Mest prisvärda och framtidssäkra/överklockningsbara moderkortet!!

Permalänk
Medlem

Mest prisvärda och framtidssäkra/överklockningsbara moderkortet!!

Idag har jag dessa prylar

Intel core 2 duo E6400

Gigabyte 945P-S

Apacer DDR2 677Mhz 1 GB

Jag kan ej överklocka dessa grejer, de är för dåliga helt enkelt!:(:P

Funderar nu på att antingen sälja alla dessa grejer och köpa nytt eller bara sälja Moderkort och Minne och köpa nytt av dessa.
Hur mycket tror ni jag kan ta för moderkort och minne samt moderkort minne och cpu?

Jag har ganska klart för mig vilka nya minnen jag ska köpa, men vilket moderkort ska jag köpa?

Vore kul om det var framtidssäkrat och det måste vara bra til överklockning!
Är stöd för 1333 Mhz bus och DDR3 nödvändigt?
Eller räcker det med ett 965P eller Nvidia 650 ultra el SLI?
Är P35 MYCKET bättre än 965P?

Vad rekomenderar ni för moderkort??

Tacksam för ALLA svar:D

Permalänk
Medlem

Re: Mest prisvärda och framtidssäkra/överklockningsbara moderkortet!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10

Vore kul om det var framtidssäkrat och det måste vara bra til överklockning!
Är stöd för 1333 Mhz bus och DDR3 nödvändigt?
Eller räcker det med ett 965P eller Nvidia 650 ultra el SLI?
Är P35 MYCKET bättre än 965P?

Vad rekomenderar ni för moderkort??

Tacksam för ALLA svar:D

Finns ingen anledning att köpa 965 längre när du kan få en P35-bräda för samma pengar, och P35 är ju 965ans efterträdare. nForce 650/680i bör undvikas om du nu inte måste ha ett SLI-kompatibelt mobo, dessa är kända som ganska struliga. DDR3 är ingen nödvändighet än på ett par år, just nu är utbudet väldigt litet, priserna väldigt höga och prestandaskilldnaderna för små för att motivera köp i dagsläget.
Jag skulle rekommendera något utav Gigabytes P35-brädor, t.ex. DS3/DS4/DQ6, stabila, klockvänliga och hållbara, en god investering för framtiden helt enkelt.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Om det inte är allt för akut så kan du ju vänta tills början av September då X38-brädorna med PCI-E 2.0 stöd släpps.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mest prisvärda och framtidssäkra/överklockningsbara moderkortet!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Finns ingen anledning att köpa 965 längre när du kan få en P35-bräda för samma pengar, och P35 är ju 965ans efterträdare. nForce 650/680i bör undvikas om du nu inte måste ha ett SLI-kompatibelt mobo, dessa är kända som ganska struliga. DDR3 är ingen nödvändighet än på ett par år, just nu är utbudet väldigt litet, priserna väldigt höga och prestandaskilldnaderna för små för att motivera köp i dagsläget.
Jag skulle rekommendera något utav Gigabytes P35-brädor, t.ex. DS3/DS4/DQ6, stabila, klockvänliga och hållbara, en god investering för framtiden helt enkelt.

bara så du vet så har jag ett 680i och det e inga strul eller problem, clockar skit bra, och har mycket mer clocknings möjligheter än en P35, en 680i LT (Lite) kan clocka till en fsb av 500, det kan inte gigabytes brädor, har en GA-965-DS4 hemma liggandes och den e bra men inte lika bra som en 680i LT som jag har nu!! den kan också ha en fsb på 1333 för intels nya processorer

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Vart har du fått att det ifrån att det inte går och komma över 500 fsb med gigabytes brädor?
Har bara ägt gigabytes brädor det sista och kommit över 500. Bara att söka i forumet så finns det fler.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem

Grejen är den att jag har ett Gigabyte moderkort idag som krånglar som fan, om man försöker överklocka så resetar den överklockningsinställningarna som om det hade blivit OC failure även fast man har höjt FSB:n med typ 5-10...

Har en tråd som handlar om detta, det är tydligen flera som har problem med det här http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Aja när jag läser igenom den en gång till verkar det som mina minnen är för kassa.

Ok i alla fall fortsätt ge förslag på bra brädor, hur är asus pk5, skulle va kul att testa ett asus nån gång...

Mvh Hampe

Tack för att ni svarar för övrigt!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Mest prisvärda och framtidssäkra/överklockningsbara moderkortet!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
bara så du vet så har jag ett 680i och det e inga strul eller problem, clockar skit bra, och har mycket mer clocknings möjligheter än en P35, en 680i LT (Lite) kan clocka till en fsb av 500, det kan inte gigabytes brädor, har en GA-965-DS4 hemma liggandes och den e bra men inte lika bra som en 680i LT som jag har nu!! den kan också ha en fsb på 1333 för intels nya processorer

Du har ju inte ett P35-kort så din jämförelse mot de nya korten är helt omotiverad. Många som kommer en bit över 500MHz på sina P35. Är snarare så att 680i klockar något sämre i flera tester jag sett där de jämfört. Dock inte sagt att 680i är dåligt. Gillar nvidia-moderkort, dock blir det inte ett sådant denna gång.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Re: Mest prisvärda och framtidssäkra/överklockningsbara moderkortet!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Idag har jag dessa prylar

Intel core 2 duo E6400

Gigabyte 945P-S

Apacer DDR2 677Mhz 1 GB

Jag kan ej överklocka dessa grejer, de är för dåliga helt enkelt!:(:P

Funderar nu på att antingen sälja alla dessa grejer och köpa nytt eller bara sälja Moderkort och Minne och köpa nytt av dessa.
Hur mycket tror ni jag kan ta för moderkort och minne samt moderkort minne och cpu?

Jag har ganska klart för mig vilka nya minnen jag ska köpa, men vilket moderkort ska jag köpa?

Vore kul om det var framtidssäkrat och det måste vara bra til överklockning!
Är stöd för 1333 Mhz bus och DDR3 nödvändigt?
Eller räcker det med ett 965P eller Nvidia 650 ultra el SLI?
Är P35 MYCKET bättre än 965P?

Vad rekomenderar ni för moderkort??

Tacksam för ALLA svar:D

Skulle väl vara det här då:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335586

klockar bra, klarar de kommande 45nm propparna, klarar DDR3- minnen.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

Jag hade samma tankar för ett halvår sedan när jag gick i datorbygges tankar. Jag ville i första hand ha ett moderkort som skulle räcka så länge som möjligt. Enda vägen är att köpa ett så dyrt moderkort som det bara går. Som alltid annars och moderkort är inget undantag så får man vad man betalar för.

Jag valde ett Striker Extreme och är bara nöjd än så länge, visst är det varmt men det har jag inte haft några problem med, kortet har stöd för kommande 45nm processorer och alla 1333FSB processorer. Så valet var ju givet då och är det fortfarande.

Kortet har helt klart framtids potential. Det har väl knappast undgått någon som har varit aktiv här på forumet att det är en och annan som valde detta kortet från början men efter diverse strul så valde dessa att byta till Asus Commando...

Ett bra val om det inte vore för att det kortet inte har stöd för Quad Core enligt Asus själva, så just det valet var kanske inte så smart när man tittar i kristallkulan.

Framtidssäkert... Inte direkt...

Så kontentan blir att väljer du ett moderkort för ca 3000:- i dagsläget så är du så framtidssäkrad som man kan bli i dagens läge. Väljer du ett moderkort för ca 400:- mindre eller mer så är det kanske inte så säkert att det kommer att fungera i framtiden fullt ut.

Lycka till!!! :):)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.