Permalänk
Avstängd

Partitionera

Jag köpte en T166 500GB igår.
I dag är det börjar det roliga, den skall installeras.

Jag har funderat på att partitionera den, någon som har något förslag för hur stora Partitioner jag skall göra eller skall jag skippa det?

Just nu har jag en 80GB som jag har kört i snart 5år och 5månader.
Den består bara utav en Partition och jag har en mapp för musik och en för film.
Är det bra att göra en partition för musik, en för film och en för Windows eller skall jag köra allt på en?

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

Re: Partitionera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Är det bra att göra en partition för musik, en för film och en för Windows eller skall jag köra allt på en?

Det beror på om du har tillgång till programvara som kan ändra partitionernas storlek i efterhand. Har du inte det så är det dumt att låsa sig vid för liten storlek på partitionerna.

När det gäller storleken så vet du väl själv hur mycket du behöver. 500 GB är ganska mycket så visst går det att dela in den i två eller tre delar. Mer än tre partitioner blir rörigt om du inte har bra programvara för att ändra storleken.

Att ha allt på en enda partition är mycket dumt. Musik och film går att ha på samma partition.

Permalänk
Avstängd

Tack för hjälpen!
Nu har jag skapat en Windows 100gb, en Downloads 60gb och en Spara 330gb .

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Musikälskare

100gb till bara windows?

Jag har 14gb och har aldrig haft problem, låter lite överdrivet med 100gb

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

har en 8gb partion till windows. över 4gb ledigt!

100 är liite overkill, vet ju inte hur mycket program osv d installerar där dock.

skulle inte laggt mig på mer än 30-40 gb iaf.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

var kan man ladda ner program för att ändra storlek på disk i efterhand?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

100 GB är åtminstone enormt mycket bättre än 500 GB. Det duger fint om man inte är datorexpert.

Programvara som ändrar storleken är inte gratis om du vill behålla det som ligger på partitionen du ändrar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
100gb till bara windows?

Jag har 14gb och har aldrig haft problem, låter lite överdrivet med 100gb

Nej, jag använder den även för att installera program på ocd dylikt

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

jag har också 14gb på windows kolon, resten ligger i
temp,
installed,
sen sorterad Share