Skulle Sverige ockuperas om man helt avskaffade försvaret?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, jag har jävligt svårt att se varför det skulle vara någon skillnad... Andra stater skulle ju kunna köpa sveriges stats militär även om sveriges stats militär inte är en yrkesarmé?

Det låter lite småkomiskt det där, ägarna, dvs. svenska staten, kommer självfallet inte sälja militären (Och det skulle de kunna göra oberoende av om militären är yrkessoldater eller inte) till någon annan. Och att militären på något sätt säljer sig själv till en motståndarsida... Ja, återigen, inte fan spelar det någon roll om det är en yrkesmilitär eller inte för det.

Du kanske inte riktigt förstår att det är svenska staten och ingen annan som kommer att äga (och styra) armén? Det är inte en fristående yrkesmilitär jag åsyftar, givetvis.

Som det är nu med en värnpliktsarmé så lär man soldaterna att vara stolta för sitt land och att de allra flesta gör det av en patriotisk känsla av att tacka det landet där man kan verka i fred och frihet.

Med en yrkesarmé tillkommer grupper som är ute efter en lön och inte vilken lön som helst utan säkerligen en mycket högre lön än den som delas ut nu. I sinom tid vattnas givetvis tankarna om nationen sverige ut sig och kan trots statens styre leda till att armén enbart finns pga pengabehov.

Om sedan en fiende får för sig att ge pengar för armén så är ju inte steget långt bort att acceptera ett sånt bud.

En yrkesarmé funkar nog snarare bättre om nationen är större, men sverige skulle nog bli alltför mottagligt för mutor. Nej hellre en armé som gör sin plikt än en som gör det för pengar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Angående yrkesarmé: Hur har USA det?

Ingen värnplikt iaf och det verkar fungera hyffsat bra. Bortsett från att de får in en massa knäppskallar i militären.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, vad menar du? Menar du att någon annan helt plötsligt skulle komma in och köpa upp vår armé från staten? Jag hoppas du inser det löjliga i det?
Givetvis är det yrkessoldater vi ska ha. Absolut ingenting annat. En stat som tvingar människor att döda andra/träna till att döda andra är inte en bra stat.

Varför skulle det vara löjligt? Amerikanerna har gjort detta flertal gånger både i Irak och Afghanistan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag börjar undra vad det var för jävla b-budget jag tittade på nu senast för något år sedan. Enligt den var det typ 800 miljarder som sverige betalade till EU men kanske inte i form av EU-avgiften. Kostar inte EU sverige mer än bara EU-avgiften? Du verkar ju ha bra koll på siffror djonn och de du nämner ligger i nivå med vad jag väntade mig men jag skulle vilja syna hela budgeten så var kan jag hitta den?

Nej, jag förstår inte den siffran heller. Det kan vara någon som menar att Sveriges ekonomi tar skada av att vara med i EU och därmed förlorar 800 miljarder, men då talar vi inte om statsbudgeten utan ekonomin som helhet. Men jag gissar bara.

Siffrorna tog jag från budgetpropositionen för 2007.

Permalänk

Jag är ganska säker på att det var den gamla regeringens proposition för våren 2007 jag tittade på. Jag måste ha sett siffrorna som är på sidan 6 i länkad budget alltså inkluseve kommunala inkomster och då hamnar man på 12 000 till 13 000 miljarde kr. (jag hade för mig att det var mer runt 16 000, kanske kan vara en skillnad mellan de olika regeringarna iom att den nya sänker kostnaden att anställa och därför besparar företagen 300 till 400 miljarder kr) Jag hittar inte i budgeten vart kommunens pengar går men det kanske är för att det är rätt mycket text att leta i.

Poängen är iaf att 44 miljarder som försvaret får är mycket pengar och jag tycker valutan för pengarna är extremt låg. För de pengarna skulle man tex kunna skapa 120 000 nya heltidsjobb i ofentlig sektor som skulle förbättra sjukvård och skola extremt mycket vilket skulle leda till stora nya intäkter. 120 000 nya jobb skulle också innebära sänkt arbetslöshet till typ hälften och så skulle man spara 10 miljarder i sossebidrag och en ytterligare massa stålar som de som går hemma kostar i sjukvård.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Asså jag har inte läst igenom tråden. Men när ni säger "USA, det största hotet".. varför skulle USA vara ett hot? USA är nog det land som absolut sist skulle ockupera sverige.

Permalänk

Ingen idé att du läser tråden heller, det är någon flumteoretiker som häver ur sig en massa saker som gör en packad av att läsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag är ganska säker på att det var den gamla regeringens proposition för våren 2007 jag tittade på. Jag måste ha sett siffrorna som är på sidan 6 i länkad budget alltså inkluseve kommunala inkomster och då hamnar man på 12 000 till 13 000 miljarde kr. (jag hade för mig att det var mer runt 16 000, kanske kan vara en skillnad mellan de olika regeringarna iom att den nya sänker kostnaden att anställa och därför besparar företagen 300 till 400 miljarder kr) Jag hittar inte i budgeten vart kommunens pengar går men det kanske är för att det är rätt mycket text att leta i.

Vi har kommunalt självstyre i Sverige. Det här betyder att staten säger vad kommunerna måste uppfylla för kriterier, och så länge de uppfyller dessa kan de göra lite hur som helst. Det är anledningen till skillnaden i inkomstskatten bland kommunerna, och det är anledningen till varför du inte finner de siffrorna i statsbudgeten. Det är också anledningen till varför vi har kommunval.

Permalänk

Som jag förstod det var skatteintäckterna med i budgeten i kapitel 6 men inte hur de distribuerades i kommunen. Jag har ingen vidare koll på vad det är kommunerna bestämmer om sin budget men det är väl nöjen och sporthallar och sånt. För det är väl inte skola och sjukvård? Kan de tänkas ha ytterligare utgifter till EU?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag menar USA är väl det största hotet och det finns inget vårt försvar kan göra mot dem i en invasion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
USA har alltid visat att de tar vad de vill ha så de är väl de största hotet?

jag är medveten om att dessa inlägg redan kommenterats och att jag därmed är en aning sent ute, men allvarligt talat, du skämtar väl? med Ryssland ett stenkast bort känns det ganska uppenbart vilken en potentiell angripare är. dessutom vore det diplomatiskt självmord för USA att attackera ett europeiskt land, i synnerhet ett vars internationella karaktär präglas av neutralitet och fredsbevarande.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Som jag förstod det var skatteintäckterna med i budgeten i kapitel 6 men inte hur de distribuerades i kommunen. Jag har ingen vidare koll på vad det är kommunerna bestämmer om sin budget men det är väl nöjen och sporthallar och sånt. För det är väl inte skola och sjukvård? Kan de tänkas ha ytterligare utgifter till EU?

Nej, kommunerna sköter rätt mycket. Kolla lite på den här webbsidan för information om det. Gå ner till sektionen om kommunernas uppgifter.

Jag kan inte säga det här med överstor säkerhet, men jag tror inte att kommunerna betalar något mer till EU. Den enda extra utgiften kommuner verkar få på grund av medlemskapet är att de måste stå för valet till EU-parlamentet som är vart femte år. I övrigt verkar kommunbudgeten jag tittar på bara tala om EU-projekt som finansieras från båda sidor.