Permalänk

poliser särbehandlar folk!

Tja.

blev idag stoppad av snuten bara för en renkontroll. dock så går det till så här med lite ord bortglömda eller något.

Har du körkort?
vispar fram det.

har inte jag stoppat dig förut?
nej, svarar man .. för det har de inte ..

står bilen på dig?
nej den står på min far.

han börjar sedan en föreläsning med att de har börjat ta krafttag med alla som kör volvos ^^ haha han snackar på att han sett massa bilar som ligger o kör förfort och buskör på 2 hjul hur han nu menade med det

han frågar ochså varför jag körde sakta "idag" utmärker han tydligt..

klart man kör saktare när man har en civilare i röven ^^ som man även haft en annan gång mitt i natten fast han vände när han inte orkade hänga med ut i skogen:P
jag svarar med att min mätare visar fel och att jag ska ta och montera in en ny (visar den nya).

han vimlar lite med ansiktet som jag uppfattar och det är inget mer med det.
han nämner lite att du ser ju ut att kunna köra men att vi ska stoppa alla raggare bara för de har volvos.

någon mer som känner sig kränkt bara för man har en billig bil för att lära sig lite och att bara ta sig till A och B ?

Han säger att han sett mig på stan osv. fast det är lite humor att det finns nog 300 exakt likadana bilar i samma färg i stan dock i sämre skick fast en med nästan exakt samma nummerskylt så det kan ju varit att han blandat ihop dessa 2 men iaf.

Han börjar predika och säger att vi kommer ta alla körkort för de som inte kör bil redigt och nästan hotar en att inte köra bil.. Han frågar lite vart man skulle och man svarar ju skakis att man körde en runda och sen ska till en kompis.

han köper väl inte det allting och släpper mig fast varnar lite med bot eller kortet indraget.
inte för att man legat och dragit i 70 i stan elelr gjort något onödigt utan bara att man har fel färg på bilen och att det är en volvo så blir man stannad plus att man är 18åring^^

hade jag kört med farsans sunkiga volvo eller grannens merca hade jag alldrig blivid stoppad.

efter han släppt mig efetr prediktningar kör man lungt hem och berättar. de tycker han var konstig som stoppade en utan rediganledning.
Han kollade inte däckmönster eller något alls utan bara pratade lite... han var nog ensam
dock så efter jag svängt av och beger mig hemåt så ser jag att han följer efter en annan volvo på exakt samma sätt.

jag stör mig något så grymt att bara för att många köra volvos så ska de hängas ut. det finns många som även kör bättre kärror som saab med lite mer krut i lådan och diverse andra bilmärken. de stoppar de inte men volvos känenr de för att göra.

Det som är lite roligt är att 2 dagar sedan så är det en radiopratare (helt koko enligt mig ) som nämner att hans barn blev nästan påkörd av en bil och att den svängde upp på trottoaren.
han nämner att det är en röd sabb med volvomärke i vindrutan och sedan så börjar han klaga på att alla som kör volvo kör som idioter.
och en massa annat

Jag fattar inte redigt hur han får en saab till en volvo? och det finns gott lika många älder som yngre personer som inte borde ha körkort.
sen visst många som har volvos är ungdommar men skulle de haft en golf så skulle det varit samma sak.

Tycker att det är grymt att nerdvärdera folk bara för de kör en bil av ett visst märke och att det finns mängdermed likadana.
Man kan ju inte käfta emot häller och man får lungt sitta och säga ja elelr nej men hade det varit utlänningar de stoppat så hade det varit andra ord där.

så nu väntar det väl på att det kommer upp i tidningar och i radio att polisen bara agerar emot volvoraggarna ^^
så man får inte köra bil lite för att se sig om så tycker de då att man ska sitta och supa hemma o gå ner på stan o börja slåss i stället?

ja du.. Tycker de har satt sig i klistret ännu en gång. sen att det var en av stans mest idiotiska poliser enligt många gör inte saken bättre sen att hans son blevv misshandlad för några år sen tycker jag gott han kan ha.

jag hyser inget agg men sättet de framför de mot är det jag stör mig på.
Varför kan de inte lära sig att de ska stå vid skolorna oh divers korsningar när det är skola osv? de hade kunnat ta långt mycket fler personer som hade verkligen gjort något istället för att bara köra runt o skrämma folk.

Nepp nu blir det att flytta till en bättre stan, där man kan köpa en bädsoffa kl 3 på morgonen!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

No shit sherlock...

:Edit: Vill du ha ännu mera "action", prova vara ung invandrare som kör en s80 T6...

Permalänk
Medlem

Tror du att du har det jobbigt ska du kolla hos Yrkes chaufförer, polisen jagar dem för fullt, hela tiden blir man stoppad och dem börjar kolla på dina färdskrivar blad, hittar dem inget där så finkammar dem bilen (i bland t.om besiktar!) för att hitta något dem kan skriva böter på. Och det är extremt vanligt.

Ur en debatt artikel på Trailer.se (svensk tidning för lastbils intreserade och chaufförer)

Citat:

Börjar undra vart det sunda förnuftet har tagit vägen hos våra konstaplar. Har en kollega som kör miljöfarligt avfall och som blev invinkad vid en trafikkontroll,konstapeln började förstås att kolla färdskrivaren och där httade han inget att klanka ner på.
Kontrollen av fordonet fortsatte och han hittade fortfarande ingenting tills han kom på att det stod i transportkortet att man ska ha absorberingsmedel, hink och skyffel med sig.
Absorberingsmedel och hink fanns men skyffeln hade kollegan glömt på föregående jobb och det kostade han 2 000 kr. Jag tycker att man ska försöka följa de regler och lagar som finns men lite sunt förnuft måste det väl ändå finnas hos våra konstaplar.
Tony

Även en bra debatt artikel om ämnet.

http://www.trailer.se/news.php?id=2660

Permalänk
Medlem

Re: poliser särbehandlar folk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
sen att hans son blevv misshandlad för några år sen tycker jag gott han kan ha.

Tja..., det där bekräftade ju hans fördomar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Re: Re: poliser särbehandlar folk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Tja..., det där bekräftade ju hans fördomar.

Spelar ju ingen roll vad hans fördommar är, han är polis och skall uppträda där efter. Hans fördomar skall inte spela in i hans yrke som polis. Gör dem det så missköter han sin arbets uppgift.

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk

Jeddrar, du dömde ut en hel yrkeskår på grund av en polis. *applause*

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: poliser särbehandlar folk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underworlds
Spelar ju ingen roll vad hans fördommar är, han är polis och skall uppträda där efter. Hans fördomar skall inte spela in i hans yrke som polis. Gör dem det så missköter han sin arbets uppgift.

Och hur många poliser är det som sköter sin arbetsuppgift till 100% då? Ingen!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: poliser särbehandlar folk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underworlds
Spelar ju ingen roll vad hans fördommar är, han är polis och skall uppträda där efter. Hans fördomar skall inte spela in i hans yrke som polis. Gör dem det så missköter han sin arbets uppgift.

Om det statistiskt sätt är flest svin i Volvos (vilken hans erfarenhet kanske talar för), borde han inte fokusera på dessa då eftersom chansen är större att han stöter på ett? Det borde vara att göra ett bra jobb.

Är det på samma sätt dåligt att hålla extra koll på Hells Angels för att de är fördomsfullt?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag har massor av fördomar mot 18-åringar i Volvos, baserat på erfarenhet.

Ser man en pimpad 940 så kan du ge dig på att det sitter en kepskille vid ratten, budgetbasen skakar rutorna "fomp fomp fomp" och så fort det ges minsta lilla ursäkt till att gasa så trycks pedalen i mattan för allt vad de 150 hästkrafterna håller för. Jag brukar tänka att de troligtvis är nära att köra ihjäl sig själva eller nån annnan minst ett par gånger i veckan, så extra skepsis även från polisen känns helt ok.

Ingen aning om hurvida just du faller in i den här kategorin dock. Förutsätter att den där polisen gör annat än jagar Volvos också.

Permalänk
Medlem

Konstigt nog har jag aldrig blivit stoppad. Invandrare som kör en Porsche 944S, däremot har min kompis blivit stoppad flera gånger och han kör en Opel Calibra...?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Nån här som har hört talas om A.B.A.T.E.?

Mvh

Permalänk

Re: Re: Re: Re: poliser särbehandlar folk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbey
Och hur många poliser är det som sköter sin arbetsuppgift till 100% då? Ingen!

Det är helt sant, jag är fulltmedveten och har personligerfarenhet av en så kallad "dålig" polis.

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk

Men även så har de inte rätt att diskriminera en grupp bara för att de kanske är majoriteten.

sen så finns det gott om 30+årgingar här som kör med 200% stylade bilar..
visst de ska göra sitt jobb men samtigit är många av dem rött ägg osv.
fick höra senare underdagen att en poliskolega hade varit ull på sjön och kört på en eller flera vajrar för en vajerfärja.

så fan att de ska vara ett föredömme men det där sänkte min tro till polisen iaf.

men sättet han framför det på " nu är det slutmedvolvoåkandet" bara för att han själv körde en tonadsaab så:rolleyes: han hade nog inte vågat stoppa mig i en vanlig volvobil.
Sen bara för att man har hyfsat nytt körkort så behöver de inte ligga 100% på vakt . visst många vill väl känna spänningen o sånt men det finns väl gott mycket fler än bara nytagna körkortsungdommar som sak kollas? vard hände med hykterhetskontroll osv?

om man inte får köra bil så kan man ju likaväl gå ner på stan o supa o slås med folk.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
fick höra senare underdagen att en poliskolega hade varit ull på sjön och kört på en eller flera vajrar för en vajerfärja.

Poliser är inte utomjordingar från Mars, utan helt vanligt människor som också kan göra misstag. Att en persons handlingar kan få dig att döma ut hela den svenska polisen är fel.

Då behandlar du dom precis som dom behandlar dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: poliser särbehandlar folk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbey
Och hur många poliser är det som sköter sin arbetsuppgift till 100% då? Ingen!

Hur många sköter sina arbetsuppgifter till 100% då? Ingen!

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de håller extra koll på unga killar i sådana bilar, men man kan ju ändå vara trevlig.

Permalänk
Medlem

Haft körkort i snart fem år och ALDRIG haft problem med polisen. Aldrig stött på en grinig polis som pekar ut mig som brottsling.

Men under dessa fem år så har jag stött på allt för många 240/740 med tonade rutor, simons största ljuddämpare, kapade fjädrar, dioder på alla platser man kan tänka sig och två av dom billigaste 12":are i bagaget som körs på högsta volym så alla andra kan höra vad personen lyssnar på. Oftast nyblivna körkortsstagare, men finns undantag, vet en 28-åring som sitter fast i det träsket...

Så jag förstår varför han stoppade dig, han håller bara ett extra öga öppet och "varnar" dig försäkerhetsskull. Om du nu efteråt skulle bli ertappad efter ett trafikbrott så kan du inte göra något annat än ge han kortet för han har trotsallt sänt ut en varning på att dom just nu jagar volvo raggare.

Men som ChristofferC säger, han kunde varit trevligare.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Konstigt nog har jag aldrig blivit stoppad. Invandrare som kör en Porsche 944S, däremot har min kompis blivit stoppad flera gånger och han kör en Opel Calibra...?

Hur ser din porsche ut och hur ser hans opel ut?

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: poliser särbehandlar folk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Hur många sköter sina arbetsuppgifter till 100% då? Ingen!

word

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Hur ser din porsche ut och hur ser hans opel ut?

Har ingen bild på hans calibra, men den är identisk som den här;

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Vila i frid

och om jag säger att din porsche ser skruttig ut och hans bil fräsch och dyr, kan du dra en slutsats?

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Konstigt nog har jag aldrig blivit stoppad. Invandrare som kör en Porsche 944S, däremot har min kompis blivit stoppad flera gånger och han kör en Opel Calibra...?

A) Porsche är inget vardagsmärke, och genomsnittssnuten fattar kanske inte att den tjugo år gamla försäljarmodellen inte längre borgar för en äldre, rikare förare och riktar in sig på Calibran istället, det ser juut som en busbil.
B) Du kör bättre än din polare.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Om de har problem vårdslöskörning av raggare, så är det smart att rikta sig in på deras fordon. Är det en Volvo med tonade rutor kanske en grövre djupdämpare så är det väldigt stor chans att det just är en raggare.

Så det handlar främst om att raggare blir stoppade för vad andra raggare gör, men om polisen skall ha någon chans att lösa sina problem så får de rikta in sig på där problemet finns.
Problemet med invandrare som nämns är värre, där de ibland p.g.a. någon härkomst tror att vederbörande har snott bilen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
och om jag säger att din porsche ser skruttig ut och hans bil fräsch och dyr, kan du dra en slutsats?

Jag skulle vilja påstå en annan sak.

Din porsche är original och allmänt... (utan att vara elak) sliten, men viktigast av allt ser den inte trimmad ut.

Hans opel däremot skriker att han sett för mycket på Fast and the Furios och troligen är den trimmad med om man bara ser på den.

Permalänk
Medlem

Folk särbehandlar poliser!

Jag gör det! Jag tycker om många av våra poliser. När jag var på förhör för inte så jättelänge sedan så var det en mycket trevlig och proffsig polis jag förhördes av.
Nu särbehandlar jag poliser lite extra. Jag bjussar gärna på någon krona om de inte har växel och låter dem gå före i kön om det inte trampar någon annan på tårna allt för mycket.

För några år sedan blev jag nervös när polisen var i närheten. De var korkade, obildade och skumma. Alla var tjocka farbröder med för mycket aggressioner och fördomar inom sig. De gillade inte mina kompisar, inte mig, inte någon. Alla hatade dem, jag var lite mer fritänkande och bara ogillade dem sådär lagom mycket. Då skulle de inte fått pruta och de skulle absolut få ställa sig sist i kön som alla andra. Aldrig att jag skulle kunna vänta med bilen bara för att de skulle hinna tillbaka till sitt kaffe.

För att inte tala om VVS:are och snickare och andra yrkesjobbmänniskor.. bah!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Folk särbehandlar poliser!

Jag gör det! Jag tycker om många av våra poliser. När jag var på förhör för inte så jättelänge sedan så var det en mycket trevlig och proffsig polis jag förhördes av.
Nu särbehandlar jag poliser lite extra. Jag bjussar gärna på någon krona om de inte har växel och låter dem gå före i kön om det inte trampar någon annan på tårna allt för mycket.

För några år sedan blev jag nervös när polisen var i närheten. De var korkade, obildade och skumma. Alla var tjocka farbröder med för mycket aggressioner och fördomar inom sig. De gillade inte mina kompisar, inte mig, inte någon. Alla hatade dem, jag var lite mer fritänkande och bara ogillade dem sådär lagom mycket. Då skulle de inte fått pruta och de skulle absolut få ställa sig sist i kön som alla andra. Aldrig att jag skulle kunna vänta med bilen bara för att de skulle hinna tillbaka till sitt kaffe.

För att inte tala om VVS:are och snickare och andra yrkesjobbmänniskor.. bah!

Det var inte redigt så jag syftade på..
Man nämner inte en grupp och bara jagar de. nej nu ska vi ta volvoraggarna istället för pedofilerna...

jag har faktist inte en enda bra erfarenhet av poliser.

kan rada upp mer än på mina fingrar.
jag säger inte att alla är rötägg men många är det.

syrrans killes båtmotorblevstulen för några år sedan. vi tog båten till polisen, han bara anteknade, förde inga bilder eller ens var inne i båten och kollade.
sicket bemötande.

Sen har jag alldrigförstått att varöfr inte polisen visar sig mer på skolor osv än vad de gör?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Det var inte redigt så jag syftade på..
Man nämner inte en grupp och bara jagar de. nej nu ska vi ta volvoraggarna istället för pedofilerna...

Ok, jag särbehandlar poliser ifrån övriga. Talar vi samma språk nu?

Och gällande det där med båten och dåliga erfarenheter, så har det till liten del även på hur man själv prestenerar sig de första sekunderna. Har man en dålig dag (som man ofta har när ens båtmotor blivit stulen), då har man ett otrevligare sätt än annars, vilket såklart påverkar hur polisen (eller vilken annan yrkesmänniska som helst) bemöter.
En sur polis gör sitt jobb sämre än en söt polis, det är så, går inte ändra på (tills vi får robotpoliser).

Sätt in charmturbon nästa gång du blir tagen för människosmuggling eller vad som helst, och räkna med en service som heter duga.

Skolor bör de hålla sig på, för att informera och bryta fördomar på mitten, behövs mycket mera sånt. Och inte bara skolan! Gärna en varndrande/cyklande polis i kvarteret. Det skulle ivf inte skada..
Varför har vi så lite sådant för?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
och om jag säger att din porsche ser skruttig ut och hans bil fräsch och dyr, kan du dra en slutsats?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
A) Porsche är inget vardagsmärke, och genomsnittssnuten fattar kanske inte att den tjugo år gamla försäljarmodellen inte längre borgar för en äldre, rikare förare och riktar in sig på Calibran istället, det ser juut som en busbil.
B) Du kör bättre än din polare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag skulle vilja påstå en annan sak.

Din porsche är original och allmänt... (utan att vara elak) sliten, men viktigast av allt ser den inte trimmad ut.

Hans opel däremot skriker att han sett för mycket på Fast and the Furios och troligen är den trimmad med om man bara ser på den.

Ni har nog alla rätt. Jag kör faktist väldigt lugnt, och min bil ser ju inte så himla hotfull ut om man säger så. Allt är original.mDen är ju rätt gammal. Men den går fint!

Hans bil är sänkt, nylackerad röd, har en vinge, stora fälgar och kjolpaket. Den ser allmänt busig ut som sagt. Dessutom är han en idiot bakom ratten...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Vila i frid

Priset på bilen brukar sällan spela någon roll, utan bara hur den ser ut. Jag hade en ny Smart Roadster, och den väckte en hel del uppmärksamhet hos polisen.
Lånade jag min fars Land Rover defender, som kostar mer men ser ut som fan var det ingen som brydde sig.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Efter rattfyllerister så tror jag nog att blöjraggare är den farligaste trafikantgruppen när det gäller bilar. Inte så konstigt att de är hårda på dem. Farligaste gruppen överhuvudtaget är nog mopedister och ryttare.

Min första bil var en trimmad(inklusive avgasljud) men inte stylad Saab 99, och jag körde ganksa vettigt. Jag blev ALDRIG stoppad, de tittade inte ens åt mitt håll. Antagligen är 99or inte ansedd som en busbil direkt, och de fick ju aldrig nån anledning att stoppa mig.

Om vi ska snacka särbehandling så är det du tar upp ett väldigt lindrigt fall och faktiskt ganska välbefogat.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |