Permalänk
Medlem

Eizo HD2441W

Eizo har släppt en ny 24" skärm och denna ser verkligen intressant ut. Kanske man äntlingen kan byta ut sin 21" CRT skärm.

Har ni hört något om denna skärm, hittar den inte hos deras återförsäljare (dustin mm)? Undrar vilket pris denna hamnar på, kanske 6-7t?!

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PR...

Visa signatur

| e6600@3GHz 1.25V Ninja Passive | P5W DH Deluxe | 8GB 6400 Dom CL4 | X1800XT vf900 | P180B | 8x3TB Raid5 + DAS 4x8TB Raid5 |

Permalänk
Medlem

snarare 9 -12tusen.
Detta är ju en liknande om inte samma? Finns en som kostar över 20k oxå

Eizo skärmar är dyra, men grymmt bra!

EDIt: här har du en i den prisklassen du pratar på, mend å är vi nere på 20.1" http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320368

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag vet.. men denna skärm är riktad mot oss "dödliga" konsumenter så man kan hoppas på att de sätter ett humant pris

Visa signatur

| e6600@3GHz 1.25V Ninja Passive | P5W DH Deluxe | 8GB 6400 Dom CL4 | X1800XT vf900 | P180B | 8x3TB Raid5 + DAS 4x8TB Raid5 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se7en
denna skärm är riktad mot oss "dödliga" konsumenter

Vad får dig att tro det?

Antagligen har den PVA/MVA panel med tanke på betraktningsvinklarna är 178° och att den har 16,7 Miljoner färger.. Responstiden (typisk) ligger på 16ms vilket också tyder på att det är en PVA/MVA panel.. Finns väl ingen TN panel med 16ms numera?

Så jag gissar också runt ~10 000:- med tanke på att 20-21" skärmarna från EIZO ligger omkring 7000:- och uppåt.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Med tanke på utseendet så är det mer en konsumentprodukt. Skall bli kul att se priset. Dock en fara för dess varumärke...

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa den om det inte sitter en S-IPS panel i, iaf inte om man ska hålla på och redigera bilder osv. För mig är färgprofiler och korrekt färgåtergivning viktigt.

EDit: för dom pengarna kan man ju köpa 2st dell 20" me S-IPS panel...mkt grymmare om man frågar mig

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Jag skulle inte köpa den om det inte sitter en S-IPS panel i, iaf inte om man ska hålla på och redigera bilder osv. För mig är färgprofiler och korrekt färgåtergivning viktigt.

EDit: för dom pengarna kan man ju köpa 2st dell 20" me S-IPS panel...mkt grymmare om man frågar mig

Fast det viktigaste är ju att ha en kalibrator och att kalibrera efter hur det omgivande ljuset är.

Permalänk
Medlem

Tyskland har det listat runt ca: 1350 Euro och release under Juli.
Så räkna med här i Sverige kommer det väl hamna runt: 13 000-15 000:-

http://www.computerbase.de/news/hardware/monitore_displays/20...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

24"-skärmar brukar väl kosta runt 10 som sagt? En Eizoskärm lär ju vara lite dyrare än genomsnittet? (Eller är det jag som bara har kollat på typ apples sida?)

Edit: Söt, så jag kollade i typ en minut ;/

http://www.computerbase.de/news/hardware/monitore_displays/20...
"Der Eizo HD2441W soll laut den Kollegen von Prad ab Mitte Juli für ca. 1.350 Euro zu haben sein."

1 350 Euros = 12 702.4571 Swedish kronor

Räkna med att någon kommer sälja lite billigare, men ja, inga 6-7.000 ...
Vi har ju högre moms än tyskarna med.

Permalänk
Discokungen

Eizo är dyra. Det är ett faktum. Sen att skärmarna är otroligt bra, tja, det är anledningen.

Ska se när jag får råd, eller lust att inhandla en av Eizos 24 tummare. Synd att de är så fruktansvärt dyra bara. De kan väl åtminstone gå under 10k?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Finns en recension här:
http://www.biosmagazine.co.uk/rev.php?id=644

Jag tycker nog att Benq FP241Wz är mer prisvärd...
http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/index.cfm?reviewid=832

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Tja Benq säljer en 24" WS för 3500 kr men det är också en skit skärm.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Men herregud hur svårt är det att spana in Eizos svenska hemsida, där finns priset ni efterfrågar: http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PR...

13475:- inkl moms

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Jag skulle inte köpa den om det inte sitter en S-IPS panel i, iaf inte om man ska hålla på och redigera bilder osv. För mig är färgprofiler och korrekt färgåtergivning viktigt.

EDit: för dom pengarna kan man ju köpa 2st dell 20" me S-IPS panel...mkt grymmare om man frågar mig

Eizo använder i princip inte S-IPS-paneler alls, de finns endast i deras allra dyraste skärmar vad jag förstått. Ex 24" Coloredge för 40-50 000.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tja Benq säljer en 24" WS för 3500 kr men det är också en skit skärm.

Vad pratar du om nu, deras FP241 kostar snarare från 6500 och den använder i alla fall samma panel som merparten av Eizos 24-tummare.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Hej!

Tänkte bara förmedla ett kort omdöme är ingen hejare på tekniska specifikationer men, köpt en från Eizo fick den i fredags testat en del i helgen, kan bara instämma i ovanstående recension från Biosmagazine, fantastisk återgivning av alla färgskalor i både spel och video, någon ghosting har jag inte sett röken av, allt bara flyter på, vidare kan tilläggas att den är snygg och stilren, mycket pengar men man får vad man betalar för.
Kan inte annat än rekommendera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Eizo använder i princip inte S-IPS-paneler alls, de finns endast i deras allra dyraste skärmar vad jag förstått. Ex 24" Coloredge för 40-50 000.

Eizo's billigaste S-IPS pane är Flexscan L997 för drygt 11,000Kr, som inte är mycket till "allround"-skärm med sina mäktiga 30ms i responstid. Fast den är säkert grym om man riktigt tänder på färger.

PVA-panelerna verkar annars inte som något dåligt val. S-IPS kanske i regel ger bättre färgåtergivning, men Eizo har väl sina 14-bitar att välja från och dessutom kalibreras de efter montering i fabrik(därför är de lite dyrare också). Så färgåtergivningen sägs ju vara kalasbra, plus att man får mycket bra kontrast och svärta från PVA-paneler(vilket i mitt tycke är en oerhört viktig aspekt också).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chopper99
Hej!

Tänkte bara förmedla ett kort omdöme är ingen hejare på tekniska specifikationer men, köpt en från Eizo fick den i fredags testat en del i helgen, kan bara instämma i ovanstående recension från Biosmagazine, fantastisk återgivning av alla färgskalor i både spel och video, någon ghosting har jag inte sett röken av, allt bara flyter på, vidare kan tilläggas att den är snygg och stilren, mycket pengar men man får vad man betalar för.
Kan inte annat än rekommendera.

Har du märkt av någon input-lag?

Permalänk
Avstängd

Är ju enkelt att testa för inputlag, koppla in den och en crt, kör mirror på skärmen och dra upp en klocka som visar hundradelar/tusendelar, fota uppsättningen och se vilka tider som står på båda skärmarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Är ju enkelt att testa för inputlag, koppla in den och en crt, kör mirror på skärmen och dra upp en klocka som visar hundradelar/tusendelar, fota uppsättningen och se vilka tider som står på båda skärmarna.

En tanke som slog mig, om du inte ser inputlag med bara ögat, spelar det då roll om den finns där?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||