Problem med ny hårddisk

Permalänk
Medlem

Problem med ny hårddisk

Hej!

Jag har lite problem med min nya hårddisk jag nyss köpte. (https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMHD1...)

Den funkar ju som den ska men när jag startar datorn så finns den inte. Så jag måste starta om datorn för att den ska komma tillbaka!

Vad är fel och hur fixar jag det?

Tack!
//Gabbe

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk

Vadå, hittar du den i BIOS men inte i Windows.. eller hur menar du?

Permalänk
Medlem

När jag startar datorn så finns den inte i "Den här datorn" bland de andra hårddiskarna. Det går inte heller att starta program/spel från den hårddisken. Men om jag startar om datorn från Stäng av --> Starta om datorn så kommer den tillbaka.

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk
Avstängd

Har Du XP?

Har du kontrollerat den i Control Panel/ Administrative Tools /Computer Managament/ Storage/ Disc Management?

Har du formaterat den?

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

ofta måste du ju formatera hårddisken i din dator för att den ska hittas...högerklicka på "den här datorn" och gå in i "Hantering" och sedan "lagring". Kolla så att den finns med där och inte bara dina gamla diskar och dvd brännare. Den ska då synas där och kräver att man ställer in den.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Jag formaterade den till NTFS, jepp! Kanske ska formatera om den eller liknande?

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk
Avstängd

Ser du den i Disc Management?

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Om jag har startat om datorn och den syns i den här datorn så syns den där iallafall.

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk

testa o gör en partion också som antingen primär eller andra alternativet...ska du bara lagra grejer och ej ha windoes på den ta alternativ 2.
Samt vad är den byglad som och är de IDE eller SATA

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Den är partionerad tror jag.. ;P Det står; Partiton|Standard|Felfri

Kanske kan jag formatera om på något sätt med Norton Partition magic? Men hur gör jag? Polare hjälpte mig första gången så...

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk

Okej men alltså du ser den då i listan med dina andra diskar?!
Är den inställd som slave i bios då?

Gör som så att du högerklickar på den i listan därnere....den lyser antingen svart eller ljusgrön? Ta högerknappen på den och klicka på partionera.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Ja jag ser den med de andra... Men inte typ första gången jag startar datorn efter den har varit avstängd eller något sådant... Jätte konstigt!

Uhhm, slave i bios? :S Är inte high på sånt här, förklara.

"Gör som så att du högerklickar på den i listan därnere....den lyser antingen svart eller ljusgrön? Ta högerknappen på den och klicka på partionera."

I partition magic?

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk

Men alltså jag förstår inte va du menar, du skriver att den inte fungerar första gången men sen då, fungerar den då?

Berätta lite om situationen idag med dvs vad har du får hårddiskar i datorn redan, var ligger windows osv. Samt om de är en SATA hårddisk du har sedan tidigare eller en IDE?

Man pratar också om hårddiskarna är inställda på Slave och Master vilket innebär vilken hårddisk som är den primära hårddisken som windows ligger på och som också är den datorn bootar ifrån...

Bios kommer man åt genom att trycka F12 när datorn startas upp men..du bär nog låta din kompis kolla på de där så du inte ändrar nått o blir galet.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Men alltså jag förstår inte va du menar, du skriver att den inte fungerar första gången men sen då, fungerar den då?

Berätta lite om situationen idag med dvs vad har du får hårddiskar i datorn redan, var ligger windows osv.

Man pratar också om hårddiskarna är inställda på Slave och Master vilket innebär vilken hårddisk som är den primära hårddisken som windows ligger på och som också är den datorn bootar ifrån...

Bios kommer man åt genom att trycka F12 när datorn startas upp men..du bär nog låta din kompis kolla på de där så du inte ändrar nått o blir galet.

1. Ja, första gången jag startar upp datorn efter den vart avstängd så finns den inte i den här datorn eller någonstans, datorn uppfattar inte att den finns. Sen startar jag om datorn då finns den plötsligt igen! Och allt som jag lagrat förut finns kvar och det går och köra spel från den och allting, den funkar alltså normalt då!

2. Jag har redan en hårddisk i som kör windows C: alltså! Den nya (E:) har jag som lagrings disk.

3. C: är premiär E: är "logical"... C: är dock delad i två delar, andra delen heter D: och är också "Logical".

4. Okej, ska kanske låta bli... ^^

http://www.zshare.net/image/3010649f4f6f50/

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk

ok, då förstår jag...du vet jag nog tyvärr inte va de kan bero på eftersom att disken finns där ibland och sedan ibland inte...maila / ring tillverkaren och hör om de har nått förslag.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Bah!... -.- Kan jag inte bara göra om den formateringen som man gör första gången? Man väljer Om man ska ha T.ex E: osv?

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk

Jo gör det men tänk på att allt som ligger på den då försvinner.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbe.93
1. Ja, första gången jag startar upp datorn efter den vart avstängd så finns den inte i den här datorn eller någonstans, datorn uppfattar inte att den finns. Sen startar jag om datorn då finns den plötsligt igen! Och allt som jag lagrat förut finns kvar och det går och köra spel från den och allting, den funkar alltså normalt då!

Jag hade samma problem med en gammal dator. Orsaken saken till problemet är att ditt BIOS startar så snabbt att hårddisken inte har hunnit igång innan BIOS går vidare.

På den datorn gick det att lösa problemet genom att lägga in några sekunders fördröjning i BIOS när datorn startades. Detta gjorde då att hårddisken fick möjlighet att komma upp i varv så att den hann registreras av BIOS.

Kolla först om det finns en BIOS-uppdatering som kanske löser problemet. I annat fall borde det gå att lägga in en sådan där boot-fördröjning i BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Jag hade samma problem med en gammal dator. Orsaken saken till problemet är att ditt BIOS startar så snabbt att hårddisken inte har hunnit igång innan BIOS går vidare.

På den datorn gick det att lösa problemet genom att lägga in några sekunders fördröjning i BIOS när datorn startades. Detta gjorde då att hårddisken fick möjlighet att komma upp i varv så att den hann registreras av BIOS.

Kolla först om det finns en BIOS-uppdatering som kanske löser problemet. I annat fall borde det gå att lägga in en sådan där boot-fördröjning i BIOS.

Förbannat sjyst av dig att ta dig tid att posta det där! Ska prova det.. But then again, jag är inte så high på sådant! Hur gör jag? :S

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk
Medlem

Starta datorn. Gå in i BIOS genom att trycka på rätt tangent. "Rätt tangent" är olika för olika datorer men vanliga är någon av dessa: DEL, F1, F2 eller F10.

Där ska du kolla i BOOT-inställningarna eller hårddiskinställningarna. Fördröjningsalternativen på min gamla dator var 0, 3, 6, 9... sekunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Fördröjningsalternativen på min gamla dator var 0, 3, 6, 9... sekunder.

Vilken av dom? ^^

Förresten.. Mitt primary booting alternativ eller vafan det heter är Cdrom, ska det ändras till harddrive?

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk

Men testa dig fram, testa med 6 och sedan 9 om de inte går.
Kolla om det fungerar.

Nått som annars jag själv upplever som mycket bra är om du köper en kabinett för typ 150kr så lägger du ner disken i den och kopplar med de kablarna och sedan ansluts denna externa disk till USB porten (förutsatt att du har USB 2.0) för då kan du bära med dig disken till kompisar osv som en fet extern disk helt enkelt som kopplas till USB porten....jag har kört detta en vecka och de fungerar bättre än jag trodde. Då slipper man göra inställningar i Bios med vad som skall starta först osv för den externa disken går just som en Extern enhet i "den här datorn".

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Men testa dig fram, testa med 6 och sedan 9 om de inte går.
Kolla om det fungerar.

Nått som annars jag själv upplever som mycket bra är om du köper en kabinett för typ 150kr så lägger du ner disken i den och kopplar med de kablarna och sedan ansluts denna externa disk till USB porten (förutsatt att du har USB 2.0) för då kan du bära med dig disken till kompisar osv som en fet extern disk helt enkelt som kopplas till USB porten....jag har kört detta en vecka och de fungerar bättre än jag trodde. Då slipper man göra inställningar i Bios med vad som skall starta först osv för den externa disken går just som en Extern enhet i "den här datorn".

Alright, tack för tipsen! Men jag hittar inget sådant alternativ i "Advanced BIOS menu"... Bara primary boot och sånt... Det är den menyn man får upp efter jag har tryckt DEL, eller hur? :S

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk

jag har ingen erfarenhet av den funktionen, bara den senare med att göra den till extern...

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Need yer help, Tracky!

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk
Medlem

Nja, jag tror det var en gammal Intel Pentium 3 dator med 667 MHz klockfrekvens på processorn som hade det problemet. Har du en någorlunda ny dator så borde du inte ha det problemet.

Om det inte finns någon boot-fördröjning att aktivera i BIOS så får du väl försöka uppdatera BIOS. För att du ska kunna hitta rätt BIOS att tanka ner så ska du ta reda på moderkortets exakta namn. Om du skriver namn på tillverkare och modell här så kan jag visa dig vilken fil du ska tanka ner.

Permalänk

annars kan du ju bara läna tillbaka hårddisken o köpa dig en extern sata, de säljer nån på 250gb på computer city för 650:- nu...bra grejer

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
För att du ska kunna hitta rätt BIOS att tanka ner så ska du ta reda på moderkortets exakta namn.

Kan man ta reda på det i enhetshanteraren?

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...

Permalänk

Kolla på manualen eller cd skivan där du har manualen vad det står för modellnamn.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Kolla på manualen eller cd skivan där du har manualen vad det står för modellnamn.

Tror inte jag har kvar den... Vettefan vart den är iaf... :/

Finns det inget annat sätt?

Visa signatur

I do not fear the dark, i feel safe in it like no one could catch me...