Permalänk

Vilket Moderkort? - Hjälp!

Hallå!
Skriver på grund av att jag behöver hjälp. Jag har fått ett moderkort av min kusin. Jag har dock ingen aning om vad det heter, eller någon annan information. Det ända jag vet är att det är en P4:a som sitter på.

Jag behöver hjälp med hur man kan hitta information om hur man ska sätta dom där jättesmå kablarna. Hittar inte det exakta ordet, men ni förstår nog iallafall. Dom som gör så datorn kan startar. 3 små:

Power SW
H.D.D. Led
Power Led

Vet inte vad jag kan ge för annan information, men den har en grafikplats, 5 andra platser för ljudkort, nätverkskort osv. Plats för 4 ramminnen.

Hoppas ni kan hjälpa mig. Fråga gärna om ni behöver mer information om någonting!

Visa signatur

Over N' Out
SOMMARLINUS

Permalänk
Medlem

Någonstans på moderkortet måste det finnas en beteckning/varumärke/tillverkare.
Utan det, så är det kört!
Det finns ju X antal moderkort som är P4...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

Det här med moderkort har aldrig varit min grej, och kommer säkerligen aldrig att bli. På chipsetet står det Intel. Har varit inne och kollat på deras hemsida på olika moderkort, men det finns inget som är likt mitt. Vad är nästa steg?

Vart ska jag kolla på kortet?

Visa signatur

Over N' Out
SOMMARLINUS

Permalänk
Medlem

De sladdarna du skall sätta på kortet, bör och skall vara märkta med förmodligen samma sak som står på uttagen på kortet.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

Efter lite sökning så verkar det som att jag har D1627 någonting. Fast en blå variant. Det jag vill få reda på är alltså hur jag ska sätta mina småkablar för att datorn ska fungera korrekt!

Visa signatur

Over N' Out
SOMMARLINUS

Permalänk
Medlem

Det är ett moderkort från en fujitsu siemens Scaleo dator. Borde finnas info på deras hemsida. Det är ett 775 kort om jag inte misstar mig. Ta ett kort så kan jag kolla om mitt som ligger här är likadant.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk

http://img164.imagevenue.com/img.php?image=98299_P8010109_122...

http://img9.imagevenue.com/img.php?image=98307_P8010111_122_1...

Sådär ser det ut. Lite otydligt när jag har lite annat i. Men om du har ett sånt så känner du säkert igen det, right? : )

Visa signatur

Over N' Out
SOMMARLINUS

Permalänk
Medlem

Pma mig på fredag om detta :), Åker på semester nu

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk

Det är fredag imorgon? : O

På mitt moderkort längst ner i högra hörnet står det "Frontpanel connector" sen massa nollor och ettor. Jag förstår inte hur det skall visa mig hur jag ska sätta småsladdarna rätt. Det finns ju liksom inga piggar i närheten som jag kan använda, förutom dom bredvid PCI portarna.

Exakt såhär står det:

00 RST
00
00 PWR
0 GND
00 -HD
00 +LED
0
00 -MSG
0 +LED
00 -PWR
00 +LED
+00+
0
SPKR 0
-00

Antar att + och - är plus och minus på kablarna.

Visa signatur

Over N' Out
SOMMARLINUS

Permalänk
Medlem

SOMMARLINUS:

RST = Resetkabeln
PWR = Powerkabeln
HD = HDD SW/LED (hårddisken)

Det är de enda du behöver ha ikopplat för att datorn ska fungera.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk

Jo jag vet vad betäckningarna står för, men jag problemet är att jag inte har en aning om hur dom ska sitta.
Det är där problemet ligger.

Visa signatur

Over N' Out
SOMMARLINUS

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan hjälpa:

Permalänk

Det där hjälpte väldigt mycket. Nu vet jag iallafall vart småkablarna till frontpanelen ska sitta.
Nu har det dock uppstått ett problem när jag ska starta datorn. Efter någon sekund så piper det som fan. Typ pip pip pip pip pip pip pip.
Jag har för mig att man ska kunna lyssna på datorns pip för att kunna lokalisera vart problemet kommer ifrån, men nu tjuter det hela tiden?

Visa signatur

Over N' Out
SOMMARLINUS

Permalänk
Medlem

Grafikkortet??

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

Okej, läget är såhär nu:
Jag plockade bort grafikkortet, men tyvärr finns det inget integrerat grafikkort på moderkortet. Dock slutade datorn att pipa lika mycket. Nu piper det två gånger, pip pip. Sen 15 sekunder senare: "pip, pip". Det borde vara lättare att lokalisera?

Visa signatur

Over N' Out
SOMMARLINUS

Permalänk

Det senaste pipet borde vara för att det fattas något.. Testa att köra med minnes stickorna var för sig, kolla så att både den stora 24 pin och 4 pin kontakten sitter till moderkortet från nätagget.

mvh Jack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.