Permalänk
Medlem

Ny bärbar åt morsan

Ja, morsan är sugen på en laptop.
Hon gör inget avancerat, skriver lite, behandlar lite bilder, kollar lite film osv.

De krav hon har ställt är 17" skärm och fullstort tangentbord, sedan har hon lämnat resten åt mig. Känner mig dock lite "off" på den bärbara marknaden i dagsläget.
Vill ju självklart ha mest "bang for the bucks".
Vi tycker att runt 7000-8000 är lämpligt, men kan väl gå upp till 10 000:- om det är nödvändigt.

Hon kommer även att köpa till skärm, mus och tangentbord och mestadels använda denna som stationär dator, men med möjlighet till att flytta den till stugan då och då. Så DVI är väl lämpligt om det finns.

Själv tycker väl jag att processor och minne är viktigt, samt att den gärna får ha mycket inbyggt såsom blåtand och trådlöst nätverk.

Återkommer om jag kommer på mera!

Permalänk
Medlem

Här har du några prisvärda modeller:

HP Compaq NX9420 RU480ET - 1,83GHz DC 1GB 120GB DVD±RW 17"
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=165499

HP Pavilion DV9540
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=199593

Fujitsu Siemens Amilo Xa1526 - 1,8GHz DC 2GB 240GB DVD±RW 17"
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=200396

Och här kan du leta själv:

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=s7840780

Permalänk
Medlem

Jo har varit inne där och kikat. Dock känner jag mig som sagt väldigt borta inom bärbara datorer. Är det intel eller amd man ska satsa på?
Någon som har någon kommentar om just dessa 3 listade alternativ ?

Ska kika vidare!

Permalänk
Medlem

Om ni ska använda den som stationär mestadels Med extern skärm, men också flytta den endel, tycker jag verkligen att 15.4" borde vara ett bättre alternativ..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig?
Vi kommer alltså att ha den som stationär här hemma, men på helgerna far hon ofta upp till stugan, och då kommer hon förmodligen bara ta med sig mus och eventuellt ett tangentbord.
Kommer förmodligen bli så att hon ser filmer och serier på datorn också, och då antar jag att en 17" är smidig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
Om ni ska använda den som stationär mestadels Med extern skärm, men också flytta den endel, tycker jag verkligen att 15.4" borde vara ett bättre alternativ..

håller med där, men frågan är om det är fullstora tangentbord på 15.4" modellerna, (vet inte hur det ligger till med det).

Annars om det inte ska spelas så borde man hitta en med Core 2 duo typ T7100/T7200/T7300, och 2048 MB RAM, för en 8000, och snåla mer vad gäller grafikkort, som ändå inte behövs i det fallet.

Om man kollar på länkarna var ju den översta länken riktigt prisvärd när den var nere i 7400kr, men nu har den höjts till 11 000...kan hända att den sjunker igen snart, den har gått upp och ner lite det senaste...

Kolla på www.prisjakt.se annars och leta efter Core 2 Duo processorer med 2048 MB RAM, och kika på prisutvecklings kurvorna efter datorer som sjunkit mycket nyligen (pga, en kampanj t ex), så kan du hitta riktiga klipp ibland

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

15.4" är ändå inte så litet, jag har det på min laptop och tycker faktiskt det är i största laget.. Fungerar även utmärkt att kolla film på (om man har den på soffbordet eller så..) sedan går många utan problem att koppla till tv om man skulle vilja.

iofs får du nog inget fullstort tangentbord, men jag ser inte problemet i det? numpad hon vill ha..?

hur som helst är det ganska mycket smaksak, storleken alltså. Men en 17" är ju mera 'släpbar' en bärbar.. men iom att hon kanske bara ska flytta den då o då är det kanske inte så jobbigt iaf.. jag skulle föredra 15.4" men förstår hur man kan välja 17" också.

en annan sak är att marknaden för billiga 17" (under 10k) är ganska liten, oftast får man mer prestanda för pengarna om man väljer en 15.4"..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /