Billig dator för en Grafiker? (Hjälp)

Permalänk
Medlem

Billig dator för en Grafiker? (Hjälp)

Hej!
Jag måste införskaffa en dator så jag kan visa mina kreationer för mina kunder! Jag har försökt lära mig lite om det som är viktigt med bärbara datorer men då det finns ett hav fult med olika vet jag inte vilken som kan passa mig och min budget!

Jag ska inte spela spel med datorn, inte i större behov av en jätte skärm heller.

Jag förmodar det är RAM minnet som är viktigt att tänka på?

Kan denna passa mig:
- HP Compaq NX7300

Någon DELL?

Vad har ni för förslag?

P.S Jag hatar MAC!

Permalänk

Du måste specificera dig mer!
Vi måste åtminstone veta hur mycket du är villig att spendera på laptopen, sedan ökar chanserna radikalt för dig att bli nöjd med ditt köp om du meddelar vad maskinen skall användas till. Jag ser att ändamålet är att du skall kunna visa upp dina "produkter" och det finns säkert folk här som vet vad man behöver för typ av hårdvara då men jag tror att de flesta inte vet, åtminstone inte jag Så om bara för min skull så får du gärna berätta vilken mjukvara du arbetar med.

Rätta mig om jag har fel men är inte
HP Compaq NX7300 samma dator som HP NX7300 ?

Har ingen erfarenhet av DELL men tvivlar inte på att du skulle bli nöjd.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Du måste specificera dig mer!
Vi måste åtminstone veta hur mycket du är villig att spendera på laptopen, sedan ökar chanserna radikalt för dig att bli nöjd med ditt köp om du meddelar vad maskinen skall användas till. Jag ser att ändamålet är att du skall kunna visa upp dina "produkter" och det finns säkert folk här som vet vad man behöver för typ av hårdvara då men jag tror att de flesta inte vet, åtminstone inte jag Så om bara för min skull så får du gärna berätta vilken mjukvara du arbetar med.

Har ingen erfarenhet av DELL men tvivlar inte på att du skulle bli nöjd.

Ja, det var nog klokt frågat av dig!
Jag jobbar för det mesta i ADOBE CS programmen, typ Photoshop, Indesign, illustrator, m fl.

Jag har dessvärre inte mer 7000-8000 kr att spendera då min dator hemma kostade mig en hel del, tyvärr!

Permalänk

Bra, då har vi lite att jobba med!
Jag har endast jobbat lite med programmen du nämner och det var för 3 år sedan. Men på den tiden så arbetade jag med maskiner som hade följande specifikation: P4 2,8 ghz (512kb), 1 GB RAM och ATI FireGL 128 MB
och det fungerade utmärkt.
Antar att kraven från mjukvaran förändras och blir lite högre med tiden, det enda som oroar mig är hur pass nödvändigt det är med ett separat grafikkort så det vågar jag inte riktigt ge något konkret tips på.

Men vi kan konstatera redan nu att datorn måste tillhandahålla minst 1 GB i RAM om du använder Windows XP, ifall det blir en med Vista så behöver du 2 GB. Du har säkert varit med om datorer som inte har haft RAM-minne tillräckligt och då kommer datorn arbeta betydligt långsammare då den lagrar informationen på hårddisken istället.
Även om du har tid och ork till att vänta så är det inte säkert att dina kunder har det?

Jag tittade på den här datorn, en NX7300 som du föreslog:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010106354

Den har en bra processor, dock tror jag att det kan bli tufft med bara 1 GB i RAM då det kör VISTA.
Grafikkortet är ett GMA950 vilket betyder att det är intregrerat och inget att hurra över i spelsammanhang. Dock är inte det ditt område så det skulle kunna fungera bra men jag vet inte helt säkert, tyvärr.
Men man kan väl säga som såhär att skall man ha ett separat grafikkort får man nog räkna med 10 000 kr så man får helt enkelt överväga, men det kanske inte är så viktigt då du egentligen inte skall arbeta med den utan bara visa upp.

Tillägg, nu i efterhand så såg jag att jag började svamla en del. En viktig fråga är vilket som är viktigast, att du håller budgeten eller att dina prestandakrav blir fullt uppnådda?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Det känns som om det alltid är något som saknas är är för dåligt, antingen för lite RAM eller för svag processor!?
Men det är så hemsk dyrt och tanke på att min hemdator är så bra så känns det helt onödigt att ha en jätte dyr bärbar också!? Jag vill ju inte sitta hemma och jobba med den när jag redan har en bra dator!

Hur som helst, tack för dina kloka ord!

Permalänk

Precis, jag förstår dig! Det känns både tufft och onödigt att ha två värstingar. Men jag tror nog du kan klara dig på ett "budget"-laptop ändå eftersom du endast skall visa upp kollektionen och inte arbeta med den så att säga. Annars kanske det finns en möjligthet att bjuda hem kunderna till arbetsstationen?
Lycka till!

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Det känns ju vanskligt att köpa en med det sämsta grafikkortet när du jobbar med grafik tycker jag.

Den här har helt ok processor, ram och grafikkort:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=132142

Kostar 9k vilket är lite mer än du tänkt dig men jag tycker man vinner mycket på att lägga 1-2k mer än än din budget

Visa signatur

Stationär: Athlon 64 3200+ @10*250=2,5GHz, 1gb PC3200 valueRAM, palit 7600gt. Bärbar: Dell precision m4300, c2d T7300, quadro fx 360m, 3gb RAM, 1680*1050 Truelife

Permalänk
Inaktiv

jag vet inte hur det är... men vill man inte ha hög upplösning när man jobbar med grafik?
Skärmupplösning 1280x800
Skärmstorlek 15,4 Tum

men... man kan väl inte få allt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
jag vet inte hur det är... men vill man inte ha hög upplösning när man jobbar med grafik?
Skärmupplösning 1280x800
Skärmstorlek 15,4 Tum

men... man kan väl inte få allt

Ja just det, det vill man säkert

Det hade kanske vart bättre om han hitta nån med 1680*1050 (WSXGA) eller ännu högre (WUXGA)

Men det finns ju risk att priset springer iväg...

Visa signatur

Stationär: Athlon 64 3200+ @10*250=2,5GHz, 1gb PC3200 valueRAM, palit 7600gt. Bärbar: Dell precision m4300, c2d T7300, quadro fx 360m, 3gb RAM, 1680*1050 Truelife

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...
Om du kan lägga nio tusen så har denna både bra skärm, grafikkort och processor för att vara i den prisklassen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...
Om du kan lägga nio tusen så har denna både bra skärm, grafikkort och processor för att vara i den prisklassen.

Det finns en billigare variant här:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=165499

En aning lägre upplösning på skärmen dock.

Permalänk

Nu har här kommit in en del fina förslag, hade inte varit fel med någon av de laptoparna från HP

Men tror ni verkligen att han klarar sig med 1 GB i RAM när han arbetar med relativt krävande applikationer som Photoshop, InDesign och Illustrator när laptopen dessutom kör Vista?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

1 GB RAM är för lite men det går ju att köpa extra minne och sätta i datorn. Det kostar bara några hundralappar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Det finns en billigare variant här:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=165499

En aning lägre upplösning på skärmen dock.

priserna verkar inte stämma på den där om man går in på länkarna, verkar ha blivit fel någonstans på vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
priserna verkar inte stämma på den där om man går in på länkarna, verkar ha blivit fel någonstans på vägen.

Priserna stämde igår men de har visst höjt priset med flera tusenlappar nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
1 GB RAM är för lite men det går ju att köpa extra minne och sätta i datorn. Det kostar bara några hundralappar.

Javisst kan man göra det, men 1 GB sticka till laptop från kingston går väl på runt en 500-lapp?
Min poäng är att det börjar skena iväg, har man budget på 7-8 tusen så kan det vara väldigt tufft att fixa fram en tusing till för att köpa en laptop som någon tipsade om för 9000. Skall man då uppgradera den med 1 GB till i ram för cirka 500-lappen så är man uppe i 9500 och då utan frakt dessutom.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Men vilka märken är bra? Jag ser att det är allt från HP till Acer och F&Simens ni rekomenderar?

hmmm....

Måste säga att jag är tacksam för alla era förslag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eraram
Men vilka märken är bra? Jag ser att det är allt från HP till Acer och F&Simens ni rekomenderar?

Det beror helt på vem du frågar

Jag tycker man hör olika saker hela tiden om alla märken. Det enda märket som väldigt många varnar för är acer. Jag vet inte om det är oförtjänt eller ej för jag har ingen egen erfarenhet.

Börjar det klarna för dig vad du vill ha för specs på din dator? -storlek, upplösning, ram etc...

Visa signatur

Stationär: Athlon 64 3200+ @10*250=2,5GHz, 1gb PC3200 valueRAM, palit 7600gt. Bärbar: Dell precision m4300, c2d T7300, quadro fx 360m, 3gb RAM, 1680*1050 Truelife

Permalänk
Medlem

jag kan inte se varför en 5k dator inte fyller hans behov

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
jag vet inte hur det är... men vill man inte ha hög upplösning när man jobbar med grafik?
Skärmupplösning 1280x800
Skärmstorlek 15,4 Tum

men... man kan väl inte få allt

hmmm...Jo vist, men många väljer faktisk gå ner i skärmstorlek för att få "bättre" dator och längre arbets tid! Nämligen så att det ofta inte är värt den bästa skärmen för dessa ger i alla fall inte rätt färger som man önskar sig inför tryck!?

Jag tycker nästan att det räcker med 15 tum skärm!? Men jag måste testa en med 15 tum först, så jag inte klantar mig med en allt för liten skärm!

Men hur fungerar dagens baterier med Bärbara datorer, för i tiden var de ju helt ursla!

Även om man väljer en något billigare dator, har man fortfarande en bateri som är ok?

Permalänk
Medlem

en dator för 5k har oftast inte sämre batteritid än en för 7k, om båda har 6cells elelr så dvs..

sen uhm, vene riktigt hur mkt man kan räkna med faktiskt.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
jag kan inte se varför en 5k dator inte fyller hans behov

ironi?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
en dator för 5k har oftast inte sämre batteritid än en för 7k, om båda har 6cells elelr så dvs..

sen uhm, vene riktigt hur mkt man kan räkna med faktiskt.

fel, det är snarare tvärtom.

Ju bättre komponenter ju strömsnålare och mer batterialternativ att välja på.

På billiga datorer brukar de ofta välja sämsta möjliga batterier som räcker max 1 timme.

Permalänk

Alltså, jag fattar inte riktigt. Jobbar du som grafiker (originalare/artdirektor) som anställd eller i egen firma? 7.000-8.000 tycker jag låter lite lågt för en maskin som skall användas för detta ändamål i ett företag, speciellt i "vår" bransch.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Alltså, jag fattar inte riktigt. Jobbar du som grafiker (originalare/artdirektor) som anställd eller i egen firma? 7.000-8.000 tycker jag låter lite lågt för en maskin som skall användas för detta ändamål i ett företag, speciellt i "vår" bransch.

Som han skrev i tidigare poster så har han inte resurser tillräckligt att tillhandahålla två arbetsstationer för detta ändamål.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Avstängd

Ska man bara ha en laptop för att visa upp sina kreationer så behövs det väl knappast ett monster? 2gb ram/dualcore/950GMA och en högupplöst skärm skulle nog göra susen. SVårt det där med skärmen bara

Permalänk
Medlem

Skulle vara försiktig med Dell laptoparna... Dell är helt galna.. släpper modeller de int har drivrutiner till osv... de gör en del bra datorer men supporten och deras hemsida är en djungel så fort ngt är fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...
Om du kan lägga nio tusen så har denna både bra skärm, grafikkort och processor för att vara i den prisklassen.

Men det är ju ingen Windows Vista på denna datorn? Eller? Kanske inte är så bra att ha det just nu heller, i för sig!
Jag måste säga att den ser verkligen fin ut och verkar ha många nöjda kunder!

Permalänk
Avstängd

Det är TN-paneler på alla laptops, IBM hade en med IPS förr men jag tror inte att den finns kvar, så ingen av skärmarna lämpar sig särskilt bra för grafisk bildbehandling. Jag tycker att du skulle skaffa en Macbook men du hatar ju Mac så då vet jag inte =P