad skulle världen vara utan konsekvenser liksom?!?

Blir nog en jäkla fin hemmaserver annars. Hur mycket lagring kan man trycka in i en sån här med moderna SATAdiskar?

Permalänk
Medlem

Typ inga eftersom den inte har SATA-kontroller. Men den ska ju ha PCI-platser så om operativsystemet känner igen kontrollern så...

Permalänk
Medlem

OpenSolaris såklart

ZFS och DTrace är roliga grejer, och dessutom är ju Solaris ett riktigt UNIX.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Personligen tycker jag det känns rubostare, om man kan säga så. Många saker har facinerat mig hur mycket bättre och snyggare gjort det är än i Linux. Dokumentation finns sammlat och stämmer väldigt bra.

FreeBSD är som ett helt CD album. En linux-dist är en gammal mix-tape ibland.

Sen att det är väldigt populärt hos ISP's och Webbhotell gör inte saken sämre.

Mer info:
http://www.over-yonder.net/~fullermd/rants/bsd4linux/bsd4linu...

Tack, var bra info på den sidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Ååååh, lyllo. Har köpt in en 420 och en 440(?) en gång.

Den ena var uppkopplad till en e1000 raidlåda. Körde den ena som NFS-server och lite annat samt den andra som brandvägg med Checkpoints Fire-1.

Om jag hade en sån sklulle jag nog köra OpenSolaris för om jag inte minns fel är det väl Solariskärnan och en massa gnu-program. Då får man det bästa av två världar. ZFS och bekanta gnu-utilities.

Vad fick du ge för den?

Bra pris, kan säga att det inte alls var mycket:)
Om du är intresserad så finns det 2 stycken enterprise 450, ena med 4 x 250 MHz och andra med 4 x 300MHz om jag inte minns fel på eta, kommer troligen hamna på annons på blocket eller tradera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
OpenSolaris såklart

ZFS och DTrace är roliga grejer, och dessutom är ju Solaris ett riktigt UNIX.

Man kanske skulle kolla närmare på opensolaris, sitter och pillar med solaris 10 på den just nu.

Permalänk
Medlem

450or är så satans stora och inte så kvicka till sitt pris.
Tänker man efter så kan man ju bygga en 4core Intelburk för för inte så mycket pengar som dessutom spöar skiten ur de flesta äldre SPARC-burkarna.
Men då säger säkert någon "smart" typ att dessa är gjorda för att gå och gåmen då brukar jag kontra med att fråga hur många likadana burkar han har stående standby NÄR den går sönder

Hmmm. Du kan väl PMa mig priserna på 4x300MHz så får jag se om finanserna tillåter

Permalänk
Medlem

tror att det är en sodandär som jabber.se har som msn transport burk..
http://www.jabber.se/sv/node/57

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix