Permalänk
Medlem

hur klockar man?

tja. har redan gjort en tråd om klockning men ingen svara på min första så ja tänkte ta o göra en till så kanske nån lägger märke?

jag kör idag me följande system:

AMD Sempron 3100+
kingstone 1x1024 ram
ATI Radeon 9550 256MB
Asus K8-uppgraded
nån skit gammal nät agg.
1x samsung 40Gb HD
1x maxtor 40GB HD
1x Iomega 320GB eXtern HD!

nu över till d roliga??! tänkte klocka mitt grafikkort och processor! så ja undrar... HUR GÖR MAN?

har hört talas om en del program som rivaturner, men den funkar ju bara på GF kort har ja för mig?

ifl finns det nån limit på hur mkt man kan klocka? eller e d tempraturen som räknas?. isf hur tar man reda på tempraturen?

//Tack på förhand!!!!

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk

Har du testat sökfunktionen här på forumet? Finns gott om trådar med den information du söker.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Har du testat sökfunktionen här på forumet? Finns gott om trådar med den information du söker.

jepp ja har sett ett par trådar. men det e mkt babbel där ja vill ha allting kortfattat! haha vill ba veta va man ska tänka på innan man klockar och vilket program man använder!? ^^

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Rivatuner eller Ati tray tools brukar jag klocka med.
Att tänka på är väl att datorn kan gå sönder om man har otur så de är bästa att de är sin egen dator så man inte förstör nån annans.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Rivatuner eller Ati tray tools brukar jag klocka med.
Att tänka på är väl att datorn kan gå sönder om man har otur så de är bästa att de är sin egen dator så man inte förstör nån annans.

nice ska prova ATI tray tool. men att klocka e inte ba o klicka på + vell det e mkt mer man måste göra?? FSB etc. ska man inte tänka på sådant?

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Allt du söker finns, i överflöd, på forumet om du bara tar dig tiden att söka lite. Orkar du inte leta, orkar vi inte hjälpa dig.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
Allt du söker finns, i överflöd, på forumet om du bara tar dig tiden att söka lite. Orkar du inte leta, orkar vi inte hjälpa dig.

xD ok ok men problemet e att jag e inte så kunnig. så jag förstår inte alla förkortningar etc.

iaf... kan du va snäll och länka till en bra klocknings tråd?

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Här har du. Det är mycket att läsa men här kommer du hitta allt du behöver.

http://icrontic.com/articles/overclocking_on_754939_platform

När du läst igenom detta kan du mer och kan vid behov ställa bättre frågor, och då kan vi hjälpa dig bättre.

Lycka till!

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
Här har du. Det är mycket att läsa men här kommer du hitta allt du behöver.

http://icrontic.com/articles/overclocking_on_754939_platform

När du läst igenom detta kan du mer och kan vid behov ställa bättre frågor, och då kan vi hjälpa dig bättre.

Lycka till!

o fyfan d va en del o läsa... läste ända fram till CPU Stepping Codes and CPU Selection. och nu så har ja fått en ide om hur allting går till tack för den sjukt intressanta informationen

ifl... det e en del grejer som jag vill fråga om. PSU... asså hmm det verkar vara lite komplicerat. har ja förstått rätt nu?

W = P * I ska ja gå efter den regeln?!

sen så ville jag fråga om CAS - tRCD - tRP - tRAS. vad är dessa för nåt?

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Ska du klocka Grafikkortet så är de bara att höja Core Clock och Memory Clock.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB