Permalänk
Robot

klockning

Här är mitt system som jag har försökt att överklocka lite.
Det är första gången som jag klockar en dator så det blir kanske inte så bra.

Detta finns i datorn:
CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.3GHz
Minne: 2st 1GB Corsair DDR2 6400 (2GB)
Grafikkort: Radeon X1600PRO 256MB
Hårddisk: Maxtor 250GB IDE
DVD: NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart
Nätagg: 420W
Moderkort: Asus M2N32-SLI Deluxe
Kylning: Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet

Innan jag började så testade jag den i 3dmark 03 och då fick den 8062 poäng.

Efter en dags klockning provade jag igen och då hade den kommit upp i 10137 poäng.

Processorn kom upp i 3.05 Ghz, alltså en skillnad på 0.705 Ghz

Minnena låg på 800 MHz från början och efter låg dem på 1108 MHz

Grafikkortet klockade jag med ATIs egna klockningsprogram ATItool där kärnan och minnet låg på 500 MHz från början. När jag var klar låg kärnan 600 MHz och minnet på 700 MHz

Program som jag använde var CPU-Z, SpeedFan, Clockgen,ATItool och jag ändrade lite i bios.

Det är som jag sa innan första gången som jag klockar så om ni har några tips eller komentarer så bara skriv.

Besök albumet: klockning av iffe61

Permalänk
Medlem

Du har ju Asus moderkort då kan du ju köra AI booster att klocka CPU och minnena också tror ja

Permalänk
Medlem

Har testat att klocka med Aibooster men när jag gick över 2.8 GHz så gick den automatiskt ner till 2.3 GHz igen.

Permalänk

vad är det för luftrenare man ser i bakrunden?

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
vad är det för luftrenare man ser i bakrunden?

Det är min aircondition, har fyra andra datorer så det blir väldigt varmt så med den igång kan jag hålla nere värmen.

Permalänk
Avstängd

Alltså för att vara din första klockning är inte 3+Ghz på en athlon 64 x2 helt illa faktist så jag nästan skulle säga att det var riktigt bra

Sen att 3dm resultaten var så pass låga som dom var har du grafikkortet att skylla för, och, du om du inte har packat ner allt igen, testa att bara klocka grafiken så får du se, skulle tro att den gör säg 70-80% av ökningen, så om du vill ha bättre spel prestanda skulle jag rekomendera att du införskaffar en ny grafikkorts kylare (typ en zalman vf-900, finns på bra många ställen dessutom och är ganska billig, 300kr) ok sen bara bocka för i ati tool att den ska starta med överklocksinställningaran, då lär du får en, säg 20% öking i spelprestanda, nått åt det hållet.

varför jag säger att dina resultat är, för att inte vrida på orden nått, rätt dåliga, är för att jag med mitt system (se sign) får över 22 tusen poäng oklockat, men ja.. För dina prylar är inte 10 tusen fys skam

Gillar det där med att du bara lyfte ut moderkortsplåten också, mycket smart (om man nu har en sådan)

Mycket kan man gnälla på men jag är ju en possitiv person så jag måste sluta med ett, Överlag Mycket Bra och Lycka till i fortsättningen (för du vet väll att när man börjat finns det ingen återvändo:P)

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Känn dig stekt av systemet i sign Fick 17200 och högre score ska det bli

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Vad pladdrar alla om.. helt underbar överklockning av CPU'n, verkligen lyckad. Men är den helt stabil ? Testa en runda i "Prime 95" och se om processorn räknar rätt. Ge det minst 10 Min.
Som sagt, synd att du har ett sämre grafikkort, annars hade dina poäng flygit i höjden.

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waste
Känn dig stekt av systemet i sign Fick 17200 och högre score ska det bli

Hahaha... och jag skulle kunna säga; känn dig stekt till dig också för jag får över 27 tusen klockat i 03an (se sign) men det hör inte riktigt in detta handlade som sagt var om att han ville se hur mycket mer han kunde kräma ur sin dator

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w