Ny Samsung 250GB = 32GB

Permalänk
Medlem

Ny Samsung 250GB = 32GB

Hejsan.
Köpte en Samsung 250GB SpinPoint 3.5" IDE till min far.
Jag satte in den och allt verkar fungera bra, förutom att hårddisken är bara 32GB. Den hittas inte i "Den här datorn" men i diskhanteraren gör den det. Vet att man ska formatera om den först, vilket jag ännu inte gjort.

Jag vet att viss lagringskapacitet (GB/GiB) "försvinner" men 32gb av 250gb är ju löljigt. Skulle 220gb bara försvinna?

Det jag reagerade på var att när jag gick in i diskhanteraren stod 32gb. Men då en polare satte in sin disk (iofs SATA 500gb) så stod det ~465.

Ska det verkligen vara såhär? Jag har inte gjort själva partioneringen ännu. Är rädda att det inte sak gå att återställa då jag gjort den (och ev. gjort fel)

Har också för mig att det stod något på ovansidan av HDD ang 32gb (eller liknande). Någon som vet vad som kan tänkas vara galet?

(Ber om ursäkt om detta ämne varit uppe förr, men jag sökte samt tittade igenom FAQ utan framgång)

MVH Lars

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Är byglingen på hårddisken som är fel.
Finns en speciell bygling som bara ger 32 gb.
Kolla på hårddisken hur den ska byglas så ska det lösas

Permalänk
Medlem

Alltså, är det där man ställer om mellan Master/Slave? För jag är nästan helt säker på att jag satte rätt där...

Såhär ser det ut nu...
: [:] : :

Ursäkta men om detta är fallet, VARFÖR, finns det en inställning som ger 32gb?

Finns det fler ställen man kan "bygla" på, eller har jag gjort ngt fel eller, jag menar så att jag slipper göra fel igen...

Edit: kom på att jag inte är 100% på master/slave. Visst är det så att den som operativet ligger på ska vara master (Det är väl inget man behöver ändra där?) Sen så om man sätter den andra disken på Slave spelare det ingen roll i vilken ordning diskarna sitter. De sitter just nu på samma IDE-kabel, har nämligen för mig att det finns ngt som heter "Cable Select" är det då det spelar roll i vilken ordning de sitter?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk

Hmm, får jag fråga varför en sådan bygel egentligen ska finnas? Hur kan det vara bra? Finns det någon förklaring?

Om det är så att byglingen inte löser problemet kan du ju prova med att ladda ner tillverkarens programvara för hårddisken.

Men vi tror det är byglingen som ska rättas till!
Men är det också någon som kan svara på varför det finns en sånhär bygel?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

kom på att jag inte är 100% på master/slave. Visst är det så att den som operativet ligger på ska vara master (Det är väl inget man behöver ändra där?) Sen så om man sätter den andra disken på Slave spelare det ingen roll i vilken ordning diskarna sitter. De sitter just nu på samma IDE-kabel, har nämligen för mig att det finns ngt som heter "Cable Select" är det då det spelar roll i vilken ordning de sitter?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Det finns 6st olika byglingar:
Master
Slave
CableSelect
Master 32gb jumper
Slave 32gb jumper
CableSelect 32gb jumper

När det är bygling på hårddisken så brukar det till och med sitta en etikett på den där det står hur den kan byglas. Annars läs manual/googla.

Permalänk
Medlem

Okej, men det är antingen eller på allting? Så att man kan inte av misstag få TVÅ allternativ av de du listade ovan eller?

Så antagligen det jag valt har väl varit Slave 32gb. Well, får väll montera ner hdd och kolla på etiketten.

Men bara av ren nyfikenhet, varför finns det 32gb jumper?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk

Ja det undrar jag också.
DEt verkar ju helt sjukt!

Eller beror det på att gamla biosar inte kunde läsa större än 32 GB ? ÄÄ, eller hurdå?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

32 Gb är en av de gränser som finns, så ja om datorn (bios/moderkortet) är lite äldre så finns det en risk att den inte klarar 250gb stora hårddiskar .

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om att jag var tvungen att köra på 32gb jumper på 60gb hårddisk, då inte bioset palla av mer och jag inte orkade uppgradera....

Därimot så blev det lite problem när jag installerade gentoo på den burken då installationen tydligen hittade de andra ~30gb med. Då när man installerade så blev det ju "lite" fel... och var tvungen att formatera disken helt och göra om den långa installationen av Gentoo

Permalänk

Men hur gamla kan sånna biosar vara som bara klarar 32 GB?

Hur mycket klarar dagens biosar/moderkort av ?

Vad händer om man använt en hårddisk på 80 GB i en dator. hårddisken har bara 10 GB ledigt då 70 GB data. Och sen flyttar man över den 80 GB hårddisken till den gamla datorn med dålig bios och jumprar den till 32 GB. Vad händer då i den gamla datorn när man försöker öppna hårddisken? Kommer det fram en skyllt som vill fråga om man vill formatera? Eller kommer bara de datat som ligger längst in på hårddisken att synas?(eller var det längst ut som hårddisken börjar?)
Hmm,, nånn fundering eller vetenskap?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX