Nytt åtal mot fildelare

Permalänk
Medlem

Det enda man kan uppnå med fängelsestraff på fildelning, är en ökad säkerhetsmedvetenhet och spridning av metoder som gör folk mer anonyma på nätet. I förlägningen försvårar man då polisens spaningsarbete för allvarliga brott, såsom barnporrbrott m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Man får väl görja göra bra filmer igen så folk går o ser dom på Bio.
- samt improva biograferna så de lockar mera folk

Håller med angående förbättring av salongerna. Här i stan är det hämskt att gå på bio! För hög ljud samt kass skärpa. Föredrar att sitta hemma och se filmer på 20" tft istället faktiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Det är detta jag menar med att Sveriges polis är lama. De borde ta och straffa våldtäcktsmän/pedofiler/terrorister/m.m.. Fildelare är det sista de ska sätta dit!

Som någon nämnt ovan: Sharing Is Caring!

Varför dyker det alltid upp sån här nonsens? DU tror inte polisen jobbar redan på alla andra brott? Att sätta brottslingar bakom galler har inget med fildelare att göra då det inte är samma avdelning inom polisen som jobbar med fallet.

Dock håller med att polisen inte ska sätta dit vanliga fildelare utan såna som säljer filmer/musik olagligt. Men det är knappast första eller sista gången samma disskusion kommer up så det är ingen ide att predika samma saker om och om igen..

Permalänk
Medlem

Klart dom kommer få stopp på piratkopieringen, hur många av er kommer fortsätta tanka om ni vet att polisen står utanför dörren???

Om man riskerar skadestånd på hundratusentals kronor, så lär ju vanliga Svenssons sluta illa kvickt... Vad är problemet??? Alla vet att det är upphovskyddat material, skulle det vara något nytt???

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Nä, men man kan ju sätta de polisen i nån annan avdelning?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siXpounder
Om de nu verkligen vill få stopp på fildelningen bör de ge sig på scenarna först och främst. Jävla skit-APB.

Nee, det är väll dumt att gå på scenen... :/

Permalänk
Medlem

Var väll över ett år sedan som detta hände? Inte att han blev åtalad, men när husransakan hände.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimmy
Det enda man kan uppnå med fängelsestraff på fildelning, är en ökad säkerhetsmedvetenhet och spridning av metoder som gör folk mer anonyma på nätet. I förlägningen försvårar man då polisens spaningsarbete för allvarliga brott, såsom barnporrbrott m.m.

Jag tvivlar på att en pengaKÅT företagarkår inriktat på inlåsning och monopol har mental kapacitet att ens tänka i de banorna. De kommer aldrig fatta att de orskar detta problemet om pedofiler och andra avskyvärda idioter använder krypteringen som fildelare nyttjar för att sprida sina övergrepp. Jag misstänker snarare att de kommer vara snabba med att säga "SE SE! Hade vi fått inrätta våra STASIN och ge dem makt tidigare hade det inte hänt!" När en ny barnporr skandal är faktum om allt fortsätter åt det håll det gör nu. Att erkänna sig som en orsak lär de aldrig göra.

Bolagen är inte intelligenta nog. Pengar står över rättigheter på deras lista och de skiter i om oskyldiga får sätta sina ekonomier på spel. Detta är tydligt i dixies där MPAA och RIAA har gjort en affärsmodell att skicka ut stämningshot tillsammans med en faktura. Så vitt jag vet planerar de även en sajt där man kan betala sina skadestånd direkt online utan att det blir rättegång. Ta fast pirater my ass! De har hittat en ny metod att tvinga folk på pengar och denna gång UTAN att de utpekade får någon musik för det.

Det går åt fel håll men i slutändan tror jag de klappar ihop av sig själva. En vacker dag går det för långt både för konsumenter och artister.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Det är detta jag menar med att Sveriges polis är lama. De borde ta och straffa våldtäcktsmän/pedofiler/terrorister/m.m.. Fildelare är det sista de ska sätta dit!

Som någon nämnt ovan: Sharing Is Caring!

OK, så från en oskyldig grupp till en ännu oskyldigarare grupp, dvs pedofiler som inte gjort något?
Det är om något ännu värre att börja straffa människor pga. deras sexuella läggning.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Klart dom kommer få stopp på piratkopieringen, hur många av er kommer fortsätta tanka om ni vet att polisen står utanför dörren???

Om man riskerar skadestånd på hundratusentals kronor, så lär ju vanliga Svenssons sluta illa kvickt... Vad är problemet??? Alla vet att det är upphovskyddat material, skulle det vara något nytt???

Fortfarande så är risken att åka dit för fildelning mindre än att åka dit om du kör mot rött inne i stan. De har inte resurser för att sätta dit tillräckligt många för att kunna skrämma befolkningen såpass att det upphör.
Dessutom så kommer det mer och mer komma sätt att kryptera trafiken så de inte har en aning om vad det är för något laddas hem. De finns redan, tyvärr är det lite segt att använda än så länge men det utvecklas väl hela tiden skulle jag tro.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
OK, så från en oskyldig grupp till en ännu oskyldigarare grupp, dvs pedofiler som inte gjort något?
Det är om något ännu värre att börja straffa människor pga. deras sexuella läggning.

Det heter faktiskt "mer oskyldig"

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Klart dom kommer få stopp på piratkopieringen, hur många av er kommer fortsätta tanka om ni vet att polisen står utanför dörren???

Enligt färska undersökningar så har över 3 Miljoner svenskar fildelat, så hur skulle det fungera?

Halva befolkningen som inte fildelar anställs som poliser?

För inte att prata om problem som kryptering osv.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

"mamma kan jag få gå över till mickan"
"nej älskling, polisen har inte tid att fånga alla pedofiler som springer lösa för dom håller på och undersöker pappas data"

30 filmer à 150 spänn (typ) = 4500 kronor. av dom får staten 6% (moms på media är 6% vad jag vet, kankse bara gäller böcker rätta mig om jag har fel) vilket blir 270kr

23 000 låter, det är typ 13 på en skiva = 1769 skivor
en ny skiva på åhlens kostar runt 200 kr
det blir 353 000kr. av dom får staten typ 21 000. så totala intäkter ca 21 270.
totala utgifter för husrannsakan och rättegång och allt annat som finns med = lite mer.

now thats money well spent.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Det är detta jag menar med att Sveriges polis är lama. De borde ta och straffa våldtäcktsmän/pedofiler/terrorister/m.m.. Fildelare är det sista de ska sätta dit!

Som någon nämnt ovan: Sharing Is Caring!

Hur många har åkt fast för fildelning i Sverige? ca 5st av 2.000.000. Jag förstår inte hur du kan tro att polisen prioriterar fildelning, det finns nog inte mycket innanför ditt pannben.

Permalänk
Avstängd

Exakt och av dom 5 är det 100% som har blivit anmälda av APB och polisen har inte gjort nått alls. Så några resurser tar det nog inte direkt.

Permalänk
Medlem

jag är säker på att den dära pontén har några mp3 låtar i sin lilla dator.. eller hans kids iallafall.. om han har några.. sätt dit han!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
jag är säker på att den dära pontén har några mp3 låtar i sin lilla dator.. eller hans kids iallafall.. om han har några.. sätt dit han!

Ja om inte han har det så har alla i hans närhet det. Jag känner nog fan ingen som inte laddar ner.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Fildelning är den del av framtiden och de kommer aldrig stoppas!

Extremt töntigt att sätta dit fildelare.

Gå efter riktiga brott istället!

så det är okej att idioter tankar hem saker utan att betala för sig...?

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
så det är okej att idioter tankar hem saker utan att betala för sig...?

Jag piratkopierar bensin till min bil, brukar tanka hem runt 6-7 liter åt gången genom mitt ospårbara mobiltelefonmodem.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Jag piratkopierar bensin till min bil, brukar tanka hem runt 6-7 liter åt gången genom mitt ospårbara mobiltelefonmodem.

ska det där vara kul, jäkla vad det finns omogna personer på detta forum..man blir nästan mörkrädd...

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paddaw
Sämsta ursäkten ever? Det har gjorts mängder av bra filmer 2007:
Zodiac, The Number 23, Grindhouse, Reign Over Me, Death Proof för att bara nämna några.

I Göteborg finns Bergakungen med VIP-salong.

Vad hjälper det när man kan hämta alla filmer gratis på nätet.

The number 23 var löjligt sämst! Du kan ju inte säga grindhouse och death proof i samma exempel Har du sett Planet Terror? Totally AWESOME!!!!!

Fildelning är oundvikligt men folk måste ta sitt ansvar att fortsätta köpa musik film osv... Vissa ursäkter är löjliga, tex. att man inte går på bio pga att filmerna är dåliga. Det finns massa bra film på bio, men om folk fortsätter tanka och strunta i bio kommer det endast vissas Beck på SF i framtiden. Det är redan ont om indiependent och mindre kommersiella filmer på svensk bio vilket gör att vi missar filmer som Donnie Darko. Kultur ska delas, men den måste samtidigt stöttas...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Frågade en som jobbar för polisen och om han visst om dom piratkopierar film/musik/program mm mer eller mindre än vanliga svenssons. Fick rakt svar att det piratkopieras friskt bland dom poliser han kände via jobbet.

Tycker polisens å myndigheter mm kan föregå med gott exempel själva innan dom börjar peka finger.

Ponten piratkopierar säkert i smyg precis som tonåringar smygröker i bland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
ska det där vara kul, jäkla vad det finns omogna personer på detta forum..man blir nästan mörkrädd...

Oj, vad rädd jag blir, nu e det finkan nästa

Nej men seriöst, jag tycker hela diskussionen om fildelning har spårat ur för längesen, visst e det olagligt att tanka ner och dela ut film, musik osv men det finns betydligt värre grejor som snuten kan jaga efter.

Om dom tvunget ska försöka föra den här ack så hopplösa kampen mot piratkopiering så varför tar dom inte dom som tjänar pengar på det istället, alltså dom som på en "professionell" nivå kopierar rättighetsskyddat material och sedan säljer det med stor vinst.

Att jaga fildelande privatpersoner är bara ett ohyggligt slöseri med våra (både fildelares och andras) skattepengar eftersom dom aldrig skulle kunna plocka tillräckligt många för att skrämma gemene man till att sluta med piratkopieringen och dom får som sagt inte in någonting överhuvudtaget på att sätta dit privata fildelare eftersom dom gör av med mer pengar än dom får tillbaka.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Enda sättet att stoppa eller iallafall begränsa fildelningen är att ge lagliga och bättre alternativ. En vanlig svensson hade säkert struntat i att ladda ner den där senaste CAM-versionen med löjligt dålig kvalite av senaste storfilmen om han kunde tanka ner en laglig version med DVD-kvalite för nån tjuga eller liknande. Företagen är bara för lata för att ta till sig den nya tekniken och istället försöker dom förbjuda det som dom inte förstår. Jakten på fildelare börjar liknade en allt hätskare häxjakt med amerikanska bolag som lägger sig i svensk polisverksamhet och detta börjar bli riktigt skrämmande.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Finns det ngn insamlingsfond till fildelare som åkt fast? Länka isf
(om detta är emot swecs regler ber jag om ursäkt).

Jag blir bara så sur på de stora som har jävla massa pengar (läs: skiv/filmindustrin) utnyttjar lobbyorganisationer som utnyttjar polisen för att sätta dit privatpersoner som INTE hotar deras ställning.
Dvs de flesta som fildelar skulle i vanliga fall INTE köpt skivan/filmen utan laddar ned den istället. Tycker man det är bra köper man det (eller går på konserter och stödjer artisterna). På så sätt kanske man hittar nytt material som man kanske köper istället.
Jag köper all musik jag har råd med som jag tycker är bra. De enda filmer som är värda att köpa är Starwars, LOTR, Matrix och andra stora kvalitetsfilmer.
Jag har hittat material som jag köpt via nedladdning, samt annat som jag inte skulle köpt i vilket fall.

Om de lärde sig att utnyttja tekniken och ge konsumenterna vad de vill ha i stället för att var så jävla bakåtsträvande, så skulle alla tjäna på fildelning.

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
alla fildelar, undrar vilka som svarar nej? dom är rädda för att swec ska skicka iväg uppgifterna eller så har dom aldrig någonsin tankat hem något spel/musik/film/program?

Jag "fildelar" inte, kör inga p2p alls.

Däremot...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Att människors liv ska få bli förstörda pga skrämmsel propaganda....

Skit bra sagt. De e precis så ja tänker åxå. De får mig å tänka på den där absurda jävla reklamen som gick på TV där dom söker i trapphus efter TV:apparater, för att skrämma folk till att betala den idiotiska, absurda, sjuka, patetiska, irriterande å förbannade jävla TV avgiften. Jävla blodsugare!!! Ursäkta språket, men ja blir glödande av å tänka på sånt här å när sånt händer.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Bara att fortsätta tanka, kryperingsprogrammet är klart om någon vecka och sedan kan de glömma att se vad jag har på datorn iaf. Om de nu absolut vill det får de ta sig tiden att knäcka det, fil för fil.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Nä, inte jag heller.
Dessa hemska syndare borde alla brinna i helvetet för vad de har gjort..

Alla stackars artister som är så fattiga. Jag har sett på MTV cribs och jag måste säga stackare! Vilken missär.. man ser verkligen att de drabbas..
För att inte tala om alla skådespelare.. speciellt kvinnorna som inte har råd till mat..
Ser ut som benrangel hela bunten...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
alla fildelar, undrar vilka som svarar nej? dom är rädda för att swec ska skicka iväg uppgifterna eller så har dom aldrig någonsin tankat hem något spel/musik/film/program?

Jag tryckte på "Vet ej", då jag ej anser mig vara en så kallad fildelare.
Jag laddar aldrig ner program eller spel. Håller mig till open source.

Laddar ibland ner lite musik, men det är min gudagivna rättighet.

När man köper blanka CD/DVD skivor, så går ju en del av pengarna till STIM (Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå), även om jag köper skivorna för backup ändamål. Varför ska jag betala dem för att kompensera artister om jag inte laddar ner?
Om jag köper skivor, och pengar går till dem, då måste jag väl få ladda ner musik, vad annars betalar jag för?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Nä, inte jag heller.
Dessa hemska syndare borde alla brinna i helvetet för vad de har gjort..

Alla stackars artister som är så fattiga. Jag har sett på MTV cribs och jag måste säga stackare! Vilken missär.. man ser verkligen att de drabbas..
För att inte tala om alla skådespelare.. speciellt kvinnorna som inte har råd till mat..
Ser ut som benrangel hela bunten...

och det gör att det plötsligt är okej att tanka hem det senaste musik albumet utan att betala för sig...du och alla andra som resonerar på detta vis saknar något vitalt där uppe...

Ituns är grymt bra alt där du kan vara laglig, få hem det på någon sekund och betala väldigt lite, det handlar om att ha MORAL!

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11