Externa diskar otrolig sega?

Permalänk

Externa diskar otrolig sega?

Hej
Jag har inskaffat en extern disk på 300gb. Men jag undrar hur de är tänkt att kunna använda dessa då jag tex skall ladda ner mot den externa disken en fil på 4gb så tar de oendlig tid innan den har skrivit in filen på disken, samma sak är det när jag skickar en fil från min SATA disk till den externa, en fil på 4gb tar upp mot 36minuter. Den externa disken sitter i en USB 2.0. Skall de vara så här för isåfall går de ju inte att använda sig av extern disk?!

Om de nu är normalt så antar jag att jag får ta ut disken ur höljet och montera den i datorn. Den hårddisken som har windows är som sagt en SATA disk och den andra 300gb är en IDE hårddisk som isåfall måste ställas om till "Slave?". Behöver jag ändra hur den ska boota i Dos delen?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk

Kolla att du har USB "High-speed" på enable i bios.

Permalänk

Okej vart bestämt kolalr jag det, under vilken meny osv för datorn säger hela tiden "denna disk kan användas snabbare med 2.0...." när jag ansluter nått i porten för USB.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Har du testat i alla usb-portar?

Permalänk

Varje gång jag kopplar in nått varnar den och säger att de skulle gå fortare om jag kör 2.0 bla bla men jag kollade i Bios och där står både USB 1.1 och 2.0 på enable så de måste ju vara igång men samtidigt säger ju satorn att när jag trycker in nått i de två USB portarna på framsidan att nått e fel.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk

Kan vara så att du behöver drivrutin för USB 2.0, jag behövde det förut.

Permalänk

Jag har en moderkort cd men den verkar inte hitta drivisen för det, går det att ladda ner den drivisen på annat håll?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Min erfarnenhet av drives från den medföljande skivan är inte direkt goda. Surfa in på tillverkarens hemsida och tanka hem de senaste drivrutinerna så får du de absolut senaste.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk

Men jag var inne i Bios och kollade, allt står som de ska på enable och high speed de enda som stog disable va nått om 64/60 stog det?
Men varför varnar den varje gång jag sätter nått i USB porten att den är aktiverad...borde de inte va usb 2.0 på alla usb portar p ådatorn
tänkte uppdatera drivisar, vilket program är de som säger vilka delar man har i datorn, för de väl inte bios jag ska uppdatera utan mderkortet?

Senaste:
Jag testade att sätta in USB kabeln i en av de två USB portar som fanns på baksidan av datorn och då tar de nu 3 minuter att föra över 4,5gb. Är de mer rimligt?
Nån som vet var man köper en USB 2.0 förlängninskabel? Clas olson?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Senaste:
Jag testade att sätta in USB kabeln i en av de två USB portar som fanns på baksidan av datorn och då tar de nu 3 minuter att föra över 4,5gb. Är de mer rimligt?

Haha.

Visa signatur

Lian-Li PC7 V3 scand | Intel E6750 @ 3.6 GHz | Gigabyte P35 DS3 | Corsair 2x1024 mb PC6400 Cl4 | Corsair 520w | Scythe Infinity | Inno3d 8800gts 320 mb @ 621/918/1512 | WD 500gb AAKS |4 x Nexus "real silent" | Scythe KamaMeter |

Tempz:proc: ~40 idle, ~70 load, graf: ~60 idle, ~75 load

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basic_version
Kan vara så att du behöver drivrutin för USB 2.0, jag behövde det förut.

eh..

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fleu sheu
Haha.

vad menar ni?!

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
eh..

Dagens onödigaste inlägg. kameleonten, kolla på moderkortstillverkarens hemsida som fogy sa.

Permalänk
Hedersmedlem

Upphör genast med de meningslösa inläggen i tråden, annars låses den och varningar delas ut till berörda parter.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

va ska jag skriva då för att de ska va seriöst? Skitsamma då och stäng tråden.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
va ska jag skriva då för att de ska va seriöst? Skitsamma då och stäng tråden.

Uppmaningen var inte riktad till dig.

Permalänk
Musikälskare

Om du kör XP så installera SP2, då får du USB 2.0 på köpet

Nån kan bekräfta detta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Om du kör XP så installera SP2, då får du USB 2.0 på köpet

Nån kan bekräfta detta

Jo jag läste också det så jag var inne och letade efter service packet 2 igår men fann de ej....nån som kan ge direktlänk till adress för att ladda ner service pack 2?

mvh Henke

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Jo jag läste också det så jag var inne och letade efter service packet 2 igår men fann de ej....nån som kan ge direktlänk till adress för att ladda ner service pack 2?

mvh Henke

Windows update har det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

1 GigaByte per minut är normalt via USB 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
1 GigaByte per minut är normalt via USB 2.

Kan nån bekräfta?
Isåfall satt mina 2st 2.0 USB portar på baksidan och på framsidan sitter 2st 1.1 USB portar?

En annan fråga, denna disken har 16mb cache tror jag de kallades, vad innebär detta, vad är funktionen?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Kan nån bekräfta?

Ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Isåfall satt mina 2st 2.0 USB portar på baksidan och på framsidan sitter 2st 1.1 USB portar?

Inte helt ovanligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
En annan fråga, denna disken har 16mb cache tror jag de kallades, vad innebär detta, vad är funktionen?

Cache fyller funktion vid läsning och skrivning av små filer. Disken får besked på att den ska läsa data, och utför arbetet medans datorn väntar. Istället för att läsa i det tempo datorn kan ta emot grejerna läses data, och lagras i cache, och tvärt om (effekten är störst när det är saker som ska skrivas till disken, detta då kommunikationen är snabbare än själva disken så det är sällan det går fortare att läsa data från disk än vad datorn kan ta den till sig.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Aha okej, jag tror jag förstår, mindre information lagras i cachminnet innan de skrivs till disken då med andra ord?

Tack för svaren, allt är nu löst

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!