Permalänk

Sverige - #1 Democracy

Läste att den ansedda brittiska tidningen The Economist rankat Sverige som världens mest demokratiska land.

Sist kom, kanske inte helt oväntat, Nordkorea.

USA (Land of the Free, Home of the Brave) haltade in på en ynka 17:e-plats.

Så. Håller ni med The Economist, eller är det något som ni skulle vilja ändra på i deras bedömningar?

Artikel: http://www.economist.com/theWorldIn/international/displayStor...

Lista: http://www.economist.com/media/pdf/DEMOCRACY_TABLE_2007_v3.pd...

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk

Jadu.. jag vet inte riktigt...

Visst har det visat sig att folket kan göra sina röster hörda...
Dock skulle jag känna mig tryggare om Sverige kunde fasa ut den gamla formen av demokrati vi har idag och införa ett nytt system med direktdemokrati, där varje person har möjligheten att rösta via telefon/internet, om de frågor den är berättigad till. Hur man skulle vara berättigad, eller om rent av alla fick rösta om allt vet jag inte.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Ja jag trivs bra och vågar få min röst hörd

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är för lite röstande på saker och ting här i Sverige, det skulle vara lite mer punktröstning tycker jag och punktskattning skulle inte sitte fel heller!

edit

Stavfel så det skriket om det, blackout för tillfället

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Ha, världens mest demokratiska land med en livslång historia av ... vadå, typ 5 folk omröstningar eller vad det nu är... behöver man ens två händer för att räkna dem på fingrarna?

Och det enda man har att rösta på i varenda val är: 1. Gamla och giriga partiet. 2. Gamla och girigare partiet. 3. Fanatiskt verklighetsfrånvarande partiet och 4. Partiet som bara kan tänka till nästa lunchrast. Eller något parti som är en kombination av dessa 4.
Och ja, man kan ju rösta blankt också, om man nu är helt nöjd med att det kommer tolkas som att A. alla valen var underbara och man kunde inte bestämma sig eller B. Man är en slö, inkompetent idiot som inte bryr sig.

Nej tack, Sverige som världens främsta demokrati ger jag inte mycket för. Kanske som världens främsta i att leka att folket får styra, men inte mer.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Sverige - en av världens mest stabila demokratier, jepp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Jag tycker att det är för lite röstande på saker och ting här i Sverige, det skulle vara lite mer pungtröstning tycker jag och pungtskattning skulle inte sitte fel heller!

Vad exakt menar du med "pungtröstning" ?

Pung-tröstning?

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Samtidigt som jag håller med om att det vore bra med mer folkomröstningar så är jag samtidigt oroad vad det skulle leda till. Om man ska rösta i en fråga så är det ju bra om man är påläst i angående det man ska rösta om. Det räcker liksom inte att säga "aftonbladet säger si och så, så därför röstar jag nej".

Permalänk
Medlem

Demokrati i helsike heller. Senast är exemplet på de där två moderaterna i Sundbyberg tror jag det var som bytte parti utan att avsäga sin post. Så förbaskat jävla dåligt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nä, jag tycker inte Sverige är särskilt demokratiskt. Det är väl endast Schweiz som är demokratiskt i ordets egentliga betydelse?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Samtidigt som jag håller med om att det vore bra med mer folkomröstningar så är jag samtidigt oroad vad det skulle leda till. Om man ska rösta i en fråga så är det ju bra om man är påläst i angående det man ska rösta om. Det räcker liksom inte att säga "aftonbladet säger si och så, så därför röstar jag nej".

Menar du på allvar att du tror våra riksdagsmän/kvinnor är mer pålästa? De kommer dit, läser en sammanfattning av en rapport gjord av en grupp kostymer som inte gått utanför byggnaden på 10 år och sen ska de avgöra folkets ställning till det hela...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Eller ännu värre, dom föds i en familj som skyddar dom mot "verkliga livet" sedan går dom direkt in i politiken när dom är färdiga med skolan utan att ens ha haft tillstymmelse till ett "riktigt jobb".
Kan man då har sunda uppfattningar om hur arbetslivet funkar eller tro sig veta vad folk tycker och tänker?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Idag blev en politkers flickvän misshandlad och frihetsberövad. Väldigt demokratiskt...

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Intressant att Sverige faktiskt hamnade på den allra första platsen. En undersökning för ett tag sen som tog hänsyn till pressfrihet och annat gav Sverige en 7eplats, sämst av de i den bästa kategorin.

Så, när tar vi över världen med hjälp av våra kunskaper i demokrati då? ^^

L0rden - Vad fan pratar du om? Så du tycker det är odemokratiskt att någon blir misshandlad? Du är väldigt, väldigt förvirrad om du tror demokrati har något med det faktum att en partimedlems flickvän blev misshandlad -_-

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på Sverige, visst det finns saker att klaga på. Men tror ni de andra länderna har det perfekt eller? Tror ni inga politiker misshandlas i andra länder? Sådant händer bara i Sverige?

Inte för att jag försvarar eller attackerar deras lista. Men kanske är det så att Sveriges demokrati inte är bra, utan minst dålig.

Permalänk

Jag tycker listan stämmer ungefär med det man brukar höra. Huruvida Sverige skulle hamna just på topp vet jag inte, men de skandinaviska länderna, Nederländerna och Canada kan väl inte direkt anses vara hemska länder att bo i och att man blir fasansfullt förtryckt eller att det är diktaturer. Jag ogillar däremot väldigt starkt saker som HMF-lagar, andra inskränkningar gällande yttrandefriheten, generellt hur västvärlden driver mot ett mer kontrollerat samhälle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Nä, jag tycker inte Sverige är särskilt demokratiskt. Det är väl endast Schweiz som är demokratiskt i ordets egentliga betydelse?

Vad har ordet för egentligt betydelse då?

"Demokrati (från grekiskans demos, "folket", och kratein (~ "krati"), "styrelse", vilket ger en ungefärlig betydelse av "folkvälde"), folkstyre, majoritetsstyre."

Sverige är till 100% ett demokratiskt land.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Jadu.. jag vet inte riktigt...

Visst har det visat sig att folket kan göra sina röster hörda...
Dock skulle jag känna mig tryggare om Sverige kunde fasa ut den gamla formen av demokrati vi har idag och införa ett nytt system med direktdemokrati, där varje person har möjligheten att rösta via telefon/internet, om de frågor den är berättigad till. Hur man skulle vara berättigad, eller om rent av alla fick rösta om allt vet jag inte.

Problemet är ju att alldeles för få skulle bry sig för att det skulle funka och alla valresultat rörande småsaker skulle inte reflektera folkets vilja utan risken är att extremgruppers åsikter skulle få för stor plats i besluten.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Det är intressant (men inte så oväntat) att alla skandinaviska och nordiska länder är med bland top 6 (bara holland som sabbar vår top 5 av 5).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag tycker det är intressant an man har lagt ner så mycket kraft på att göra listan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Schweiz upp, Sverige ner. Avsaknaden av yttrandefrihet och tryckfrihet tycker jag iaf. är grund nog för att vi inte ska ha en tia i civil liberties.
Att Sverige kan få 10 i electoral process och functioning of government när Schweiz inte får det får mig att tappa förtroende för den listan ännu mer.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

Jag tror Sverige ser bra ut "utifrån".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk

Sverige är till 100% ett demokratiskt land.

Nej. Hur ofta röstar vi, folket, på lagar? En gång i decenniet?

Resten av gångerna är det våra representanter som röstar. Vi folket styr inte, det är det våra representanter som gör. Vi sätter bara dit representanterna.

Om det skulle varit en demokrati så skulle det varit VI folket som styrt landet. VI hade suttit i regeringen.

Permalänk
Medlem

Jag tror ni som klagar på sverige underksattar hur fritt vi har det här eftersom ni inte har några andra referenser (egna liverfarenheter att bo länge på andra ställen). Jag kan ha fel, men det är en gissning.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Menar du på allvar att du tror våra riksdagsmän/kvinnor är mer pålästa? De kommer dit, läser en sammanfattning av en rapport gjord av en grupp kostymer som inte gått utanför byggnaden på 10 år och sen ska de avgöra folkets ställning till det hela...

Nog är det säkerligen så att de inte är fullt så insatta i ämnet som de borde vara. Men jag tror fortfarande att de är mer insatta i vissa frågor än vad många vanliga Svenssons är.

De har läst rapporten som du säger ger som exempel. Men hur vet du att de som har skrivit rapporten inte har nån susning om vad de pratar om? Har du något belägg för det påståendet? Och kom nu inte dragande med att "Man har väl sett på rapport att..." Vad du ser i media speglar inte alla riksdagsledamöter, politiker eller kostymnissarna du pratar om.

Visst, jag håller med om att direkt demokrati vore mycket bättre i många frågor. Det jag säger dock är att det kräver ett större ansvar från oss medborgare. Ska vi rösta i något så krävs det som sagt att vi vet vad det är vi ska påverka och vad resultatet av röstningen får för effekter. Jag tror inte det skulle funka om lägger sin röst utifrån vad de har hört från vänner och bekanta om ett visst ämne.

Permalänk
Medlem

De som har skrivit rapporterna arbetar i Utskotten och har med största sannolikhet väldigt stor kunskap om det de talar om. Eftersom de gjort efterforskningar i ämnet.

Permalänk
Medlem

Nu handlar ju inte listan direkt om att Sverige är bra på riktigt eller inte, utan om hur bra sverige är jämfört med andra länder. Visst finns det saker som kan bli bättre, men jag skulle bli ganska förvånad om det inte är fallet på de flesta ställen.

För många folkomröstningar skulle nog, imo, göra att folk i längden inte skulle orka bry sig och att, som någon sa, extremgrupper skulle få det lättare att få sin vilja igenom och på så vis faktiskt göra samhället MER odemokratiskt. Skulle folk sätta sig in iu ämnet varje gång det var omröstning och sen verkligen rösta vore det en annan grej, men när vi ändå håller på att drömma så vill jag bli miljardär, få fred på jorden, stoppa svälten, resa i rymden osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Nej. Hur ofta röstar vi, folket, på lagar? En gång i decenniet?

Resten av gångerna är det våra representanter som röstar. Vi folket styr inte, det är det våra representanter som gör. Vi sätter bara dit representanterna.

Om det skulle varit en demokrati så skulle det varit VI folket som styrt landet. VI hade suttit i regeringen.

Nu gör du misstaget att blanda ihop "demokrati" med "direkt demokrati", dessa två är INTE samma sak, den ena är inte heller mer demokratisk än det andra.

Att vi i Sverige(och i många andra länder) valt att sköta det hela via representativ demokrati innebär inte att landet är mindre demokratiskt.

Permalänk

Är på jobbet så jag har inte hunnit igenom mer än första punkten där Sverige enl. listan får 10 poäng trotts att uppenbara fel finns:

7. Is the process of financing political parties transparent and generally accepted?
1: Yes
0.5: Not fully transparent
0: No

Sedan är det en tolkningsfråga hur man vill se på t.ex. "Do laws provide for broadly equal campaigning opportunities?", "Do opposition parties have a realistic prospect of achieving government?" och "Is potential access to public office open to all citizens?".

"Functioning of government" ger en än mer problematisk bild, detta till trotts har Sverige fått 10.0 även här. Godis som "Is there an effective system of checks and balances on the exercise of government authority?" och "Special economic, religious or other powerful domestic groups do not exercise signifi cant political power, parallel to democratic institutions?" ligger där och pyr men det får bli en annan gång.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi missar en bit av demokratin som är väldigt viktig.

De asylsökande/flyktingar som blir utvisade utan att få reda på varför de blir utvisade.

SÄPO säger att de har hittat information/bevis som gör att de måste utvisas. SÄPO kan inte göra detta offentligt på grund av att deras källor inte kan avslöjas då deras arbete sedan försvåras då den källan inte kan användas mer.

Alla ska ha rätt till att få reda på bevisen.

Klippt från regeringens sajt om mänskilga rättigheter:
http://www.manskligarattigheter.gov.se/extra/pod/?id=12&modul...

Förbud mot utvisning och avvisning vid risk för tortyr
Personer som löper risk att utsättas för tortyr får inte utvisas, avvisas eller utlämnas. <-- Detta har vi brutit mot.

http://www.manskligarattigheter.gov.se/extra/pod/?id=5&module...
"Vissa rättigheter får dock aldrig inskränkas. Exempelvis får man enligt konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter och enligt Europakonventionen aldrig inskränka individens skydd mot att utsättas för tortyr."

Sen har det beslutats att folk från Afghanistan och Irak ska utvisas då de länderna klassas som säkra. (?)
Kul att utvisas dit liksom.

I övrigt är vi nog rätt bra.