Comhem - konstruktiv kritik? - Frustrationtråd?

Permalänk

Comhem - konstruktiv kritik? - Frustrationtråd?

Fan i helvetes jävla fan vad det kopplar ner!!!!!

Grrrrrrrrrrrrrrottstadiet närmar sig.......

Sex månader med perfekt uppkoppling följt av 12 månader av dynga som bara fortsätter och fortsätter.

7000kr/mån i hyreshöjning... snart... och bara att få fiber gör det värt nästan

100mbit tråden är så off-topic så jag anser att allt gnäll kan hamna här istället så kanske den kan vara mer konstruktiv när den fortsätter in i nästa årtusende. För kommer comhem någonsin att bli bra igen???? I sin jakt på 50-öringar att tjäna... miljaders miljarder av dem så blir väl ändå kvalitén lidande.

Kanske kör de taktiken att leverera skit tills jag kör combo och ger dem alla mina pengar???? Nej trist med slutna nät och fastighetsägare som inte bryr sig

Men det finns ljus i tunneln,

hittar inte artikeln, på idg.se, men allmännyttan i sthlm börjar hitta alternativ med öppna nät och dissar comhem. Kan comhem pressat dem att ta bort artikeln???? Antagligen inte men min känsla är att det görs en massa skit för att behålla monopolet jämte adsl istället för att faktiskt leverera finns där.

Låt mig bara surfa och klicka på länkar ibland och faktiskt få se något. Samt slippa 37 sekunder av inget innan det laddar in sidan.

Efter ett megastrul de hade för länge sen med fel hastigheter som delades ut så fick de göra en manuell utdelning innan systemet var ok igen. Då fungerade det hur bra som helst de korta dagarna innan automatiken skötte skiten.

Lyxproblem kan tyckas, men oerhört irriterande... något så fruktansvärt irriterande...

Användarrelaterade problem må förekomma, t.o.m. i ganska stora kvantiteter... men varför kan det inte bara fungera så jag kan klanta till det själv... för då kanske supporten kan hjälpa till och lösa det hela!

Go kväll!

jon

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar vara mycket folk i Stockholm o Göteborg som har problem med Comhem. Själv sitter jag i Norrköping o mitt har kanske gått ner 10ggr totalt på ca 7 år. Jag tycker det är helt underbart stabilt.

Men som sagt.. mycket beror på vart man bor

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Verkar vara mycket folk i Stockholm o Göteborg som har problem med Comhem. Själv sitter jag i Norrköping o mitt har kanske gått ner 10ggr totalt på ca 7 år. Jag tycker det är helt underbart stabilt.

Men som sagt.. mycket beror på vart man bor

Jag har haft problem, felat, det har löst det... kan inte säga mer än det.. fungerar görbra för mig.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
det va inte dn du såg nyheten på?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=679087

Jo det var det nog

My bad...

/jon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Verkar vara mycket folk i Stockholm o Göteborg som har problem med Comhem. Själv sitter jag i Norrköping o mitt har kanske gått ner 10ggr totalt på ca 7 år. Jag tycker det är helt underbart stabilt.

Men som sagt.. mycket beror på vart man bor

Kan inte göra annat än hålla med. Bor i Eskilstuna. Har haft Comhem i 7 år och det går ner mindre än 1gång per år. Underbart stabilt som sagt.

Permalänk
Medlem

Ytterst ostabilt i delar av Ystad med.

Jag ligger i fullt krig med dem just nu. Min anslutning dyker hela tiden, och TV-bilden är kass. Har inte fungerat tillfredställande en enda dag denna månaden hittils. Jag har informerat dem om att jag känner ingen vits med att betala räkningen för denna månaden, och de har jämrat sig i telefonen lite då.

Det mystiska är att när jag flytta in för ett par månader sen så fungera allt bra, även efter renoveringen var det kanon. Men sen i slutet av Juli så...

Permalänk
Medlem

Får säga samma här, går aldrig ner, grymt stabilt.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Avstängd

Dåligt 24/1 jag fick, 2/1 fick jag, medans grannen 4 hus bort har 2MB/s ner!!!

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

haft comhem nu i 6år och den korta downtime som varit under alla år är lätt räknat på ena handens fingrar. lite strul då dom släppte 24/1 men det var det för alla. telefonin=underbar.

bor i visby

Permalänk
Medlem

Har Telefoni och bredband funkar fint
Bor i Ystad

Permalänk
Medlem

Har alla tre tjänsterna sedan tre år, fungerar klockrent.

Fick problem med hastigheten i våras, felanmälde och två dagar senare var det åtgärdat. De bytte en förstärkare, ringde mig och kollade om det fungerade bättre, det gjorde det inte så de skulle fortsätta att felsöka, på kvällen hade jag mina 24/1. Föredömligt!

Permalänk
Medlem

Min 24/8mbit comhem uppkoppling fungerar bra förrutom en sak. exakt var tredje timme så blir jag disconnectad i ca 1 minut. Är inte helt säker men det känns som om att det händer när datorn inte används, t.ex på natten ... och sen fungerar allt igen. inget jättestort problem men irriterande. någon som vet vad det kan vara?

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk

Jag har haft mitt combo från comhem i snart 2 år..
Och mitt internet har funkat hyfsat..
Det funkade skit bra tills jag börgade spela wow..
Då fuckade wow ur både mitt och brorsans modem..
Det började tjuta om dom sen la dom av.. (hände för ca 1 år sen)
Och det är tydligen någe problem wow har med vissa modem. Har jag läst i forum..
Varför vet jag ej..
Fick ett nytt modem av comhem en nyare model..
Och den har funkat jätte bra fram te för en vecka sen..
Då internet börgat gå segt till och från..
Emelanåt kommer man inte ut på nätet sen rätt som det är kommer man ut igen..
Just nu funkar det som de ska

Permalänk
Medlem

Combort broadcast storm ?

Nån mer än jag som har 0.5-2Mb/s broadcasttraffic på sin comhem lina ?
Deras Def-gw (en cisco 3550?) skickar ut alla arp-requests till mig.
De enda ARP-paket jag vill se på min lina är mellan mitt ip och deras def-gws ip.
Får en obehaglig känsla att alla sitter på samma lan utan att routas.

Man får vara tacksam för att dom inte tar betalt per nedtankad MB, då
hade jag vartit ruinerad nu.
undrar hur dom bygger nät egentligen ?

Jag är inte intresserad av att få in ARP-requests från som i detta
fall med ett /19 nät, vilket innebär att jag kan få in broadcast från
som mest 8190st hostar.
Är det inte lite väl stort nät ?

PTraf
> > > > Statistics for eth1
> > > > Total Total Incoming Incoming Outgoing Outgoing
> > > > Packets Bytes Packets Bytes Packets Bytes
> > > > Total: 14604 876240 14604 876240 0 0
> > > > IP: 0 0 0 0 0 0
> > > > TCP: 0 0 0 0 0 0
> > > > UDP: 0 0 0 0 0 0
> > > > ICMP: 0 0 0 0 0 0
> > > > Other IP: 0 0 0 0 0 0
> > > > Non-IP: 14604 671784 14604 671784 0 0
> > > > Total rates: 38.0 kbits/sec Broadcast packets: 14604 79.2 packets/sec
> > > > Broadcast bytes: 876240
> > > > Incoming rates: 38.0 kbits/sec 79.2 packets/sec
> > > > IP checksum errors: 0
> > > > Outgoing rates: 0.0 kbits/sec 0.0 packets/sec
> > > > Elapsed time: 0:04
> > > >
> > > >
> > > >
> > > > IPTraf
> > > > TCP Connections (Source Host:Port) Packets
> > > > TCP: 0 entries
> > > > ARP request for 83.253.54.117 (221 bytes) from 000f347c7c3b to
> > > > ffffffffffff on eth1
> > > > ARP request for 83.253.53.189 (221 bytes) from 000f347c7c3b to
> > > > ffffffffffff on eth1
> > > > ARP request for 83.253.48.132 (221 bytes) from 000f347c7c3b to
> > > > ffffffffffff on eth1
> > > > ARP request for 83.253.38.166 (221 bytes) from 000f347c7c3b to
> > > > ffffffffffff on eth1
> > > > ARP request for 83.253.45.187 (221 bytes) from 000f347c7c3b to
> > > > ffffffffffff on eth1
> > > > ARP request for 83.253.52.45 (221 bytes) from 000f347c7c3b to
> > > > ffffffffffff on eth1
> > > > ARP request for 83.253.60.244 (221 bytes) from 000f347c7c3b to
> > > > ffffffffffff on eth1
> > > > ARP request for 83.253.53.249 (221 bytes) from 000f347c7c3b to
> > > > ffffffffffff on eth1
> > > > ARP request for 83.253.39.87 (221 bytes) from 000f347c7c3b to
> > > > ffffffffffff on eth1
> > > >

Permalänk
Medlem

Som jag hört så har de "designat nätet så", alltså inget "fel" i deras bemärkelse. Skall ej störa din ping/down/upload märkbart endå.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag bor i Sthlm och har haft comhem i 8 månader. Det har fungerat RUTTET dessa 8 månader. Sjukt att man bara kan få 1Mbit upload när man bor mitt i stan.

Permalänk
Medlem

Mitt ända problem med Comhem, är att jag disconnectas ibland.. Alltså det så kallade DHCP-Felet (?)..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

DHCP

Phunky, känns som det kan bli ett problem om man har deras small tjänst på 256k eller hur ?

Glömde säga att jag inte har kunnat få en adress-lease på 3 dagar.
Mina dhcp-requests drunknar väl i broadcaststormarna.
Detta är inte seriöst.

Aug 14 18:58:34 aragorn dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
Aug 14 18:58:42 aragorn dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
Aug 14 18:58:50 aragorn dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 14
Aug 14 18:59:04 aragorn dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 16
Aug 14 18:59:20 aragorn dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 15
Aug 14 18:59:35 aragorn dhclient: No DHCPOFFERS received.

Ledsnat, man borde fixa till några RJ45 loopluggar att sätta på mitt och grannens modem för att bevisa att stora L2-broadcastdomäner inte är nån bra ide.

Permalänk
Medlem

erikla: Vad har "bor mitt i stan" med comhems tekniklösning att göra? Det är inte avståndsberoende på samma sätt som adsl. Är det för mycket störningar så aktiverar de inte för 8mbit upp helt enkelt.

matte56: DHCP-felet finns endast i f.d. upc-nätet. Kopplas du ned är det en störning/fel på modemet/eventuell router osv osv. DHCP-felet som f.d. upc har är att man inte får alla sina ipadresser som man borde och ibland inte har nån ip då man bootar igång datorn. Skall ej orsaka några direkta disconnects.

combort: Ingen aning, jag jobbar inte med denna utrustning. Vet bara vad de som jobbar med denna typ av utrustning sagt. comhem har fortfarande 128kit-kunder och dessa har inte problem att få lease vad jag sett så då borde inte du heller ha det. Dessutom har ju deras telefontjänst MAX 128kbit upp/ned tilldelad och skulle dhcp-requsten drunkna i dendär trafiken skulle man inte få någon ton i telefonen. Inte säkert att det är broadcasten som stör utan nån bakomliggande störning i basnätet till ditt fastighetsområde eller nått i din utrustning om du har problem att få ip.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Phunky:

Jag får detta när nätet dör..

Modemloggen:

Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Un...
DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response.
TLV-11 - unrecognized OID

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har haft Comhem tele/tv/internet i drygt 1.5år. Oftast fungerat klanderfritt och supporten har varit hjälpsamma de enstaka gånger man ringt dem.

Dock så verkar det på senare tid ha skett förändringar inom Comhem ?
Gjorde en felanmälan 11 Juli om att uppkopplingen OCH telefonen "dör". De skickade en ny coax. kabel vilket inte hjälpte, de drog alla andra trix för att "hjälpa" till med felsökning. (ställ om duplex till 10 ? lol har den ju på auto-sense och betalar för 24/1) etc etc

Efter 1-3 samtal/dag så blev jag så tillslut (ca 23/7) garanterad att det skulle ringa en tekniker till mig för att bestämma en tid om när han kunde komma för felsökning. Ett par dagar senare när jag ringer igen så får jag svaret att det inte alls är någon tekniker bokad.
Och det är även vid den här tidpunkten som jag börjar tröttna ordentligt, har varit trevlig och tillmötesgåeende hela tiden. Men när de ljuger och säger olika saker var gång man pratar med dem så tröttnar även dem med tålamod större än en död tegelsten.

Lång historia kort.. Teknikern var här till slut (även han förvånad över att han inte fått någon arbetsorder på att se över mitt problem tidigare), kom fram till att det förmodligen var förstärkaren som behövde bytas. Skulle göras 4 dagar senare (13/8)
Efter att allting fungerat som det ska både under måndagen och tisdagen så ringer jag comhem för att tala om att det verkar som problemet är avhjälpt och att jag nu vill ha kompensation för att de tjänster jag betalar för inte fungerat tillfredställande. Får en "skabbig" kompensation men orkar inte dra igång någon karusell utan nöjer mig med att tjänsterna nu fungerar...

Tror jag i alla fall... 17/8 börjar problemen på nytt och den 18/8 ringer jag så comhem för att påtala detta. Som tur är har jag något som "supporten" på comhem inte har.. Direktnummer till teknikern! Så det blir ett samtal till honom också för att se om förstärkaren är bytt eller ej.

Lägg därtill att utav de 15-20 olika support personerna jag pratat med så har två av dem varit extremt tillmötesgåeende och nästan skämts lite för att jag inte fått den hjälp de ansåg att jag skulle haft.
Resterande personer jag pratat med på supporten har varit endera nonchalanta, direkt otrevliga, nedlåtande och framförallt okunniga!

Teh Show goes on..

/Doc

Edit 20/8

Verkar som att det numret jag hade inte fugerade..
Ringde därför support för att försöka få någon klarhet i när jag kan räkna med att he en tillfredställande tjänst.
Tjejen på supporten svarar med att hon ska maila de som har kontakt med teknikerna och därefter återkomma. Hon ringer således upp mig ett par timmar senare och ger mig ett direktnummer som jag ska ringa.
Jag ringer och får svar! Problemet är att han som jag ringt är minst lika förvånad som mig.. Jag har fått telefonnummer till en tekniker som förvisso brukar utföra lite service åt comhem, men enbart i Vänersborg/Trollhättan. Han var inte alls sugen på att åka till Karlstad

Permalänk
Medlem

Tekniker ska besöka mig på onsdag. 7:30 på morgonen..

De tur man är ledig, annars hade man fått ta ledigt från jobbet för en sånn sak.

Permalänk
Medlem

Ringde nyligen comhem för att uppgradera till 24/8 och de funkar finfint, får ut ca 2.6MB/s i download och strax över 1MB/s i upload så med internet är jag nöjd...

Fast kabeltvnätet för fd. UPC:are är verkligen verkligen under all kritik.. utan box eller någonting så hade jag fler kanaler i gamla lägenheten än vad jag har nu.. har bara följande kanaler nu. 1,2,4,24,kunskapskanalen, öppna kanalen, och 7an. Och med min gamla kabeltvbox får jag in bara discovery mix.

När jag påpekade det för tjejen i på kundtjänst så sa hon att jag var tvungen att typ köpa box och ha ett abonnemang för ca 150kr/mån för att ha samma kanaler som innan.. fast då påpekade hon att jag fick fler kanaler..

Hon sa även att de troligen aldrig kommer att uppgradera till "vanliga" comhemutbudet med kanalerna.

Permalänk
Medlem

harre: Det är ju tyvärr hur f.d. upc och fastighetsägaren ville ha det på den tiden det begav sig...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

helt otroligt!! drog ett tp test nu och det visar ca 12mbit ner både på tcp och udp på mitt 24/8 och 100% mottagning

*edit* ca 18 ner nu 10min senare och fortfarande 100% mottagning

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir nerkopplad från MSN stup i ett?

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Just nu går alla icke-svenska sidor grymt segt. Även t.ex. Playstation Network...
Todigare i veckan gick internet ner stup i kvarten *arg*. Är det comhem som säljer över sin kapacitet?

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av photek2k
Just nu går alla icke-svenska sidor grymt segt. Även t.ex. Playstation Network...
Todigare i veckan gick internet ner stup i kvarten *arg*. Är det comhem som säljer över sin kapacitet?

säkert, plus mycket annat... segt går det , JA

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Jag gissar på både kapacitetsproblem, och överbokning av många nät.