Permalänk

Problem med ASIO

Tjena!

Så fort jag lyssnar på musik med Foobar och ASIO output så blir allt annats ljud som spelas upp i windows slowmotion av nått slag.

Detsamma gäller youtube, slowmotion på ljud och bild och så fort jag pausar låten i Foobar så blir allt normalt igen.

Ska det vara så?

Förstår ingeting.
Det står att mitt ljudkort bara klarar av 24 Bit, men endå när jag väljer ASIO i Foobar så står det 32 Bit automatiskt utan att jag kan ändra?.

Har ett X-Fi xtrememusic.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Jag har ingen lösning på ditt problem, men man har ingen särskild nytta av ASIO om man inte spelar in musik, dvs använder datorn som "studio". Man använder ASIO för att få låg latency då att man kan spela ihop med de andra redan inspelade stämmorna, men för vanlig uppslening spelar det inget roll om man har en fördröjning på 10 eller ens 50ms.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Jag har ingen lösning på ditt problem, men man har ingen särskild nytta av ASIO om man inte spelar in musik, dvs använder datorn som "studio". Man använder ASIO för att få låg latency då att man kan spela ihop med de andra redan inspelade stämmorna, men för vanlig uppslening spelar det inget roll om man har en fördröjning på 10 eller ens 50ms.

"Output data format" då?. Vad hjälper det, och vad är det?.

Det står att mitt ljudkort bara klarar av 24 Bit depth, men den ställer in sig automatiskt på 32 Bit.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 24 och 32 bitar är ju upplösningen, med varför det väljer 32 bitar automatiskt och vad det ger för skillnad i praktiken vet jag inte... Ingen direkt skillnad, skulle jag tro, så länge du bara spelar upp musik och så...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Skillnaden mellan 24 och 32 bitar är ju upplösningen, med varför det väljer 32 bitar automatiskt och vad det ger för skillnad i praktiken vet jag inte... Ingen direkt skillnad, skulle jag tro, så länge du bara spelar upp musik och så...

Ok, du vet inte varför allt annat ljud utanför Foobar spelas i slowmotion när jag Foobar spelar musik?.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Skillnaden mellan 24 och 32 bitar är ju upplösningen, med varför det väljer 32 bitar automatiskt och vad det ger för skillnad i praktiken vet jag inte... Ingen direkt skillnad, skulle jag tro, så länge du bara spelar upp musik och så...

Ok, du vet inte varför allt annat ljud utanför Foobar spelas i slowmotion när Foobar spelar musik?.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Fördelen med ASIO är ju också att ljudet inte förvanskas på vägen till ljudkortet.

Vill du lyssna på ljudet från Windows samtidigt, genom samma ljudkort dvs, så är det ju jättedumt att använda ASIO från Foobar. ASIO drar mycket CPU. 32 bitar och 24 bitar ger exakt samma ljudkvalitet.

Strunta i ASIO och kör vanligt DirectSound eller nåt. Du kommer inte att märka någon skillnad i ljudkvalitet ändå.

Tillägg: Den som använder ASIO ska inte skicka Windows ljud till samma ljudkort. I så fall är det bättre att skicka ut det ljudet genom moderkortets ljudkretsar eller ett annat ljudkort. Jag själv har tre ljudkort.